Modernizacja brytyjskich krążowników typu Hawkins 1937 (2 szt.)
Pomysłodawcą opracowania jest
kolega mandylion, oto krótka legenda Jego autorstwa (lekko przeze mnie
przeredagowana).
W roku 1935 admiralicja
brytyjska podjęła decyzję o modernizacji trzech krążowników typu Hawkins, aby utrzymać ich wartość bojową
wg wymogów ówczesnego pola walki. Jak wiemy, Effingham został wyposażony w pozostałe po przebudowie na
przeciwlotnicze krążowników typu C
pojedyncze stanowiska 152 mm oraz dodano mu nowoczesne, zdwojone stanowiska
uniwersalne 102 mm, czyniąc z niego krążownik lekki. Jednakże, co się tyczy dwu
pozostałych jednostek, zdecydowano utrzymać ich status krążowników ciężkich,
możliwie najkorzystniej je modernizując, z użyciem już istniejących
modeli/wzorów uzbrojenia. Prace modernizacyjne prowadzone były w latach
1935-1937 i objęły nw. Obszary.
Kadłub
Prawie bez zmian; drobna rearanżeracja
podziału wewnętrznego.
Napęd
Wymieniono istniejące kotły (12
węglowo-olejowych na Hawkinsie i 10
olejowych na Frobisherze) na 8 kotłów
olejowych Yarrow, zamontowanych po dwa w czterech kotłowniach. Przeprowadzono
remont generalny turbin (typów Parsons na Hawkinsie
i Brown-Curtis na Frobisherze). Wymieniono
śruby na nowe, o większej sprawności.
Po modernizacji napędu, prędkość
maksymalna poszczególnych okrętów wyniosła:
- bez przeciążania turbin 30,01 w. dla
Hawkinsa i 30,63 w. dla Frobishera;
- z chwilowym przeciążeniem turbin
(20% dla Hawkinsa i 11% dla Frobishera) 31,43 w.
Uzbrojenie
Zamontowano istniejące, zmodernizowane
działa 190 mm w nowych, podwójnych wieżach o zwiększonej elewacji i szybkości
naprowadzania. Wymieniono całą istniejącą artylerię małokalibrową. Pozostawiono
istniejące wt 533 mm w zmienionej lokalizacji. Po modernizacji uzbrojenie
wygląda, jak następuje:
- 4xIIx7.5"/45 (19 cm) Mark VII
1915/36, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskami HE i SAPC 90,70 kg wynosi 23750 m;
- 4xIIx4"/45 (10.2 cm) QF Mark
XVI 1934, przy elewacji 45o donośność pozioma pociskiem HE 15,88 kg
wynosi 18150 m, a przy elewacji
maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi
11900 m;
-
2xIVx2-pdr [4 cm/39 (1.575")] QF Mark VIII 1923, przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa
pociskiem HE-LV 0,91 kg wynosi 3500 m;
-
4xIVx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III 1926, przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa
pociskiem 0,04 kg wynosi 2200 m;
-
2xIIIxwt 533 mm Mark V 1917.
Zainstalowano
nowe systemy kierowania ogniem.
Opancerzenie
Zdemontowano
opancerzenie „końcówek” kadłuba. Przedłużono i fragmentami podwyższono główny
burtowy pas pancerny. Zwiększono grubość pokładu pancernego do 51 mm. W ok. 80%
wykorzystano do wzmocnienia aktualnego opancerzenie zdemontowaną z „końcówek”
stal pancerną.
Wyposażenie
lotnicze
Zbudowano
hangar oraz zainstalowano dwie burtowe katapulty dla wodnosamolotów. Grupa
lotnicza składa się z dwu wodnopłatowców Fairey Seafox. Zapasy paliwa i
amunicji pozwalają na wykonanie 15 lotów na maksymalnym zasięgu dla każdego z
wodnosamolotów.
