środa, 25 maja 2022

Niderlandzki okręt hydrograficzny typu Barentsz 1924 (2 jednostki)

Niderlandzki okręt hydrograficzny typu Barentsz 1924 (2 jednostki)

Okręt z rodzaju niebojowych, ale wprost niezbędny, szczególnie dla flot państw kolonialnych. Do podstawowych zadań tej jednostki można zaliczyć:
- tyczenie i oznaczanie torów żeglugowych;
- wykrywanie i oznaczanie przeszkód wodnych (wraki, skały podwodne, mielizny itp.);
- prace pomiarowe i kartograficzne wybrzeży;
- inne badania i pomiary o charakterze oceanograficznym.
Wprawdzie do wykonywania powyższych zadań uzbrojenie nie jest konieczne, ale w czasie wojny się przyda, kiedy okręty te będą mogły być wykorzystane np. jako pomocnicze stawiacze min. Prócz załogi stałej, jednostka może zaokrętować, zależnie od czasu trwania rejsu, od 6 do 12 specjalistów (oceanografów, geografów, kartografów itp.).
Jak już wyżej wspomniano, w czasie wojny okręt może pełnić funkcję pomocniczego stawiacza min, biorąc na pokład do 32 min.
Obydwa okręty powstały w stoczni A.F. Smulders w Schiedam.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
O stosunkowo wysokich burtach, celem zapewnienia dobrej dzielności morskiej. Duży nadmiar wytrzymałości ma zapobiegać poważniejszym uszkodzeniom przy nieprzewidzianym kontakcie z przeszkodami podwodnymi (mielizna, skała podwodna, wrak itp.).
Napęd
Dwa wały napędowe i dwa diesle Werkspoor w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 14670 m;
- 2xIx13,2/62 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
Inne
Jednostkę wyposażono w dwie radiostacje. 

Barentsz, Netherlands hydrographic vessel laid down 1922, launched 1923, completed 1924  (engine 1923)

Displacement:
            745 t light; 765 t standard; 930 t normal; 1 063 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (181,66 ft / 177,17 ft) x 29,53 ft x (10,83 / 12,04 ft)
            (55,37 m / 54,00 m) x 9,00 m  x (3,30 / 3,67 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 150 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,59" / 15 mm       -                                  -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 800 shp / 1 342 Kw = 14,83 kts
            Range 11 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 299 tons

Complement:
            83 - 109

Cost:
            £0,097 million / $0,386 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 0,4%
               - Guns: 3 tons, 0,4%
            Armour: 1 tons, 0,1%
               - Armament: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 60 tons, 6,5%
            Hull, fittings & equipment: 632 tons, 67,9%
            Fuel, ammunition & stores: 186 tons, 20,0%
            Miscellaneous weights: 48 tons, 5,2%
               - Hull below water: 8 tons
               - Hull above water: 34 tons
               - On freeboard deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 861 lbs / 2 205 Kg = 29,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 1,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,26
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

 Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,575 / 0,591
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 14,57 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,10 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        22,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      12,37 ft / 3,77 m

 Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 28,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,0%
            Waterplane Area: 3 831 Square feet or 356 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 522%
            Structure weight / hull surface area: 91 lbs/sq ft or 444 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,96
                        - Longitudinal: 12,84
                        - Overall: 2,36
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Barentsz (1924)
Tasman (1924)

11 komentarzy:

  1. Podstawowej funkcji jednostki hydrograficznej sprzyja ogromny zasięg operacyjny. Ten okręt może też, po dozbrojeniu w odpowiednie systemy uzbrojenia, pełnić funkcję pomocniczego eskortowca i trałowca. Podoba mi się, choćby z racji ogólnej nowoczesności koncepcji. Pozostaje jednak niedosyt, że nie zdecydowałeś się na jakiś "pełnokrwisty" okręt bojowy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem co się dzieje, że nastąpiło zdublowanie wpisu, przy jednoczesnym usunięciu podpisu?!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie wiem :). Powtórzony komentarz usunąłem.
      "Pełnokrwiste" okręty bojowe będą, będą, będą... w swoim czasie.

