niedziela, 9 stycznia 2022

Przebudowa pancernika bateryjnego typu Hamidiye na krążownik pancerny 1899 (1 jednostka)

Przebudowa pancernika bateryjnego typu Hamidiye na krążownik pancerny 1899 (1 jednostka)

Projekt wg pomysłu kolegi ŁK, On też jest autorem legendy. Opis techniczny mój, wg wytycznych Pomysłodawcy.

Turecki bateryjny pancernik Hamidiye był jednym z bardzo osobliwych okrętów liniowych epoki żelaza. A wynikało to z ekstremalnie długiego i wyjątkowo dyletanckiego wykonawstwa miejscowej stoczni Tersane-i Amire w Istambule. Okręt, którego stępkę położono w grudniu 1874 r. został ukończony dopiero po 20 latach, jako… hulk szkolny! Wobec oczywistej absurdalności takiego rozwiązania założymy, że po uzyskaniu kredytu (udzielonego rządowi tureckiemu przez konsorcjum banków berlińskich), okręt postanowiono przekształcić jednak w jednostkę bojową – niewielki krążownik pancerny. W tym celu przeholowano go do stoczni Vulcan w Szczecinie (nietrudno się bowiem domyślić, że warunkiem przyznania kredytu było udzielenie zlecenia stoczniom niemieckim). Trudna operacja holowania dookoła Europy zakończyła się 18.01.1897 r. Roboty stoczniowe podjęto 24.03.1897 r. i zakończono 17.12.1899 r. Zakres przeprowadzonych prac był ogromny i rozpoczął się od gigantycznych wymiarowo prac demontażowych, obejmujących nieczynną maszynę parową, kotły, zainstalowane uzbrojenie i żelazne płyty pancerne. „Wymuszony” wybór niemieckiej stoczni miał jednak niezaprzeczalną zaletę, w postaci posiadania  doświadczeń tak głębokich przebudów (np. pancerników klasy Sachsen). Od początku założono, że Hamidiye będzie operować  zarówno na Morzu Czarnym, jak i Egejskim i przeznaczony będzie (jako okręt „szybki”) także do zwalczania żeglugi handlowej nieprzyjaciela. Okręt uczestniczył, bez większych sukcesów, we wszystkich konfliktach zbrojnych, prowadzonych przez Turcję w latach 1911-1922, w tym w obronie Dardaneli w 1915 r. Od 18.11.1917 r. pełnił dodatkowo funkcję okrętu obrony przeciwlotniczej, wobec sukcesów lotnictwa alianckiego (np. zatopienie przez Brytyjczyków niszczyciela Yadigar-i Millet  w dniu 10.07.1917 r.). Od 30.10.1918 r. do 24.07.1923 r. krążownik był wycofany ze służby i znajdował się pod kontrolą sił Ententy. Flota turecka odzyskała go dopiero po podpisaniu traktatu pokojowego w Lozannie i eksploatowała, po doraźnym remoncie, do 31.12.1926 r. Dalsza służba, przez 30(!) lat ograniczyła się (po demontażu opancerzenia, uzbrojenia i napędu) do pełnienia funkcji hulku szkolnego w Izmirze, przeznaczonego dla celów socjalno-dydaktycznych miejscowej akademii morskiej 😊. Kadłub okrętu został pocięty na złom w miejscowej stoczni  do 17.12.1958 r.

Poniżej opis techniczny przebudowy.

Kadłub

Podwyższono na śródokręciu wolną burtę o jeden pokład. Przebudowano również podwodną część rufy, celem wymiany jednego wału śrubowego na dwa oraz zmieniono częściowo podział wewnętrzny kadłuba.

Napęd

Istniejący zdemontowano w całości. Usunięto centralnie usytuowany wał śrubowy i zastąpiono go dwoma. Zainstalowano dwanaście kotłów węglowych Marine w czterech kotłowniach oraz dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowano w całości. Zainstalowano:

- 2xIx238 mm L/35 MRK C/86/96, przy elewacji maksymalnej 30o donośność maksymalna pociskiem ciężkim AP 215,0 kg wynosiła 13920 m, a pociskiem lekkim AP 140,0 kg 15600 kg, działa te są zmodernizowaną, eksportową wersją niemieckiego modelu 24 cm/32 MRK L/35 C/88;

- 10xIx149 mm L/40 SK C/97, przy elewacji maksymalnej 15o donośność maksymalna pociskiem AP 40,00 kg wynosiła 11850 m;

- 4xIVx25 L/42, przy elewacji maksymalnej 30o donośność maksymalna pociskiem 0,216 kg wynosiła 2790 m, są to kartaczownice systemu Palmcrantz-Nordenfelt;

- 4xIx 7,65 mm L/79 Maxim wz. 93,

- 2xIIxwt450.

Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalmierze optyczne o bazie 2,9 m.

W roku 1917 działka 25 mm zastąpione zostały przez 4 pojedyncze działa 8,8 cm/45 (3.46") Flak L/45.

