Modernizacja francuskiego lotniskowca typu Béarn 1939 (1 szt.)
Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK.
Poniżej przedstawiam „legendę” Jego autorstwa (w drugim akapicie lekko przeze mnie zmodyfikowaną ;)).
Francuski lotniskowiec Béarn miał od początku charakter mało
udanej jednostki na poły eksperymentalnej i chyba najbliższy mu konstrukcyjnie
był brytyjski Eagle, również
wywodzący się z nieukończonego pancernika. Rozpoczęta w końcu grudnia 1932 r.
budowa nowoczesnego krążownika liniowego Dunkerque (a niemal 2
lata później Strasbourg), uświadomiła
admiralicji francuskiej, że można byłoby się pokusić o stworzenie zespołu
uderzeniowego złożonego właśnie z krążownika liniowego, 6 – 8 superniszczycieli
oraz okrętu lotniczego. Problem polegał na tym, że w składzie floty francuskiej
okręty lotnicze były tylko dwa i to mało udane, a mianowicie
lotniskowiec Béarn i transportowiec
wodnosamolotów Commandant Teste. Po
krótkich rozważaniach uznano i słusznie, że ten pierwszy - mimo iż starszy -
posiada jednak większy potencjał modernizacyjny. Przebudowę Béarna rozpoczęła 01.07.1936 r. stocznia
AC de la Loire et Penhoët w St. Nazaire i uporała się z postawionym przed nią
zadaniem do 24.09.1939 r.
Wczesną wiosną 1940 r. okręt odbywa
rejs do Kanady z częścią francuskich zapasów złota (dywersyfikacja ryzyka) i
tam zastaje go zawieszenie broni oraz internowanie. Wśród załogi przeważają
sympatie do generała de Gaulle'a i staje się on flagową jednostką floty Wolnych
Francuzów. Następuje powrót do Europy i włączenie okrętu do działań na Morzu
Śródziemnym przeciwko Regia Marina, pod operacyjnym dowództwem Royal Navy. Okręt
szczęśliwie przetrwa działania i z początkiem 1944 r. został przerzucony na
Daleki Wschód pod operacyjne dowództwo US Navy. W 1945 r. powrócił na wody
macierzyste i jako lotniskowiec służył w Marine Nationale do końca 1956 r. Następnie
pełnił rolę okrętu bazy okrętów podwodnych. W roku 1966 skreślony z listy floty
i złomowany.
Teraz mój opis modernizacji i
najważniejszych właściwości okrętu.
W ramach modernizacji:
- przecięto kadłub za kominem i wstawiono
nową sekcję o długości 20,0 m;
- nieznacznie podniesiono i przedłużono
dziób;
- przebudowano prawie całkowicie
wnętrze kadłuba, co pozwoliło na zabudowanie piętrowego hangaru, mimo obniżenia
pokładu startowego;
- zmieniono profil poziomy i zwiększono
powierzchnię pokładu startowego;
- całkowicie wymieniono urządzenia
napędowe;
- całkowicie przekonstruowano opancerzenie
okrętu (jednak z wykorzystaniem elementów istniejącego);
- zamontowano bąble i grodzie
przeciwtorpedowe;
- całkowicie wymieniono uzbrojenie artyleryjskie i zdemontowano uzbrojenie torpedowe;
- całkowicie wymieniono wyposażenie
radionawigacyjne i kierowania ogniem;
- całkowicie przebudowano nadbudówkę,
komin i maszty.
Koszt przebudowy wyniósł 44,6%
wartości analogicznego okrętu nowego.
W wyniku modernizacji:
- długość na linii wodnej zwiększyła
się ze 176 do 196 m;
- wyporność standardowa zwiększyła się
z 22146 do 26822 t, a normalna z 28400 do 32014 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 21,5
do 29,5 w;
- zasięg wzrósł z 7000 Mm przy 10 w do
16300 Mm przy 17 w;
- liczebność grupy lotniczej wzrosła średnio
o 16 samolotów.
