niedziela, 12 października 2014

Trałowiec redowy typu Pregoła



Trałowiec redowy typu Pregoła 1919-1920 (9 szt.)

Pierwsze jednostki wcielone do floty po roku 1918! Jest to 9 niewielkich trałowców nazywanych zwykle redowymi, których budowa rozpoczęła się jeszcze w czasie Wielkiej Wojny. Będą miały teraz mnóstwo pracy, bo powojenny Bałtyk jest nafaszerowany minami jak dobre ciasto rodzynkami. Etykietka trałowców redowych może być myląca, stosunkowo duży zasięg i bardzo dobre właściwości morskie umożliwiają tym niewielkim przecież okrętom działanie w zasadzie na całym Bałtyku. Choć nie uwzględniono tego w raporcie, w razie potrzeby okręt może wziąć na pokład 20 min lub taką samą liczbę bomb głębinowych (w drugim przypadku jest możliwość zamontowania szumonamiernika). Pregoła jest pierwszym w naszej flocie okrętem bojowym napędzanym dieslowskimi silnikami wysokoprężnymi. Wielkością i parametrami taktyczno-technicznymi przypomina trochę typ Jaskółka (1935) z realnej PMW.



 Pregoła, Poland Minesweeper laid down 1919


Displacement:
            184 t light; 189 t standard; 204 t normal; 216 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            159,05 ft / 147,64 ft x 19,69 ft x 4,92 ft (normal load)
            48,48 m / 45,00 m x 6,00 m  x 1,50 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1914 Model
              Quick firing gun in deck mount on centreline forward
      2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1910 Model
              Machine guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
            Weight of broadside 13 lbs / 6 kg
            Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 860 shp / 642 Kw = 16,00 kts
            Range 2 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 27 tons

Complement:
            26 - 35

Cost:
            £0,026 million / $0,105 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,8%
            Machinery: 31 tons, 15,0%
            Hull, fittings & equipment: 146 tons, 71,3%
            Fuel, ammunition & stores: 20 tons, 10,0%
            Miscellaneous weights: 6 tons, 2,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              533 lbs / 242 Kg = 41,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,04
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,45

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak
            Block coefficient: 0,500
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 12,15 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
            Stern overhang: 4,59 ft / 1,40 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    11,81 ft / 3,60 m
               - Forecastle (20%): 10,17 ft / 3,10 m
               - Mid (40%):            10,17 ft / 3,10 m (6,56 ft / 2,00 m aft of break)
               - Quarterdeck (0%):            6,56 ft / 2,00 m
               - Stern:                    6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:          8,14 ft / 2,48 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 59,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 105,9%
            Waterplane Area: 1 936 Square feet or 180 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 255%
            Structure weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 210 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,53
                        - Longitudinal: 6,24
                        - Overall: 1,77
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Pregoła (1919)
Pasłęka (1919)
Rega (1919)
Parsęta (1919)
Wieprza (1919)
Słupia (1919)
Łupawa (1920)
Świeża (1920)
Gowienica (1920)