Opancerzenie

Istniejące, żelazne zdemontowano w całości, montując nowe ze stali Kruppa. Schemat na rysunku (szare obszary to zasobnie węglowe). Ponieważ schemat i raport mogą lekko wprowadzać w błąd, układ opancerzenia opiszę poniżej:

- burtowy pas pancerny pomiędzy barbetami artylerii głównej 150 mm;

- główny pokład pancerny o długości pasa burtowego, w części płaskiej 35 mm, na skosach 70 mm;

- kazamata z artyleria średnią, boki, przód i tył 120 mm, dach 35 mm;

- wieże artylerii głównej, przód 200 mm, boki, tył i dach 120 mm, barbety 150 mm;

- maski dział w kazamatach 150 mm;

- stanowiska dowodzenia, główne 200 mm, zapasowe 150 mm.

Podana w raporcie grubość pokładów pancernych 62 mm to wartość średnia ważona. Wartości realne to: nad napędem 35+35=70 mm, w rejonie skosów 35-105(35+70) mm, nad urządzeniami pomocniczymi i magazynami amunicji 35 mm. Magazyny i maszyna sterowa mają własne, nie wykazywane w raporcie opancerzenie grubości 35-70 mm.

Inne

W całości przebudowano nadbudówki, maszty i kominy.

W wyniku przebudowy:

- długość na linii wodnej obniżyła się z 88,1 do 87,7 m, zanurzenie wzrosło z 7,57 do 7,90 m, a wyporność normalna wzrosła z 6594 do 6983 t;

- moc napędu wzrosła z 6800 do 10400 KM, a prędkość maksymalna z 13,0 do 18,3 w;

- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna i średnia) wzrósł z 576,8 kg do 630,0 kg.

Koszt przebudowy wyniósł 67,8% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Hamidiye, Turkey armored cruiser laid down 1874, launched 1885, completed 1894, modernized 1899 (engine 1898)

Displacement:

            6 412 t light; 6 701 t standard; 6 983 t normal; 7 208 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (296,59 ft / 287,73 ft) x 55,77 ft x (25,92 / 26,60 ft)

            (90,40 m / 87,70 m) x 17,00 m  x (7,90 / 8,11 m)

Armament:

      2 - 9,37" / 238 mm 35,0 cal guns - 473,99lbs / 215,00kg shells, 90 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1888 Model

              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

      10 - 5,87" / 149 mm 40,0 cal guns - 88,18lbs / 40,00kg shells, 200 per gun

              Quick firing guns in casemate mounts, 1897 Model

              10 x Single mounts on sides, evenly spread

                        10 hull mounts in lower casemates - Limited use in all but light seas

      16 - 0,98" / 25,0 mm 42,0 cal guns - 0,46lbs / 0,21kg shells, 1 000 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1880 Model

              4 x Quad mounts on sides, forward evenly spread

                        4 raised mounts

      4 - 0,30" / 7,7 mm 79,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1893 Model

              2 x Single mounts on sides, aft deck centre

                        2 raised mounts

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 1 393 lbs / 632 kg

      Main Torpedoes

      4 - 17,7" / 450 mm, 33,33 ft / 5,11 m torpedoes - 0,541 t each, 2,163 t total

            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   5,91" / 150 mm           212,27 ft / 64,70 m     13,45 ft / 4,10 m

            Ends:   Unarmoured

            Upper: 5,91" / 150 mm             95,47 ft / 29,10 m     7,87 ft / 2,40 m

              Main Belt covers 113% of normal length

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   7,87" / 200 mm           4,72" / 120 mm                      5,91" / 150 mm

            2nd:     5,91" / 150 mm                 -                                  -

   - Protected deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 2,44" / 62 mm

   - Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 5,91" / 150 mm

Machinery:

            Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,

            Direct drive, 2 shafts, 10 400 ihp / 7 759 Kw = 18,13 kts

            Range 2 300nm at 10,00 kts

            Bunker at max displacement = 507 tons (100% coal)

Complement:

            381 - 496

Cost:

            £0,377 million / $1,508 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 317 tons, 4,5%

               - Guns: 313 tons, 4,5%

               - Weapons: 4 tons, 0,1%

            Armour: 1 927 tons, 27,6%

               - Belts: 987 tons, 14,1%

               - Armament: 367 tons, 5,3%

               - Armour Deck: 464 tons, 6,6%

               - Conning Towers: 108 tons, 1,6%

            Machinery: 1 677 tons, 24,0%

            Hull, fittings & equipment: 2 489 tons, 35,6%

            Fuel, ammunition & stores: 571 tons, 8,2%

            Miscellaneous weights: 2 tons, 0,0%

               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              6 795 lbs / 3 082 Kg = 17,6 x 9,4 " / 238 mm shells or 1,6 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,28

            Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m

            Roll period: 13,0 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a ram bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,588 / 0,591

            Length to Beam Ratio: 5,16 : 1

            'Natural speed' for length: 16,96 kts

            Power going to wave formation at top speed: 58 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40

            Bow angle (Positive = bow angles forward): -12,80 degrees

            Stern overhang: 2,95 ft / 0,90 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            16,00%,  23,62 ft / 7,20 m,  22,97 ft / 7,00 m

               - Forward deck:       37,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m

               - Aft deck:    37,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m

               - Quarter deck:        10,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  23,62 ft / 7,20 m

               - Average freeboard:                      23,04 ft / 7,02 m

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 92,3%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 122,4%

            Waterplane Area: 11 602 Square feet or 1 078 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 113%

            Structure weight / hull surface area: 120 lbs/sq ft or 586 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,81

                        - Longitudinal: 8,28

                        - Overall: 1,02

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather