Niderlandzki kuter torpedowy typu T57 1939-1940 (12 jednostek)
Okręciki o kadłubie i napędzie
identycznym do kutrów artyleryjskich typu G1
(post z dnia 12.04.2024), lecz odmiennym uzbrojeniu. Różnice w uzbrojeniu
powodują, że T57 w stosunku do G1 mają lepszą stateczność, nieco lepszą
dzielność morską, jednakże kosztem trochę słabszej wytrzymałości konstrukcji.
Prezentowane kutry są pierwszymi
jednostkami niderlandzkiej MW, na których zamontowano działka 20 mm L/60
Madsen/Westoever P1938 (patrz Biuletyn Informacyjny nr 35/1/1938).
Wszystkie kutry tego typu zbuduje
stocznia Willemsoord Werf w Den Helder. Zostaną one przydzielone do Dowództwa Obszaru
Metropolii.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Raczej typowy dla większych, szybkich
kutrów.
Napęd
Silniki
diesla DAF, dwa po 1500 KM i jeden 1200 KM.
Zastosowano
do prędkości współczynnik zwiększający 1,55, wyliczony na podstawie realnych
jednostek tej klasy.
Uzbrojenie
Kutry
zostały uzbrojone w:
- 1xII+1xIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 3050 m;
- 2xIxwt533
mm..
Inne
Na
okręcikach zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu oraz
radionamiernik.
T57, Netherlands motor torpedo boat laid down 1939, launched 1939, completed 1939 (engine 1939)
Displacement:
64 t light; 66 t
standard; 74 t normal; 80 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(113,12 ft / 110,24 ft)
x 18,37 ft x (4,27 / 4,45 ft)
(34,48 m / 33,60 m) x
5,60 m x (1,30 / 1,36 m)
Armament:
3 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 x Single mount on centreline, forward deck
aft
Weight of broadside 1 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
22,54 ft / 6,87 m torpedoes - 1,527 t each, 3,054 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
4 200 shp / 3 133 Kw = 40,94 kts
Range 400nm at 20,00
kts
Bunker normal = 8 tons,
at max displacement = 14 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
12 - 16
Cost:
£0,048 million / $0,193
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 5,6%
- Guns: 0 tons, 0,4%
- Weapons: 4 tons, 5,2%
Machinery: 42 tons,
56,9%
Hull, fittings &
equipment: 18 tons, 24,0%
Fuel, ammunition &
stores: 10 tons, 13,5%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 lbs / 3 Kg = 20,4 x 0,8 " / 20 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,38
Metacentric height 0,7
ft / 0,2 m
Roll period: 9,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 39 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,31
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,312
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 10,50 kts
Power going to wave
formation at top speed: 81 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 18,70 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 8,53 ft /
2,60 m, 7,55 ft / 2,30 m
- Forward deck: 18,00%, 7,55 ft / 2,30
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Aft deck: 50,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 10,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 7,06 ft / 2,15 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 186,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 120,9%
Waterplane Area:
1 190 Square feet or 111 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 32%
Structure weight / hull
surface area: 9 lbs/sq ft or 45 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,24
-
Longitudinal: 2,61
- Overall:
0,31
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
T57 - T64 (1939)
T65 - T68 (1940)
Przyglądam się rysunkowi i rodzą się takie pytania:
OdpowiedzUsuń1. Dlaczego wyrzutnie torped sprawiają w widoku z boku wrażenie, że są na obrotowych podstawach ? Nie można ich ułożyć na niskich legarach ?
2. Dlaczego tych wyrzutni jest tylko 2 sztuki ? Porównując do realnych brytyjskich i amerykańskich kutrów, to spokojnie mogłyby mieć 4 wyrzutnie.
3. Dlaczego działka 20 mm są tak ustawione, że w praktyce to na śródokręciu jest mało użyteczne ? Czy nie lepiej by było ustawić 3 pojedyncze z kątami ostrzału co najmniej 180 stopni ?
I jeszcze taka uwaga. Po co 3 działka 20 mm na pokładzie, jeśli podczas nocnego ataku nie będą mogły "zgasić" wrogiego reflektora przed dziobem.
Peperon
Możesz wskazać ścigacz torpedowy z okresu DWS, który miał 4 wyrzutnie torped 533 mm?
UsuńŁK
Kolego Peperonie:
UsuńAd 1. Gdybyś się przyjrzał rysunkowi lepiej, to zauważyłbyś, że wt osadzone są na dwu podporach, a więc obracać się nie mogą.
Ad 2. W odpowiedzi wyręczył mnie kolega ŁK (dziękuję!).
Ad 3. Nie wiem dlaczego działko na śródokręciu uznałeś za "mało użyteczne" Jego sektory ostrzału to +/- 25-135 st, czyli 75% z tego, co teoretycznie jest możliwe.
Wystarczy zrobić zwrot w prawo/lewo o circa 30 st, a wszystkie trzy lufy będą mogły "gasić" reflektory przed dziobem. Działko umieszczone na samym dziobie, byłoby przy prędkości ataku (circa 40 w.) nie tyle "mało", co całkiem "nieużyteczne"
JKS
@ŁK. Na przykład taki...
Usuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Kutry_torpedowe_typu_PT
@ JKS. Ja nie piszę o ustawianiu działka na samym dziobie, tylko po bokach tylnej części kokpitu (nadbudówki), bo jakbyś nie kręcił okręcikiem, to i tak brakuje tych 30 stopni do strzału na wprost.
Sorki, nie podpisałem...
UsuńPeperon
Ścigacze te nie miały klasycznych wyrzutni rurowych, a rodzaj zrzutni torped, których funkcjonowanie w warunkach bojowych było przedmiotem częstych utyskiwań załóg. Było to ponadto jednostki o bardzo lekkiej konstrukcji kadłubów, które czyniły z nich niemal rodzaj półwodolotów (choć bez skrzydeł nośnych). Te jednostki niderlandzkie są wzorowane raczej na Schnellbootach, które (według mojej opinii!) były najlepszymi ścigaczami torpedowymi okresu DWS.
UsuńŁK
A jeśliby zmniejszyć kaliber torped? Lepiej mieć na takim okręciku dwie większe torpedy czy cztery mniejsze?
UsuńStonk
@Stonk: 4 aparaty torpedowe 450 mm są już w pełni realne. Takie uzbrojenie miał włoski, eksperymentalny ścigacz "Stefano Turr" z 1937 r. Nb. jednostka napędzana również dieslami, ale i kompletnie nieudana (nigdy nie osiągnął umiarkowanej, założonej w projekcie, prędkości 34 węzłów).
UsuńŁK
Ręce opadają! :) Jak nie jednostki pomocnicze, to kolejne "drobnoustroje"! Żebym nie wyszedł na marudę, to przyznam, że byłyby to bodaj najlepsze ścigacze torpedowe A.D. 1939.
OdpowiedzUsuńŁK
Pisałem, że będą cztery bojowe, w tym dwa wielkie? No to jest pierwszy bojowy, chociaż niewielki. Co z obietnicy zostało do realizacji, sam sobie policz.
UsuńJKS
No przecież żartowałem! :)
UsuńŁK