Budowa kolumbijskich okrętów hydrograficznych typu Júpiter 1925-1926 (3 jednostki)
Ponieważ stan skartowania wybrzeży
Wielkiej Kolumbii – za wyjątkiem nielicznych krótkich odcinków – pozostawia
wiele do życzenia, Admiralicja podjęła decyzję o budowie trzech okrętów
hydrograficznych. Głównym ich zadaniem będzie aktualizacja map morskich wybrzeży,
opracowanie ich locji, tyczenie podejść do portów i innych dróg wodnych oraz
wykrywanie i oznaczanie przeszkód wodnych (rafy, skały podwodne, mielizny,
wraki itp.).
W celu realizacji tych zadań, wybrzeża
kolumbijskiej federacji podzielono na trzy odcinki, po jednym dla każdego
okrętu:
- atlantyckie i karaibskie wybrzeża
Wenezueli, karaibskie wybrzeża Kolumbii i Panamy;
- pacyficzne wybrzeża Panamy, Kolumbii
i Ekwadoru;
- pacyficzne wybrzeże Peru.
Okręty będą wyposażone w zestaw
sprzętu hydrograficznego, a także pracownię kartograficzną („drugie piętro”
nadbudówki na śródokręciu). To „drugie piętro” jest lekką konstrukcją, która
może być łatwo zdemontowana, kiedy nie jest potrzebna.
Na czas ewentualnej wojny,
przewidziano wykorzystanie tych jednostek opcjonalnie:
- w roli małych transportowców, po
usunięciu wyposażenia hydrograficznego, będą mogły przewieźć do 135 t ładunku i
do 80 osób, zakłada się wtedy wzmocnienie obrony plot o dwa nkm-y 12,7 mm;
- w roli eskortowców, po usunięciu
wyposażenia hydrograficznego, montażu wbg, szumonamiernika, działka plot np. 37
mm i dodatkowego km-u.
Dwa z prezentowanych okrętów buduje
stocznia Astillero Naval No.1 w Callao, a jeden Construcción Naval y Plantas
Mecánicas w La Guaira. Za wyjątkiem dział 76,2 mm, całość dostaw zapewnił
przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Kształtem
przypominający mały kabotażowiec, lecz o niższym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa silniki
diesla Gray/JSFM o mocy 900 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie
zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 1xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano
cztery radiostacje o zróżnicowanym zasięgu.
Júpiter, Great Colombia hydrographic vessel laid down 1925, launched 1925, completed 1925 (engine 1925)
Displacement:
436 t light; 449 t
standard; 610 t normal; 738 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(169,81 ft / 162,40 ft)
x 29,53 ft x (7,87 / 9,20 ft)
(51,76 m / 49,50 m) x
9,00 m x (2,40 / 2,80 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 100 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
1 800 shp / 1 343 Kw = 16,09 kts
Range 9 500nm at
12,00 kts
Bunker normal = 161 tons, at max
displacement = 290 tons
Complement:
60 - 79
Cost:
£0,078 million / $0,311
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,2%
- Guns: 1 tons, 0,2%
Machinery: 58 tons,
9,6%
Hull, fittings &
equipment: 223 tons, 36,6%
Fuel, ammunition &
stores: 174 tons, 28,5%
Miscellaneous weights:
153 tons, 25,1%
- Hull below water: 90 tons
- Hull above water: 55 tons
- On freeboard deck: 8 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
401 lbs / 182 Kg = 29,7 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,8 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,53
Metacentric height 1,6
ft / 0,5 m
Roll period: 9,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,38
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,565 / 0,586
Length to Beam Ratio:
5,50 : 1
'Natural speed' for
length: 12,74 kts
Power going to wave
formation at top speed: 62 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 11,60 degrees
Stern overhang: 4,92 ft
/ 1,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 10,50 ft / 3,20 m
- Forward deck: 30,00%, 10,50 ft / 3,20
m, 10,17 ft / 3,10 m
- Aft deck: 30,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 22,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Average freeboard: 10,40 ft / 3,17 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 58,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 110,5%
Waterplane Area:
3 394 Square feet or 315 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 223%
Structure weight / hull
surface area: 42 lbs/sq ft or 207 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,06
-
Longitudinal: 4,21
- Overall:
1,21
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Júpiter (1925)
Saturno (1926)
Urano (1926)