Niderlandzkie okręty podwodne typu O23 1941-1942 (9 jednostek)
Średniej wielkości, lecz pełnomorskie
okręty podwodne. Nazwy okrętów wskazywałyby na ich przeznaczenie dla
Metropolii, i taki też przydział po wejściu do służby otrzymały. Niemniej,
zakłada się w razie potrzeby, przerzucenie ich do Indii Wschodnich. Właściwości
morskie tych jednostek taką relokację bezproblematycznie umożliwiają, a ich
wartość bojowa nie ustępuje okrętom typu KVIII,
a nawet KXIV.
Zastosowanie stali o wysokiej
wytrzymałości, opracowanej przez zakłady Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken, pozwoliło na
uzyskanie znacznej operacyjnej głębokości zanurzenia. Baterie akumulatorów o
dużej pojemności, dają spory zasięg podwodny. Duża, jak na jednostkę tej
wielkości, liczba wyrzutni torpedowych, pozwala na efektywne atakowanie nieprzyjacielskich
zespołów statków i okrętów. Ogólnie – moim skromnym zdaniem – należy uznać ten
projekt za udany i w zupełności spełniający współczesne wymagania dla okrętów
podwodnych.
Po trzy okręty tego typu zbudowały
stocznie: NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam, Koninklijke
Maatschappij De Schelde we Vlissingen i Willemsoord Werf w Den Helder.
Opis techniczny.
Kadłub
Układ dwukadłubowy, kadłub
sztywny ze stali o podwyższonej wytrzymałości.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever o
mocy 1350 KM każdy, oraz dwa silniki elektryczne Philips o mocy 660 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx105/40
Wilton-Fijenoord P1935, przy elewacji maksymalnej 35o donośność
pociskiem HE 16,0 kg wynosi 14560 m;
- 1xIIx20/60 Madsen/Westoever
P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg
wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 8xwtx533
mm z całkowitym zapasem 16 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie
radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.
Przewidziano miejsce dla – będącego w
fazie wdrażania – aktywnego namiernika akustycznego (sonaru).
O23, Netherlands submarine laid down 1940, launched 1941, completed 1941 (engine 1940)
Displacement:
845 t light; 866 t
standard; 940(1144) t normal; 999 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(240,19 ft / 238,19 ft)
x 21,65 ft x (15,75 / 16,40 ft)
(73,21 m / 72,60 m) x
6,60 m x (4,80 / 5,00 m)
Armament:
1 - 4,13" / 105 mm 40,0
cal gun - 33,85lbs / 15,36kg shells, 100 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1935 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
2 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1938 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
1 raised
mount
Weight of broadside 34 lbs /
16 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm,
23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,600 t each, 9,599 t total
submerged bow tubes
2nd Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,600 t each, 3,200 t total
submerged stern tubes
total 16 torpedoes
reload
Machinery:
Diesel Internal
combustion generators plus batteries,
Electric motors, 2
shafts, 2 700(1320) shp / 2 015(985) Kw = 17,77(9,73) kts
Range 6 000(110)nm
at 10,00(5,00) kts
Bunker normal = 74
tons, at max displacement = 133 tons
Complement:
46
Cost:
£0,494 million / $1,978
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 31 tons, 3,3%
- Guns: 6 tons, 0,6%
- Weapons: 26 tons, 2,7%
Machinery: 72 tons,
7,7%
Hull, fittings &
equipment: 729 tons, 77,6%
Fuel, ammunition &
stores: 95 tons, 10,1%
Miscellaneous weights:
12 tons, 1,3%
- Hull below water: 12 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
331 lbs / 150 Kg = 9,40
x 4,1 " / 105 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,14
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 11,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 48 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,84
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,405 / 0,413
Length to Beam Ratio:
11,00 : 1
'Natural speed' for
length: 15,43 kts
Power going to wave
formation at top speed: 41 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,20 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length of
deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 28,00%, 6,89 ft /
2,10 m, 5,58 ft / 1,70 m
- Forward deck: 12,00%, 5,58 ft / 1,70
m, 5,58 ft / 1,70 m
- Aft deck: 46,00%, 5,58 ft / 1,70 m, 5,58 ft / 1,70 m
- Quarter deck: 14,00%, 5,58 ft / 1,70
m, 1,97 ft / 0,60 m
- Average freeboard: 5,47 ft / 1,67 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 44,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 40,3%
Waterplane Area:
3 184 Square feet or 296 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 549%
Structure weight / hull
surface area: 115 lbs/sq ft or 562 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 3,07
-
Longitudinal: 5,26
- Overall:
3,24
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Extremely poor
accommodation and workspace room
Poor seaboat, wet and
uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Operational diving depth 107 m
Emergency diving depth 171 m
Crush diving depth 268 m
O23 - O28 (1941)
O29 - O31 (1942)