wtorek, 14 maja 2024

Niderlandzki okręt baza nurków typu Duiker 1939 (1 jednostka)

Niderlandzki okręt baza nurków typu Duiker 1939 (1 jednostka)

Wprawdzie okręty warsztatowe typów Huygens i Van Leeuvenhoek posiadają niewielkie grupy nurków i odpowiednie dla nich wyposażenie, ale w ich przypadku, prace podwodne mają charakter jedynie pomocniczy w stosunku do głównych zadań tych jednostek. Wobec powyższego, Admiralicja podjęła decyzję o budowie okrętu wyspecjalizowanego do prac podwodnych. Początkowo miała to być typowa pływająca baza nurków o wyporności circa 2000 tn. Już po rozpoczęciu prac projektowych, rozszerzono zadania okrętu o zdolność do podnoszenia z dna średniej wielkości zatopionych jednostek, zwiększając jego wyporność do ok. 3500 tn. Stępkę położono w sierpniu 1937 roku, z przewidywanym terminem ukończenia na listopad 1938 roku, ale dodanie mu nowej funkcji ratowania osadzonych na dnie OP, wydłużyło termin oddania do służby Duikera do kwietnia 1939 roku, a wyporność zwiększyło do 3879 tn.
Poniżej opiszę wyposażenie Duikera, z podziałem na podstawowe zadania.
Podstawowe prace podwodne
Na jednostce zaokrętowano grupę 17 nurków, z czego jednocześnie pod wodą może przebywać czterech. Zainstalowano dla nich cztery wytwornice mieszanki oddechowej ze stacjami sprężarek oraz cztery dwuosobowe komory dekompresyjne.
Podnoszenie z dna zatopionych jednostek
Dla realizacji tego zadania, okręt przenosi pięć pontonów zatapialnych; trzy o wyporności 117 t i dwa o wyporności 98 t. Ponadto, zainstalowano cztery zespoły sprężarek o łącznej wydajności 280 m3/h i cztery zespoły pomp odwadniających o łącznej wydajności 480 m3/h. Zakładając, że przed samym podniesieniem z dna, uda się uszczelnić i odwodnić 80% objętości zatopionego kadłuba oraz usunąć zbędne obciążenia,  Duiker może samodzielnie podnieść z dna jednostkę o wyporności do ok. 3000 ts, leżącą na głębokości do 100 m. Zastosowanie dodatkowych pontonów zwiększa, odpowiednio do ich wyporności, tonaż podnoszonej jednostki. Aktualnie, służby techniczne niderlandzkiej MW dodatkowo dysponują ośmioma holowanymi pontonami po 850 t, co łącznie z możliwościami Duikera, pozwala na podniesienie z dna jednostki o wyporności do ok. 40000 ts. Dane dotyczące podnoszonego z dna tonażu są tylko teoretyczne i mogą zmieniać się, w zależności od okoliczności.
Ratowanie załóg osadzonych na dnie OP
Okręt został wyposażony w dwa ratownicze dzwony nurkowe, umożliwiają one jednorazową ewakuację łącznie do 25 członków załogi zatopionego OP. Aby zastosowanie tych dzwonów było możliwe, konieczne jest dostosowanie do nich włazów kadłubowych OP. Nowe OP takie włazy będą posiadały, a na starszych sukcesywnie będzie się modernizować istniejące.
Ponadto, dla zapewnienia realizacji wszystkich powyższych zadań, na Duikerze zainstalowano:
- dwa dodatkowe dieslowskie generatory energii elektrycznej o mocy łącznej 3000 KM, pracujące przy odstawionych dieslach głównych;
- dwa żurawie o udźwigu 90 i 36 t i sześć żurawików pomocniczych o udźwigu 0,6 t;
- warsztaty: kowalsko-ślusarsko-spawalniczy, mechaniczny, elektrotechniczny i ciesielski;
- ambulatorium z izbą chorych na 8 łóżek.
Incydentalnie, w razie koniecznej potrzeby, okręt może służyć jako dźwig pływający, jednakże z ograniczeniem do maksymalnego udźwigu do 60 t.
Projektowana liczba zaokrętowanego na jednostce personelu technicznego (w tym nurków) to 55 osób, maksymalnie 74 osoby.
Biorąc pod uwagę fakt, że prezentowany okręt będzie działał poza obszarem akcji bojowych, jego uzbrojenie wydaje się być nadmiarowe. Trzeba jednak brać pod uwagę to, że przez przeważający czas służby, tkwił on będzie w jakiejś bazie. Wzmocnienie obrony – szczególnie plot – tej bazy jest nie do pogardzenia. 
Prezentowaną jednostkę zbudowała stocznia Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Przydzielona została do Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis techniczny.
Kadłub
O pełnym profilu, niewiele różniący się od jednostek handlowych podobnej wielkości.
Napęd
Dwa wały śrubowe i dwa silniki diesla Westoever o mocy po 4800 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx105/46 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 16740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10880 m;
- 1xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xII+2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w cztery radiostacje oraz radionamiernik.

