piątek, 1 grudnia 2023

Przebudowa torpedowca Mazur (ex-V105) 1936 (1 jednostka)

Przebudowa torpedowca Mazur (ex-V105) 1936 (1 jednostka)

Dziś projekt wg pomysłu kolegi ŁK.
Torpedowiec Mazur, choć najstarsza jednostka tej klasy w służbie PMW, był otoczony swoistą estymą. Wynikała ona z cyklicznego goszczenia na pokładzie prezydenta RP, przebywającego na wybrzeżu w ramach oficjalnych wizyt i uroczystości państwowych. Po zasileniu składu floty przez nowoczesne niszczyciele Wicher i Burza, postanowiono zatem poddać stary okręt prestiżowej przebudowie na jacht państwowy, a zarazem szybkie awizo. Plany opracowali inżynierowie z włoskiej stoczni Cantieri Riuniti dell’ Adriatico w Monfalcone, realizującej właśnie budowę dla Polski dwóch bliźniaczych transatlantyków: Piłsudski i Batory. Warunek, jaki postawili odbiorcy nakładał jednak obowiązkowe wykorzystanie „recyklingowej” siłowni turboparowej, pozostałej po zakupionych w początku lat 30-tych, dwóch patrolowcach klasy Eagle, które podjęły służbę w PMW (to temat alternatywny, który również czeka w kolejce na realizację!). Włosi, jako wybitni styliści, znakomicie wywiązali się z powierzonego im zadania, wobec czego, sama przebudowa została również powierzona wspomnianej stoczni, zwłaszcza z uwagi na zaoferowane, a bardzo korzystne, warunki finansowe. Czynności, związane z przebudową, zamknęły się w okresie 2.01.1935 r. – 19.09.1936 r., po czym okręt ponownie podniósł banderę polską. Rejs powrotny z Włoch Mazur odbył z prezydentem I. Mościckim na pokładzie, powracającym z wypoczynku wakacyjnego w Jugosławii. Niemal w przededniu wojny okręt został poddany finalnej korekcie uzbrojenia, stając się de facto, kanonierką obrony przeciwlotniczej. Niestety, ale ten piękny okręt stał się pierwszą ofiarą DWS, ulegając zmasowanemu nalotowi lotnictwa niemieckiego w południe 01.09.1939 r. Nowoczesna artyleria i waleczna postawa załogi, umożliwiły zniszczenie 2 bombowców nurkujących Ju-87 Stuka. Wrak okrętu Niemcy podnieśli jeszcze w końcu października, gdyż stanowił przeszkodę nawigacyjną na uczęszczanym torze wodnym. Rozbiórki dokonała stocznia Schichau w Gdańsku, do końca marca 1940 r.  
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przebudowano dziobową część oraz przedłużono pokład dziobowy. Dokonano niewielkich zmian podziału wewnętrznego kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano zdjęte z patrolowców Eagle cztery kotły Bureau-Express oraz dwa zestawy turbin parowych Poole z przekładniami. Urządzenia poddano wcześniej starannemu remontowi, a kotły przerobiono w całości na opalanie olejem.
Realny V105, przy mocy napędu 5500 KM osiągał prędkość maksymalną 28,00 w, a Springsharp wyliczył ją na 24,89 w. 28,00 / 24,89 = 1,125; taki też współczynnik zwiększający zastosowano.
Uzbrojenie
Pozostawiono dwie armaty 75 mm, resztę uzbrojenia zdjęto i zastąpiono nowym. Wynikowy zestaw uzbrojenia wygląda tak:
- 2xIx75 mm/36 (2.95") wz.1897/18, przy elewacji maksymalnej 18o donośność pociskiem 5,20 kg wynosi 11200 m;
- 2xIx2-pdr [4 cm/39 (1.575")] Vickers QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2090 m;
- 1xIIx13.2 mm/76 (0.52") Mle 1929, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4200 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 1,7 m.
Tuż przed wybuchem IIWS, z nadbudówki rufowej zdjęto meble oraz parasol i zamontowano drugie stanowisko 13,2 mm.
Inne
Przebudowano nadbudówki, maszty i kominy.
Na nadbudówce rufowej zagospodarowano miejsce pod „zestaw wypoczynkowy”, składający się z dwu kanap rattanowych, palisandrowego stolika i składanego parasola.
Na skutek przebudowy:
- długość kadłuba zwiększyła się z 62,00 do 62,45 m;
- zanurzenie zwiększyło się z 2,54 do 2,59 m;
-  wyporność normalna zwiększyła się z 340 do 349 t;
- prędkość maksymalna obniżyła się z 28,00 do 27,28 w.
Koszt przebudowy wyniósł 41,7% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Mazur, Poland state yacht laid down 1914, launched 1914, completed 1915, modernized 1921, rebuilt 1936 (engine 1919)

Displacement:
            313 t light; 325 t standard; 349 t normal; 369 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (209,39 ft / 204,89 ft) x 20,41 ft x (8,50 / 8,77 ft)
            (63,82 m / 62,45 m) x 6,22 m  x (2,59 / 2,67 m) 

Armament:
      2 - 2,95" / 75,0 mm 36,0 cal guns - 11,46lbs / 5,20kg shells, 120 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1897 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      2 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mount, 1930 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 27 lbs / 12 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:            0,31" / 8 mm                     -                                    -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 5 000 shp / 3 730 Kw = 27,28 kts
            Range 1 600nm at 13,00 kts
            Bunker normal 25 tons, at max displacement = 44 tons

Complement:
            39 - 52 

Cost:
            £0,085 million / $0,338 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 5 tons, 1,3%
               - Guns: 5 tons, 1,3%
            Armour: 1 tons, 0,4%
               - Armament: 1 tons, 0,4%
            Machinery: 169 tons, 48,5%
            Hull, fittings & equipment: 138 tons, 39,5%
            Fuel, ammunition & stores: 36 tons, 10,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              152 lbs / 69 Kg = 11,8 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,344 / 0,352
            Length to Beam Ratio: 10,04 : 1
            'Natural speed' for length: 14,31 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,60 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            17,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Forward deck:       19,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Aft deck:                53,00%,    5,58 ft / 1,70 m,    5,58 ft / 1,70 m
               - Quarter deck:        11,00%,    5,58 ft / 1,70 m,    5,58 ft / 1,70 m
               - Average freeboard:                      8,52 ft / 2,60 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 161,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 93,1%
            Waterplane Area: 2 489 Square feet or 231 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 95%
            Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 137 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,78
                        - Longitudinal: 2,99
                        - Overall: 0,89
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily