piątek, 3 kwietnia 2020

Modernizacja brytyjskich krążowników typu Hawkins 1937 (2 szt.)


Modernizacja brytyjskich krążowników typu Hawkins 1937 (2 szt.)

Pomysłodawcą opracowania jest kolega mandylion, oto krótka legenda Jego autorstwa (lekko przeze mnie przeredagowana).
W roku 1935 admiralicja brytyjska podjęła decyzję o modernizacji trzech krążowników typu Hawkins, aby utrzymać ich wartość bojową wg wymogów ówczesnego pola walki. Jak wiemy, Effingham został wyposażony w pozostałe po przebudowie na przeciwlotnicze krążowników typu C pojedyncze stanowiska 152 mm oraz dodano mu nowoczesne, zdwojone stanowiska uniwersalne 102 mm, czyniąc z niego krążownik lekki. Jednakże, co się tyczy dwu pozostałych jednostek, zdecydowano utrzymać ich status krążowników ciężkich, możliwie najkorzystniej je modernizując, z użyciem już istniejących modeli/wzorów uzbrojenia. Prace modernizacyjne prowadzone były w latach 1935-1937 i objęły nw. Obszary.
Kadłub
Prawie bez zmian; drobna rearanżeracja podziału wewnętrznego.
Napęd
Wymieniono istniejące kotły (12 węglowo-olejowych na Hawkinsie i 10 olejowych na Frobisherze) na 8 kotłów olejowych Yarrow, zamontowanych po dwa w czterech kotłowniach. Przeprowadzono remont generalny turbin (typów Parsons na Hawkinsie i Brown-Curtis na Frobisherze). Wymieniono śruby na nowe, o większej sprawności.
Po modernizacji napędu, prędkość maksymalna poszczególnych okrętów wyniosła:
- bez przeciążania turbin 30,01 w. dla Hawkinsa i 30,63 w. dla Frobishera;   
- z chwilowym przeciążeniem turbin (20% dla Hawkinsa i 11% dla Frobishera) 31,43 w.
Uzbrojenie
Zamontowano istniejące, zmodernizowane działa 190 mm w nowych, podwójnych wieżach o zwiększonej elewacji i szybkości naprowadzania. Wymieniono całą istniejącą artylerię małokalibrową. Pozostawiono istniejące wt 533 mm w zmienionej lokalizacji. Po modernizacji uzbrojenie wygląda, jak następuje:
- 4xIIx7.5"/45 (19 cm) Mark VII 1915/36, przy elewacji  maksymalnej 45o donośność pociskami HE i SAPC 90,70 kg wynosi 23750 m;
- 4xIIx4"/45 (10.2 cm) QF Mark XVI 1934, przy elewacji 45o donośność pozioma pociskiem HE 15,88 kg wynosi 18150 m, a przy elewacji  maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11900 m;
- 2xIVx2-pdr [4 cm/39 (1.575")] QF Mark VIII 1923, przy elewacji  maksymalnej 80o donośność pionowa pociskiem HE-LV 0,91 kg wynosi 3500 m;
- 4xIVx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III 1926, przy elewacji  maksymalnej 80o donośność pionowa pociskiem 0,04 kg wynosi 2200 m;
- 2xIIIxwt 533 mm Mark V 1917.
Zainstalowano nowe systemy kierowania ogniem.
Opancerzenie
Zdemontowano opancerzenie „końcówek” kadłuba. Przedłużono i fragmentami podwyższono główny burtowy pas pancerny. Zwiększono grubość pokładu pancernego do 51 mm. W ok. 80% wykorzystano do wzmocnienia aktualnego opancerzenie zdemontowaną z „końcówek” stal pancerną.
Wyposażenie lotnicze
Zbudowano hangar oraz zainstalowano dwie burtowe katapulty dla wodnosamolotów. Grupa lotnicza składa się z dwu wodnopłatowców Fairey Seafox. Zapasy paliwa i amunicji pozwalają na wykonanie 15 lotów na maksymalnym zasięgu dla każdego z wodnosamolotów.
Inne
Przebudowano nadbudówki maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
W wyniku modernizacji prędkość maksymalna zwiększyła się, jak wyszczególniono powyżej, a zasięg wzrósł z 5400 Mm przy 14 w. do 5700 Mm przy 15 w. (dla Hawkinsa), lub spadł z 7000 do 5700 Mm przy 15 w. (dla Frobishera).
Koszt modernizacji wyniósł średnio 31,7% wartości identycznego okrętu nowego.
Moim zdaniem, modernizacja Hawkinsów była dobrą decyzją. W jej efekcie, stosunkowo tanim kosztem, uzyskano średniej wielkości i siły krążowniki ciężkie na przyzwoitym poziomie. Prezentowane okręty – choć wolniejsze – są niewątpliwie silniejsze od japońskich Furutaka i Aoba i tylko nieznacznie słabsze od włoskich Trento.




