wtorek, 16 grudnia 2025

Budowa kolumbijskiego pancernika typu Unidad 1938 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego pancernika typu Unidad 1938 (1 jednostka)

Pierwszy kolumbijski pancernik „całą gębą” Z powodu braku w kolumbijskich stoczniach doku/pochylni o odpowiedniej wielkości, zbudowany za granicą.
W porównaniu do chilijskiego Almirante Latorre, jest nieco większy, znacznie szybszy, a także dysponuje o wiele większym zasięgiem. Artyleria główna jest o jedno działo mniej liczna, ale za to racjonalniej rozmieszczona i o dużo większej donośności (36 600 v 23 310 m). Artyleria średnia trudna do porównania, z powodu odmiennych koncepcji, a artyleria plot z zupełnie innej epoki. Opancerzenie Unidad jest silniejsze i lepiej odpowiadające wymaganiom końca lat 30-tych XX. w.
Sylwetka okrętu jest niezbyt „amerykańska”, widać że Kolumbijczycy mieli sporo do powiedzenia na etapie projektowania. Ogólnie mówiąc, sylwetka ta jest dość niska i "rozproszona", co ma przeciwnikowi utrudniać trafienia.
W momencie oddania do służby, Unidad przejął funkcję okrętu flagowego kolumbijskiej MW.
Okręt zbudowała amerykańska stocznia Bethlehem w Quincy. Budowniczy dostarczył artylerię główną i DP oraz kotły i turbiny parowe. Pozostałe dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O kształtach dość typowych dla lat 30-tych XX. w.
Napęd
Osiem kotłów olejowych Babcock & Wilcox w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych General Electric z przekładniami w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 3xIIIx356 mm/50 Bethlehem Steel M1930, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 635,9 kg wynosi 36600 m;
- 9xIIx127 mm/38 Bethlehem Steel M1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,00 kg wynosi 16640 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11340 m;
 - 10xIIx37 mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 4xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa dalocelowniki optyczne główne o bazie 8,1 m oraz dwa dalocelowniki optyczne pomocnicze i plot o bazie 4,1 m. Ponadto, wszystkie wieże artylerii głównej posiadają dalmierze optyczne o bazie 9,9 m
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Wyposażenie lotnicze
Na pancerniku znajdują się dwie katapulty obrotowe, żuraw do podnoszenia wodnopłatów z wody oraz podnośnik hangarowy. W skład grupy lotniczej wchodzą trzy pływakowe wodnosamoloty rozpoznawcze Curtiss SOC Seagull, z zapasami paliwa i amunicji na 90 lotów dla każdego aparatu. Dwa wodnosamoloty mieszczą się w hangarze podpokładowym, a jeden na pokładzie.
Inne
Okręt wyposażono w osiem radiostacji o zróżnicowanym zasięgu i dwa radionamierniki.

Link do obrazka: megawrzuta.pl/pr5ucyj6

Unidad, Great Colombia battleship laid down 1935, launched 1936, completed 1938 (engine 1936)

Displacement:
            27 592 t light; 29 460 t standard; 32 750 t normal; 35 383 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (684,61 ft / 672,57 ft) x 100,39 ft x (30,02 / 31,95 ft)
            (208,67 m / 205,00 m) x 30,60 m  x (9,15 / 9,74 m)

Armament:
      9 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 401,92lbs / 635,90kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1930 Model
              3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      18 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 500 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      20 - 1,46" / 37,0 mm 57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      8 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 13 185 lbs / 5 981 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)                Length (avg)                Height (avg)
            Main:           13,0" / 330 mm         376,64 ft / 114,80 m       11,15 ft / 3,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper:         7,01" / 178 mm         376,64 ft / 114,80 m         6,89 ft / 2,10 m
              Main Belt covers 86% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                2,52" / 64 mm           376,64 ft / 114,80 m       29,53 ft / 9,00 m
            Beam between torpedo bulkheads 74,80 ft / 22,80 m
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)         Barbette/hoist (max)
            Main:          13,0" / 330 mm           5,51" / 140 mm                   12,0" / 305 mm
            2nd:              2,01" / 51 mm                      -                                 0,98" / 25 mm
   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 5,51" / 140 mm
   - Conning towers: Forward 12,99" / 330 mm, Aft 7,01" / 178 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 80 000 shp / 59 680 Kw = 26,06 kts
            Range 13 400nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 3 291 tons, at max displacement = 5 923 tons

Complement:
            1 216 - 1 582

Cost:
            £13,888 million / $55,553 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 246 tons, 9,9%
               - Guns: 3 246 tons, 9,9%
            Armour: 10 465 tons, 32,0%
               - Belts: 3 257 tons, 9,9%
               - Torpedo bulkhead: 1 037 tons, 3,2%
               - Armament: 2 085 tons, 6,4%
               - Armour Deck: 3 645 tons, 11,1%
               - Conning Towers: 441 tons, 1,3%
            Machinery: 2 245 tons, 6,9%
            Hull, fittings & equipment: 11 401 tons, 34,8%
            Fuel, ammunition & stores: 5 159 tons, 15,8%
            Miscellaneous weights: 235 tons, 0,7%
               - Hull below water: 202 tons
               - Hull above water: 17 tons
               - On freeboard deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              47 308 lbs / 21 458 Kg = 34,3 x 14,0 " / 356 mm shells or 5,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 6,4 ft / 1,9 m
            Roll period: 16,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,63
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,566 / 0,574
            Length to Beam Ratio: 6,70 : 1
            'Natural speed' for length: 25,93 kts
            Power going to wave formation at top speed: 50 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 57
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees
            Stern overhang: 3,61 ft / 1,10 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       26,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Aft deck:                30,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      20,15 ft / 6,14 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 86,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 144,2%
            Waterplane Area: 47 813 Square feet or 4 442 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 113%
            Structure weight / hull surface area: 196 lbs/sq ft or 959 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,48
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 x catapult
3 x Curtiss SOC Seagull

5 komentarzy:

  1. Pytanie na szybko - czy to jest prędkość z programu, czy też ją zmieniałeś?
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z programu. Jeśli koryguję, to w opisie o tym informuję.

      JKS

      Usuń
  2. Najnowsze wieści z Chile:
    Dowódca floty zszedł na zawał.

    Marlos

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo zrównoważone charakterystyki okrętu. Osobiście odchudziłbym nieco burtę i zwiększył opancerzenie pokładu np. do poziomu 305 mm i 152 mm. Trochę dziwi mnie wprowadzenie kolejnego typu działa kalibru 127 mm, choć sama armata jest bardzo nowoczesna i była bodaj najlepszym działem DP w latach DWS. Elegancka sylwetka i duży potencjał na późniejsze przezbrojenia i modernizacje.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń