Trałowiec redowy typu Pregoła 1919-1920 (9 szt.)
Pierwsze
jednostki wcielone do floty po roku 1918! Jest to 9 niewielkich trałowców
nazywanych zwykle redowymi, których budowa rozpoczęła się jeszcze w czasie
Wielkiej Wojny. Będą miały teraz mnóstwo pracy, bo powojenny Bałtyk jest nafaszerowany
minami jak dobre ciasto rodzynkami.
Etykietka trałowców redowych może być myląca, stosunkowo duży zasięg i bardzo
dobre właściwości morskie umożliwiają tym niewielkim przecież okrętom działanie
w zasadzie na całym Bałtyku. Choć nie uwzględniono tego w raporcie, w razie
potrzeby okręt może wziąć na pokład 20 min lub taką samą liczbę bomb
głębinowych (w drugim przypadku jest możliwość zamontowania szumonamiernika). Pregoła jest pierwszym w naszej
flocie okrętem bojowym napędzanym dieslowskimi silnikami wysokoprężnymi. Wielkością i parametrami taktyczno-technicznymi przypomina trochę typ Jaskółka
(1935) z realnej PMW.
Pregoła, Poland Minesweeper laid down 1919
Displacement:
184 t
light; 189 t standard; 204 t normal; 216 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
159,05
ft / 147,64 ft x 19,69 ft x 4,92 ft (normal load)
48,48 m
/ 45,00 m x 6,00 m x 1,50 m
Armament:
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1914
Model
Quick firing gun in deck mount on centreline forward
2 -
0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1910 Model
Machine guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts -
superfiring
Weight
of broadside 13 lbs / 6 kg
Shells
per gun, main battery: 150
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 860 shp / 642 Kw = 16,00 kts
Range
2 500nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 27 tons
Complement:
26 - 35
Cost:
£0,026
million / $0,105 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 tons, 0,8%
Machinery:
31 tons, 15,0%
Hull,
fittings & equipment: 146 tons, 71,3%
Fuel,
ammunition & stores: 20 tons, 10,0%
Miscellaneous
weights: 6 tons, 2,9%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
533 lbs / 242 Kg = 41,4 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,04
Metacentric
height 0,5 ft / 0,1 m
Roll
period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,45
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak
Block
coefficient: 0,500
Length
to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural
speed' for length: 12,15 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
Stern
overhang: 4,59 ft / 1,40 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,81
ft / 3,60 m
- Forecastle (20%): 10,17 ft / 3,10 m
- Mid (40%): 10,17
ft / 3,10 m (6,56 ft / 2,00 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 6,56 ft / 2,00 m
- Stern: 6,56
ft / 2,00 m
- Average freeboard: 8,14 ft / 2,48 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 59,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 105,9%
Waterplane
Area: 1 936 Square feet or 180 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 255%
Structure
weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 210 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,53
-
Longitudinal: 6,24
-
Overall: 1,77
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is adequate
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Pregoła (1919)
Pasłęka (1919)
Rega (1919)
Parsęta (1919)
Wieprza (1919)
Słupia (1919)
Łupawa (1920)
Świeża (1920)
Gowienica (1920)
Absolutnie awangardowy okręt dla tej epoki. Nie przypominam sobie żadnego realnego odpowiednika z początku lat 20-tych XX wieku. Podobieństwo do młodszych o 15 lat "Jaskółek" jest uderzające! Bardzo udany typ okrętu wielozadaniowego (trałowiec/stawiacz min/duży ścigacz okrętów podwodnych). Czy najcięższe karabiny maszynowe (0,5 cala) w tym czasie to nie za duża nowość na okrętach?
OdpowiedzUsuńŁK
Myślę, że nie przesadnie awangardowy, podobne charakterystyki miały np. niemieckie trałowce typu "FM" z lat 1918-1919. Wielozadaniowość też jest niezupełna, zasadniczym przeznaczeniem okrętu jest trałowanie. Usuwając sprzęt trałowy można przekształcić go w stawiacz min. Dostosowanie do funkcji ścigacza okrętów podwodnych wymaga ponadto montażu szumonamierników, których okręt w podstawowej wersji nie posiada. Czyli jednostka może pełnić trzy funkcje, ale nie jednocześnie. Poza tym jako ścigacz okrętów podwodnych okręt nie jest zbyt szybki.
UsuńPodobieństwo do "Jaskółek" raczej funkcjonalne, bo z wyglądu to nie bardzo.
Wkm-y 0,5" dokładnie 12,7 mm (w raportach i zestawieniach kalibry zawsze zaokrąglam do pełnych mm) nie są wcale takie ahistoryczne. Pierwsze wkm-y pojawiły się w roku 1914 (Hotchkiss), pierwsze karabiny maszynowe (7,62 mm) na okrętach w 1904 (Rosja). Wprawdzie realnie wkm-y na okrętach zaczęto montować dopiero w końcu lat 20-tych, ale już w 1919 nie było do tego przeszkód zarówno natury technologicznej, jak i taktycznej. Może po prostu nikt nie wpadł na taki pomysł? Wkm na naszym trałowcu służy przede wszystkim do rozstrzeliwania wytrałowanych min, ckm mógłby być do tego celu za słaby.
JKS
Pisząc "okręt wielozadaniowy" miałem właśnie na myśli wymienne (a nie jednoczesne) pełnienie wskazanych funkcji. Czy mogę prosić o wskazanie źródła dotyczącego wkm (czy raczej wg ówczesnej terminologii nkm) Hotchkiss z 1914 r.? Nawiasem mówiąc, na "Jaskółkach" młodszych o 15 lat ckm 7,92 mm były, przynajmniej w założeniach konstruktorów, wystarczające do rozstrzeliwania min i bezpośredniej obrony plot, a prędkość 16 węzłów jeszcze w czasie II wojny światowej uznawano za odpowiednią dla zwalczania op. Co do braku podobieństwa (do "Jaskółek") "z wyglądu" - polemizowałbym trochę. A trałowce "FM" to, mimo wszystko, dość prymitywna, płaskodenna konstrukcja powstała na potrzeby wielkoseryjnej produkcji w I wojnie światowej.
UsuńŁK
Przepraszam za pomyłkę, Hotchkiss Mle 1914 miał oczywiście podstawowy kaliber 8 mm, chociaż istniała wersja przystosowana do naboi kalibru 11 mm od karabinu Grass Mle 1874. Niemniej przed rokiem 1919 nkm-y istniały np.: MG 18 TuF jako wersja MG 08 (http://en.wikipedia.org/wiki/MG_08), Browning M2 (http://en.wikipedia.org/wiki/M2_Browning).
UsuńJKS
Wyśmienity pomysł , trzeba pozbyć się śmieci (min) z Bałtyku
OdpowiedzUsuń