Przebudowa hiszpańskiego krążownika lekkiego
typu Aragon na krążownik plot 1939 (1
szt.)
Ciąg dalszy dziejów hiszpańskiego krążownika
Aragon (ex-Graudenz, ex-Ancona). Na
początku legenda autorstwa pomysłodawcy, kolegi ŁK.
Wobec osłabienia tempa
operacji morskich, okręt skierowano w dniu 01.06.1938 r. ponownie do stoczni
SECN w El Ferrol, która przeprowadziła do dnia 15.12.1939 r. obszerną jego
przebudowę na krążownik przeciwlotniczy.
Prace objęły następujący
zakres robót:
- całkowita wymiana siłowni
na 2 zestawy turbin parowych z przekładniami o łącznej mocy 42000 KM
(identyczne, jak na niszczycielach typu Almirante
Antequera) i 6 olejowych kotłów parowych typu Yarrow, zgrupowanych w
2 kotłowniach;
- drobna korekta kształtu kadłuba
w części dziobowej oraz wyrównanie poziomu pokładu rufowego;
- całkowita
przebudowa nadbudówek, masztów i kominów, z ograniczeniem liczby tych ostatnich
do dwóch;
- wymiana (z dodaniem
jednej) armat 152 mm L/42,7 na uniwersalne 120 mm L/45 Vickers-Armstrong Mk F (identyczne,
jak na krążowniku Canarias, lecz
zaopatrzone dodatkowo w maski przeciwodłamkowe);
- wymiana trzech armat 76
mm L/40 na cztery podwójne niemieckie 37 mm L/80 SK C/30;
- wymiana działek 20 mm na
nowy model C/38;
- montaż dwu 3-rurowych
wyrzutni torped 553 mm;
- podniesienie ilości
zabieranych min do 100 szt.;
- demontaż ok. 12-metrowej
dziobowej „końcówki” burtowego pasa pancernego, dodanie górnego burtowego pasa
pancernego oraz dodanie częściowego opancerzenia pokładu górnego;
- wymiana wyposażenia radionawigacyjnego
i kierowania ogniem.
Przy nie zmienionej
wyporności, prędkość maksymalna okrętu wzrosła z 26,22 do 31,07 w. (z
zastosowaniem współczynnika zwiększającego 5%), a zasięg zmniejszył się z 7200 do
5600 Mm. Koszt ww. prac wyniósł ok. 51% wartości analogicznego okrętu nowego.
Teraz moje własne
przemyślenia.
W wyniku przebudowy
otrzymano krążownik plot o sile ognia wielkiego niszczyciela, z opancerzeniem
na poziomie ciężkiego krążownika (efektywnie: burty 90-120, pokład 60-80 mm). Mocno
zróżnicowane uzbrojenie (artyleria DP i plot, wt, wbg, miny), pozwala nazwać tę
jednostkę „małym krążownikiem uniwersalnym” W zależności od potrzeb, okręt może
pełnic rolę krążownika plot, dużego okrętu eskortowego, lidera zespołu
niszczycieli oraz okrętu dowodzenia. Do tej ostatniej roli, jednostka posiada
nadmiar pomieszczeń dowódczo-sztabowych i bytowych. Załoga w czasie pokoju
liczy 287 osób, w czasie wojny 332 osoby, a w roli okrętu dowodzenia, może
dodatkowo zwiększyć się o 42 osoby, w tym 19 oficerów. W przypadku pełnienia
zadań eskortowych, dodatkowe pomieszczenia umożliwiają dość komfortowe przyjęcie
ok. 80 rozbitków. Ogólna liczba miejsc w środkach ratunkowych (łodzie i tratwy)
wynosi 391.
Sylwetka okrętu może wydać
się nieco dziwaczna, np. nawis kabiny nawigacyjnej wraz ze skrzydłami nad
dziobowymi burtowymi działami 120 mm, jest to niejako wymuszone przez zachowanie
rozmieszczenia artylerii głównej z poprzedniej wersji okrętu. Aby poprawić
ogólnie mało korzystne wrażenie, zastosowałem analogiczne pochylenie masztów i
kominów,a także zadbałem o to, aby linie łączące topy masztów oraz szczyty
kołpaków kominowych były prawie równoległe. Efekt ocenicie sami.
Aragon, Spain Anti-aircraft cruiser laid down
1912; launched 1913; completed 1914; modernised 1917, 1925, 1929, 1937, rebuilt
1939, engine built 1939
Displacement:
4 247
t light; 4 416 t standard; 4 789 t normal; 5 088 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(484,62
ft / 456,04 ft) x 45,28 ft x (19,19 / 20,00 ft)
(147,71
m / 139,00 m) x 13,80 m x (5,85 / 6,10
m)
Armament:
8
- 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 48,50lbs / 22,00kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1933 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts - superfiring
8 - 1,46"
/ 37,0 mm 83,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
1
raised mount
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
aft
3
double raised mounts
8 - 0,79" / 20,0 mm
65,0 cal guns - 0,29lbs / 0,13kg shells, 4 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 302 lbs / 137 kg
Main Torpedoes
6
- 21,8" / 553 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,933 t each, 11,600 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Mines
2
- 1 818,81 lbs / 825,00 kg mines + 100 reloads - 82,821 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Main DC/AS Mortars
2
- 282,19 lbs / 128,00 kg Depth Charges + 40 reloads - 5,291 t total
in
Stern depth charge racks
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 2,36" / 60 mm 341,21 ft / 104,00 m 11,15 ft
/ 3,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,18" / 30 mm 177,17 ft / 54,00 m 6,56 ft
/ 2,00 m
Main Belt covers 115% of normal length
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 1,18"
/ 30 mm
-
Protected deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 3,15" / 80 mm
-
Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 2,36" / 60 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 42 000 shp / 31 332 Kw = 31,07 kts
Range
5 600nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 672 tons
Complement:
287
- 374
Cost:
£1,030 million / $4,160 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
263 tons, 5,5%
- Guns: 130 tons, 2,7%
- Weapons: 133 tons, 2,8%
Armour:
1 134 tons, 23,7%
- Belts: 421 tons, 8,8%
- Armament: 2 tons, 0,0%
- Armour Deck: 673 tons, 14,1%
- Conning Towers: 39 tons, 0,8%
Machinery:
1 136 tons, 23,7%
Hull,
fittings & equipment: 1 613 tons, 33,7%
Fuel,
ammunition & stores: 543 tons, 11,3%
Miscellaneous
weights: 100 tons, 2,1%
- Hull below water: 83 tons
- Hull above water: 4 tons
- On freeboard deck: 14 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 075 lbs / 2 756 Kg = 115,2 x 4,7
" / 120 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric
height 1,8 ft / 0,5 m
Roll
period: 14,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, rise forward of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,423 / 0,431
Length
to Beam Ratio: 10,07 : 1
'Natural
speed' for length: 21,36 kts
Power
going to wave formation at top speed: 56 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 43,85 degrees
Stern
overhang: 5,58 ft / 1,70 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Forward deck: 17,00%, 21,65 ft / 6,60
m, 21,00 ft / 6,40 m
- Aft deck: 58,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 10,00%, 13,12 ft /
4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 15,96 ft / 4,87 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 88,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 121,2%
Waterplane
Area: 12 900 Square feet or 1 198 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 122%
Structure
weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 356 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,94
-
Longitudinal: 1,84
-
Overall: 1,01
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily