Trałowiec redowy typu Pregoła 1919-1920 (9 szt.)
Pierwsze
jednostki wcielone do floty po roku 1918! Jest to 9 niewielkich trałowców
nazywanych zwykle redowymi, których budowa rozpoczęła się jeszcze w czasie
Wielkiej Wojny. Będą miały teraz mnóstwo pracy, bo powojenny Bałtyk jest nafaszerowany
minami jak dobre ciasto rodzynkami.
Etykietka trałowców redowych może być myląca, stosunkowo duży zasięg i bardzo
dobre właściwości morskie umożliwiają tym niewielkim przecież okrętom działanie
w zasadzie na całym Bałtyku. Choć nie uwzględniono tego w raporcie, w razie
potrzeby okręt może wziąć na pokład 20 min lub taką samą liczbę bomb
głębinowych (w drugim przypadku jest możliwość zamontowania szumonamiernika). Pregoła jest pierwszym w naszej
flocie okrętem bojowym napędzanym dieslowskimi silnikami wysokoprężnymi. Wielkością i parametrami taktyczno-technicznymi przypomina trochę typ Jaskółka
(1935) z realnej PMW.
Pregoła, Poland Minesweeper laid down 1919
Displacement:
184 t
light; 189 t standard; 204 t normal; 216 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
159,05
ft / 147,64 ft x 19,69 ft x 4,92 ft (normal load)
48,48 m
/ 45,00 m x 6,00 m x 1,50 m
Armament:
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1914
Model
Quick firing gun in deck mount on centreline forward
2 -
0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1910 Model
Machine guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts -
superfiring
Weight
of broadside 13 lbs / 6 kg
Shells
per gun, main battery: 150
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 860 shp / 642 Kw = 16,00 kts
Range
2 500nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 27 tons
Complement:
26 - 35
Cost:
£0,026
million / $0,105 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 tons, 0,8%
Machinery:
31 tons, 15,0%
Hull,
fittings & equipment: 146 tons, 71,3%
Fuel,
ammunition & stores: 20 tons, 10,0%
Miscellaneous
weights: 6 tons, 2,9%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
533 lbs / 242 Kg = 41,4 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,04
Metacentric
height 0,5 ft / 0,1 m
Roll
period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,45
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak
Block
coefficient: 0,500
Length
to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural
speed' for length: 12,15 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
Stern
overhang: 4,59 ft / 1,40 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,81
ft / 3,60 m
- Forecastle (20%): 10,17 ft / 3,10 m
- Mid (40%): 10,17
ft / 3,10 m (6,56 ft / 2,00 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 6,56 ft / 2,00 m
- Stern: 6,56
ft / 2,00 m
- Average freeboard: 8,14 ft / 2,48 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 59,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 105,9%
Waterplane
Area: 1 936 Square feet or 180 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 255%
Structure
weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 210 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,53
-
Longitudinal: 6,24
-
Overall: 1,77
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is adequate
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Pregoła (1919)
Pasłęka (1919)
Rega (1919)
Parsęta (1919)
Wieprza (1919)
Słupia (1919)
Łupawa (1920)
Świeża (1920)
Gowienica (1920)