Niderlandzki okręt baza nurków typu Duiker 1939 (1 jednostka)
Wprawdzie okręty warsztatowe typów Huygens i Van Leeuvenhoek posiadają niewielkie grupy nurków i odpowiednie dla
nich wyposażenie, ale w ich przypadku, prace podwodne mają charakter jedynie
pomocniczy w stosunku do głównych zadań tych jednostek. Wobec powyższego,
Admiralicja podjęła decyzję o budowie okrętu wyspecjalizowanego do prac
podwodnych. Początkowo miała to być typowa pływająca baza nurków o wyporności
circa 2000 tn. Już po rozpoczęciu prac projektowych, rozszerzono zadania okrętu
o zdolność do podnoszenia z dna średniej wielkości zatopionych jednostek,
zwiększając jego wyporność do ok. 3500 tn. Stępkę położono w sierpniu 1937
roku, z przewidywanym terminem ukończenia na listopad 1938 roku, ale dodanie mu
nowej funkcji ratowania osadzonych na dnie OP, wydłużyło termin oddania do
służby Duikera do kwietnia 1939 roku,
a wyporność zwiększyło do 3879 tn.
Poniżej opiszę wyposażenie Duikera, z podziałem na podstawowe
zadania.
Podstawowe prace podwodne
Na jednostce zaokrętowano grupę 17
nurków, z czego jednocześnie pod wodą może przebywać czterech. Zainstalowano
dla nich cztery wytwornice mieszanki oddechowej ze stacjami sprężarek oraz cztery dwuosobowe
komory dekompresyjne.
Podnoszenie z dna zatopionych
jednostek
Dla realizacji tego zadania, okręt
przenosi pięć pontonów zatapialnych; trzy o wyporności 117 t i dwa o wyporności
98 t. Ponadto, zainstalowano cztery zespoły sprężarek o łącznej wydajności 280
m3/h i cztery zespoły pomp odwadniających o łącznej wydajności 480 m3/h.
Zakładając, że przed samym podniesieniem z dna, uda się uszczelnić i odwodnić 80%
objętości zatopionego kadłuba oraz usunąć zbędne obciążenia, Duiker
może samodzielnie podnieść z dna jednostkę o wyporności do ok. 3000 ts, leżącą
na głębokości do 100 m. Zastosowanie dodatkowych pontonów zwiększa, odpowiednio
do ich wyporności, tonaż podnoszonej jednostki. Aktualnie, służby techniczne
niderlandzkiej MW dodatkowo dysponują ośmioma holowanymi pontonami po 850 t, co
łącznie z możliwościami Duikera, pozwala
na podniesienie z dna jednostki o wyporności do ok. 40000 ts. Dane dotyczące
podnoszonego z dna tonażu są tylko teoretyczne i mogą zmieniać się, w
zależności od okoliczności.
Ratowanie załóg osadzonych na dnie OP
Okręt został wyposażony w dwa
ratownicze dzwony nurkowe, umożliwiają one jednorazową ewakuację łącznie do 25
członków załogi zatopionego OP. Aby zastosowanie tych dzwonów było możliwe,
konieczne jest dostosowanie do nich włazów kadłubowych OP. Nowe OP takie włazy
będą posiadały, a na starszych sukcesywnie będzie się modernizować istniejące.
Ponadto, dla zapewnienia realizacji wszystkich
powyższych zadań, na Duikerze
zainstalowano:
- dwa dodatkowe dieslowskie generatory
energii elektrycznej o mocy łącznej 3000 KM, pracujące przy odstawionych
dieslach głównych;
- dwa żurawie o udźwigu 90 i 36 t i
sześć żurawików pomocniczych o udźwigu 0,6 t;
- warsztaty:
kowalsko-ślusarsko-spawalniczy, mechaniczny, elektrotechniczny i ciesielski;
- ambulatorium z izbą chorych na 8
łóżek.
Incydentalnie, w razie koniecznej
potrzeby, okręt może służyć jako dźwig pływający, jednakże z ograniczeniem do
maksymalnego udźwigu do 60 t.
Projektowana liczba zaokrętowanego na
jednostce personelu technicznego (w tym nurków) to 55 osób, maksymalnie 74
osoby.
Biorąc pod uwagę fakt, że prezentowany
okręt będzie działał poza obszarem akcji bojowych, jego uzbrojenie wydaje się
być nadmiarowe. Trzeba jednak brać pod uwagę to, że przez przeważający czas
służby, tkwił on będzie w jakiejś bazie. Wzmocnienie obrony – szczególnie plot
– tej bazy jest nie do pogardzenia.