Kadłub
Zabudowano w kadłubie dwupoziomowy
hangar; kondygnacja dolna posiada wysokość całkowitą 5,0 i użytkową 4,4 m,
górna 4,7 i 4,1 m (maksymalna wysokość używanych na okręcie samolotów to 3,2 m). Ze względów bezpieczeństwa, tankowanie i uzbrajanie
samolotów odbywa się zasadniczo na poziomie dolnym, który jest lepiej chroniony
przed atakiem z powietrza. Na poziomie górnym przeprowadza się przeglądy przed-
i polotowe, drobne naprawy oraz po prostu samoloty hangaruje.
Napęd
Pięć kotłowni; pierwsza (licząc od dziobu)
pojedyncza, cztery następne, ustawione parami (prawo- i lewoburtowa), w każdej
dwa kotły typu Guyot du Temple o mocy 13300 KM (identyczne do zastosowanych na
krążowniku Duquesne). Cztery wały
śrubowe i cztery, ustawione parami maszynownie z zestawami turbin typu
Rateu-Bretagne o mocy 33250 KM każdy. Napęd dobrano tak, aby jednostka mogła
bez problemu współpracować z krążownikami liniowymi typu Dunkerque.
Opancerzenie
Jak na rysunku. Nietypowe grubości
wynikają z faktu wykorzystania zdemontowanych, istniejących płyt pancernych. Na
uwagę zwraca stosunkowo silna bierna ochrona plot i ptorp. Program wyliczył
odporność na ponad 16 torped 508 mm (co odpowiada ponad 14 torpedom 533 mm), oczywiście
wartość tę skorygowałem.
Uzbrojenie
Na uzbrojenie składa się:
- 4xIIx130/45 M1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE 32,1 kg wynosi 20800 m, a przy maksymalnej 75o pociskiem
AA 29,5 kg 12000 m, na dystansie 10000 m przebijalność pancerza pociskiem SAP
32,1 kg wynosi 88 mm;
- 8xIIx90/50 M1926, przy elewacji 45o
donośność pociskiem AP 9,51 kg wynosi 15400 m, a przy maksymalnej 80o tym
samym pociskiem 10600 m;
- 8xII+6xIx25/60 M1939, przy elewacji 45o
donośność pociskiem AP 0,26 kg wynosi 7500 m, a przy maksymalnej 90o pociskiem
HE 0,24 kg 5000 m.
Po opracowaniu udanego modelu działka
automatycznego 37 mm, przewiduje się dodatkowo montaż 6 podwójnych stanowisk
tego kalibru, przy zachowaniu dział 130 mm, lub 10 stanowisk, w przypadku ich zdemontowania. Z uwagi na liczną artylerię 90 mm, demontaż dział 130 mm nie osłabiłby istotnie obrony plot na dużych dystansach, a znaczącą ją wzmocnił na dystansach średnich.
Grupa lotnicza
Przewidziano zmienny skład grupy lotniczej,
zależny od stawianych przed okrętem zadań. Może on obejmować 21-41 samolotów
myśliwskich Dewoitine D.790 i 18-32 samolotów torpedowo-bombowych Breguet Bre.810.
Maksymalna liczba zabieranych samolotów to 71, jednakże wtedy, część z nich
będzie musiała stacjonować na pokładzie startowym. Na końcu raportu przykładowo
podano uniwersalny, defensywno-ofensywny skład grupy. Dla takiego też składu
przyjęto, umożliwiające wykonanie 40 samolotolotów dla każdego aparatu, zapasy
paliwa i amunicji (łącznie 3018 t).
