poniedziałek, 5 stycznia 2015

Transportowiec wojska typu Łysica 1922 (1 szt.)



Transportowiec wojska typu Łysica 1922 (1 szt.)

Ponieważ transportowce wojska typu Babia Góra (TS-1 1900-1901) mocno się zestarzały, a sytuacja międzynarodowa w rejonie Azji jest niepewna, uznano za konieczne zbudowanie nowego okrętu tej klasy.
Prezentowana jednostka to dość duży i szybki okręt, zdolny przewieźć ok. 1 450 żołnierzy i ok. 2 150 t zaopatrzenia. Łysica posiada bardzo duży zasięg - co biorąc pod uwagę jej przeznaczenie - nie może dziwić. Uzbrojenie okrętu daje szansę obrony przed okrętami wielkości niszczyciela, czy mniejszej kanonierki oraz bardzo dobrą obronę plot. W czasie wojny jednostka może zostać dozbrojona (6x120 mm, 8x40 mm i 9x25 mm), pozwoli jej to pełnić funkcję krążownika pomocniczego. Taki powiększony zestaw uzbrojenia zapewni skuteczną obronę plot także w latach przyszłych, kiedy zagrożenie ze strony lotnictwa stanie się dużo większe. Projektując okręt, zwrócono szczególną uwagę na warunki bytowe przewożonego wojska, lokalizując możliwie wiele pomieszczeń i funkcji ponad górnym pokładem. Jednostka jest również bardzo dobrze zaopatrzona w środki ratunkowe. Sądzę, że sylwetki okrętu nie powstydziłby się nawet pasażerski liniowiec, wynikać to może z tego, że był on budowany w stoczni cywilnej na zamówienie MW.
Skorygowano już wskaźniki odporności jednostki, które i tak mogą wydawać się za wysokie. Proszę jednak pamiętać, że nie tak łatwo zatopić jedną torpedą, czy wyłącznie ogniem artyleryjskim dział kalibru 4-5” okręt o wyporności prawie 11 000 t.



Łysica, Poland Troopship laid down 1922

Displacement:
            8 025 t light; 8 265 t standard; 10 788 t normal; 12 807 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (480,36 ft / 472,44 ft) x 59,06 ft x (21,65 / 25,04 ft)
            (146,41 m / 144,00 m) x 18,00 m  x (6,60 / 7,63 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 900 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread 2 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 221 lbs / 100 kg

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 23 429 shp / 17 478 Kw = 22,00 kts
            Range 17 500nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 4 542 tons

Complement:
            529 - 688

Cost:
            £1,137 million / $4,547 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 60 tons, 0,6%
               - Guns: 60 tons, 0,6%
            Machinery: 795 tons, 7,4%
            Hull, fittings & equipment: 5 020 tons, 46,5%
            Fuel, ammunition & stores: 2 763 tons, 25,6%
            Miscellaneous weights: 2 150 tons, 19,9%
               - Hull below water: 875 tons
               - Hull above water: 1 275 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              26 469 lbs / 12 006 Kg = 278,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,23
            Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
            Roll period: 13,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,625 / 0,642
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 21,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 5,00 degrees
            Stern overhang: 5,91 ft / 1,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Forward deck:       37,50%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Aft deck:    37,50%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Quarter deck:        10,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      21,16 ft / 6,45 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 48,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 157,9%
            Waterplane Area: 20 886 Square feet or 1 940 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 271%
            Structure weight / hull surface area: 147 lbs/sq ft or 715 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,67
                        - Longitudinal: 3,51
                        - Overall: 1,80
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather