piątek, 27 lutego 2015

Torpedowce – tak czy nie? Propozycja



Torpedowce – tak czy nie? Propozycja

Zgodnie z obietnicą zrobiłem „przymiarkę” do ewentualnego torpedowca. Raport załączam poniżej.
Ponieważ wg moich założeń ma to być okręt na wskroś ofensywny, główny nacisk położyłem na szybkość i uzbrojenie torpedowe. Dlatego też artyleria i uzbrojenie pop są słabiej rozwinięte. Niezbyt imponujący jest też zasięg, ale jednostka jest przeznaczona wyłącznie do działań na Bałtyku i to z wyłączeniem Zatok Fińskiej i Botnickiej. Udało się uzyskać zaskakująco dobrą (jak dla okrętu tej wielkości i rodzaju) dzielność morską. Martwi trochę słaba wytrzymałość konstrukcji, a więc i odporność na trafienia, ale nie można mieć przecież wszystkiego.
Niestety okręt nie okazał się tani, wpływ na to mają stosunkowo potężne urządzenia napędowe.
Jeśli chodzi o koncepcję użycia, to jednostka byłaby przeznaczona przede wszystkim do zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi i atakowania dużych okrętów, na południowym i środkowym Bałtyku. Ogólnie pełniłaby rolę „wielkiego ścigacza torpedowo-artyleryjskiego” z uboczną funkcją zwalczania OP.
Zanim podejmę decyzję, co do ewentualnej budowy tego typu, oczekuję na opinie.

Lew, Poland Torpedo boat laid down 1925

Displacement:
            875 t light; 901 t standard; 927 t normal; 947 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (315,38 ft / 311,68 ft) x 27,89 ft x (11,48 / 11,62 ft)
            (96,13 m / 95,00 m) x 8,50 m  x (3,50 / 3,54 m)

Armament:
      3 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 120 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              3 x Single mounts on centreline ends, majority aft 1 raised mount aft - superfiring
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model 4 x Single mounts on sides, evenly spread
      Weight of broadside 101 lbs / 46 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,593 t each, 9,559 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 31 363 shp / 23 397 Kw = 36,00 kts
            Range 1 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 46 tons

Complement:
            83 - 109

Cost:
            £0,375 million / $1,501 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 60 tons, 6,4%
               - Guns: 37 tons, 4,0%
               - Weapons: 22 tons, 2,4%
            Machinery: 512 tons, 55,3%
            Hull, fittings & equipment: 303 tons, 32,7%
            Fuel, ammunition & stores: 52 tons, 5,6%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              208 lbs / 94 Kg = 10,4 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 13,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,76

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,325 / 0,328
            Length to Beam Ratio: 11,18 : 1
            'Natural speed' for length: 20,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 80
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Forward deck:       25,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Aft deck:    40,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        15,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      11,55 ft / 3,52 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 190,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 98,1%
            Waterplane Area: 5 337 Square feet or 496 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 43%
            Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 154 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,50
                        - Longitudinal: 1,89
                        - Overall: 0,57
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather