Stawiacz min typu Nereida 1926 (3 szt.)
Następny
typ okrętów na bazie projektu uniwersalnego PU-450. Jest to mały, „bałtycki”
stawiacz min przeznaczony przede wszystkim do stawiania defensywnych zagród na
akwenach przybrzeżnych, w cieśninach, zatokach itp.
Jednostka
posiada adekwatne do stawianych przed nią zadań uzbrojenie, prędkość, zasięg i
wystarczające na Bałtyk właściwości morskie. Głównym uzbrojeniem okrętu są
miny, z których 32 przewożone są na odkrytym pokładzie rufowym, a dalszych 16
pod pokładem.
Sądzę, że
pomimo swojej prostoty i niewielkich rozmiarów są to udane jednostki z
perspektywami eksportowymi.
Nereida, Poland Minelayer laid down 1926
Displacement:
382
t light; 393 t standard; 450 t normal; 495 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(198,84
ft / 196,85 ft) x 24,61 ft x (7,38 / 7,89 ft)
(60,61
m / 60,00 m) x 7,50 m x (2,25 / 2,40 m)
Armament:
1
- 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1
raised mount
2
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,08lbs / 0,03kg shells, 2 400 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 raised mounts
Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
Mines
2
- 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 48 reloads - 27,066 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 4 915 shp / 3 667 Kw = 23,00 kts
Range
3 300nm at 13,00 kts
Bunker
at max displacement = 102 tons
Complement:
48
- 63
Cost:
£0,126
million / $0,504 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
38 tons, 8,5%
- Guns: 4 tons, 1,0%
- Weapons: 34 tons, 7,5%
Machinery:
157 tons, 35,0%
Hull,
fittings & equipment: 187 tons, 41,5%
Fuel,
ammunition & stores: 67 tons, 15,0%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
558 lbs / 253 Kg = 43,4 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,27
Metacentric
height 0,9 ft / 0,3 m
Roll
period: 10,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,08
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and small transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,453
Length
to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural
speed' for length: 15,29 kts
Power
going to wave formation at top speed: 66 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 30,00%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 10,09 ft / 3,07 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 116,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 124,5%
Waterplane
Area: 3 136 Square feet or 291 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 138%
Structure
weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 164 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 3,61
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Nereida (1926)
Okeanida (1926)
Najada (1926)
Pomysł kadłubów uniwersalnych się sprawdził. Wobec ograniczenia funduszy należy poszukać klientów zagranicznych. Póki ministerstwo nie odkręci ponownie kurka z pieniędzmi, budujmy małe i średnie okręty dla sojuszników i państw neutralnych (Ameryka Południowa to niezły rynek). Stocznie nie będą niszczały, a pieniądze zawsze się przydadzą.
OdpowiedzUsuńDla ścisłości: w "mojej" Polsce istnieją odrębne Ministerstwa Wojny, Marynarki i Lotnictwa; budżet na poszczególne ministerstwa rozdziela Rząd a zatwierdza Sejm.
UsuńPomysł kadłubów uniwersalnych zawdzięczamy (jeśli się nie mylę) Kpt.G, ja go tylko rozwinąłem.
Co do rynku latynoamerykańskiego, to właśnie są prowadzone mocno zaawansowane rozmowy z Argentyną. W grę może wchodzić jeszcze Wenezuela (ma czym płacić - ropa!) i Peru.
JKS
ROPA! Dobrze by było się z nimi dogadać. :D Rzecz kolejna: czy mamy wystarczająco dużo zbiorników ropy w metropolii? Bo w przypadku wojny z Niemcami będziemy raczej odcięci od dostaw (szczególnie gdy będzie to na rękę Rosji która może wywrzeć odpowiednie naciski tu i tam), Może przez ten czas rozbudujmy nasze porty i ich zaplecza (szczególnie magazyny w tym te ukryte)
UsuńKolejny użyteczny okręt, całkiem żwawy i charakterystyki ma wystarczające. :)
Kpt.G
Zestaw artylerii wydaje się dość dziwny - 2 dość bliskie kalibry półautomatyczne. A wszystko po to, aby udowodnić użyteczność armat 57 mm! :)
OdpowiedzUsuńLepsze byłoby chyba zastąpienie tego działa przez 40 milimetrówkę automatyczną. Nadbudówka wydaje się być bardzo wysoka.
ŁK
Gdzie Kolega znalazł na tym okręcie armatę 57 mm?
Usuń"Nadbudówka wydaje się być bardzo wysoka" - fakt, lecz jest to w sumie lekka konstrukcja (nieopancerzona, bez urządzeń kierowania ogniem, licznych reflektorów itd.) i nie wpływa znacząco na stateczność.
JKS
Mea culpa! To calowe oznaczenie 40 mm (1,57) odczytałem jako 57 mm. Coraz gorzej z moim wzrokiem! :)
UsuńŁK
Witam
OdpowiedzUsuńZ tą nadbudówką to im bardziej na nią patrzę to mniej ją rozumiem....
Są 3 poziomy: najniższy sięgający aż do komina, górny zamknięty (sterówka?) oraz otwarty na szczycie. Dolny i otwarty mają zaledwie około 4m szerokości. Ale sterówka jest jeszcze węższa (bo po bokach są przejścia) i ma chyba zaledwie 2m szerokości i 7 m długości. Czyli pomieszczenie szerokości przedziału kolejowego i długie jak (mniejszy) autobus. To, delikatnie mówiąc, wielce nie praktyczne.
Pozdrawiam
H_Babbock
Sterówka jest nieco szersza, na przejścia wystarcza około 30-34 cale, Z tyłu sterówki jest jak to zazwyczaj bywało, kabina nawigacyjna.
UsuńO'Cooley
Dziękuję koledze O'Cooley za wyręczenie mnie w odpowiedzi.
UsuńOkręcik jest niewielki, to i pomieszczenia ciasnawe.
JKS