piątek, 31 grudnia 2021

Drodzy Koledzy, przyjmijcie proszę, moje najszczersze życzenia szczęśliwego Nowego Roku.


Przede wszystkim, życzę Wam, aby wiszące nad nami chmury epidemii rychło się rozwiały, abyśmy mogli znowu, każdy na swój sposób, cieszyć się swoim życiem; innego przecież nikt nam nie da.

JKS

Podsumowanie „chińskiego cyklu”

Podsumowanie „chińskiego cyklu”

Ponieważ zakończyła się już, zainspirowana przez kolegę Hrotgara, „saga” pt. „Rozbudowa chińskiej marynarki wojennej w latach 1922-41”, pora na jej podsumowanie. Korzystając z tej okazji, chciałbym podziękować Pomysłodawcy cyklu za samą inspirację, wiele cennych uwag do poszczególnych projektów oraz ogólnie harmonijną współpracę.

Do dynamicznego rozwoju chińskiej MW w latach 1922-41 przyczyniły się dwa główne czynniki. Pierwszym, były polityczne i społeczno-ekonomiczne przemiany w Chinach, a drugim, poszukiwanie przez USA sojusznika po drugiej stronie Pacyfiku. Pierwszy z tych czynników sprawił, że Chiny stały się przewidywalnym i co ważne, wypłacalnym partnerem, a drugi owocował amerykańsko-chińskim układem o przyjaźni i współpracy. W dziedzinie obronności, układ przewidywał wydatną pomoc USA w modernizacji i rozbudowie chińskich sił zbrojnych, w tym marynarki wojennej, włączając w to przemysł związany z obronnością (huty, zakłady budowy maszyn, stocznie itp.) oraz szkolnictwo wojskowe.

Pierwsze okręty dla „nowych” Chin budowane były w stoczniach amerykańskich, również wszystkie kluczowe dostawy (stal konstrukcyjna i pancerna, uzbrojenie i amunicja, maszyny i instalacje okrętowe, optyka, elektrotechnika i radiotechnika) pochodziły ze Stanów. W miarę upływu czasu, udział Chin stopniowo się zwiększał. Od roku 1928, chiński przemysł zaczął dostarczać pewne nieskomplikowane elementy wyposażenia. W roku 1931 powstała w Tiencinie pierwsza – kierowana jeszcze przez amerykańskich okrętowców – nowoczesna stocznia. W następnych latach, potencjał stoczni sukcesywnie rósł, a rola amerykańskich inżynierów ograniczała się do doradztwa i specjalistycznego nadzoru. W latach 1934-35, zostały w tej stoczni zbudowane – jeszcze wg amerykańskiego projektu – pierwsze okręty dla chińskiej MW; ścigacze OP typu Tai Wan (projekt SC-1). Następnymi jednostkami, które zeszły z pochylni w Tiencinie były:

- trzy kutry torpedowe typu Kuai-17 (MTB-3 1936);

- trzy kutry artyleryjskie typu Kuai-106 (MGB-1 1936);

- dwa torpedowce typu Ma Lin (TB-2 1936);

- dwie kanonierki typu Lu (GB-2 1936-37);

- trzy niszczyciele typu Hui Xing (DD-3 1938-39).

Ponadto, w latach 1932-41 stocznia zajmowała się pracami remontowymi i modernizacyjnymi oraz opracowywaniem koncepcji projektowych dla okrętów liniowych, niszczycieli i okrętów podwodnych. Od roku 1932 dał się zauważyć wyraźny wzrost udziału w dostawach chińskiego przemysłu. Poza wcześniej wymienionymi elementami, obejmował on m.in: stal konstrukcyjną, rurociągi, farby, mniej skomplikowane urządzenia pomocnicze, niektóre elementy optyki i elektrotechniki, broń maszynową oraz część amunicji artyleryjskiej i minowej. Rósł też udział chińskich inżynierów w pracach projektowych. W roku 1924 została erygowana w Tiencinie Akademia Morska, szkoląca chińskie kadry oficerskie. Początkowo wykładowcami byli wyłącznie oficerowie z US Navy, w roku 1931 dodano im chińskich asystentów, aż w końcu w roku 1936 Amerykaninem był tylko dyrektor nauk, z chińskim zastępcą, który przejął jego obowiązki w roku 1939. W latach 1927-31 powstały również trzy szkoły podoficerskie oraz liczne kursy specjalistyczne i doskonalące dla marynarzy, podoficerów i oficerów.

Tyle historii, teraz chciałbym przedstawić szczegółowe zestawienie chińskiej MW na dzień 31.12.1941. Oto ono:

Klasa

Nazwa i typ

Rok budowy

Ilość

Wyp.

Prędk.

Zasięg

Moc maszyn

Artyleria

Salwa burtowa

Torp.

Wbg

Min

Panc. max

Sam.

Załoga

Razem

Koszt

Łącznie ton

I

II

III

IV

V

jedn.

łączn.

jedn.

łączn.

nazwa

typ

ton n

węzłów

Mm

KM

mm

mm

mm

mm

mm

kg

szt.

szt.

szt

mm

szt.

osób

szt.

tys. $

tys. $

BB

Hong Long

BB-1

1939

2

33 204

27,20

11 800

90 000

9x356

15x127

24x28

8x12,7

 -

6 329

 -

 -

 -

330

 -

1 598

3 196

2

58 570

117 140

66 408

Hei Long

1940

BC

Xiao Long

BC-1

1941

1

30 396

31,80

13 000

116 000

6x356

12x127

28x28

16x12,7

 -

4 283

 -

 -

 -

254

 -

1 496

1 496

1

51 583

51 635

30 396

CA

Tie Hu

CA-1

1928

2

11 190

31,00

8 400

72 000

6x254

7x127

6x76,2

12x12,7

 -

1 503

6x533

 -

 -

102

 -

707

1 414

2

12 528

25 056

22 380

Jin Hu

1929

CL

Fei She

CL-1

1924

2

3 942

32,01

4 900

45 000

4x152

4x76,2

4x12,7

 -

 -

202

8x533

 -

 -

51

 -

323

646

4

4 274

8 548

7 884

Hai She

1925

Huo She

CL-2

1931

2

7 878

32,45

5 800

80 250

9x152

4x127

12x28

4x12,7

 -

524

8x533

 -

 -

76

 -

543

1 086

11 238

22 476

15 756

Liangtou She

1932

CAC

Sun Zi

CAC-1

1933

2

8 612

30,37

8 200

54 000

6x152

4x127

8x28

2x12,7

 -

337

 -

 -

  -

102

10

581

1 162

2

9 812

19 624

17 224

Sun Bin

1934

CM

Bo Hai

CM-1

1929

1

4 313

19,35

8 500

8 000

4x152

8x76,2

6x12,7

 -

 -

214

 -

 -

600

51

 -

345

345

1

1 540

1 540

4 313

GB

Zhumulangma

GB-1

1930

4

406

14,13

4 400

800

2x127

1x76,2

4x12,7

 -

 -

55

 -

2/8

12

38

 -

58

232

10

356

1 424

1 624

Qiaogeli

1930

Kongur Shan

1930

Muztag Feng

1931

Lu

GB-2

1936

6

937

24,00

8 000

7 200

4x127

8x28

4x12,7

 -

 -

102

 -

2/72

 -

 -

 -

110

660

1 307

7 842

5 622

Yu Zi

1936

Ling Yang

1936

Shu Iniu

1936

Ru He

1936

Mo Jie Zuo

1937

DD

Hong Yun

DD-1

1926

6

1 278

34,73

4 400

27 000

3x127

1x76,2

2x12,7

 -

 -

79

6x533

2/24

 -

 -

 -

138

828

18

1 717

10 302

7 668

Hei Yun

1926

Bai Yun

1927

Hui Yun

1927

Yue Guang

1928

Yang Guang

1928

Sui Bo

DD-2

1934

9

1 701

35,30

5 000

32 000

5x127

4x28

2x12,7

 -

 -

127

8x533

2/36

 -

 -

 -

172

1 548

3 296

29 664

15 309

Paomo Bo

1935

Pao Bo

1935

Li Ming

1935

Huang Hun

1935

Zhenzhu Wu

1935

Yin Wu

1935

Cai Hong

1935

Hui Guang

1936

Hui Xing

DD-3

1938

3

1 948

35,37

5 000

42 000

6x127

8x28

4x12,7

 -

 -

153

8x533

2/48

 -

 -

 -

202

606