Inne
Przebudowano nadbudówki maszty i
kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
W
wyniku modernizacji prędkość maksymalna zwiększyła się, jak wyszczególniono
powyżej, a zasięg wzrósł z 5400 Mm przy 14 w. do 5700 Mm przy 15 w. (dla Hawkinsa), lub spadł z 7000 do 5700 Mm
przy 15 w. (dla Frobishera).
Koszt
modernizacji wyniósł średnio 31,7% wartości identycznego okrętu nowego.
Moim
zdaniem, modernizacja Hawkinsów była
dobrą decyzją. W jej efekcie, stosunkowo tanim kosztem, uzyskano średniej
wielkości i siły krążowniki ciężkie na przyzwoitym poziomie. Prezentowane
okręty – choć wolniejsze – są niewątpliwie silniejsze od japońskich Furutaka i Aoba i tylko nieznacznie słabsze od włoskich Trento.
Hawkins, United Kingdom heavy cruiser laid down 1916, launched 1917,
completed 1919, modernized 1937 (engine 1936)
Displacement:
8 695 t light;
9 051 t standard; 9 750 t normal; 10 309 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(605,13 ft / 595,47 ft)
x 64,96 ft x (19,36 / 20,15 ft)
(184,44 m / 181,50 m) x
19,80 m x (5,90 / 6,14 m)
Armament:
8 - 7,48" / 190 mm 45,0
cal guns - 199,96lbs / 90,70kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1915 Model
4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
8 - 4,02" / 102 mm 45,0
cal guns - 35,01lbs / 15,88kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1934 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
8 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 2,01lbs / 0,91kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1923 Model
2 x 2 row quad mounts on sides amidships
2 raised
mounts
16 - 0,50" / 12,7 mm
62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1926 Model
4 x Quad mounts on sides, aft evenly spread
2 raised
mounts
Weight of broadside 1 748
lbs / 793 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm,
27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,718 t each, 10,308 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 2,99" / 76 mm 413,39 ft / 126,00 m 19,36 ft
/ 5,90 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,50" / 38 mm 318,24 ft / 97,00 m 6,89 ft
/ 2,10 m
Main Belt covers 107% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm 2,01"
/ 51 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
2,01" / 51 mm
- Conning towers: Forward
2,99" / 76 mm, Aft 1,50" / 38 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
72 000 shp / 53 712 Kw = 31,43 kts
Range 5 700nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 258 tons
Complement:
489 - 637
Cost:
£1,243 million / $4,972
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 541 tons,
5,6%
- Guns: 521 tons, 5,3%
- Weapons: 21 tons, 0,2%
Armour: 2 131
tons, 21,9%
- Belts: 1 113 tons, 11,4%
- Armament: 185 tons, 1,9%
- Armour Deck: 788 tons, 8,1%
- Conning Towers: 44 tons, 0,5%
Machinery: 2 020
tons, 20,7%
Hull, fittings &
equipment: 3 960 tons, 40,6%
Fuel, ammunition &
stores: 1 055 tons, 10,8%
Miscellaneous weights:
42 tons, 0,4%
- Hull below water: 22 tons
- On freeboard deck: 20 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 493 lbs / 7 027 Kg = 74,0 x 7,5
" / 190 mm shells or 1,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,13
Metacentric height 3,3
ft / 1,0 m
Roll period: 15,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,456 / 0,463
Length to Beam Ratio:
9,17 : 1
'Natural speed' for
length: 24,40 kts
Power going to wave
formation at top speed: 54 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,40 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 25,59 ft /
7,80 m, 22,64 ft / 6,90 m
- Forward deck: 55,00%, 22,64 ft / 6,90
m, 22,64 ft / 6,90 m
- Aft deck: 15,00%, 15,42 ft / 4,70 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Quarter deck: 14,00%, 15,42 ft /
4,70 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Average freeboard: 20,78 ft / 6,33 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 84,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 197,9%
Waterplane Area:
24 792 Square feet or 2 303 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 124%
Structure weight / hull
surface area: 110 lbs/sq ft or 539 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,55
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
2 x catapults
2 x Fairey Seafox