sobota, 21 września 2019

Propozycja polskiego krążownika liniowego do dyskusji

Propozycja polskiego krążownika liniowego do dyskusji.

Założenia do projektu:
- w latach 1932-33 Polska przezwycięża skutki ogólnoświatowego kryzysu i notuje spory wzrost ekonomiczny;
- w roku 1932, francuska admiralicja rozważa decyzję o kasacji lub deklasacji, mocno już zużytego, pancernika Provence (typ Bretagne 1916);
- polskie KMW składa propozycję zakupu artylerii głównej tego pancernika (w pakiecie z innymi zakupami);
- francuska admiralicja podejmuje decyzję o deklasacji Provence na hulk i oferuje Polsce całość jego uzbrojenia;
- strona polska przyjmuje te warunki, decydując o wykorzystaniu nabytych aktywów, jak niżej.
Cztery wieże IIx340/45 M.1912 dla planowanego krążownika liniowego, jedna wieża IIx340/45 M.1912 dla artylerii nadbrzeżnej (Hel); z 22 dział 139/55 M.1910, 12 dla planowanego krążownika liniowego (planowane zdwojenie dział w lekkich wieżach), reszta dla artylerii nadbrzeżnej (4 Oksywie, 4 Rozewie i 2 Puck); cztery 47/50 M.1902, jako przeciwdesantowe na Helu. 
Wspomniany wyżej, planowany krążownik liniowy, wyglądałby tak:
- wyporność 25250 ts, 27200 tn;
- napęd 110000 KM, prędkość maksymalna 29,7 w, zasięg 7500 Mm przy 16 w;
- uzbrojenie 4xIIx340/45, 6xIIx139/55, 4xIIx90/50, 6xIIx40/60, 8xIIx20/70;
- opancerzenie 225/100 mm.
Zapraszam do dyskusji.

JKS




Przebudowa hiszpańskiego krążownika lekkiego typu Aragon na krążownik plot 1939 (1 szt.)


Przebudowa hiszpańskiego krążownika lekkiego typu Aragon na krążownik plot 1939 (1 szt.)

Ciąg dalszy dziejów hiszpańskiego krążownika Aragon (ex-Graudenz, ex-Ancona). Na początku legenda autorstwa pomysłodawcy, kolegi ŁK.
Wobec osłabienia tempa operacji morskich, okręt skierowano w dniu 01.06.1938 r. ponownie do stoczni SECN w El Ferrol, która przeprowadziła do dnia 15.12.1939 r. obszerną jego przebudowę na krążownik przeciwlotniczy.
Prace objęły następujący zakres robót:
- całkowita wymiana siłowni na 2 zestawy turbin parowych z przekładniami o łącznej mocy 42000 KM (identyczne, jak na niszczycielach typu Almirante Antequera) i 6 olejowych kotłów parowych typu Yarrow, zgrupowanych w 2 kotłowniach;
- drobna korekta kształtu kadłuba w części dziobowej oraz wyrównanie poziomu pokładu rufowego;
- całkowita przebudowa nadbudówek, masztów i kominów, z ograniczeniem liczby tych ostatnich do dwóch;
- wymiana (z dodaniem jednej) armat 152 mm L/42,7 na uniwersalne 120 mm L/45 Vickers-Armstrong Mk F (identyczne, jak na krążowniku Canarias, lecz zaopatrzone dodatkowo w maski przeciwodłamkowe);
- wymiana trzech armat 76 mm L/40 na cztery podwójne niemieckie 37 mm L/80 SK C/30;
- wymiana działek 20 mm na nowy model C/38;
- montaż dwu 3-rurowych wyrzutni torped 553 mm;
- podniesienie ilości zabieranych min do 100 szt.;
- demontaż ok. 12-metrowej dziobowej „końcówki” burtowego pasa pancernego, dodanie górnego burtowego pasa pancernego oraz dodanie częściowego opancerzenia pokładu górnego;
- wymiana wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem.
Przy nie zmienionej wyporności, prędkość maksymalna okrętu wzrosła z 26,22 do 31,07 w. (z zastosowaniem współczynnika zwiększającego 5%), a zasięg zmniejszył się z 7200 do 5600 Mm. Koszt ww. prac wyniósł ok. 51% wartości analogicznego okrętu nowego.
Teraz moje własne przemyślenia.
W wyniku przebudowy otrzymano krążownik plot o sile ognia wielkiego niszczyciela, z opancerzeniem na poziomie ciężkiego krążownika (efektywnie: burty 90-120, pokład 60-80 mm). Mocno zróżnicowane uzbrojenie (artyleria DP i plot, wt, wbg, miny), pozwala nazwać tę jednostkę „małym krążownikiem uniwersalnym” W zależności od potrzeb, okręt może pełnic rolę krążownika plot, dużego okrętu eskortowego, lidera zespołu niszczycieli oraz okrętu dowodzenia. Do tej ostatniej roli, jednostka posiada nadmiar pomieszczeń dowódczo-sztabowych i bytowych. Załoga w czasie pokoju liczy 287 osób, w czasie wojny 332 osoby, a w roli okrętu dowodzenia, może dodatkowo zwiększyć się o 42 osoby, w tym 19 oficerów. W przypadku pełnienia zadań eskortowych, dodatkowe pomieszczenia umożliwiają dość komfortowe przyjęcie ok. 80 rozbitków. Ogólna liczba miejsc w środkach ratunkowych (łodzie i tratwy) wynosi 391.
Sylwetka okrętu może wydać się nieco dziwaczna, np. nawis kabiny nawigacyjnej wraz ze skrzydłami nad dziobowymi burtowymi działami 120 mm, jest to niejako wymuszone przez zachowanie rozmieszczenia artylerii głównej z poprzedniej wersji okrętu. Aby poprawić ogólnie mało korzystne wrażenie, zastosowałem analogiczne pochylenie masztów i kominów,a także zadbałem o to, aby linie łączące topy masztów oraz szczyty kołpaków kominowych były prawie równoległe. Efekt ocenicie sami.


