niedziela, 12 października 2014

Trałowiec redowy typu Pregoła



Trałowiec redowy typu Pregoła 1919-1920 (9 szt.)

Pierwsze jednostki wcielone do floty po roku 1918! Jest to 9 niewielkich trałowców nazywanych zwykle redowymi, których budowa rozpoczęła się jeszcze w czasie Wielkiej Wojny. Będą miały teraz mnóstwo pracy, bo powojenny Bałtyk jest nafaszerowany minami jak dobre ciasto rodzynkami. Etykietka trałowców redowych może być myląca, stosunkowo duży zasięg i bardzo dobre właściwości morskie umożliwiają tym niewielkim przecież okrętom działanie w zasadzie na całym Bałtyku. Choć nie uwzględniono tego w raporcie, w razie potrzeby okręt może wziąć na pokład 20 min lub taką samą liczbę bomb głębinowych (w drugim przypadku jest możliwość zamontowania szumonamiernika). Pregoła jest pierwszym w naszej flocie okrętem bojowym napędzanym dieslowskimi silnikami wysokoprężnymi. Wielkością i parametrami taktyczno-technicznymi przypomina trochę typ Jaskółka (1935) z realnej PMW.



 Pregoła, Poland Minesweeper laid down 1919


Displacement:
            184 t light; 189 t standard; 204 t normal; 216 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            159,05 ft / 147,64 ft x 19,69 ft x 4,92 ft (normal load)
            48,48 m / 45,00 m x 6,00 m  x 1,50 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1914 Model
              Quick firing gun in deck mount on centreline forward
      2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1910 Model
              Machine guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
            Weight of broadside 13 lbs / 6 kg
            Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 860 shp / 642 Kw = 16,00 kts
            Range 2 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 27 tons

Complement:
            26 - 35

Cost:
            £0,026 million / $0,105 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,8%
            Machinery: 31 tons, 15,0%
            Hull, fittings & equipment: 146 tons, 71,3%
            Fuel, ammunition & stores: 20 tons, 10,0%
            Miscellaneous weights: 6 tons, 2,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              533 lbs / 242 Kg = 41,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,04
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,45

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak
            Block coefficient: 0,500
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 12,15 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
            Stern overhang: 4,59 ft / 1,40 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    11,81 ft / 3,60 m
               - Forecastle (20%): 10,17 ft / 3,10 m
               - Mid (40%):            10,17 ft / 3,10 m (6,56 ft / 2,00 m aft of break)
               - Quarterdeck (0%):            6,56 ft / 2,00 m
               - Stern:                    6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:          8,14 ft / 2,48 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 59,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 105,9%
            Waterplane Area: 1 936 Square feet or 180 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 255%
            Structure weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 210 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,53
                        - Longitudinal: 6,24
                        - Overall: 1,77
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Pregoła (1919)
Pasłęka (1919)
Rega (1919)
Parsęta (1919)
Wieprza (1919)
Słupia (1919)
Łupawa (1920)
Świeża (1920)
Gowienica (1920)

5 komentarzy:

  1. Absolutnie awangardowy okręt dla tej epoki. Nie przypominam sobie żadnego realnego odpowiednika z początku lat 20-tych XX wieku. Podobieństwo do młodszych o 15 lat "Jaskółek" jest uderzające! Bardzo udany typ okrętu wielozadaniowego (trałowiec/stawiacz min/duży ścigacz okrętów podwodnych). Czy najcięższe karabiny maszynowe (0,5 cala) w tym czasie to nie za duża nowość na okrętach?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nie przesadnie awangardowy, podobne charakterystyki miały np. niemieckie trałowce typu "FM" z lat 1918-1919. Wielozadaniowość też jest niezupełna, zasadniczym przeznaczeniem okrętu jest trałowanie. Usuwając sprzęt trałowy można przekształcić go w stawiacz min. Dostosowanie do funkcji ścigacza okrętów podwodnych wymaga ponadto montażu szumonamierników, których okręt w podstawowej wersji nie posiada. Czyli jednostka może pełnić trzy funkcje, ale nie jednocześnie. Poza tym jako ścigacz okrętów podwodnych okręt nie jest zbyt szybki.
      Podobieństwo do "Jaskółek" raczej funkcjonalne, bo z wyglądu to nie bardzo.
      Wkm-y 0,5" dokładnie 12,7 mm (w raportach i zestawieniach kalibry zawsze zaokrąglam do pełnych mm) nie są wcale takie ahistoryczne. Pierwsze wkm-y pojawiły się w roku 1914 (Hotchkiss), pierwsze karabiny maszynowe (7,62 mm) na okrętach w 1904 (Rosja). Wprawdzie realnie wkm-y na okrętach zaczęto montować dopiero w końcu lat 20-tych, ale już w 1919 nie było do tego przeszkód zarówno natury technologicznej, jak i taktycznej. Może po prostu nikt nie wpadł na taki pomysł? Wkm na naszym trałowcu służy przede wszystkim do rozstrzeliwania wytrałowanych min, ckm mógłby być do tego celu za słaby.

      JKS

      Usuń
    2. Pisząc "okręt wielozadaniowy" miałem właśnie na myśli wymienne (a nie jednoczesne) pełnienie wskazanych funkcji. Czy mogę prosić o wskazanie źródła dotyczącego wkm (czy raczej wg ówczesnej terminologii nkm) Hotchkiss z 1914 r.? Nawiasem mówiąc, na "Jaskółkach" młodszych o 15 lat ckm 7,92 mm były, przynajmniej w założeniach konstruktorów, wystarczające do rozstrzeliwania min i bezpośredniej obrony plot, a prędkość 16 węzłów jeszcze w czasie II wojny światowej uznawano za odpowiednią dla zwalczania op. Co do braku podobieństwa (do "Jaskółek") "z wyglądu" - polemizowałbym trochę. A trałowce "FM" to, mimo wszystko, dość prymitywna, płaskodenna konstrukcja powstała na potrzeby wielkoseryjnej produkcji w I wojnie światowej.
      ŁK

      Usuń
    3. Przepraszam za pomyłkę, Hotchkiss Mle 1914 miał oczywiście podstawowy kaliber 8 mm, chociaż istniała wersja przystosowana do naboi kalibru 11 mm od karabinu Grass Mle 1874. Niemniej przed rokiem 1919 nkm-y istniały np.: MG 18 TuF jako wersja MG 08 (http://en.wikipedia.org/wiki/MG_08), Browning M2 (http://en.wikipedia.org/wiki/M2_Browning).

      JKS

      Usuń
  2. Wyśmienity pomysł , trzeba pozbyć się śmieci (min) z Bałtyku

    OdpowiedzUsuń