Okręt-baza / transportowiec ścigaczy typu Tarnica 1928 (1 szt.)
Dzisiaj
okręt chyba ciekawy, chyba dziwny, a na pewno bardzo pracochłonny w rysowaniu!
Jest to jednostka mogąca spełniać rolę bazy i
transportowca dla ścigaczy torpedowych i artyleryjskich. Ponieważ wszystkie
nasze bazy morskie tak w metropolii, jak i w koloniach posiadają (lub jak w
Namibii będą niebawem posiadać) wystarczającą infrastrukturę lądową, w czasie
pokoju okręt pełni wyłącznie funkcję transportowca, „rozwożąc” ścigacze do baz
zamorskich. Trudno przecież wysyłać takie maleństwa samodzielnie przez dwa lub
trzy oceany.
Natomiast
w czasie wojny okręt może pełnić funkcję bazy dla ścigaczy na tych akwenach, w
pobliżu których nie posiadamy baz na lądzie.
Będąc taką
bazą, jednostka powinna zapewnić ścigaczom zaplecze koszarowo-socjalne dla
załóg, materiałowe i warsztatowe dla okrętów, a także obronę - przede wszystkim
przed atakiem z powietrza. Stąd też niezwykle silne – jak na okręt pomocniczy –
uzbrojenie plot.
Szybkość i zasięg okrętu są dostosowane do sprawnego
transportu „drobnoustrojów” na odległe akweny, a właściwości morskie umożliwiają
to nawet w nie najlepszych (lecz nie ekstremalnych!) warunkach pogodowych. W
roli okrętu-bazy tender zabiera paliwo, amunicję, żywność i słodką wodę, części
zamienne itp., łącznie 1 800 t zaopatrzenia. Na rysunku „załadowano” na
jednostkę 3 ścigacze II i 2 III generacji; tych pierwszych mieści się maksymalnie
6, a tych drugich 4.
Ponieważ nasz transportowiec nie będzie woził ścigaczy bez
przerwy, znalazłem dla niego zajęcie uboczne. Otóż chcę go wykorzystać w
charakterze eksperymentalnego okrętu desantowego – okrętu-matki kutrów i/lub barek
desantowych. Wprawdzie takich jednostek jeszcze nie mamy „na stanie”, ale prace
projektowe są na ukończeniu i zapewne w roku przyszłym coś na próbę się pojawi.
Proszę tylko dobrze zrozumieć moje działanie; nie jest to
początek budowy wielkiej armady desantowej, na to jeszcze za wcześnie. Chodzi o
zdobycie doświadczeń, które będzie można wykorzystać w przyszłości oraz o przeszkolenie
części personelu piechoty morskiej, która to część będzie mogła być „szkieletem”
przyszłych oddziałów desantowych. Wprawdzie na świecie pierwsze eksperymenty z
jednostkami desantowymi zostały po IWS wstrzymane, ale należy liczyć się z ich
wznowieniem; vide włoski Adige z roku 1929. Nie chcemy chyba
zostać z tyłu?
Tarnica, Poland Motor boat depot and carrier
ship laid down 1928
Displacement:
8 929
t light; 9 166 t standard; 10 592 t normal; 11 733 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(545,43
ft / 531,50 ft) x 59,06 ft x (19,69 / 21,42 ft)
(166,25
m / 162,00 m) x 18,00 m x (6,00 / 6,53
m)
Armament:
4
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Twin mounts on sides, forward evenly
spread
6
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Breech loading guns in deck mounts, 1919
Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck centre
1 raised mount
2 x Twin mounts on sides, forward deck Centre
2 raised mounts
Weight of broadside 222 lbs / 101 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 10 589 shp / 7 899 Kw = 18,00 kts
Range
17 500nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 566 tons
Complement:
521
- 678
Cost:
£1,467
million / $5,868 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
63 tons, 0,6%
- Guns: 63 tons, 0,6%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
330 tons, 3,1%
Hull,
fittings & equipment: 6 236 tons, 58,9%
Fuel,
ammunition & stores: 1 663 tons, 15,7%
Miscellaneous
weights: 2 300 tons, 21,7%
- Hull below water: 1 200 tons
- Hull above water: 600 tons
- On freeboard deck: 400 tons
- Above deck: 100 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
37 017 lbs / 16 791 Kg = 263,9 x
4,7 " / 120 mm shells or 2,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,22
Metacentric
height 3,3 ft / 1,0 m
Roll
period: 13,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,74
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,611
Length
to Beam Ratio: 9,00 : 1
'Natural
speed' for length: 23,05 kts
Power
going to wave formation at top speed: 33 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 8,30 degrees
Stern
overhang: 10,01 ft / 3,05 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 23,62 ft / 7,20 m
- Forward deck: 22,00%, 15,75 ft / 4,80
m, 23,62 ft / 7,20 m
- Aft deck: 50,00%, 15,75 ft / 4,80 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Quarter deck: 12,00%, 23,62 ft /
7,20 m, 23,62 ft / 7,20 m
- Average freeboard: 19,03 ft / 5,80 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 32,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 142,3%
Waterplane
Area: 22 956 Square feet or 2 133 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 331%
Structure
weight / hull surface area: 176 lbs/sq ft or 859 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 2,19
-
Longitudinal: 2,66
-
Overall: 2,23
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather