sobota, 11 stycznia 2020

Modernizacja francuskiego lotniskowca typu Béarn 1939 (1 szt.)


Modernizacja francuskiego lotniskowca typu Béarn 1939 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. Poniżej przedstawiam „legendę” Jego autorstwa (w drugim akapicie lekko przeze mnie zmodyfikowaną ;)).

Francuski lotniskowiec Béarn miał od początku charakter mało udanej jednostki na poły eksperymentalnej i chyba najbliższy mu konstrukcyjnie był brytyjski Eagle, również wywodzący się z nieukończonego pancernika. Rozpoczęta w końcu grudnia 1932 r. budowa nowoczesnego krążownika liniowego Dunkerque (a niemal 2 lata później Strasbourg), uświadomiła admiralicji francuskiej, że można byłoby się pokusić o stworzenie zespołu uderzeniowego złożonego właśnie z krążownika liniowego, 6 – 8 superniszczycieli oraz okrętu lotniczego. Problem polegał na tym, że w składzie floty francuskiej okręty lotnicze były tylko dwa i to mało udane, a mianowicie  lotniskowiec Béarn i transportowiec wodnosamolotów Commandant Teste. Po krótkich rozważaniach uznano i słusznie, że ten pierwszy - mimo iż starszy - posiada jednak większy potencjał modernizacyjny. Przebudowę Béarna rozpoczęła 01.07.1936 r. stocznia AC de la Loire et Penhoët w St. Nazaire i uporała się z postawionym przed nią zadaniem do 24.09.1939 r.
Wczesną wiosną 1940 r. okręt odbywa rejs do Kanady z częścią francuskich zapasów złota (dywersyfikacja ryzyka) i tam zastaje go zawieszenie broni oraz internowanie. Wśród załogi przeważają sympatie do generała de Gaulle'a i staje się on flagową jednostką floty Wolnych Francuzów. Następuje powrót do Europy i włączenie okrętu do działań na Morzu Śródziemnym przeciwko Regia Marina, pod operacyjnym dowództwem Royal Navy. Okręt szczęśliwie przetrwa działania i z początkiem 1944 r. został przerzucony na Daleki Wschód pod operacyjne dowództwo US Navy. W 1945 r. powrócił na wody macierzyste i jako lotniskowiec służył w Marine Nationale do końca 1956 r. Następnie pełnił rolę okrętu bazy okrętów podwodnych. W roku 1966 skreślony z listy floty i złomowany.

Teraz mój opis modernizacji i najważniejszych właściwości okrętu.
W ramach modernizacji:
- przecięto kadłub za kominem i wstawiono nową sekcję o długości 20,0 m;
- nieznacznie podniesiono i przedłużono dziób;
- przebudowano prawie całkowicie wnętrze kadłuba, co pozwoliło na zabudowanie piętrowego hangaru, mimo obniżenia pokładu startowego;
- zmieniono profil poziomy i zwiększono powierzchnię pokładu startowego;
- całkowicie wymieniono urządzenia napędowe;
- całkowicie przekonstruowano opancerzenie okrętu (jednak z wykorzystaniem elementów istniejącego);
- zamontowano bąble i grodzie przeciwtorpedowe;
- całkowicie wymieniono uzbrojenie artyleryjskie i zdemontowano uzbrojenie torpedowe;
- całkowicie wymieniono wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem;
- całkowicie przebudowano nadbudówkę, komin i maszty.
Koszt przebudowy wyniósł 44,6% wartości analogicznego okrętu nowego.
W wyniku modernizacji:
- długość na linii wodnej zwiększyła się ze 176 do 196 m;
- wyporność standardowa zwiększyła się z 22146 do 26822 t, a normalna z 28400 do 32014 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 21,5 do 29,5 w;
- zasięg wzrósł z 7000 Mm przy 10 w do 16300 Mm przy 17 w;
- liczebność grupy lotniczej wzrosła średnio o 16 samolotów.
Kadłub
Zabudowano w kadłubie dwupoziomowy hangar; kondygnacja dolna posiada wysokość całkowitą 5,0 i użytkową 4,4 m, górna 4,7 i 4,1 m (maksymalna wysokość używanych na okręcie samolotów to 3,2 m). Ze względów bezpieczeństwa, tankowanie i uzbrajanie samolotów odbywa się zasadniczo na poziomie dolnym, który jest lepiej chroniony przed atakiem z powietrza. Na poziomie górnym przeprowadza się przeglądy przed- i polotowe, drobne naprawy oraz po prostu samoloty hangaruje.
Napęd
Pięć kotłowni; pierwsza (licząc od dziobu) pojedyncza, cztery następne, ustawione parami (prawo- i lewoburtowa), w każdej dwa kotły typu Guyot du Temple o mocy 13300 KM (identyczne do zastosowanych na krążowniku Duquesne). Cztery wały śrubowe i cztery, ustawione parami maszynownie z zestawami turbin typu Rateu-Bretagne o mocy 33250 KM każdy. Napęd dobrano tak, aby jednostka mogła bez problemu współpracować z krążownikami liniowymi typu Dunkerque.
Opancerzenie
Jak na rysunku. Nietypowe grubości wynikają z faktu wykorzystania zdemontowanych, istniejących płyt pancernych. Na uwagę zwraca stosunkowo silna bierna ochrona plot i ptorp. Program wyliczył odporność na ponad 16 torped 508 mm (co odpowiada ponad 14 torpedom 533 mm), oczywiście wartość tę skorygowałem.
Uzbrojenie
Na uzbrojenie składa się:
- 4xIIx130/45 M1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 32,1 kg wynosi 20800 m, a przy maksymalnej 75o pociskiem AA 29,5 kg 12000 m, na dystansie 10000 m przebijalność pancerza pociskiem SAP 32,1 kg wynosi 88 mm;
- 8xIIx90/50 M1926, przy elewacji 45o donośność pociskiem AP 9,51 kg wynosi 15400 m, a przy maksymalnej 80o tym samym pociskiem 10600 m;
- 8xII+6xIx25/60 M1939, przy elewacji 45o donośność pociskiem AP 0,26 kg wynosi 7500 m, a przy maksymalnej 90o pociskiem HE 0,24 kg 5000 m.
Po opracowaniu udanego modelu działka automatycznego 37 mm, przewiduje się dodatkowo montaż 6 podwójnych stanowisk tego kalibru, przy zachowaniu dział 130 mm, lub 10 stanowisk, w przypadku ich zdemontowania. Z uwagi na liczną artylerię 90 mm, demontaż dział 130 mm nie osłabiłby istotnie obrony plot na dużych dystansach, a znaczącą ją wzmocnił na dystansach średnich.
Grupa lotnicza
Przewidziano zmienny skład grupy lotniczej, zależny od stawianych przed okrętem zadań. Może on obejmować 21-41 samolotów myśliwskich Dewoitine D.790 i 18-32 samolotów torpedowo-bombowych Breguet Bre.810. Maksymalna liczba zabieranych samolotów to 71, jednakże wtedy, część z nich będzie musiała stacjonować na pokładzie startowym. Na końcu raportu przykładowo podano uniwersalny, defensywno-ofensywny skład grupy. Dla takiego też składu przyjęto, umożliwiające wykonanie 40 samolotolotów dla każdego aparatu, zapasy paliwa i amunicji (łącznie 3018 t).
Moim zdaniem, w wyniku modernizacji otrzymano duży, silny, o szczególnie wysokich walorach defensywnych lotniskowiec. Zespół złożony z Béarna, 1-2 krążowników liniowych typu Dunkerque, dwu liderów typu Mogador i 6-8 niszczycieli typu VauquelinLe Fantasque, mógłby pokusić się o wykonanie każdego zadania bojowego na Atlantyku i Morzu Śródziemnym, a wzmocniony o 1-2 pancerniki typu Richelieu i np. krążownik ciężki typu Algérie, również na Pacyfiku, czy Oceanie Indyjskim. 