Hawkins, United Kingdom heavy cruiser laid down 1916, launched 1917, completed 1919, modernized 1937 (engine 1936)

Displacement:
            8 695 t light; 9 051 t standard; 9 750 t normal; 10 309 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (605,13 ft / 595,47 ft) x 64,96 ft x (19,36 / 20,15 ft)
            (184,44 m / 181,50 m) x 19,80 m  x (5,90 / 6,14 m)

Armament:
      8 - 7,48" / 190 mm 45,0 cal guns - 199,96lbs / 90,70kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1915 Model
              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      8 - 4,02" / 102 mm 45,0 cal guns - 35,01lbs / 15,88kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1934 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 2,01lbs / 0,91kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1923 Model
              2 x 2 row quad mounts on sides amidships
                        2 raised mounts
      16 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1926 Model
              4 x Quad mounts on sides, aft evenly spread
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 1 748 lbs / 793 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,718 t each, 10,308 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,99" / 76 mm 413,39 ft / 126,00 m   19,36 ft / 5,90 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,50" / 38 mm 318,24 ft / 97,00 m     6,89 ft / 2,10 m
              Main Belt covers 107% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm             2,01" / 51 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 2,01" / 51 mm

   - Conning towers: Forward 2,99" / 76 mm, Aft 1,50" / 38 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 72 000 shp / 53 712 Kw = 31,43 kts
            Range 5 700nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 258 tons

Complement:
            489 - 637

Cost:
            £1,243 million / $4,972 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 541 tons, 5,6%
               - Guns: 521 tons, 5,3%
               - Weapons: 21 tons, 0,2%
            Armour: 2 131 tons, 21,9%
               - Belts: 1 113 tons, 11,4%
               - Armament: 185 tons, 1,9%
               - Armour Deck: 788 tons, 8,1%
               - Conning Towers: 44 tons, 0,5%
            Machinery: 2 020 tons, 20,7%
            Hull, fittings & equipment: 3 960 tons, 40,6%
            Fuel, ammunition & stores: 1 055 tons, 10,8%
            Miscellaneous weights: 42 tons, 0,4%
               - Hull below water: 22 tons
               - On freeboard deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              15 493 lbs / 7 027 Kg = 74,0 x 7,5 " / 190 mm shells or 1,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
            Roll period: 15,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,456 / 0,463
            Length to Beam Ratio: 9,17 : 1
            'Natural speed' for length: 24,40 kts
            Power going to wave formation at top speed: 54 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  22,64 ft / 6,90 m
               - Forward deck:       55,00%,  22,64 ft / 6,90 m,  22,64 ft / 6,90 m
               - Aft deck:    15,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Quarter deck:        14,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Average freeboard:                      20,78 ft / 6,33 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 84,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 197,9%
            Waterplane Area: 24 792 Square feet or 2 303 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 124%
            Structure weight / hull surface area: 110 lbs/sq ft or 539 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,55
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 x catapults
2 x Fairey Seafox