wtorek, 23 czerwca 2015

Stawiacz min typu Nereida 1926 (3 szt.)



Stawiacz min typu Nereida 1926 (3 szt.)

Następny typ okrętów na bazie projektu uniwersalnego PU-450. Jest to mały, „bałtycki” stawiacz min przeznaczony przede wszystkim do stawiania defensywnych zagród na akwenach przybrzeżnych, w cieśninach, zatokach itp.
Jednostka posiada adekwatne do stawianych przed nią zadań uzbrojenie, prędkość, zasięg i wystarczające na Bałtyk właściwości morskie. Głównym uzbrojeniem okrętu są miny, z których 32 przewożone są na odkrytym pokładzie rufowym, a dalszych 16 pod pokładem.
Sądzę, że pomimo swojej prostoty i niewielkich rozmiarów są to udane jednostki z perspektywami eksportowymi.


Nereida, Poland Minelayer laid down 1926

Displacement:
            382 t light; 393 t standard; 450 t normal; 495 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (198,84 ft / 196,85 ft) x 24,61 ft x (7,38 / 7,89 ft)
            (60,61 m / 60,00 m) x 7,50 m  x (2,25 / 2,40 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,08lbs / 0,03kg shells, 2 400 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 48 reloads - 27,066 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 4 915 shp / 3 667 Kw = 23,00 kts
            Range 3 300nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 102 tons

Complement:
            48 - 63

Cost:
            £0,126 million / $0,504 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 38 tons, 8,5%
               - Guns: 4 tons, 1,0%
               - Weapons: 34 tons, 7,5%
            Machinery: 157 tons, 35,0%
            Hull, fittings & equipment: 187 tons, 41,5%
            Fuel, ammunition & stores: 67 tons, 15,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              558 lbs / 253 Kg = 43,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,08

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,453
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      10,09 ft / 3,07 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 116,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,5%
            Waterplane Area: 3 136 Square feet or 291 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 138%
            Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 164 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 3,61
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Nereida (1926)
Okeanida (1926)
Najada (1926)

9 komentarzy:

  1. Pomysł kadłubów uniwersalnych się sprawdził. Wobec ograniczenia funduszy należy poszukać klientów zagranicznych. Póki ministerstwo nie odkręci ponownie kurka z pieniędzmi, budujmy małe i średnie okręty dla sojuszników i państw neutralnych (Ameryka Południowa to niezły rynek). Stocznie nie będą niszczały, a pieniądze zawsze się przydadzą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla ścisłości: w "mojej" Polsce istnieją odrębne Ministerstwa Wojny, Marynarki i Lotnictwa; budżet na poszczególne ministerstwa rozdziela Rząd a zatwierdza Sejm.
      Pomysł kadłubów uniwersalnych zawdzięczamy (jeśli się nie mylę) Kpt.G, ja go tylko rozwinąłem.
      Co do rynku latynoamerykańskiego, to właśnie są prowadzone mocno zaawansowane rozmowy z Argentyną. W grę może wchodzić jeszcze Wenezuela (ma czym płacić - ropa!) i Peru.

      JKS

      Usuń
    2. ROPA! Dobrze by było się z nimi dogadać. :D Rzecz kolejna: czy mamy wystarczająco dużo zbiorników ropy w metropolii? Bo w przypadku wojny z Niemcami będziemy raczej odcięci od dostaw (szczególnie gdy będzie to na rękę Rosji która może wywrzeć odpowiednie naciski tu i tam), Może przez ten czas rozbudujmy nasze porty i ich zaplecza (szczególnie magazyny w tym te ukryte)
      Kolejny użyteczny okręt, całkiem żwawy i charakterystyki ma wystarczające. :)
      Kpt.G

      Usuń
  2. Zestaw artylerii wydaje się dość dziwny - 2 dość bliskie kalibry półautomatyczne. A wszystko po to, aby udowodnić użyteczność armat 57 mm! :)
    Lepsze byłoby chyba zastąpienie tego działa przez 40 milimetrówkę automatyczną. Nadbudówka wydaje się być bardzo wysoka.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdzie Kolega znalazł na tym okręcie armatę 57 mm?
      "Nadbudówka wydaje się być bardzo wysoka" - fakt, lecz jest to w sumie lekka konstrukcja (nieopancerzona, bez urządzeń kierowania ogniem, licznych reflektorów itd.) i nie wpływa znacząco na stateczność.

      JKS

      Usuń
    2. Mea culpa! To calowe oznaczenie 40 mm (1,57) odczytałem jako 57 mm. Coraz gorzej z moim wzrokiem! :)
      ŁK

      Usuń
  3. Witam

    Z tą nadbudówką to im bardziej na nią patrzę to mniej ją rozumiem....
    Są 3 poziomy: najniższy sięgający aż do komina, górny zamknięty (sterówka?) oraz otwarty na szczycie. Dolny i otwarty mają zaledwie około 4m szerokości. Ale sterówka jest jeszcze węższa (bo po bokach są przejścia) i ma chyba zaledwie 2m szerokości i 7 m długości. Czyli pomieszczenie szerokości przedziału kolejowego i długie jak (mniejszy) autobus. To, delikatnie mówiąc, wielce nie praktyczne.

    Pozdrawiam
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sterówka jest nieco szersza, na przejścia wystarcza około 30-34 cale, Z tyłu sterówki jest jak to zazwyczaj bywało, kabina nawigacyjna.
      O'Cooley

      Usuń
    2. Dziękuję koledze O'Cooley za wyręczenie mnie w odpowiedzi.
      Okręcik jest niewielki, to i pomieszczenia ciasnawe.

      JKS

      Usuń