środa, 12 lutego 2025

Przebudowa kolumbijskiego krążownika typu Lima na okręt szkolno-bojowy 1922 (1 jednostka)

Przebudowa kolumbijskiego krążownika typu Lima na okręt szkolno-bojowy 1922 (1 jednostka)

Ponieważ, stary (1888), mały i nieopancerzony krążownik Lima, nie odpowiadał już wymaganiom stawianym przed krążownikami, ale jego kadłub był jeszcze w dobrym stanie, postanowiono przebudować go na typowy okręt szkolny. Już po rozpoczęciu przebudowy, nastąpiła modyfikacja jej założeń, mająca na celu uzyskanie okrętu szkolno-bojowego, zdolnego w czasie wojny do współpracy z krążownikami typu Almirante Grau. Zdecydowano o montażu opancerzenia, zwiększeniu mocy napędu o 20% oraz podwojeniu ilości wyrzutni torpedowych i km-ów. Zmiana założeń w trakcie przebudowy, wydłużyła jej czas o 9 miesięcy. Powyższe okoliczności, a także dążenie kolumbijskich projektantów do samodzielności i oryginalności (my sami potrafimy, koniec z kopiowaniem cudzych rozwiązań!) sprawiły, że sylwetka okrętu jest mało spójna, a może nawet trochę dziwaczna. Stosunkowo krótki i wysoki kadłub (to tak naprawdę jest kadłub statku handlowego), też okrętowi urody nie dodaje.
Co w rezultacie otrzymano? Trochę dziwną hybrydę małego krążownika i wielkiego niszczyciela, o prędkości maksymalnej zbyt niskiej dla krążownika z lat 20-tych XX. w, a tym bardziej dla niszczyciela. Wydaje się, że okręt lepiej by się sprawdził osłaniając własne ciężkie okręty przed atakami sił lekkich (niszczycieli, torpedowców i OP), niż współpracując z krążownikami typu Almirante Grau.
W roli okrętu szkolnego, Lima może zaokrętować do 40 kadetów i instruktorów; przewidziano dla nich także pomieszczenia dydaktyczne. Wymogami szkoleniowymi, spowodowany jest także zróżnicowany zestaw uzbrojenia. Uzbrojenie minowe i pop ma charakter alternatywny, to znaczy, że miny można wziąć na pokład dopiero po zdjęciu zrzutni bg; nie można tego wykonać morzu, a jedynie w porcie.
Kadłuby okrętów i kotły powstały w stoczni Astillero Naval No.1 Callao (AN1), stal konstrukcyjna i pancerna pochodzi z krajowej huty Herreria de Maracaibo (HM), turbiny, artyleria i torpedy z USA, a km-y i bg z krajowych zakładów Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA).
Opis techniczny przebudowy.

Kadłub

Zewnętrznie bez zmian, dokonano jedynie modyfikacji jego podziału wewnętrznego.

Napęd

Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano cztery kotły olejowe AN w dwu kotłowniach i dwie turbiny parowe Curtis z przekładniami w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

Istniejące zdjęto w całości. Zamontowano:

- 2xIx127/40 Bethlehem Steel M1890, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pionowa pociskiem AP 22,70 kg wynosi 14630 m;
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 6400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 4xIx57 mm/40 Driggs-Schroeder M1893, przy elewacji maksymalnej 38o donośność maksymalna pociskiem 2,74 kg wynosi 6740 m;
- 4xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m;
- 2xIIxwt533 mm;
- 2xwbg z zapasem 12 bg typu BP-19 lub 10 min typu M-48.

Do kierowania ogniem zainstalowano dwa dalmierze optyczne o bazie 2,3 m.

Opancerzenie

Jak w raporcie, ponieważ jego układ ma postać prostej „skrzynki”, schematu nie załączono.

Inne

Nadbudówki, kominy i maszty przebudowano całkowicie.

Zamontowano cztery radiostacje i szumonamiernik.

W wyniku przebudowy:

- zanurzenie zmniejszyło się z 4,57 do 3,97 m;

- wyporność normalna zmniejszyła się z 1700 do 1425 t;

- moc napędu wzrosła z 1800 do 10800 KM;

- prędkość maksymalna wzrosła z 16,20 do 23,37 w.

Koszt przebudowy wyniósł 48,1% wartości porównywalnego okrętu nowego.


Lima, Great Colombia training ship laid down 1878, launched 1880, completed 1885, in service 1888, rebuilt 1922 (engine 1921)

Displacement:
            1 251 t light; 1 303 t standard; 1 425 t normal; 1 522 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (250,00 ft / 241,14 ft) x 35,10 ft x (13,02 / 13,65 ft)
            (76,20 m / 73,50 m) x 10,70 m  x (3,97 / 4,16 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 54,74lbs / 24,83kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1890 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 11,14lbs / 5,06kg shells, 400 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      4 - 2,24" / 57,0 mm 40,0 cal guns - 4,95lbs / 2,24kg shells, 800 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1893 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      4 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal guns - 0,01lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 131 lbs / 60 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 20,67 ft / 6,30 m torpedoes - 0,686 t each, 2,742 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      2 - 1 047,20 lbs / 475,00 kg mines + 10 reloads - 5,610 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                     Width (max)          Length (avg)             Height (avg)
            Main:            1,50" / 38 mm     154,86 ft / 47,20 m     10,01 ft / 3,05 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 99% of normal length
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           1,50" / 38 mm                   -                                     -
            3rd:              0,51" / 13 mm                   -                                     -
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm
   - Conning towers: Forward 1,50" / 38 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 10 800 shp / 8 056 Kw = 23,37 kts
            Range 4 500nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 122 tons, at max displacement = 219 tons

Complement:
            115 - 150

Cost:
            £0,102 million / $0,407 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 36 tons, 2,5%
               - Guns: 22 tons, 1,5%
               - Weapons: 14 tons, 1,0%
            Armour: 205 tons, 14,4%
               - Belts: 99 tons, 6,9%
               - Armament: 12 tons, 0,9%
               - Armour Deck: 90 tons, 6,3%
               - Conning Tower: 4 tons, 0,3%
            Machinery: 372 tons, 26,1%
            Hull, fittings & equipment: 623 tons, 43,7%
            Fuel, ammunition & stores: 174 tons, 12,2%
            Miscellaneous weights: 16 tons, 1,1%
               - Hull below water: 7 tons
               - Hull above water: 4 tons
               - On freeboard deck: 5 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 543 lbs / 700 Kg = 29,6 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 1,5 ft / 0,4 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,24

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,452 / 0,461
            Length to Beam Ratio: 6,87 : 1
            'Natural speed' for length: 15,53 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 8,86 ft / 2,70 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  16,01 ft / 4,88 m,  14,01 ft / 4,27 m
               - Forward deck:       38,50%,  14,01 ft / 4,27 m,  13,52 ft / 4,12 m
               - Aft deck:                38,50%,  13,52 ft / 4,12 m,  14,50 ft / 4,42 m
               - Quarter deck:          8,00%,  14,50 ft / 4,42 m,  15,03 ft / 4,58 m
               - Average freeboard:                      14,09 ft / 4,30 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 121,1%
            Waterplane Area: 5 410 Square feet or 503 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 140%
            Structure weight / hull surface area: 63 lbs/sq ft or 306 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 4,65
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily