sobota, 21 lipca 2018

Zaplecze stoczniowe Polskiej Marynarki Wojennej 1944

Zaplecze stoczniowe Polskiej Marynarki Wojennej 1944

Ponieważ tempo budowy nowych okrętów budziło wątpliwości niektórych Czytelników, przedstawiam poniżej aktualny stan zaplecza stoczniowego PMW.

Stocznia Marynarki Wojennej nr 1 w Gdańsku –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 350 m, 1 okrętu o długości do 250 m, 2 o długości do 150 m oraz 2 o długości do 100m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 60 000 t;
- specjalizacja: duże i średnie okręty bojowe, remonty.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 2 w Piławie –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 350 m, 1 o długości do 200 m, 2 o długości do 150 m oraz 1 o długości do 100 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 35 000 t;
- specjalizacja: duże i średnie okręty bojowe.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 3 w Elblągu –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 150 m, 2 o długości do 100 m oraz 2 o długości do 60 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 10 000 t;
- specjalizacja: okręty podwodne i niszczyciele.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 4 w Kołobrzegu –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 150 m, 1 o długości do 100 m oraz 1 o długości do 50m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 6 000 t;
- specjalizacja: małe okręty bojowe i pomocnicze.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 5 w Gdańsku –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 2 okrętów o długości do 150 m, 2 o długości do 100 m oraz 1 o długości do 50m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 12 000 t;
- specjalizacja: okręty podwodne i niszczyciele.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 6 w Ustce –
- pochylnie umożliwiające jednoczesną budowę: 3 okrętów o długości do 60 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 3 000 t;
- specjalizacja: małe okręty bojowe i jednostki desantowe.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 7 w Królewcu –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 250 m, oraz 2 o długości do 150 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 20 000 t;
- specjalizacja: średnie okręty bojowe oraz jednostki pomocnicze.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 8 w Portus Regius  
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 4 okrętów o długości do 150 m i 4 do 60 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 12 000 t;
- specjalizacja: jednostki desantowe, eskortowce i remonty.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 9 w Beniowskim –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 2 okrętów o długości do 150 m, 2 do 80 m i 2 do 50 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 8 000 t;
- specjalizacja: małe okręty bojowe, jednostki desantowe, eskortowce i remonty.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 10 w Szczecinie –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 250 m, 2 do 150 m i 4 do 100 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 25 000 t;
- specjalizacja: okręty podwodne, duże i średnie okręty bojowe, jednostki pomocnicze.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 11 w Rabaulu –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 150 m, 2 do 100 m i 4 do 80 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 8 000 t;
- specjalizacja: jednostki desantowe i pomocnicze, remonty.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 12 w Philipsburgu –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 150 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 3 000 t;
- specjalizacja: eskortowce i remonty.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 13 na Clipperton –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 60 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 1 000 t;
- specjalizacja: małe jednostki desantowe i remonty.
Stocznia Marynarki Wojennej nr 14 w Kłajpedzie –
- pochylnie i doki umożliwiające jednoczesną budowę: 1 okrętu o długości do 150 m i 2 do 80 m;
- roczna zdolność produkcyjna: ok. 5 000 t;
- specjalizacja: średnie i małe jednostki bojowe.

Obecny potencjał produkcyjny polskich stoczni MW wynosi więc ok. 208 000 t rocznie, w czasie wojny może on być zwiększony nawet 3-krotnie (z uwzględnieniem budowy niektórych mniejszych i prostszych konstrukcyjnie jednostek w stoczniach cywilnych).