Aragon, Spain Anti-aircraft cruiser laid down 1912; launched 1913; completed 1914; modernised 1917, 1925, 1929, 1937, rebuilt 1939, engine built 1939



Displacement:
            4 247 t light; 4 416 t standard; 4 789 t normal; 5 088 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (484,62 ft / 456,04 ft) x 45,28 ft x (19,19 / 20,00 ft)
            (147,71 m / 139,00 m) x 13,80 m  x (5,85 / 6,10 m)

Armament:
      8 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 48,50lbs / 22,00kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1933 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
     8 - 1,46" / 37,0 mm 83,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority aft
                        3 double raised mounts    
8 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,29lbs / 0,13kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 302 lbs / 137 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,8" / 553 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,933 t each, 11,600 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      2 - 1 818,81 lbs / 825,00 kg mines + 100 reloads - 82,821 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 282,19 lbs / 128,00 kg Depth Charges + 40 reloads - 5,291 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,36" / 60 mm 341,21 ft / 104,00 m   11,15 ft / 3,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,18" / 30 mm 177,17 ft / 54,00 m     6,56 ft / 2,00 m
              Main Belt covers 115% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            1,18" / 30 mm

   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,15" / 80 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 2,36" / 60 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 42 000 shp / 31 332 Kw = 31,07 kts
            Range 5 600nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 672 tons

Complement:
            287 - 374

Cost:
            £1,030 million / $4,160 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 263 tons, 5,5%
               - Guns: 130 tons, 2,7%
               - Weapons: 133 tons, 2,8%
            Armour: 1 134 tons, 23,7%
               - Belts: 421 tons, 8,8%
               - Armament: 2 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 673 tons, 14,1%
               - Conning Towers: 39 tons, 0,8%
            Machinery: 1 136 tons, 23,7%
            Hull, fittings & equipment: 1 613 tons, 33,7%
            Fuel, ammunition & stores: 543 tons, 11,3%
            Miscellaneous weights: 100 tons, 2,1%
               - Hull below water: 83 tons
               - Hull above water: 4 tons
               - On freeboard deck: 14 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 075 lbs / 2 756 Kg = 115,2 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 1,8 ft / 0,5 m
            Roll period: 14,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,423 / 0,431
            Length to Beam Ratio: 10,07 : 1
            'Natural speed' for length: 21,36 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 43,85 degrees
            Stern overhang: 5,58 ft / 1,70 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       17,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Aft deck:    58,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        10,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Average freeboard:                      15,96 ft / 4,87 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 88,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 121,2%
            Waterplane Area: 12 900 Square feet or 1 198 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 122%
            Structure weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 356 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,94
                        - Longitudinal: 1,84
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
             Good seaboat, rides out heavy weather easily