Poniżej alternatywna wersja pancernika Viking I (post z 29.03.2019). Oddaję głos Autorowi, czyli koledze H_Babbockowi.
W trakcie dyskusji nad propozycją Viking I przeważały głosy,
że należy okręt wyposażyć w artylerię średnią. Większość dyskutantów oczekiwała
dział 152 plus drugiego kalibru, jako działa przeciwlotnicze (75 albo 105).
Propozycja artylerii uniwersalnej 120 mm pozostała w mniejszości. Jednocześnie
Admiralicja wyrażała mały entuzjazm wobec projektu. Dlatego stocznia
spróbowała uratować projekt przedstawiając jednak drugą wersję.
Podstawowe zmiany to:
- Dodanie artylerii 152 w wieżach z barbetami;
- Zwiększenie zasięgu okrętu do 5000 Mm.
W konsekwencji, trzeba było
dokonać dodatkowych zmian w projekcie:
- Wydłużyć kadłub i nieznacznie poszerzyć, w celu uzyskania wystarczającej wyporności;
- Niejako przy okazji, udało się trochę poszerzyć strefę ochrony biernej;
- Wzrost mocy napędu (nieznaczny) wymusił wydłużenie cytadeli pancernej;
- Zupełnej zmianie uległo ustawienie artylerii średniej i przeciwlotniczej na okręcie;
- Z braku miejsca nieznacznie zredukowano artylerię plot;
- W rezultacie przeniesienia tylnych reflektorów na stanowisko na maszcie, musiano podnieść wysokość komina.
Sumarycznie wyporność okrętu wzrosła o ponad 2200 t. To
więcej niż początkowo zakładano, ale dopiero w trakcie szczegółowych prac wynikła
konieczność przedłużenia cytadeli oraz pogrubienia pancerza barbet 152
(początkowo zakładałem 75 mm).
Różnica 2200 t oznacza to, że cenie jednego Vikinga IV można
zbudować jednego Vikinga I i dwa niszczyciele tzw. standardowe (typ Göteborg).
Czy warto więc zamawiać „IV” zamiast „I”? – to teoretyczne
pytanie, bo prawdopodobnie Admiralicja i tak nie jest nimi zainteresowana.
PS. Na projekt sugerowany przez Kolegę Stonka (powolnego
pancernika 24 węzłowego) po prostu nie mam ochoty, więc nie będę się nim
zajmował.
Displacement:
28 130
t light; 30 195 t standard; 31 364 t normal; 32 299 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x
draught (normal/deep)
(700,50 ft / 690,00 ft ) x 100,00 ft x (25,00 / 25,63 ft )
(213,51 m / 210,31 m ) x 30,48 m x (7,62 / 7,81 m )
Armament:
6 -
16,54" / 420 mm
45,0 cal
guns - 2 279,82lbs / 1 034,11kg shells, 140 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1935 Model
2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
12 -
6,00" / 152 mm
50,0 cal
guns - 114,33lbs / 51,86kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1935 Model
4 x 3-gun mounts on sides, evenly spread
10 -
4,13" / 105 mm
41,0 cal
guns - 34,04lbs / 15,44kg shells, 600 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1935 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
16 -
1,57" / 40,0 mm
60,0 cal
guns - 2,14lbs / 0,97kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
raised mounts
8 -
0,79" / 20,0 mm
60,0 cal
guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1934 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8
double raised mounts
Weight of
broadside 15 428
lbs / 6 998 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,8" / 300 mm 361,00 ft / 110,03 m 17,50 ft / 5,33 m
Ends: Unarmoured
Upper: 0,98" / 25 mm 271,00
ft / 82,60
m 8,00 ft / 2,44 m
Main Belt covers 80% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo
Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 362,00 ft / 110,34 m 37,50 ft / 11,43 m
Beam
between torpedo bulkheads 65,00
ft / 19,81
m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 11,8" / 300 mm 5,91" / 150 mm 11,8" / 300 mm
2nd: 3,94" / 100 mm 1,97" / 50 mm 3,94" / 100 mm
3rd: 2,95" / 75 mm - -
- Armoured
deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 5,91" / 150
mm
- Conning
towers: Forward 13,78" / 350
mm , Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 92 126 shp / 68 726 Kw = 27,00 kts
Range
5 000nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 103 tons
Complement:
1 177
- 1 531
Cost:
£14,270
million / $57,078 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
3 185 tons, 10,2%
- Guns: 3 185 tons, 10,2%
Armour:
10 851 tons, 34,6%
- Belts: 3 504 tons, 11,2%
- Torpedo bulkhead: 989 tons, 3,2%
- Armament: 1 821 tons, 5,8%
- Armour Deck: 4 115 tons, 13,1%
- Conning Towers: 422 tons, 1,3%
Machinery:
2 617 tons, 8,3%
Hull,
fittings & equipment: 11 397 tons, 36,3%
Fuel,
ammunition & stores: 3 234 tons, 10,3%
Miscellaneous
weights: 80 tons, 0,3%
- On freeboard deck: 80 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric
height 5,7 ft
/ 1,7 m
Roll
period: 17,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50
%): 79 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,66
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,01
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,636 / 0,639
Length
to Beam Ratio: 6,90 : 1
'Natural
speed' for length: 26,27 kts
Power
going to wave formation at top speed: 51 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 78
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 19,51 degrees
Stern
overhang: 2,00 ft
/ 0,61 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 27,00%, 24,00 ft / 7,32 m , 18,50 ft / 5,64 m
- Forward deck: 30,00%, 18,50 ft / 5,64 m , 18,50 ft / 5,64 m
- Aft deck: 22,30%, 18,50 ft / 5,64 m , 18,50 ft / 5,64 m
- Quarter deck: 20,70%, 18,50 ft / 5,64 m , 19,00 ft / 5,79 m
- Average freeboard: 19,15 ft / 5,84 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low
= better): 109,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 156,3%
Waterplane
Area: 52 200
Square feet or 4 849 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 105%
Structure
weight / hull surface area: 190 lbs/sq ft or 926 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,98
-
Longitudinal: 1,14
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform