wtorek, 23 czerwca 2015

Planowana modernizacja/adaptacja krążowników typu Piława (CL-6 1910) – zaproszenie do dyskusji



Planowana modernizacja/adaptacja krążowników typu Piława (CL-6 1910) – zaproszenie do dyskusji

Noszę się z zamiarem przebudowy części krążowników typu Piława. Oprócz wymiany napędu planuję je całkowicie przezbroić i zmienić ich zasadnicze przeznaczenie.
Po wstępnych „przymiarkach” mam coś takiego: wyporność 5 068 tn, szybkość 28,5 w, zasięg 12 500 Mm, uzbrojenie 14x120 mm, 8x40 mm, 8x20 mm, opancerzenie bez zmian.
Głównym zadaniem przebudowanych jednostek byłaby ochrona plot zespołów dużych okrętów (okręty liniowe, w przyszłości lotniskowce), a także konwojów. W sumie byłyby to takie „pierwotne” krążowniki przeciwlotnicze, choć sama nazwa tej podklasy w roku 1926 jest anachronizmem. Oprócz samolotów, okręty te mogłyby również zwalczać atakujące zespoły niszczycieli czy torpedowców.
Ciekaw jestem Waszego zdania na ten temat i liczę na wiele ciekawych opinii.

Stawiacz min typu Nereida 1926 (3 szt.)



Stawiacz min typu Nereida 1926 (3 szt.)

Następny typ okrętów na bazie projektu uniwersalnego PU-450. Jest to mały, „bałtycki” stawiacz min przeznaczony przede wszystkim do stawiania defensywnych zagród na akwenach przybrzeżnych, w cieśninach, zatokach itp.
Jednostka posiada adekwatne do stawianych przed nią zadań uzbrojenie, prędkość, zasięg i wystarczające na Bałtyk właściwości morskie. Głównym uzbrojeniem okrętu są miny, z których 32 przewożone są na odkrytym pokładzie rufowym, a dalszych 16 pod pokładem.
Sądzę, że pomimo swojej prostoty i niewielkich rozmiarów są to udane jednostki z perspektywami eksportowymi.


Nereida, Poland Minelayer laid down 1926

Displacement:
            382 t light; 393 t standard; 450 t normal; 495 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (198,84 ft / 196,85 ft) x 24,61 ft x (7,38 / 7,89 ft)
            (60,61 m / 60,00 m) x 7,50 m  x (2,25 / 2,40 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,08lbs / 0,03kg shells, 2 400 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 48 reloads - 27,066 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 4 915 shp / 3 667 Kw = 23,00 kts
            Range 3 300nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 102 tons

Complement:
            48 - 63

Cost:
            £0,126 million / $0,504 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 38 tons, 8,5%
               - Guns: 4 tons, 1,0%
               - Weapons: 34 tons, 7,5%
            Machinery: 157 tons, 35,0%
            Hull, fittings & equipment: 187 tons, 41,5%
            Fuel, ammunition & stores: 67 tons, 15,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              558 lbs / 253 Kg = 43,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,08

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,453
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      10,09 ft / 3,07 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 116,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,5%
            Waterplane Area: 3 136 Square feet or 291 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 138%
            Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 164 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 3,61
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Nereida (1926)
Okeanida (1926)
Najada (1926)