piątek, 23 października 2015

Okręt-baza / transportowiec ścigaczy typu Tarnica 1928 (1 szt.)



Okręt-baza / transportowiec ścigaczy typu Tarnica 1928 (1 szt.)

Dzisiaj okręt chyba ciekawy, chyba dziwny, a na pewno bardzo pracochłonny w rysowaniu!
 Jest to jednostka mogąca spełniać rolę bazy i transportowca dla ścigaczy torpedowych i artyleryjskich. Ponieważ wszystkie nasze bazy morskie tak w metropolii, jak i w koloniach posiadają (lub jak w Namibii będą niebawem posiadać) wystarczającą infrastrukturę lądową, w czasie pokoju okręt pełni wyłącznie funkcję transportowca, „rozwożąc” ścigacze do baz zamorskich. Trudno przecież wysyłać takie maleństwa samodzielnie przez dwa lub trzy oceany.
Natomiast w czasie wojny okręt może pełnić funkcję bazy dla ścigaczy na tych akwenach, w pobliżu których nie posiadamy baz na lądzie.
Będąc taką bazą, jednostka powinna zapewnić ścigaczom zaplecze koszarowo-socjalne dla załóg, materiałowe i warsztatowe dla okrętów, a także obronę - przede wszystkim przed atakiem z powietrza. Stąd też niezwykle silne – jak na okręt pomocniczy – uzbrojenie plot.
Szybkość i zasięg okrętu są dostosowane do sprawnego transportu „drobnoustrojów” na odległe akweny, a właściwości morskie umożliwiają to nawet w nie najlepszych (lecz nie ekstremalnych!) warunkach pogodowych. W roli okrętu-bazy tender zabiera paliwo, amunicję, żywność i słodką wodę, części zamienne itp., łącznie 1 800 t zaopatrzenia. Na rysunku „załadowano” na jednostkę 3 ścigacze II i 2 III generacji; tych pierwszych mieści się maksymalnie 6, a tych drugich 4.
Ponieważ nasz transportowiec nie będzie woził ścigaczy bez przerwy, znalazłem dla niego zajęcie uboczne. Otóż chcę go wykorzystać w charakterze eksperymentalnego okrętu desantowego – okrętu-matki kutrów i/lub barek desantowych. Wprawdzie takich jednostek jeszcze nie mamy „na stanie”, ale prace projektowe są na ukończeniu i zapewne w roku przyszłym coś na próbę się pojawi.
Proszę tylko dobrze zrozumieć moje działanie; nie jest to początek budowy wielkiej armady desantowej, na to jeszcze za wcześnie. Chodzi o zdobycie doświadczeń, które będzie można wykorzystać w przyszłości oraz o przeszkolenie części personelu piechoty morskiej, która to część będzie mogła być „szkieletem” przyszłych oddziałów desantowych. Wprawdzie na świecie pierwsze eksperymenty z jednostkami desantowymi zostały po IWS wstrzymane, ale należy liczyć się z ich wznowieniem; vide włoski Adige z roku 1929. Nie chcemy chyba zostać z tyłu?


  
Tarnica, Poland Motor boat depot and carrier ship laid down 1928


Displacement:
            8 929 t light; 9 166 t standard; 10 592 t normal; 11 733 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (545,43 ft / 531,50 ft) x 59,06 ft x (19,69 / 21,42 ft)
            (166,25 m / 162,00 m) x 18,00 m  x (6,00 / 6,53 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Twin mounts on sides, forward evenly spread
      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Breech loading guns in deck mounts, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck centre 1 raised mount
              2 x Twin mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 222 lbs / 101 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 10 589 shp / 7 899 Kw = 18,00 kts
            Range 17 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 566 tons

Complement:
            521 - 678

Cost:
            £1,467 million / $5,868 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 63 tons, 0,6%
               - Guns: 63 tons, 0,6%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 330 tons, 3,1%
            Hull, fittings & equipment: 6 236 tons, 58,9%
            Fuel, ammunition & stores: 1 663 tons, 15,7%
            Miscellaneous weights: 2 300 tons, 21,7%
               - Hull below water: 1 200 tons
               - Hull above water: 600 tons
               - On freeboard deck: 400 tons
               - Above deck: 100 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              37 017 lbs / 16 791 Kg = 263,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
            Roll period: 13,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,74

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,611
            Length to Beam Ratio: 9,00 : 1
            'Natural speed' for length: 23,05 kts
            Power going to wave formation at top speed: 33 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,30 degrees
            Stern overhang: 10,01 ft / 3,05 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  23,62 ft / 7,20 m
               - Forward deck:       22,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  23,62 ft / 7,20 m
               - Aft deck:    50,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Quarter deck:        12,00%,  23,62 ft / 7,20 m,  23,62 ft / 7,20 m
               - Average freeboard:                      19,03 ft / 5,80 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 32,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 142,3%
            Waterplane Area: 22 956 Square feet or 2 133 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 331%
            Structure weight / hull surface area: 176 lbs/sq ft or 859 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,19
                        - Longitudinal: 2,66
                        - Overall: 2,23
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather