Zgodnie
z wcześniejszą zapowiedzią przedstawiam oceaniczne okręty hydrograficzne. Głównym
ich zadaniem są prace badawczo-pomiarowe i kartograficzne, zasadniczym „miejscem
pracy” kolonie. Szczególnie niedawno przejęta Pemba wymaga wielu prac w tym
zakresie.
Okręty
posiadają bardzo dobrą dzielność morską oraz wielki zasięg i związaną z tym wydłużoną
autonomiczność. Uzbrojenie jest symboliczne i służy wyłącznie do samoobrony.
Jak
to zawsze bywa w przypadku okrętów „niebojowych”, Springsharp wyliczył dla
naszej jednostki fantastyczną odporność na trafienia. Proponuję w tym przypadku
podzielić te wartości przez 5-5,5 – wtedy staną się bliskie realnym.
Pacyfik, Poland Survey ship laid down 1921
Displacement:
723 t
light; 744 t standard; 992 t normal; 1 190 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
220,27
ft / 216,54 ft x 31,17 ft x 9,35 ft (normal load)
67,14 m
/ 66,00 m x 9,50 m x 2,85 m
Armament:
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910
Model
Quick firing gun in deck mount on centreline
forward
2 - 0,98" / 25,0 mm guns in single
mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side,
all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight
of broadside 15 lbs / 7 kg
Shells
per gun, main battery: 150
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 2 017 shp / 1 505 Kw = 16,00 kts
Range
18 000nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 445 tons
Complement:
87 - 114
Cost:
£0,093
million / $0,371 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 tons, 0,2%
Machinery:
69 tons, 7,0%
Hull,
fittings & equipment: 636 tons, 64,1%
Fuel,
ammunition & stores: 269 tons, 27,1%
Miscellaneous
weights: 16 tons, 1,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 860 lbs / 2 204 Kg = 377,5 x 3,0
" / 75 mm shells or 3,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,18
Metacentric
height 1,2 ft / 0,4 m
Roll
period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 92 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,83
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak
Block
coefficient: 0,550
Length
to Beam Ratio: 6,95 : 1
'Natural
speed' for length: 14,72 kts
Power
going to wave formation at top speed: 51 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
Stern
overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 17,06
ft / 5,20 m
- Forecastle (10%): 16,08 ft / 4,90 m
- Mid (40%): 16,08
ft / 4,90 m (7,87 ft / 2,40 m aft of break)
- Quarterdeck (10%): 7,87 ft / 2,40 m
-
Stern: 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 11,19 ft / 3,41 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 27,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 112,9%
Waterplane
Area: 4 710 Square feet or 438 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 588%
Structure
weight / hull surface area: 83 lbs/sq ft or 407 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,93
-
Longitudinal: 5,33
-
Overall: 2,14
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is adequate
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Pacyfik (1921)
Atlantyk
(1922)