sobota, 18 maja 2024

Niderlandzki kuter torpedowy typu T57 1939-1940 (12 jednostek)

Niderlandzki kuter torpedowy typu T57 1939-1940 (12 jednostek)

Okręciki o kadłubie i napędzie identycznym do kutrów artyleryjskich typu G1 (post z dnia 12.04.2024), lecz odmiennym uzbrojeniu. Różnice w uzbrojeniu powodują, że T57 w stosunku do G1 mają lepszą stateczność, nieco lepszą dzielność morską, jednakże kosztem trochę słabszej wytrzymałości konstrukcji.
Prezentowane kutry są pierwszymi jednostkami niderlandzkiej MW, na których zamontowano działka 20 mm L/60 Madsen/Westoever P1938 (patrz Biuletyn Informacyjny nr 35/1/1938).
Wszystkie kutry tego typu zbuduje stocznia Willemsoord Werf w Den Helder. Zostaną one przydzielone do Dowództwa Obszaru Metropolii.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Raczej typowy dla większych, szybkich kutrów.
Napęd
Silniki diesla DAF, dwa po 1500 KM i jeden 1200 KM.
Zastosowano do prędkości współczynnik zwiększający 1,55, wyliczony na podstawie realnych jednostek tej klasy.
Uzbrojenie
Kutry zostały uzbrojone w:
- 1xII+1xIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
2xIxwt533 mm..
Inne
Na okręcikach zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.


T57, Netherlands motor torpedo boat laid down 1939, launched 1939, completed 1939 (engine 1939)

Displacement:
            64 t light; 66 t standard; 74 t normal; 80 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (113,12 ft / 110,24 ft) x 18,37 ft x (4,27 / 4,45 ft)
            (34,48 m / 33,60 m) x 5,60 m  x (1,30 / 1,36 m)

Armament:
      3 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 22,54 ft / 6,87 m torpedoes - 1,527 t each, 3,054 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 4 200 shp / 3 133 Kw = 40,94 kts
            Range 400nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 8 tons, at max displacement = 14 tons
              Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,048 million / $0,193 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 5,6%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
               - Weapons: 4 tons, 5,2%
            Machinery: 42 tons, 56,9%
            Hull, fittings & equipment: 18 tons, 24,0%
            Fuel, ammunition & stores: 10 tons, 13,5%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              7 lbs / 3 Kg = 20,4 x 0,8 " / 20 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,38
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 39 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,31

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,312
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 10,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 81 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,70 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Forward deck:       18,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Aft deck:                50,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        10,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      7,06 ft / 2,15 m
            Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 186,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 120,9%
            Waterplane Area: 1 190 Square feet or 111 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 32%
            Structure weight / hull surface area: 9 lbs/sq ft or 45 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,24
                        - Longitudinal: 2,61
                        - Overall: 0,31
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

T57 - T64 (1939)
T65 - T68 (1940)

11 komentarzy:

  1. Przyglądam się rysunkowi i rodzą się takie pytania:
    1. Dlaczego wyrzutnie torped sprawiają w widoku z boku wrażenie, że są na obrotowych podstawach ? Nie można ich ułożyć na niskich legarach ?
    2. Dlaczego tych wyrzutni jest tylko 2 sztuki ? Porównując do realnych brytyjskich i amerykańskich kutrów, to spokojnie mogłyby mieć 4 wyrzutnie.
    3. Dlaczego działka 20 mm są tak ustawione, że w praktyce to na śródokręciu jest mało użyteczne ? Czy nie lepiej by było ustawić 3 pojedyncze z kątami ostrzału co najmniej 180 stopni ?

    I jeszcze taka uwaga. Po co 3 działka 20 mm na pokładzie, jeśli podczas nocnego ataku nie będą mogły "zgasić" wrogiego reflektora przed dziobem.
    Peperon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz wskazać ścigacz torpedowy z okresu DWS, który miał 4 wyrzutnie torped 533 mm?
      ŁK

      Usuń
    2. Kolego Peperonie:
      Ad 1. Gdybyś się przyjrzał rysunkowi lepiej, to zauważyłbyś, że wt osadzone są na dwu podporach, a więc obracać się nie mogą.
      Ad 2. W odpowiedzi wyręczył mnie kolega ŁK (dziękuję!).
      Ad 3. Nie wiem dlaczego działko na śródokręciu uznałeś za "mało użyteczne" Jego sektory ostrzału to +/- 25-135 st, czyli 75% z tego, co teoretycznie jest możliwe.
      Wystarczy zrobić zwrot w prawo/lewo o circa 30 st, a wszystkie trzy lufy będą mogły "gasić" reflektory przed dziobem. Działko umieszczone na samym dziobie, byłoby przy prędkości ataku (circa 40 w.) nie tyle "mało", co całkiem "nieużyteczne"

      JKS

      Usuń
    3. @ŁK. Na przykład taki...
      https://pl.wikipedia.org/wiki/Kutry_torpedowe_typu_PT
      @ JKS. Ja nie piszę o ustawianiu działka na samym dziobie, tylko po bokach tylnej części kokpitu (nadbudówki), bo jakbyś nie kręcił okręcikiem, to i tak brakuje tych 30 stopni do strzału na wprost.

      Usuń
    4. Sorki, nie podpisałem...
      Peperon

      Usuń
    5. Ścigacze te nie miały klasycznych wyrzutni rurowych, a rodzaj zrzutni torped, których funkcjonowanie w warunkach bojowych było przedmiotem częstych utyskiwań załóg. Było to ponadto jednostki o bardzo lekkiej konstrukcji kadłubów, które czyniły z nich niemal rodzaj półwodolotów (choć bez skrzydeł nośnych). Te jednostki niderlandzkie są wzorowane raczej na Schnellbootach, które (według mojej opinii!) były najlepszymi ścigaczami torpedowymi okresu DWS.
      ŁK

      Usuń
    6. A jeśliby zmniejszyć kaliber torped? Lepiej mieć na takim okręciku dwie większe torpedy czy cztery mniejsze?
      Stonk

      Usuń
    7. @Stonk: 4 aparaty torpedowe 450 mm są już w pełni realne. Takie uzbrojenie miał włoski, eksperymentalny ścigacz "Stefano Turr" z 1937 r. Nb. jednostka napędzana również dieslami, ale i kompletnie nieudana (nigdy nie osiągnął umiarkowanej, założonej w projekcie, prędkości 34 węzłów).
      ŁK

      Usuń
  2. Ręce opadają! :) Jak nie jednostki pomocnicze, to kolejne "drobnoustroje"! Żebym nie wyszedł na marudę, to przyznam, że byłyby to bodaj najlepsze ścigacze torpedowe A.D. 1939.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisałem, że będą cztery bojowe, w tym dwa wielkie? No to jest pierwszy bojowy, chociaż niewielki. Co z obietnicy zostało do realizacji, sam sobie policz.

      JKS

      Usuń
    2. No przecież żartowałem! :)
      ŁK

      Usuń