sobota, 13 kwietnia 2019

Nordycki pancernik typu Viking IV 1935 (1 szt.)

Nordycki pancernik typu Viking IV 1935 (1 szt.)


Poniżej alternatywna wersja pancernika Viking I (post z 29.03.2019). Oddaję głos Autorowi, czyli koledze H_Babbockowi.


W trakcie dyskusji nad propozycją Viking I przeważały głosy, że należy okręt wyposażyć w artylerię średnią. Większość dyskutantów oczekiwała dział 152 plus drugiego kalibru, jako działa przeciwlotnicze (75 albo 105). Propozycja artylerii uniwersalnej 120 mm pozostała w mniejszości. Jednocześnie Admiralicja wyrażała mały entuzjazm wobec projektu. Dlatego stocznia spróbowała uratować projekt przedstawiając jednak drugą wersję.
Podstawowe zmiany to:
  1. Dodanie artylerii 152 w wieżach z barbetami;
  2. Zwiększenie zasięgu okrętu do 5000 Mm.
W konsekwencji, trzeba było dokonać dodatkowych zmian w projekcie:
  1. Wydłużyć kadłub i nieznacznie poszerzyć, w celu uzyskania wystarczającej wyporności;
  2. Niejako przy okazji, udało się trochę poszerzyć strefę ochrony biernej;
  3. Wzrost mocy napędu (nieznaczny) wymusił wydłużenie cytadeli pancernej;
  4. Zupełnej zmianie uległo ustawienie artylerii średniej i przeciwlotniczej na okręcie;
  5. Z braku miejsca nieznacznie zredukowano artylerię plot;
  6. W rezultacie przeniesienia tylnych reflektorów na stanowisko na maszcie, musiano podnieść wysokość komina.
Sumarycznie wyporność okrętu wzrosła o ponad 2200 t. To więcej niż początkowo zakładano, ale dopiero w trakcie szczegółowych prac wynikła konieczność przedłużenia cytadeli oraz pogrubienia pancerza barbet 152 (początkowo zakładałem 75 mm).
Różnica 2200 t oznacza to, że cenie jednego Vikinga IV można zbudować jednego Vikinga I i dwa niszczyciele tzw. standardowe (typ teborg).
Czy warto więc zamawiać „IV” zamiast „I”? – to teoretyczne pytanie, bo prawdopodobnie Admiralicja i tak nie jest nimi zainteresowana.

PS. Na projekt sugerowany przez Kolegę Stonka (powolnego pancernika 24 węzłowego) po prostu nie mam ochoty, więc nie będę się nim zajmował.
Poniżej porównanie sylwetek.
Viking, Nordic Union Battleship laid down 1935

Displacement:
                28 130 t light; 30 195 t standard; 31 364 t normal; 32 299 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
                (700,50 ft / 690,00 ft) x 100,00 ft x (25,00 / 25,63 ft)
                (213,51 m / 210,31 m) x 30,48 m  x (7,62 / 7,81 m)

Armament:
      6 - 16,54" / 420 mm 45,0 cal guns - 2 279,82lbs / 1 034,11kg shells, 140 per gun
                  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1935 Model
                  2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      12 - 6,00" / 152 mm 50,0 cal guns - 114,33lbs / 51,86kg shells, 300 per gun
                  Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1935 Model
                  4 x 3-gun mounts on sides, evenly spread
      10 - 4,13" / 105 mm 41,0 cal guns - 34,04lbs / 15,44kg shells, 600 per gun
                  Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1935 Model
                  4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                               4 raised mounts
                  1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                               1 raised mount
      16 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,14lbs / 0,97kg shells, 1 500 per gun
                  Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
                  8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                               8 raised mounts
      8 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 3 000 per gun
                  Anti-air guns in deck mounts, 1934 Model
                  8 x Single mounts on sides, evenly spread
                               8 double raised mounts
      Weight of broadside 15 428 lbs / 6 998 kg

Armour:
   - Belts:                 Width (max)            Length (avg)                          Height (avg)
                Main:       11,8" / 300 mm       361,00 ft / 110,03 m              17,50 ft / 5,33 m
                Ends:       Unarmoured
                Upper:     0,98" / 25 mm         271,00 ft / 82,60 m                8,00 ft / 2,44 m
                  Main Belt covers 80% of normal length
                  Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                               1,97" / 50 mm         362,00 ft / 110,34 m              37,50 ft / 11,43 m
                Beam between torpedo bulkheads 65,00 ft / 19,81 m

   - Gun armour:      Face (max)             Other gunhouse (avg)           Barbette/hoist (max)
                Main:       11,8" / 300 mm       5,91" / 150 mm                       11,8" / 300 mm
                2nd:        3,94" / 100 mm       1,97" / 50 mm                         3,94" / 100 mm
                3rd:         2,95" / 75 mm               -                                              -

   - Armoured deck - multiple decks:
                For and Aft decks: 5,91" / 150 mm

   - Conning towers: Forward 13,78" / 350 mm, Aft 5,91" / 150 mm

Machinery:
                Oil fired boilers, steam turbines,
                Geared drive, 4 shafts, 92 126 shp / 68 726 Kw = 27,00 kts
                Range 5 000nm at 14,00 kts
                Bunker at max displacement = 2 103 tons

Complement:
                1 177 - 1 531

Cost:
                £14,270 million / $57,078 million

Distribution of weights at normal displacement:
                Armament: 3 185 tons, 10,2%
                   - Guns: 3 185 tons, 10,2%
                Armour: 10 851 tons, 34,6%
                   - Belts: 3 504 tons, 11,2%
                   - Torpedo bulkhead: 989 tons, 3,2%
                   - Armament: 1 821 tons, 5,8%
                   - Armour Deck: 4 115 tons, 13,1%
                   - Conning Towers: 422 tons, 1,3%
                Machinery: 2 617 tons, 8,3%
                Hull, fittings & equipment: 11 397 tons, 36,3%
                Fuel, ammunition & stores: 3 234 tons, 10,3%
                Miscellaneous weights: 80 tons, 0,3%
                   - On freeboard deck: 80 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
                Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
                  42 681 lbs / 19 360 Kg = 18,9 x 16,5 " / 420 mm shells or 7,3 torpedoes
                Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
                Metacentric height 5,7 ft / 1,7 m
                Roll period: 17,6 seconds
                Steadiness              - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
                                               - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,66
                Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
                Hull has a flush deck,
                  a normal bow and a cruiser stern
                Block coefficient (normal/deep): 0,636 / 0,639
                Length to Beam Ratio: 6,90 : 1
                'Natural speed' for length: 26,27 kts
                Power going to wave formation at top speed: 51 %
                Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 78
                Bow angle (Positive = bow angles forward): 19,51 degrees
                Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
                Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                               Fore end,                Aft end
                   - Forecastle:        27,00%,  24,00 ft / 7,32 m18,50 ft / 5,64 m
                   - Forward deck:   30,00%,  18,50 ft / 5,64 m18,50 ft / 5,64 m
                   - Aft deck:           22,30%,  18,50 ft / 5,64 m18,50 ft / 5,64 m
                   - Quarter deck:    20,70%,  18,50 ft / 5,64 m19,00 ft / 5,79 m
                   - Average freeboard:                         19,15 ft / 5,84 m
                Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
                Space      - Hull below water (magazines/engines, low = better): 109,5%
                               - Above water (accommodation/working, high = better): 156,3%
                Waterplane Area: 52 200 Square feet or 4 849 Square metres
                Displacement factor (Displacement / loading): 105%
                Structure weight / hull surface area: 190 lbs/sq ft or 926 Kg/sq metre
                Hull strength (Relative):
                               - Cross-sectional: 0,98
                               - Longitudinal: 1,14
                               - Overall: 1,00
                Adequate machinery, storage, compartmentation space
                Excellent accommodation and workspace room
                Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform