Budowa kolumbijskiego pancernika typu Unidad 1938 (1 jednostka)
Pierwszy kolumbijski pancernik „całą gębą”
Z powodu braku w kolumbijskich stoczniach doku/pochylni o odpowiedniej
wielkości, zbudowany za granicą.
W porównaniu do chilijskiego Almirante Latorre, jest nieco większy,
znacznie szybszy, a także dysponuje o wiele większym zasięgiem. Artyleria
główna jest o jedno działo mniej liczna, ale za to racjonalniej rozmieszczona i
o dużo większej donośności (36 600 v 23 310 m). Artyleria średnia trudna do
porównania, z powodu odmiennych koncepcji, a artyleria plot z zupełnie innej
epoki. Opancerzenie Unidad jest silniejsze
i lepiej odpowiadające wymaganiom końca lat 30-tych XX. w.
Sylwetka okrętu jest niezbyt „amerykańska”,
widać że Kolumbijczycy mieli sporo do powiedzenia na etapie projektowania. Ogólnie mówiąc, sylwetka ta jest dość niska i "rozproszona", co ma przeciwnikowi utrudniać trafienia.
W momencie oddania do służby, Unidad
przejął funkcję okrętu flagowego kolumbijskiej MW.
Okręt zbudowała amerykańska stocznia Bethlehem
w Quincy. Budowniczy dostarczył artylerię główną i DP oraz kotły i turbiny
parowe. Pozostałe dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O kształtach dość typowych
dla lat 30-tych XX. w.
Napęd
Osiem kotłów olejowych
Babcock & Wilcox w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych
General Electric z przekładniami w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 3xIIIx356 mm/50 Bethlehem Steel M1930, przy elewacji
maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 635,9 kg wynosi 36600 m;
- 9xIIx127
mm/38 Bethlehem
Steel M1932, przy
elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,00 kg wynosi 16640
m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 11340 m;
- 10xIIx37
mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
-
4xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200
m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dwa dalocelowniki optyczne główne o bazie 8,1 m oraz dwa dalocelowniki optyczne
pomocnicze i plot o bazie 4,1 m. Ponadto, wszystkie wieże artylerii głównej
posiadają dalmierze optyczne o bazie 9,9 m
Opancerzenie
Jak w raporcie i na
rysunku.
Wyposażenie lotnicze
Na pancerniku znajdują się
dwie katapulty obrotowe, żuraw do podnoszenia wodnopłatów z wody oraz podnośnik
hangarowy. W skład grupy lotniczej wchodzą trzy pływakowe wodnosamoloty
rozpoznawcze Curtiss SOC Seagull, z zapasami paliwa i amunicji na 90 lotów dla
każdego aparatu. Dwa wodnosamoloty mieszczą się w hangarze podpokładowym, a
jeden na pokładzie.
Inne
Okręt wyposażono w osiem
radiostacji o zróżnicowanym zasięgu i dwa radionamierniki.
Link do obrazka: megawrzuta.pl/pr5ucyj6
Unidad, Great Colombia battleship laid down 1935, launched 1936, completed 1938 (engine 1936)
Displacement:
27 592 t light;
29 460 t standard; 32 750 t normal; 35 383 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(684,61 ft / 672,57 ft)
x 100,39 ft x (30,02 / 31,95 ft)
(208,67 m / 205,00 m) x
30,60 m x (9,15 / 9,74 m)
Armament:
9 - 14,02" / 356 mm
50,0 cal guns - 1 401,92lbs / 635,90kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1930 Model
3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority
forward
1 raised
mount - superfiring
18 - 5,00" / 127 mm
38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 500 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
20 - 1,46" / 37,0 mm
57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck aft
2 double
raised mounts
8 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 13 185
lbs / 5 981 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 13,0" / 330 mm 376,64 ft / 114,80 m 11,15
ft / 3,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 7,01" / 178 mm 376,64 ft / 114,80 m 6,89
ft / 2,10 m
Main Belt covers 86% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
2,52"
/ 64 mm 376,64 ft / 114,80 m 29,53 ft / 9,00 m
Beam between torpedo
bulkheads 74,80 ft / 22,80 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 13,0" / 330 mm 5,51" / 140 mm 12,0"
/ 305 mm
2nd: 2,01" / 51 mm - 0,98" / 25 mm
- Armoured deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
5,51" / 140 mm
- Conning towers: Forward
12,99" / 330 mm, Aft 7,01" / 178 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
80 000 shp / 59 680 Kw = 26,06 kts
Range 13 400nm at
15,00 kts
Bunker normal = 3 291
tons, at max displacement = 5 923 tons
Complement:
1 216 - 1 582
Cost:
£13,888 million /
$55,553 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 246
tons, 9,9%
- Guns: 3 246 tons, 9,9%
Armour: 10 465
tons, 32,0%
- Belts: 3 257 tons, 9,9%
- Torpedo bulkhead: 1 037 tons, 3,2%
- Armament: 2 085 tons, 6,4%
- Armour Deck: 3 645 tons, 11,1%
- Conning Towers: 441 tons, 1,3%
Machinery: 2 245
tons, 6,9%
Hull, fittings &
equipment: 11 401 tons, 34,8%
Fuel, ammunition &
stores: 5 159 tons, 15,8%
Miscellaneous weights:
235 tons, 0,7%
- Hull below water: 202 tons
- Hull above water: 17 tons
- On freeboard deck: 16 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
47 308 lbs / 21 458 Kg = 34,3 x 14,0
" / 356 mm shells or 5,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,13
Metacentric height 6,4
ft / 1,9 m
Roll period: 16,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,63
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,566 / 0,574
Length to Beam Ratio:
6,70 : 1
'Natural speed' for
length: 25,93 kts
Power going to wave
formation at top speed: 50 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 57
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,40 degrees
Stern overhang: 3,61 ft
/ 1,10 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 26,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 19,03 ft / 5,80 m
- Aft deck: 30,00%, 19,03 ft / 5,80 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 19,03 ft /
5,80 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 20,15 ft / 6,14 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 86,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 144,2%
Waterplane Area:
47 813 Square feet or 4 442 Square metres
Displacement factor (Displacement
/ loading): 113%
Structure weight / hull
surface area: 196 lbs/sq ft or 959 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,48
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
2 x catapult
3 x Curtiss SOC Seagull
