sobota, 19 października 2024

Niderlandzkie okręty podwodne typu O23 1941-1942 (9 jednostek)

Niderlandzkie okręty podwodne typu O23 1941-1942 (9 jednostek)

Średniej wielkości, lecz pełnomorskie okręty podwodne. Nazwy okrętów wskazywałyby na ich przeznaczenie dla Metropolii, i taki też przydział po wejściu do służby otrzymały. Niemniej, zakłada się w razie potrzeby, przerzucenie ich do Indii Wschodnich. Właściwości morskie tych jednostek taką relokację bezproblematycznie umożliwiają, a ich wartość bojowa nie ustępuje okrętom typu KVIII, a nawet KXIV.
Zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości, opracowanej przez zakłady Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken, pozwoliło na uzyskanie znacznej operacyjnej głębokości zanurzenia. Baterie akumulatorów o dużej pojemności, dają spory zasięg podwodny. Duża, jak na jednostkę tej wielkości, liczba wyrzutni torpedowych, pozwala na efektywne atakowanie nieprzyjacielskich zespołów statków i okrętów. Ogólnie – moim skromnym zdaniem – należy uznać ten projekt za udany i w zupełności spełniający współczesne wymagania dla okrętów podwodnych.
Po trzy okręty tego typu zbudowały stocznie: NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam, Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen i Willemsoord Werf w Den Helder.
Opis techniczny.
Kadłub
Układ dwukadłubowy, kadłub sztywny ze stali o podwyższonej wytrzymałości.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o mocy 1350 KM każdy, oraz dwa silniki elektryczne Philips o mocy 660 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx105/40 Wilton-Fijenoord P1935, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 16,0 kg wynosi 14560 m;
- 1xIIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 8xwtx533 mm z całkowitym zapasem 16 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.
Przewidziano miejsce dla – będącego w fazie wdrażania – aktywnego namiernika akustycznego (sonaru). 

O23, Netherlands submarine laid down 1940, launched 1941, completed 1941 (engine 1940)

Displacement:
            845 t light; 866 t standard; 940(1144) t normal; 999 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (240,19 ft / 238,19 ft) x 21,65 ft x (15,75 / 16,40 ft)
            (73,21 m / 72,60 m) x 6,60 m  x (4,80 / 5,00 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 40,0 cal gun - 33,85lbs / 15,36kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1935 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1938 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 34 lbs / 16 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,600 t each, 9,599 t total
            submerged bow tubes
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,600 t each, 3,200 t total
            submerged stern tubes
            total 16 torpedoes reload

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 2 700(1320) shp / 2 015(985) Kw = 17,77(9,73) kts
            Range 6 000(110)nm at 10,00(5,00) kts
            Bunker normal = 74 tons, at max displacement = 133 tons

Complement:
            46

Cost:
            £0,494 million / $1,978 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 31 tons, 3,3%
               - Guns: 6 tons, 0,6%
               - Weapons: 26 tons, 2,7%
            Machinery: 72 tons, 7,7%
            Hull, fittings & equipment: 729 tons, 77,6%
            Fuel, ammunition & stores: 95 tons, 10,1%
            Miscellaneous weights: 12 tons, 1,3%
               - Hull below water: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            331 lbs / 150 Kg = 9,40 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 48 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,84

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,405 / 0,413
            Length to Beam Ratio: 11,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,43 kts
            Power going to wave formation at top speed: 41 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,20 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Forward deck:       12,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Aft deck:                46,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Quarter deck:        14,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  1,97 ft / 0,60 m
               - Average freeboard:                      5,47 ft / 1,67 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 44,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 40,3%
            Waterplane Area: 3 184 Square feet or 296 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 549%
            Structure weight / hull surface area: 115 lbs/sq ft or 562 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 3,07
                        - Longitudinal: 5,26
                        - Overall: 3,24
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Extremely poor accommodation and workspace room
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Operational diving depth 107 m
Emergency diving depth 171 m
Crush diving depth 268 m

O23 - O28 (1941)
O29 - O31 (1942)