4 796

14 388

5 844

Xing Xing

1939

Liu Xing

1939

TB

Sha Yu

TB-1

1922

4

461

30,09

2 000

10 000

2x102

2x37

 -

 -

 -

31

4x450

2/8

 -

 -

 -

64

256

6

462

1 848

1 844

Hai Tun

1922

Geng Yu

1923

Qi Yu

1923

Ma Lin

TB-2

1936

2

595

30,98

2 500

10 400

2x127

2x28

2x12,7

 -

 -

50

4x533

2/12

 -

 -

 -

78

156

1 237

2 474

1 190

Jing Iang Yu

1936

PB

Chang Jiang

PB-1

1926

9

330

19,03

5 800

2 500

1x102

1x76,2

2x12,7

 -

 -

21

 -

2/60

 -

 -

 -

50

450

9

294

2 646

2 970

Huang He

1926

Xi Jiang

1926

Huai He

1926

Heilong Jiang

1926

Talimu He

1926

Sang Jiali

1927

Wusuli Jīang

1927

Lancang Jiang

1927

MSC

Poyang Hu

MSC-1

1926

10

330

19,03

4 000

2 500

1x102

3x12,7

 -

 -

20,72

15

 -

 -

30

 -

 -

50

500

10

300

3 000

3 300

Dongting Hu

1926

Hongze Hu

1927

Tai Hu

1927

Qinghai Hu

1927

Namu Cuo

1927

Luobu Po

1927

Bositeng Hu

1927

Hulun Hu

1927

Xīngkai Hu

1927

SC

Tai Wan

SC-1

1934

4

247

20,72

2 900

2 500

1x76,2

1x28

2x12,7

 -

 -

6

 -

2/36

10

 -

 -

40

160

4

340

1 360

988

Hai Nan

1934

Penghu Dao

1935

Dayu Shan

1935

PC

Mei Gui

PC-1

1932

12

122

15,56

2 200

700

1x76,2

1x37

2x12,7

 -

 -

6

 -

2/8

 -

25

 -

23

276

12

124

1 488

1 464

Ju Hua

1932

Cui Ju

1932

Zi Se

1932

Ding Xiang Hua

1932

Bai He

1932

Mu Dan

1932

Yujin Xiang

1932

Yu Lan

1932

Ying Shan Hong

1932

Hong Mo

1932

Jin Kui

1932

MTB

Kuai 1

MTB-1

1929

4

24

40,63

300

900

2x12,7

 -

 -

 -

 -

0

2

 -

 -

 -

 -

6

24

24

41

164

96

Kuai 2

1929

Kuai 3

1929

Kuai 4

1929

Kuai 5

MTB-2

1933

12

35

38,99

350

1 500

2x12,7

1x7,62

 -

 -

 -

0

2

 -

 -

 -

 -

9

108

71

852

420

Kuai 6

1933

Kuai 7

1933

Kuai 8

1933

Kuai 9

1933

Kuai 10

1933

Kuai 11

1933

Kuai 12

1933

Kuai 13

1934

Kuai 14

1934

Kuai 15

1934

Kuai 16

1934

Kuai 17

MTB-3

1936

8

43

39,66

400

1 875

3x12,7

 -

 -

 -

 -

0

2

 -

 -

 -

 -

10

80

94

752

344

Kuai 18

1936

Kuai 19

1936

Kuai 20

1936

Kuai 21

1936

Kuai 22

1936

Kuai 23

1936

Kuai 24

1936

MGB

Kuai 101

MGB-1

1936

5

43

39,66

400

1 875

1x28

3x12,7

 -

 -

 -

1

 -

2/8

 -

 -

 -

10

50

5

96

480

215

Kuai 102

1936

Kuai 103

1936

Kuai 104

1936

Kuai 105

1936

SS

Lu Ci

SS-1

1929

3

510

14,50

4 500

1 000

1x76,2

1x12,7

 -

 -

 -

6

4

 -

 -

 -

 -

30

90

18

626

1 878

1 530

Hai Ou

1929

Yan Ou

1929

Xintian Weng

SS-2

1930

6

913

15,10

5 100

1 400

1x102

2x12,7

 -

 -

 -

15

4

 -

 -

 -

 -

38

228

1 220

7 320

5 478

Yu Ying

1930

