Holownik portowy typu Arden 1924-1925 (5 szt.)
Małe,
skromne, niepozorne, ale bardzo pożyteczne okręciki. Pomagają dużym jednostkom manewrować w
basenach i kanałach portowych (ferholung i owerholung).
Uzbrojenie
symboliczne dla zaakcentowania przynależności do Marynarki Wojennej. Reszta
parametrów zgodna z przeznaczeniem okrętu. Mimo skromnych rozmiarów, holowniki wykazują się niebywałą wprost wytrzymałością kadłuba, a właściwości
żeglugowe pozwalają im operować na otwartym morzu.
W
stosunku do oryginalnego raportu Springsharpa skorygowałem moc maszyn oraz
liczbę załogi (co by miało robić na tym okręciku 33 marynarzy?).
Jeśli
nazwy jednostek komuś nic nie mówią, to informuję, że pierwsze trzy nazwy to
rasy koni roboczych (pociągowych), a dwie następne to podgatunki dzikich osłów.
Arden, Poland Tug boat laid down 1924
Displacement:
184
t light; 188 t standard; 190 t normal; 191 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(74,86
ft / 72,18 ft) x 18,54 ft x (9,02 / 9,07 ft)
(22,82
m / 22,00 m) x 5,65 m x (2,75 / 2,76 m)
Armament:
1
- 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 500 per
gun
Machine gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Geared
drive, 1 shaft, 360 ihp / 267 Kw = 9,00 kts
Range
300nm at 6,00 kts
Bunker
at max displacement = 9 tons
Complement:
10
Cost:
£0,023
million / $0,092 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
0 tons, 0,0%
- Guns: 0 tons, 0,0%
Machinery:
7 tons, 3,7%
Hull,
fittings & equipment: 177 tons, 93,4%
Fuel,
ammunition & stores: 5 tons, 2,9%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 315 lbs / 596 Kg = 594,4 x 0,5 "
/ 13 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,26
Metacentric
height 0,6 ft / 0,2 m
Roll
period: 10,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,36
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,551
Length
to Beam Ratio: 3,89 : 1
'Natural
speed' for length: 8,50 kts
Power
going to wave formation at top speed: 58 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
Stern
overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 7,87 ft /
2,40 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Aft deck: 35,00%, 4,92 ft / 1,50 m, 5,58 ft / 1,70 m
- Quarter deck: 15,00%, 5,58 ft / 1,70
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 5,71 ft / 1,74 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 14,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 36,7%
Waterplane
Area: 906 Square feet or 84 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 1 000%
Structure
weight / hull surface area: 111 lbs/sq ft or 543 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 4,06
-
Longitudinal: 33,10
-
Overall: 5,01
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Extremely
poor accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Arden (1924)
Perszeron (1924)
Brabant (1924)
Onager (1925)
Kułan (1925)