Wiadomości z floty nr 42/2/1938
Okręty.
Sprzedano
Argentynie pancernik obrony wybrzeża (dawniej pancernik) Kazimierz Odnowiciel (typ Bolesław
Chrobry BB-3/BBC-3 1913/27) za kwotę 22 824 tys. zł. Sprzedano do Wenezueli
krążowniki lekkie Lome i Arawa (typ Lome CL-15 1920-21) za kwotę łączną 4 975 tys. zł.
Przyjęto
od Meksyku zamówienie na budowę 4 niszczycieli typu Boreasz (DD-70 1936).
Przyjęto
od Turcji zamówienie na budowę 2 stawiaczy min typu Nereusz (ML-10 1937).
Sprzedano
Litwie licencję na budowę kutrów trałowych typu KT-17 (MC-17 1937).
Sprzedano
Chinom licencję na budowę okrętów podwodnych typu Jesiotr (SS-65 1935).
Uzbrojenie.
W końcowej fazie są prace
projektowo-wdrożeniowe nowych dział DP 105 mm. Jeśli te działa wejdą do służby
w roku przyszłym, będą stanowić zupełnie nową jakość.
Inne.
Na
przejętym archipelagu karolińskim rozpoczęły prace pomiarowe i kartograficzne
nasze okręty hydrograficzne Pacyfik i
Adriatyk. Od roku przebywają tam już
obydwa okręty badawcze Mikołaj Kopernik
i Jan Heweliusz.
Budżet.
Jak
już wcześniej informowałem, tegorocznemu budżetowi zagrażał niedozwolony
deficyt na poziomie 150 mln zł. Ponieważ Rząd nie udzielił Marynarce
dodatkowego kredytu, konieczne okazało się ograniczenie środków na szkolenie. W
związku z tym odwołano część zaplanowanych ćwiczeń na morzu, z przekonaniem, że
w roku przyszłym się to odrobi.
W
efekcie rok budżetowy 1938 zakończył się deficytem w wysokości 55 075 tys. zł., co stanowi ok. 0,68% założonego
budżetu. Deficyt ten zostanie przeniesiony na rok przyszły. Pobity został
kolejny rekord, na budowę nowych okrętów przeznaczono w tym roku kwotę
1 384 714 tys. zł.
Admiralicja zawnioskowała o dodatkowe środki budżetowe na rok 1939, motywując
to wzrastającym zagrożeniem ze strony Japonii. Decyzja zapadnie w ciągu 3
miesięcy.
Plany.
Ach
te plany… Prócz budżetu jeszcze mój czas będzie miał tu znaczenie. Niemniej
spróbuję przedstawić poniżej swoje zamierzenia na rok 1939. Planuję:
-
modernizację pancerników typy Władysław
Łokietek,
-
budowę 4 superniszczycieli po ok. 3 000 tn,
-
budowę 2 lotniskowców po ok. 30 000 tn,
-
budowę 12 trałowców po ok. 200 tn,
-
budowę 6 ścigaczy OP po ok. 300 tn,
-
budowę nieokreślonej jeszcze liczby okrętów desantowych różnych typów,
-
adaptację krążownika Apia na okręt
szkolny,
-
budowę wersji dieslowskiej ostatnio wprowadzonych do służby ścigaczy
torpedowych i artyleryjskich.
Wszystko
to „na wodzie pisane”, jeśli Rząd przyzna wnioskowane dodatkowe środki, to może
być nieźle, jeśli nie, to hm…