Duiker, Netherlands Diving support ship laid down 1937, launched 1938, completed 1939 (engine 1938)

Displacement:
            3 243 t light; 3 335 t standard; 3 879 t normal; 4 314 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (316,52 ft / 307,09 ft) x 51,51 ft x (15,75 / 17,14 ft)
            (96,47 m / 93,60 m) x 15,70 m  x (4,80 / 5,22 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 46,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1932 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      6 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 75 lbs / 34 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                   -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 9 600 shp / 7 162 Kw = 19,74 kts
            Range 13 500nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 544 tons, at max displacement = 980 tons

Complement:
            245 - 319

Cost:
            £0,842 million / $3,368 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 16 tons, 0,4%
               - Guns: 16 tons, 0,4%
            Armour: 2 tons, 0,1%
               - Armament: 2 tons, 0,1%
            Machinery: 263 tons, 6,8%
            Hull, fittings & equipment: 2 224 tons, 57,3%
            Fuel, ammunition & stores: 636 tons, 16,4%
            Miscellaneous weights: 738 tons, 19,0%
               - Hull below water: 424 tons
               - Hull above water: 148 tons
               - On freeboard deck: 166 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 393 lbs / 1 085 Kg = 67,8 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,39
            Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,44

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,545 / 0,557
            Length to Beam Ratio: 5,96 : 1
            'Natural speed' for length: 17,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,70 degrees
            Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       26,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:                42,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      14,83 ft / 4,52 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 40,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 112,6%
            Waterplane Area: 10 987 Square feet or 1 021 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 297%
            Structure weight / hull surface area: 136 lbs/sq ft or 662 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,04
                        - Longitudinal: 4,86
                        - Overall: 2,22
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

6 komentarzy:

  1. Ten przynajmniej ma "słuszną" wyporność, z przy znaczącej prędkości nada się (w czasie wojny) do adaptacji na okręt desantowy z kutrami zamiast tych "balonów" na pokładzie! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pod każdym okrętem pomocniczym piszesz o jego wykorzystaniu bojowym. Podczas wojny zawsze jest za mało jednostek bojowych, wiem. Ale nie zapominajmy, że okręty pomocnicze są potrzebne też w swoich właściwych rolach.
      Jak najbardziej może pojawić się potrzeba ratowania zatopionego okrętu podwodnego albo odzyskania szczególnie cennego ładunku z transportowca. Duiker może przeprowadzić remont śluzy uszkodzonej przez nieprzyjaciela, wziąć udział w budowie zapór inżynieryjnych takich, jakie Brytyjczycy budowali wokół Scapa Flow albo przeciwnie udrożnić zablokowany tor wodny. Itp, itd, wcale niemało roboty będzie miał.
      Stonk

      Usuń
    2. Pozwól, że pozostanę przy swoim stosunku do prezentowania tu jednostek pomocniczych. I nie oczekuj ode mnie entuzjazmu dla tego rodzaju postów, zwłaszcza, gdy następują bezpośrednio po sobie...
      ŁK

      Usuń
    3. Nic takiego nie sugerowałem. Zwracam tylko uwagę, żęby nie pchać na siłę jednostek pomocniczych do walki, bo zadań dla nich właściwych też będzie dość.
      Stonk

      Usuń
    4. Wielce i niewątpliwie szanowny kolego ŁK, bardzo mi przykro, że ostatnie posty nie spełniły Twoich oczekiwań. Pokornie sumituję się tym, że terminy oddawania do służby nowych jednostek, uzależnione są od daty rozpoczęcia oraz okresu trwania ich budowy. Jeżeli zdarza się, że powoduje to zbieg w czasie terminów ukończenia dwu, lub więcej jednostek "nikczemnych", to już nie moja wina. Nie znam admiralicji, która harmonogram budowy okrętów dostosowywałaby do oczekiwań i życzeń "publiki"
      Na pocieszenie, następne cztery posty okrętowe będą dotyczyć okrętów bojowych, w tym dwu wielkich.

      JKS

      Usuń
    5. Gott sei Dank! :)
      ŁK

      Usuń