Huwei Jian

1930

Zei Ou

1930

Feng Bao

1931

Ti

1931

Ying

SS-3

1933

6

1093

16,80

7 500

2 400

1x102

2x12,7

 -

 -

 -

15

6

 -

 -

 -

 -

47

282

1 618

9 708

6 558

Tu Jiu

1933

Gu

1933

Hong Sun

1934

La Ba

1934

Bai Wei Ying

1934

Feng Di

SS-4

1937

3

1577

19,47

11 000

4 800

1x127

1x28

2x12,7

 -

 -

23

8

 -

 -

 -

 -

62

186

2 950

8 850

4 731

Yao

1938

Que Ying

1938

DS.

Shanghai

DS.-1

1927

3

6 714

13,00

10 000

2 700

2x127

4x76,2

4x12,7

 -

 -

61

 -

 -

  -

 -

 -

370

1 110

3

3 101

9 303

20 142

Tjanjin

1928

Qingdao

1929

TS

Ying Swei

TS-1

1930

1

2 460

26,16

11 000

20 000

3x152

4x76,2

4x12,7

 -

 -

155

4

2/12

20

38

 -

227

227

2

962

962

2 460

Chao Ho

TS-2

1930

1

2 725

25,87

13 500

20 000

3x152

4x76,2

4x12,7

 -

 -

155

4

2/12

20

51

 -

245

245

1 150

1 150

2 725

Ogółem:

133

 

17 647

133

 

363 874

256 883

Legenda:

BB – pancernik       

BC – krążownik liniowy    

CA – krążownik ciężki       

CL – krążownik lekki         

CAC – krążownik lotniczy            

CM – krążownik minowy

GB – kanonierka

DD – niszczyciel

TB – torpedowiec

PB – patrolowiec

MSC – trałowiec

SC – ścigacz OP

PC – kuter patrolowy

MTB – kuter torpedowy

MGB – kuter artyleryjski

SS – okręt podwodny

DS – okręt baza

TS – okręt szkolny

Poniżej tabelka ukazująca, jak w końcu roku 1941 wyglądała flota chińska na tle najsilniejszych flot świata.

 

Wielka Brytania

USA

Japonia

Francja

Włochy

Niemcy

Związek Sowiecki

Chiny

Okręty liniowe

15

17

11

6

5

3

2

3

Lotniskowce

6

7

6

1

0

0

0

0

Krążowniki ciężkie

16

18

18

7

4

4

4

2

Krążowniki lekkie

47

30

17

10

8

4

2

4

Niszczyciele

154

169

109

61

46

22

45

18

Okręty lotnicze

1

6

1

1

1

0

0

2

Okręty podwodne

61

113

61

61

74

146

198

18

Stan flot na dzień 06.12.1941, z uwzględnieniem strat wojennych od 01.09.1939.

Trzy największe floty poza wszelkim porównaniem, dwie następne również znacznie silniejsze, porównywać można flotę chińską jedynie z flotami niemiecką i sowiecką. W zakresie okrętów ciężkich (bez niszczycieli i OP) te trzy foty są ilościowo porównywalne. Sytuacja się zmienia, jeżeli wziąć pod uwagę siły lekkie, zwłaszcza OP. Rozpatrując jednak te trzy floty pod względem jakościowym, trzeba zauważyć, że najnowocześniejsza jest flota niemiecka (okręty z lat 1925-41), na drugim miejscu plasuje się flota chińska (1922-41), a na ostatnim flota sowiecka (1914-41). Reasumując, umieściłbym flotę chińską na miejscu siódmym, pomiędzy flotą niemiecką a sowiecką. Czy ocena Kolegów wygląda podobnie?

JKS