Moim zdaniem, w wyniku modernizacji
otrzymano duży, silny, o szczególnie wysokich walorach defensywnych
lotniskowiec. Zespół złożony z Béarna,
1-2 krążowników liniowych typu Dunkerque,
dwu liderów typu Mogador i 6-8
niszczycieli typu Vauquelin i Le Fantasque, mógłby pokusić się o
wykonanie każdego zadania bojowego na Atlantyku i Morzu Śródziemnym, a wzmocniony
o 1-2 pancerniki typu Richelieu i np.
krążownik ciężki typu Algérie,
również na Pacyfiku, czy Oceanie Indyjskim.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/1f4ce2621ddc473a99c23986210bd180.html
Bearn, France aircraft carrier laid down 1914,
launched 1920, completed 1927, modernised 1939 (engine 1937)
Displacement:
25 920
t light; 26 822 t standard; 32 014 t normal; 36 168 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x
draught (normal/deep)
(654,26
ft / 643,04 ft) x 88,91 ft (Bulges 98,75 ft) x (30,51 / 34,06 ft)
(199,42
m / 196,00 m) x 27,10 m (Bulges 30,10 m)
x (9,30 / 10,38 m)
Armament:
8 -
5,12" / 130 mm 45,0 cal guns - 70,77lbs / 32,10kg shells, 350 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1932 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
2
raised mounts
16 - 3,54"
/ 90,0 mm 50,0 cal guns - 20,97lbs / 9,51kg shells, 700 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1926 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
16 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
6 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6
double raised mounts
Weight
of broadside 734 lbs / 336 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 4,09" / 104 mm 462,60 ft / 141,00 m 14,44
ft / 4,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,05" / 52 mm 462,60 ft / 141,00 m 31,50 ft
/ 9,60 m
Main Belt covers 111% of normal length
- Torpedo
Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,83"
/ 72 mm 462,60 ft / 141,00 m 31,50 ft / 9,60 m
Beam
between torpedo bulkheads 72,51 ft / 22,10 m
- Hull
Bulges:
1,89"
/ 48 mm 462,60 ft / 141,00 m 35,10 ft / 10,70 m
- Gun
armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,98" / 25 mm 0,79" / 20 mm 0,98"
/ 25 mm
2nd: 0,79" / 20 mm 0,79" / 20 mm 0,79"
/ 20 mm
- Armoured
deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 5,98" / 152 mm
- Conning
towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 133 000 shp / 99 218 Kw = 29,50 kts
Range
16 300nm at 17,00 kts
Bunker
at max displacement = 9 346 tons
Complement:
1 196
- 1 555
Cost:
£3,930
million / $15,740 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
236 tons, 0,7%
- Guns: 236 tons, 0,7%
Armour:
9 210 tons, 28,8%
- Belts: 2 399 tons, 7,5%
- Torpedo bulkhead: 1 528 tons, 4,8%
- Bulges: 1 135 tons, 3,5%
- Armament: 136 tons, 0,4%
- Armour Deck: 3 968 tons, 12,4%
- Conning Tower: 43 tons, 0,1%
Machinery:
3 686 tons, 11,5%
Hull,
fittings & equipment: 9 620 tons, 30,0%
Fuel,
ammunition & stores: 6 094 tons, 19,0%
Miscellaneous
weights: 3 168 tons, 9,9%
- Hull below water: 3 018 tons
- Hull above water: 140 tons
- On freeboard deck: 10 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
91 115 lbs / 41 329 Kg =
1 359,2 x 5,1 " / 130 mm shells or 4,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,51
Metacentric
height 8,4 ft / 2,6 m
Roll
period: 14,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has low forecastle, low quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,578 / 0,585
Length
to Beam Ratio: 6,51 : 1
'Natural
speed' for length: 25,36 kts
Power
going to wave formation at top speed: 59 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 21,90 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 26,57 ft / 8,10 m
- Forward deck: 36,00%, 39,37 ft /
12,00 m, 39,37 ft / 12,00 m
- Aft deck: 36,00%, 39,37 ft / 12,00 m, 39,37 ft / 12,00 m
- Quarter deck: 9,00%, 25,59 ft / 7,80
m, 25,59 ft / 7,80 m
- Average freeboard: 35,80 ft / 10,91 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 64,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 256,9%
Waterplane
Area: 40 975 Square feet or 3 807 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 155%
Structure
weight / hull surface area: 131 lbs/sq ft or 639 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,88
-
Longitudinal: 3,37
-
Overall: 1,01
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
31 x Dewoitine D.790
25 x Breguet Bre.810