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/1f4ce2621ddc473a99c23986210bd180.html

Bearn, France aircraft carrier laid down 1914, launched 1920, completed 1927, modernised 1939 (engine 1937)

Displacement:
            25 920 t light; 26 822 t standard; 32 014 t normal; 36 168 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (654,26 ft / 643,04 ft) x 88,91 ft (Bulges 98,75 ft) x (30,51 / 34,06 ft)
            (199,42 m / 196,00 m) x 27,10 m (Bulges 30,10 m)  x (9,30 / 10,38 m)

Armament:
      8 - 5,12" / 130 mm 45,0 cal guns - 70,77lbs / 32,10kg shells, 350 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
      16 - 3,54" / 90,0 mm 50,0 cal guns - 20,97lbs / 9,51kg shells, 700 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1926 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
                        6 double raised mounts
      Weight of broadside 734 lbs / 336 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   4,09" / 104 mm           462,60 ft / 141,00 m   14,44 ft / 4,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,05" / 52 mm 462,60 ft / 141,00 m   31,50 ft / 9,60 m
              Main Belt covers 111% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,83" / 72 mm 462,60 ft / 141,00 m   31,50 ft / 9,60 m
            Beam between torpedo bulkheads 72,51 ft / 22,10 m

   - Hull Bulges:
                        1,89" / 48 mm 462,60 ft / 141,00 m   35,10 ft / 10,70 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm 0,79" / 20 mm             0,98" / 25 mm
            2nd:     0,79" / 20 mm 0,79" / 20 mm             0,79" / 20 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 5,98" / 152 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 133 000 shp / 99 218 Kw = 29,50 kts
            Range 16 300nm at 17,00 kts
            Bunker at max displacement = 9 346 tons

Complement:
            1 196 - 1 555

Cost:
            £3,930 million / $15,740 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 236 tons, 0,7%
               - Guns: 236 tons, 0,7%
            Armour: 9 210 tons, 28,8%
               - Belts: 2 399 tons, 7,5%
               - Torpedo bulkhead: 1 528 tons, 4,8%
               - Bulges: 1 135 tons, 3,5%
               - Armament: 136 tons, 0,4%
               - Armour Deck: 3 968 tons, 12,4%
               - Conning Tower: 43 tons, 0,1%
            Machinery: 3 686 tons, 11,5%
            Hull, fittings & equipment: 9 620 tons, 30,0%
            Fuel, ammunition & stores: 6 094 tons, 19,0%
            Miscellaneous weights: 3 168 tons, 9,9%
               - Hull below water: 3 018 tons
               - Hull above water: 140 tons
               - On freeboard deck: 10 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              91 115 lbs / 41 329 Kg = 1 359,2 x 5,1 " / 130 mm shells or 4,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
            Metacentric height 8,4 ft / 2,6 m
            Roll period: 14,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low forecastle, low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,578 / 0,585
            Length to Beam Ratio: 6,51 : 1
            'Natural speed' for length: 25,36 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 21,90 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  26,57 ft / 8,10 m
               - Forward deck:       36,00%,  39,37 ft / 12,00 m,  39,37 ft / 12,00 m
               - Aft deck:    36,00%,  39,37 ft / 12,00 m,  39,37 ft / 12,00 m
               - Quarter deck:        9,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  25,59 ft / 7,80 m
               - Average freeboard:                      35,80 ft / 10,91 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 64,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 256,9%
            Waterplane Area: 40 975 Square feet or 3 807 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 155%
            Structure weight / hull surface area: 131 lbs/sq ft or 639 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 3,37
                        - Overall: 1,01
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

31 x Dewoitine D.790
25 x Breguet Bre.810