Prezentowaną jednostkę zbudowała
stocznia Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Przydzielona
została do Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
O pełnym profilu, niewiele różniący
się od jednostek handlowych podobnej wielkości.
Napęd
Dwa wały śrubowe i dwa silniki diesla
Westoever o mocy po 4800 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx105/46
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xII+2xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z
funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w cztery
radiostacje oraz radionamiernik.
Duiker, Netherlands Diving support ship laid down 1937, launched 1938, completed 1939 (engine 1938)
Displacement:
3 243 t light;
3 335 t standard; 3 879 t normal; 4 314 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(316,52 ft / 307,09 ft)
x 51,51 ft x (15,75 / 17,14 ft)
(96,47 m / 93,60 m) x
15,70 m x (4,80 / 5,22 m)
Armament:
2 - 4,13" / 105 mm 46,0
cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1932 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
6 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
2 raised
mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 75 lbs /
34 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
9 600 shp / 7 162 Kw = 19,74 kts
Range 13 500nm at
12,00 kts
Bunker normal = 544
tons, at max displacement = 980 tons
Complement:
245 - 319
Cost:
£0,842 million / $3,368
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 16 tons, 0,4%
- Guns: 16 tons, 0,4%
Armour: 2 tons, 0,1%
- Armament: 2 tons, 0,1%
Machinery: 263 tons,
6,8%
Hull, fittings &
equipment: 2 224 tons, 57,3%
Fuel, ammunition &
stores: 636 tons, 16,4%
Miscellaneous weights:
738 tons, 19,0%
- Hull below water: 424 tons
- Hull above water: 148 tons
- On freeboard deck: 166 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 393 lbs / 1 085 Kg = 67,8 x 4,1 " /
105 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,39
Metacentric height 3,3
ft / 1,0 m
Roll period: 11,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,44
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,545 / 0,557
Length to Beam Ratio:
5,96 : 1
'Natural speed' for
length: 17,52 kts
Power going to wave
formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,70 degrees
Stern overhang: 4,92 ft
/ 1,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 12,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Forward deck: 26,00%, 18,04 ft / 5,50
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 42,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Average freeboard: 14,83 ft / 4,52 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 40,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 112,6%
Waterplane Area:
10 987 Square feet or 1 021 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 297%
Structure weight / hull
surface area: 136 lbs/sq ft or 662 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 2,04
-
Longitudinal: 4,86
- Overall:
2,22
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Ten przynajmniej ma "słuszną" wyporność, z przy znaczącej prędkości nada się (w czasie wojny) do adaptacji na okręt desantowy z kutrami zamiast tych "balonów" na pokładzie! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Pod każdym okrętem pomocniczym piszesz o jego wykorzystaniu bojowym. Podczas wojny zawsze jest za mało jednostek bojowych, wiem. Ale nie zapominajmy, że okręty pomocnicze są potrzebne też w swoich właściwych rolach.
UsuńJak najbardziej może pojawić się potrzeba ratowania zatopionego okrętu podwodnego albo odzyskania szczególnie cennego ładunku z transportowca. Duiker może przeprowadzić remont śluzy uszkodzonej przez nieprzyjaciela, wziąć udział w budowie zapór inżynieryjnych takich, jakie Brytyjczycy budowali wokół Scapa Flow albo przeciwnie udrożnić zablokowany tor wodny. Itp, itd, wcale niemało roboty będzie miał.
Stonk
Pozwól, że pozostanę przy swoim stosunku do prezentowania tu jednostek pomocniczych. I nie oczekuj ode mnie entuzjazmu dla tego rodzaju postów, zwłaszcza, gdy następują bezpośrednio po sobie...
UsuńŁK
Nic takiego nie sugerowałem. Zwracam tylko uwagę, żęby nie pchać na siłę jednostek pomocniczych do walki, bo zadań dla nich właściwych też będzie dość.
UsuńStonk
Wielce i niewątpliwie szanowny kolego ŁK, bardzo mi przykro, że ostatnie posty nie spełniły Twoich oczekiwań. Pokornie sumituję się tym, że terminy oddawania do służby nowych jednostek, uzależnione są od daty rozpoczęcia oraz okresu trwania ich budowy. Jeżeli zdarza się, że powoduje to zbieg w czasie terminów ukończenia dwu, lub więcej jednostek "nikczemnych", to już nie moja wina. Nie znam admiralicji, która harmonogram budowy okrętów dostosowywałaby do oczekiwań i życzeń "publiki"
UsuńNa pocieszenie, następne cztery posty okrętowe będą dotyczyć okrętów bojowych, w tym dwu wielkich.
JKS
Gott sei Dank! :)
UsuńŁK