poniedziałek, 14 kwietnia 2025

Budowa kolumbijskich okrętów hydrograficznych typu Júpiter 1925-1926 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich okrętów hydrograficznych typu Júpiter 1925-1926 (3 jednostki)

Ponieważ stan skartowania wybrzeży Wielkiej Kolumbii – za wyjątkiem nielicznych krótkich odcinków – pozostawia wiele do życzenia, Admiralicja podjęła decyzję o budowie trzech okrętów hydrograficznych. Głównym ich zadaniem będzie aktualizacja map morskich wybrzeży, opracowanie ich locji, tyczenie podejść do portów i innych dróg wodnych oraz wykrywanie i oznaczanie przeszkód wodnych (rafy, skały podwodne, mielizny, wraki itp.).
W celu realizacji tych zadań, wybrzeża kolumbijskiej federacji podzielono na trzy odcinki, po jednym dla każdego okrętu:
- atlantyckie i karaibskie wybrzeża Wenezueli, karaibskie wybrzeża Kolumbii i Panamy;
- pacyficzne wybrzeża Panamy, Kolumbii i Ekwadoru;
- pacyficzne wybrzeże Peru.
Okręty będą wyposażone w zestaw sprzętu hydrograficznego, a także pracownię kartograficzną („drugie piętro” nadbudówki na śródokręciu). To „drugie piętro” jest lekką konstrukcją, która może być łatwo zdemontowana, kiedy nie jest potrzebna.
Na czas ewentualnej wojny, przewidziano wykorzystanie tych jednostek opcjonalnie:
- w roli małych transportowców, po usunięciu wyposażenia hydrograficznego, będą mogły przewieźć do 135 t ładunku i do 80 osób, zakłada się wtedy wzmocnienie obrony plot o dwa nkm-y 12,7 mm;
- w roli eskortowców, po usunięciu wyposażenia hydrograficznego, montażu wbg, szumonamiernika, działka plot np. 37 mm i dodatkowego km-u.
Dwa z prezentowanych okrętów buduje stocznia Astillero Naval No.1 w Callao, a jeden Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Za wyjątkiem dział 76,2 mm, całość dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

Kształtem przypominający mały kabotażowiec, lecz o niższym współczynniku pełnotliwości.

Napęd

Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 900 KM każdy w jednej maszynowni.

Uzbrojenie

Na okręcie zamontowano:

- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 1xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano cztery radiostacje o zróżnicowanym zasięgu. 


Júpiter, Great Colombia hydrographic vessel laid down 1925, launched 1925, completed 1925 (engine 1925)

Displacement:
            436 t light; 449 t standard; 610 t normal; 738 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (169,81 ft / 162,40 ft) x 29,53 ft x (7,87 / 9,20 ft)
            (51,76 m / 49,50 m) x 9,00 m  x (2,40 / 2,80 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 13 lbs / 6 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 800 shp / 1 343 Kw = 16,09 kts
            Range 9 500nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 161 tons, at max displacement = 290 tons

Complement:
            60 - 79

Cost:
            £0,078 million / $0,311 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,2%
               - Guns: 1 tons, 0,2%
            Machinery: 58 tons, 9,6%
            Hull, fittings & equipment: 223 tons, 36,6%
            Fuel, ammunition & stores: 174 tons, 28,5%
            Miscellaneous weights: 153 tons, 25,1%
               - Hull below water: 90 tons
               - Hull above water: 55 tons
               - On freeboard deck: 8 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              401 lbs / 182 Kg = 29,7 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,53
            Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
            Roll period: 9,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,38

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,565 / 0,586
            Length to Beam Ratio: 5,50 : 1
            'Natural speed' for length: 12,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 62 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,60 degrees
            Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  10,50 ft / 3,20 m
               - Forward deck:       30,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Aft deck:                30,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        22,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Average freeboard:                      10,40 ft / 3,17 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 58,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 110,5%
            Waterplane Area: 3 394 Square feet or 315 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 223%
            Structure weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 207 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,06
                        - Longitudinal: 4,21
                        - Overall: 1,21
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Júpiter (1925)
Saturno (1926)
Urano (1926)