Ponieważ, stary (1888), mały i
nieopancerzony krążownik Lima, nie
odpowiadał już wymaganiom stawianym przed krążownikami, ale jego kadłub był
jeszcze w dobrym stanie, postanowiono przebudować go na typowy okręt szkolny.
Już po rozpoczęciu przebudowy, nastąpiła modyfikacja jej założeń, mająca na
celu uzyskanie okrętu szkolno-bojowego, zdolnego w czasie wojny do współpracy z
krążownikami typu Almirante Grau.
Zdecydowano o montażu opancerzenia, zwiększeniu mocy napędu o 20% oraz
podwojeniu ilości wyrzutni torpedowych i km-ów. Zmiana założeń w trakcie
przebudowy, wydłużyła jej czas o 9 miesięcy. Powyższe okoliczności, a także
dążenie kolumbijskich projektantów do samodzielności i oryginalności (my sami
potrafimy, koniec z kopiowaniem cudzych rozwiązań!) sprawiły, że sylwetka
okrętu jest mało spójna, a może nawet trochę dziwaczna. Stosunkowo krótki i
wysoki kadłub (to tak naprawdę jest kadłub statku handlowego), też okrętowi
urody nie dodaje.
Co w rezultacie otrzymano? Trochę
dziwną hybrydę małego krążownika i wielkiego niszczyciela, o prędkości
maksymalnej zbyt niskiej dla krążownika z lat 20-tych XX. w, a tym bardziej dla
niszczyciela. Wydaje się, że okręt lepiej by się sprawdził osłaniając własne
ciężkie okręty przed atakami sił lekkich (niszczycieli, torpedowców i OP), niż
współpracując z krążownikami typu Almirante
Grau.
W roli okrętu szkolnego, Lima może zaokrętować do 40 kadetów i
instruktorów; przewidziano dla nich także pomieszczenia dydaktyczne. Wymogami
szkoleniowymi, spowodowany jest także zróżnicowany zestaw uzbrojenia.
Uzbrojenie minowe i pop ma charakter alternatywny, to znaczy, że miny można
wziąć na pokład dopiero po zdjęciu zrzutni bg; nie można tego wykonać morzu, a
jedynie w porcie.
Kadłuby okrętów i kotły powstały w
stoczni Astillero Naval No.1 Callao (AN1), stal konstrukcyjna i pancerna pochodzi
z krajowej huty Herreria de Maracaibo (HM), turbiny, artyleria i torpedy z USA,
a km-y i bg z krajowych zakładów Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA).
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Zewnętrznie
bez zmian, dokonano jedynie modyfikacji jego podziału wewnętrznego.
Napęd
Istniejący
zdemontowano w całości. Zainstalowano cztery kotły olejowe AN w dwu kotłowniach
i dwie turbiny parowe Curtis z przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości. Zamontowano:
- 2xIx127/40
Bethlehem Steel M1890, przy elewacji
maksymalnej 30o donośność pionowa pociskiem AP 22,70 kg wynosi 14630
m;
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE
5,90 kg wynosi 6400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 4xIx57
mm/40 Driggs-Schroeder M1893, przy elewacji maksymalnej 38o
donośność maksymalna pociskiem 2,74 kg wynosi 6740 m;
-
4xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m;
- 2xIIxwt533
mm;
- 2xwbg
z zapasem 12 bg typu BP-19 lub 10 min typu
M-48.
Do kierowania
ogniem zainstalowano dwa dalmierze optyczne o bazie 2,3 m.
Opancerzenie
Jak w
raporcie, ponieważ jego układ ma postać prostej „skrzynki”, schematu nie
załączono.
Inne
Nadbudówki,
kominy i maszty przebudowano całkowicie.
Zamontowano
cztery radiostacje i szumonamiernik.
W wyniku
przebudowy:
- zanurzenie
zmniejszyło się z 4,57 do 3,97 m;
- wyporność
normalna zmniejszyła się z 1700 do 1425 t;
- moc napędu wzrosła z 1800 do 10800 KM;
- prędkość
maksymalna wzrosła z 16,20 do 23,37 w.
Koszt
przebudowy wyniósł 48,1% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Lima, Great Colombia training ship laid down 1878, launched 1880, completed
1885, in service 1888, rebuilt 1922 (engine 1921)
Displacement:
1 251 t light;
1 303 t standard; 1 425 t normal; 1 522 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(250,00 ft / 241,14 ft)
x 35,10 ft x (13,02 / 13,65 ft)
(76,20 m / 73,50 m) x
10,70 m x (3,97 / 4,16 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 40,0
cal guns - 54,74lbs / 24,83kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1890 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 11,14lbs / 5,06kg shells, 400 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
4 - 2,24" / 57,0 mm
40,0 cal guns - 4,95lbs / 2,24kg shells, 800 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1893 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 - 0,30" / 7,6 mm 93,0
cal guns - 0,01lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
2 raised
mounts
Weight of broadside 131 lbs
/ 60 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
20,67 ft / 6,30 m torpedoes - 0,686 t each, 2,742 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Mines
2 - 1 047,20 lbs /
475,00 kg mines + 10 reloads - 5,610 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,50" / 38 mm 154,86 ft / 47,20 m 10,01
ft / 3,05 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 99% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 1,50" / 38 mm -
-
3rd: 0,51" / 13 mm -
-
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,98" / 25 mm
- Conning towers: Forward
1,50" / 38 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
10 800 shp / 8 056 Kw = 23,37 kts
Range 4 500nm at
12,00 kts
Bunker normal = 122
tons, at max displacement = 219 tons
Complement:
115 - 150
Cost:
£0,102 million / $0,407
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 36 tons, 2,5%
- Guns: 22 tons, 1,5%
- Weapons: 14 tons, 1,0%
Armour: 205 tons, 14,4%
- Belts: 99 tons, 6,9%
- Armament: 12 tons, 0,9%
- Armour Deck: 90 tons, 6,3%
- Conning Tower: 4 tons, 0,3%
Machinery: 372 tons,
26,1%
Hull, fittings &
equipment: 623 tons, 43,7%
Fuel, ammunition &
stores: 174 tons, 12,2%
Miscellaneous weights:
16 tons, 1,1%
- Hull below water: 7 tons
- Hull above water: 4 tons
- On freeboard deck: 5 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 543 lbs / 700 Kg = 29,6 x 5,0 " /
127 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,21
Metacentric height 1,5
ft / 0,4 m
Roll period: 12,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,24
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,452 / 0,461
Length to Beam Ratio:
6,87 : 1
'Natural speed' for
length: 15,53 kts
Power going to wave
formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 8,86 ft
/ 2,70 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 16,01 ft /
4,88 m, 14,01 ft / 4,27 m
- Forward deck: 38,50%, 14,01 ft / 4,27
m, 13,52 ft / 4,12 m
- Aft deck: 38,50%, 13,52 ft / 4,12 m, 14,50 ft / 4,42 m
- Quarter deck: 8,00%, 14,50 ft / 4,42
m, 15,03 ft / 4,58 m
- Average freeboard: 14,09 ft / 4,30 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 91,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 121,1%
Waterplane Area:
5 410 Square feet or 503 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 140%
Structure weight / hull
surface area: 63 lbs/sq ft or 306 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 4,65
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily