sobota, 18 maja 2024

Niderlandzki kuter torpedowy typu T57 1939-1940 (12 jednostek)

Niderlandzki kuter torpedowy typu T57 1939-1940 (12 jednostek)

Okręciki o kadłubie i napędzie identycznym do kutrów artyleryjskich typu G1 (post z dnia 12.04.2024), lecz odmiennym uzbrojeniu. Różnice w uzbrojeniu powodują, że T57 w stosunku do G1 mają lepszą stateczność, nieco lepszą dzielność morską, jednakże kosztem trochę słabszej wytrzymałości konstrukcji.
Prezentowane kutry są pierwszymi jednostkami niderlandzkiej MW, na których zamontowano działka 20 mm L/60 Madsen/Westoever P1938 (patrz Biuletyn Informacyjny nr 35/1/1938).
Wszystkie kutry tego typu zbuduje stocznia Willemsoord Werf w Den Helder. Zostaną one przydzielone do Dowództwa Obszaru Metropolii.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Raczej typowy dla większych, szybkich kutrów.
Napęd
Silniki diesla DAF, dwa po 1500 KM i jeden 1200 KM.
Zastosowano do prędkości współczynnik zwiększający 1,55, wyliczony na podstawie realnych jednostek tej klasy.
Uzbrojenie
Kutry zostały uzbrojone w:
- 1xII+1xIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
2xIxwt533 mm..
Inne
Na okręcikach zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.


T57, Netherlands motor torpedo boat laid down 1939, launched 1939, completed 1939 (engine 1939)

Displacement:
            64 t light; 66 t standard; 74 t normal; 80 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (113,12 ft / 110,24 ft) x 18,37 ft x (4,27 / 4,45 ft)
            (34,48 m / 33,60 m) x 5,60 m  x (1,30 / 1,36 m)

Armament:
      3 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 22,54 ft / 6,87 m torpedoes - 1,527 t each, 3,054 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 200 shp / 3 133 Kw = 40,94 kts
            Range 400nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 8 tons, at max displacement = 14 tons
              Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,048 million / $0,193 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 5,6%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
               - Weapons: 4 tons, 5,2%
            Machinery: 42 tons, 56,9%
            Hull, fittings & equipment: 18 tons, 24,0%
            Fuel, ammunition & stores: 10 tons, 13,5%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              7 lbs / 3 Kg = 20,4 x 0,8 " / 20 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 39 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,31

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,312
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 10,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 81 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,70 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Forward deck:       18,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Aft deck:                50,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        10,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      7,06 ft / 2,15 m
            Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 186,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 120,9%
            Waterplane Area: 1 190 Square feet or 111 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 32%
            Structure weight / hull surface area: 9 lbs/sq ft or 45 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,24
                        - Longitudinal: 2,61
                        - Overall: 0,31
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

T57 - T64 (1939)
T65 - T68 (1940)