Torpedowce – tak czy nie? Propozycja
Zgodnie
z obietnicą zrobiłem „przymiarkę” do ewentualnego torpedowca. Raport załączam
poniżej.
Ponieważ
wg moich założeń ma to być okręt na wskroś ofensywny, główny nacisk położyłem
na szybkość i uzbrojenie torpedowe. Dlatego też artyleria i uzbrojenie pop są
słabiej rozwinięte. Niezbyt imponujący jest też zasięg, ale jednostka jest
przeznaczona wyłącznie do działań na Bałtyku i to z wyłączeniem Zatok Fińskiej
i Botnickiej. Udało się uzyskać zaskakująco dobrą (jak dla okrętu tej wielkości
i rodzaju) dzielność morską. Martwi trochę słaba wytrzymałość konstrukcji, a
więc i odporność na trafienia, ale nie można mieć przecież wszystkiego.
Niestety
okręt nie okazał się tani, wpływ na to mają stosunkowo potężne urządzenia
napędowe.
Jeśli
chodzi o koncepcję użycia, to jednostka byłaby przeznaczona przede wszystkim do
zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi i atakowania dużych okrętów, na
południowym i środkowym Bałtyku. Ogólnie pełniłaby rolę „wielkiego ścigacza
torpedowo-artyleryjskiego” z uboczną funkcją zwalczania OP.
Zanim
podejmę decyzję, co do ewentualnej budowy tego typu, oczekuję na opinie.
Lew, Poland Torpedo boat laid down 1925
Displacement:
875
t light; 901 t standard; 927 t normal; 947 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(315,38
ft / 311,68 ft) x 27,89 ft x (11,48 / 11,62 ft)
(96,13
m / 95,00 m) x 8,50 m x (3,50 / 3,54 m)
Armament:
3
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 120 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
3 x Single mounts on centreline ends,
majority aft 1 raised mount aft - superfiring
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model 4 x
Single mounts on sides, evenly spread
Weight of broadside 101 lbs / 46 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,593 t each, 9,559 t
total
In
2 sets of deck mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2
- 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 31 363 shp / 23 397 Kw = 36,00 kts
Range
1 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 46 tons
Complement:
83
- 109
Cost:
£0,375
million / $1,501 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
60 tons, 6,4%
- Guns: 37 tons, 4,0%
- Weapons: 22 tons, 2,4%
Machinery:
512 tons, 55,3%
Hull,
fittings & equipment: 303 tons, 32,7%
Fuel,
ammunition & stores: 52 tons, 5,6%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
208 lbs / 94 Kg = 10,4 x 4,1 " / 105 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,02
Metacentric
height 0,8 ft / 0,2 m
Roll
period: 13,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,76
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,325 / 0,328
Length
to Beam Ratio: 11,18 : 1
'Natural
speed' for length: 20,50 kts
Power
going to wave formation at top speed: 68 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 80
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Forward deck: 25,00%, 15,75 ft / 4,80
m, 15,75 ft / 4,80 m
- Aft deck: 40,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 15,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 11,55 ft / 3,52 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 190,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 98,1%
Waterplane
Area: 5 337 Square feet or 496 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 43%
Structure
weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 154 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,50
-
Longitudinal: 1,89
-
Overall: 0,57
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Poor
seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather