Modernizacja brytyjskiego pancernika typu Iron Duke 1939 (1 szt.)
Po wymuszonej moimi
problemami zdrowotnymi krótkiej przerwie, przedstawiam Kolegom zmodernizowany w latach
1937-39 brytyjski pancernik typu Iron
Duke. Na początku „legenda” autorstwa Pomysłodawcy tematu, kolegi ŁK.
Wzrost
napięcia międzynarodowego, po rozpoczęciu w 1937 r. działań wojennych pomiędzy
Japonią a Chinami oraz reaktywowanie przez Japonię (w latach 1937 – 1940)
krążownika liniowego Hiei w
charakterze okrętu bojowego, skłoniło Brytyjczyków do podobnego zabiegu ze
szkolnym okrętem artyleryjskim Iron Duke.
Przebudowę pancernika rozpoczęto 08.10.1937 r. i zakończono 18.12.1939 r.
Przeprowadziła ją stocznia Armstrong, Elswick. Przebudowę tę, o
charakterze mocno oszczędnościowym, przeprowadzono według opracowanej doraźnie
koncepcji nazwanej „emergency battleship”. Zadania zmodernizowanego okrętu
miały ograniczać się zasadniczo do służby konwojowej, obrony własnego
wybrzeża i wsparcia ogniowego oddziałów lądowych, w przypadku akcji
ofensywnych.
Zakres
modernizacji przedstawię już głównie własnymi słowami jako że, po konsultacjach
z Pomysłodawcą zaszły w nim pewne zmiany. Oto lista wykonanych prac:
-
przeprofilowano dziobnicę okrętu oraz dokonano innych zmian w kształcie
kadłuba, wynikających głównie z likwidacji artylerii kazamatowej;
-
zdemontowano istniejące urządzenia napędowe, instalując w ich miejsce
identyczne z zastosowanymi na pancernikach typu Nelson;
- w
zakresie artylerii głównej, przeniesiono wieżę ze śródokręcia na dziobową
pozycję „superfiring” oraz przeniesiono rufową wieżę z pozycji „superfiring” na
pozycję „on deck”;
- rozwiercono
wszystkie lufy artylerii głównej z kalibru 343 do kalibru 356 mm;
- zmodernizowano
wszystkie wieże artylerii głównej, zwiększając ich podniesienie maksymalne z
+20 do + 35 st;
- zdemontowano
całą artylerię średnią (wraz z likwidacją kazamat) i plot, montując w zamian
nowe zestawy, o których później;
- zdemontowano
wyrzutnie torpedowe;
- przywrócono
(choć nie na oryginalnej długości) zdemontowane w latach 1931-32 opancerzenie
burtowe, dodając do tego górny burtowy pas pancerny;
-
zwiększono łączną grubość opancerzenia poziomego do 203 mm;
- dodano
bąble oraz grodzie przeciwtorpedowe;
-
całkowicie wymieniono wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem;
-
całkowicie wymieniono nadbudówki, maszty i kominy oraz dokonano zmian aranżeracji
pomieszczeń wewnętrznych.
Na skutek
powyższych zmian uzyskano następujące dane techniczno-taktyczne (w nawiasach na
pierwszym miejscu dane oryginalne z roku 1914, a na drugim wg stanu z roku
1932):
-
wyporność normalna 27 770 t (25 000 – 21 250);
-
prędkość maksymalna 22,95 w (21,25 – 18,00);
- zasięg
14 000 Mm przy 14 w. (7 780 przy 10 w. - ?).
Koszt
modernizacji wyniósł ok. 40,8% wartości identycznego okrętu nowego, trudno więc
uznać tę modernizację za „oszczędnościową” Przyczyną istotnego wzrostu kosztów
modernizacji (zakładano 27%) jest – wdrożona już w trakcie realizacji – znaczna
poprawa jakości obrony plot i biernej obrony ptorp.
Moim
zdaniem, w wyniku przedstawionej modernizacji, otrzymano wartościowy pancernik,
choć należy go zaliczyć raczej do okrętów „drugiej linii” Wprawdzie artyleria
główna nie jest zbyt imponująca, ale opancerzenie okrętu musi budzić szacunek.
Wzmocnione bąblami na linii wodnej opancerzenie pionowe oraz występująca tylko
na największych i najnowocześniejszych pancernikach IIWS grubość opancerzenia
poziomego, są naprawdę godne uwagi. Nie można też zapominać o stosunkowo bardzo
licznej artylerii plot (62 lufy!). Nawet biorąc pod uwagę niewielką skuteczność
pom-pomów i nkm-ów, robi to wrażenie. Na uwagę zasługują również znakomite
własności morskie okrętu; zapisami raportu „Ship tends to be wet forward” dawno
przestałem się przejmować.
Odnosząc
się do proponowanych przez Pomysłodawcę zadań tej jednostki, można powiedzieć,
że:
- jako „pancernik
eskortowy” okręt jest „na poziomie”, nad Deutschlandami
ma wielką przewagę, a i Scharnhorsty „odpuściłyby”
atak na widok takiego przeciwnika;
- jako
pancernik obrony wybrzeża i „wielki monitor”, siłą wprost deklasuje swoje
odpowiedniki, wadą może tu być duże zanurzenie;
- w razie
konieczności, również w linii bojowej własnych pancerników – głównie z uwagi na dużą
odporność - byłby pożądany.
Co do
sylwetki, kwestia gustu; mnie takie „piramidalnie” zbudowane okręty się
podobają.
Link do
obrazka: https://megawrzuta.pl/download/ace5fc81ee519e7188ac38395b623304.html
Iron Duke, United Kingdom battleship laid
down 1912, launched 1912, completed 1914, rebuilt 1932, engine built 1938, modernized
1939
Displacement:
23 641 t light; 25 169 t standard; 27 770
t normal; 29 851 t full load
Dimensions: Length
(overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(627,35 ft / 622,70 ft) x 89,90 ft (Bulges 99,74 ft) x
(29,53 / 31,43 ft)
(191,22 m / 189,80 m) x 27,40 m (Bulges 30,40 m) x (9,00 / 9,58 m)
Armament:
6 - 14,02" / 356 mm 43,3 cal guns -
1 589,53lbs / 721,00kg shells, 120 per gun
Breech loading
guns in turret on barbette mounts, 1938 Model
3 x 2-gun mounts
on centreline ends, majority forward
1 raised mount - superfiring
14 - 5,24" / 133 mm 50,0 cal guns -
80,03lbs / 36,30kg shells, 400 per gun
Dual purpose guns
in turret on barbette mounts, 1935 Model
6 x Twin mounts
on sides, evenly spread
2 raised mounts
1 x Twin mount on
centreline, aft deck aft
1 raised mount
24 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns -
2,01lbs / 0,91kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in
deck mounts, 1923 Model
4 x Quad mounts
on sides, evenly spread
4 raised mounts
2 x Quad mounts
on centreline ends, evenly spread
2 double raised mounts
24 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns -
0,09lbs / 0,04kg shells, 6 000 per gun
Machine guns in
deck mounts, 1926 Model
2 x 2 row twin
mounts on sides, forward deck centre
2 raised mounts
4 x 4 row quad
mounts on sides, evenly spread
4 double raised mounts
Weight of broadside 10 211 lbs / 4 631
kg
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 12,0" /
305 mm 387,14 ft / 118,00 m 13,45 ft / 4,10 m
Ends: Unarmoured
Upper: 5,98" /
152 mm 170,60 ft / 52,00 m 8,53 ft / 2,60 m
Main Belt covers
96% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage
containing bulkheads:
2,01" / 51 mm 387,14 ft / 118,00 m 24,61 ft
/ 7,50 m
Beam between torpedo bulkheads 76,77 ft / 23,40 m
- Hull Bulges:
2,01" / 51 mm 387,14 ft / 118,00 m 28,54 ft
/ 8,70 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 11,0" /
279 mm 7,99" / 203 mm 10,0" / 254 mm
2nd: 2,01"
/ 51 mm 0,98" / 25 mm 2,01" / 51 mm
- Protected deck - multiple decks:
For and Aft decks: 7,99" / 203 mm
- Conning towers: Forward 12,01" / 305
mm, Aft 2,99" / 76 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 45 000 shp / 33 570 Kw
= 22,95 kts
Range 14 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 4 682 tons
Complement:
1 075 - 1 398
Cost:
£1,841 million / $7,365 million
Distribution of weights
at normal displacement:
Armament: 1 917 tons, 6,9%
- Guns:
1 917 tons, 6,9%
Armour: 11 305 tons, 40,7%
- Belts:
3 175 tons, 11,4%
- Torpedo
bulkhead: 708 tons, 2,5%
- Bulges: 821
tons, 3,0%
- Armament:
1 775 tons, 6,4%
- Armour Deck:
4 530 tons, 16,3%
- Conning
Towers: 296 tons, 1,1%
Machinery: 1 232 tons, 4,4%
Hull, fittings & equipment: 9 187 tons, 33,1%
Fuel, ammunition & stores: 4 129 tons, 14,9%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability
and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to
sink ship):
62 225 lbs /
28 225 Kg = 45,2 x 14,0 " / 356 mm shells or 7,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,30
Metacentric height 6,9 ft / 2,1 m
Roll period: 16,0 seconds
Steadiness - As
gun platform (Average = 50 %): 74 %
- Recoil effect (Restricted arc if
above 1.00): 0,45
Seaboat quality
(Average = 1.00): 1,65
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle, rise forward of midbreak,
a normal bow and
a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,530 / 0,535
Length to Beam Ratio: 6,24 : 1
'Natural speed' for length: 24,95 kts
Power going to wave formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,10 degrees
Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of
waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 23,00%, 24,93 ft / 7,60 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Forward deck: 32,00%,
22,64 ft / 6,90 m, 22,64 ft /
6,90 m
- Aft deck: 30,00%,
15,09 ft / 4,60 m, 15,09 ft /
4,60 m
- Quarter deck: 15,00%,
15,09 ft / 4,60 m, 16,08 ft /
4,90 m
- Average
freeboard: 19,57 ft /
5,97 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and
comments:
Space - Hull below
water (magazines/engines, low = better): 52,2%
- Above water (accommodation/working, high =
better): 129,0%
Waterplane Area: 38 343 Square feet or 3 562
Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 127%
Structure weight / hull surface area: 178 lbs/sq ft or
871 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,69
- Overall: 1,01
Excellent machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the
heaviest weather