      JKS

      Usuń
    2. Dziękuję za uporządkowanie wpisów. Bardzo jesteś enigmatyczny z określeniem terminu postów, dotyczących okrętów bojowych. :)
      ŁK

      Usuń
  3. Przydatna jednostka dla państwa kolonialnego.
    Dwie uwagi.
    Wytyk do obserwacji przed dziobem (jeśli dobrze toto rozszyfrowałem na rysunku) mógłby być dłuższy i szkoda ze 13.2mm nie ma, lub ma w ograniczonym zakresie, możliwości prowadzenia ognia p-lot. Ponadto nie ma za dużo do nich amunicji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do ręcznego sondowania i obserwacji ten "balkonik" wystarczy.
      Jeśli chodzi o uzbrojenie, to po pierwsze, to nie jest okręt bojowy, po drugie nkm-y 13,2 mogą prowadzić ogień plot, a zapas amunicji w czasie wojny zostanie zwiększony.

      JKS

      Usuń
  4. Niby kolejny nowy okręt, ale...Żeby chociaż ładny był, np. jakaś yachtowa sylwetka, a tu wręcz przeciwnie.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panowie, chciałbym Was traktować jak dorosłych, a niecierpliwi jesteście jak małe dzieci.
      Przypominam, przejąłem admiralicję niderlandzką w roku 1921, a mamy rok 1924. Ile pancerników, krążowników i sam Lord Nelson wie, czego jeszcze, mógłbym w tym okresie zbudować? Zbudowałem: 6 kanonierek, 6 patrolowców, 4 trałowce i 2 okręty hydrograficzne. Ponadto ukończyłem, rozpoczętą jeszcze przez poprzednią Admiralicję, budowę: 1 torpedowca, 3 okrętów podwodnych i 3 stawiaczy min. Czy to tak mało? No tak, nie ma w tym wielkich okrętów, ale czy to moja wina? Za wyjątkiem - ciągnącej się już 9 (sic!) rok budowy lekkich krążowników - poprzednia Admiralicja o to nie zadbała, a ja miałem zbyt mało czasu, aby zbudować coś dużego od nowa. Trzeba jeszcze pamiętać, że sporo kosztowało mnie "sprzątanie" po poprzednikach (vide "łapówkarskie" patrolowce).
      Reasumując, ponownie proszę Kolegów o trochę więcej cierpliwości i wyrozumiałości.

      JKS

      Usuń
    2. Co brzydkiego jest w przedstawionym okręcie? Nie pojmuję. Uroda w sam raz na skromną jednostkę pomocniczą. Polecam uwadze realne okręty hydrograficzne z tej epoki. Ja nie widzę u żadnego jakiejś wybitnej "piękności' (ale może nieuważnie szukałem). Faktycznie, dużo okrętów holenderskich łączyło cechy stawiaczy min/patrolowców z jachtami kolonialnej admiralicji. Ale, czy jest to słuszne i ma zachęcać do naśladownictwa? Wcale nie jestem do tego przekonany. No, chyba, że "jachtowa sylwetka" wcale nie oznacza łączenia przez okręt funkcji jednostki hydrograficznej i jachtu.
      ŁK

      Usuń
    3. W przedstawionym okręcie mi się nie podobają proporcje kadłuba. Również "klocowata" nadbudówka oraz śródokręcie, które mi się kojarzy z przeładowaną ciężarówką.
      Nie wiem czy inne okręty hydrograficzne były ładne czy brzydkie - nigdy się tym nie zajmowałem.
      Sądzę, że można było tu pokombinować z jakimś kadłubem o wygiętej linii burty (która mi się kojarzy z jachtami - i tylko to miałem na myśli pisząc o jachtach). No i można by urozmaicić nadbudówkę (np. drugi poziom cofnięty do tyłu).
      H_Babbock

      Usuń
    4. Szanowny kolego H_Babbock, ten okręt ma wykonywać zadania wyszczególnione w opisie, a nie wyglądać.
      Jak będę projektował jacht królewski, to się postaram.

      JKS

      Usuń