środa, 25 maja 2022

Niderlandzki okręt hydrograficzny typu Barentsz 1924 (2 jednostki)

Niderlandzki okręt hydrograficzny typu Barentsz 1924 (2 jednostki)

Okręt z rodzaju niebojowych, ale wprost niezbędny, szczególnie dla flot państw kolonialnych. Do podstawowych zadań tej jednostki można zaliczyć:
- tyczenie i oznaczanie torów żeglugowych;
- wykrywanie i oznaczanie przeszkód wodnych (wraki, skały podwodne, mielizny itp.);
- prace pomiarowe i kartograficzne wybrzeży;
- inne badania i pomiary o charakterze oceanograficznym.
Wprawdzie do wykonywania powyższych zadań uzbrojenie nie jest konieczne, ale w czasie wojny się przyda, kiedy okręty te będą mogły być wykorzystane np. jako pomocnicze stawiacze min. Prócz załogi stałej, jednostka może zaokrętować, zależnie od czasu trwania rejsu, od 6 do 12 specjalistów (oceanografów, geografów, kartografów itp.).
Jak już wyżej wspomniano, w czasie wojny okręt może pełnić funkcję pomocniczego stawiacza min, biorąc na pokład do 32 min.
Obydwa okręty powstały w stoczni A.F. Smulders w Schiedam.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
O stosunkowo wysokich burtach, celem zapewnienia dobrej dzielności morskiej. Duży nadmiar wytrzymałości ma zapobiegać poważniejszym uszkodzeniom przy nieprzewidzianym kontakcie z przeszkodami podwodnymi (mielizna, skała podwodna, wrak itp.).
Napęd
Dwa wały napędowe i dwa diesle Werkspoor w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 14670 m;
- 2xIx13,2/62 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
Inne
Jednostkę wyposażono w dwie radiostacje. 

Barentsz, Netherlands hydrographic vessel laid down 1922, launched 1923, completed 1924  (engine 1923)

Displacement:
            745 t light; 765 t standard; 930 t normal; 1 063 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (181,66 ft / 177,17 ft) x 29,53 ft x (10,83 / 12,04 ft)
            (55,37 m / 54,00 m) x 9,00 m  x (3,30 / 3,67 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 150 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,59" / 15 mm       -                                  -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 800 shp / 1 342 Kw = 14,83 kts
            Range 11 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 299 tons

Complement:
            83 - 109

Cost:
            £0,097 million / $0,386 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 0,4%
               - Guns: 3 tons, 0,4%
            Armour: 1 tons, 0,1%
               - Armament: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 60 tons, 6,5%
            Hull, fittings & equipment: 632 tons, 67,9%
            Fuel, ammunition & stores: 186 tons, 20,0%
            Miscellaneous weights: 48 tons, 5,2%
               - Hull below water: 8 tons
               - Hull above water: 34 tons
               - On freeboard deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 861 lbs / 2 205 Kg = 29,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 1,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

 Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,575 / 0,591
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 14,57 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,10 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        22,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      12,37 ft / 3,77 m

 Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 28,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,0%
            Waterplane Area: 3 831 Square feet or 356 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 522%
            Structure weight / hull surface area: 91 lbs/sq ft or 444 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,96
                        - Longitudinal: 12,84
                        - Overall: 2,36
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Barentsz (1924)
Tasman (1924)