poniedziałek, 13 października 2014

Baza i okręt ratowniczy okrętów podwodnych typu Rysy



Baza i okręt ratowniczy okrętów podwodnych typu Rysy 1919 (1 szt.)


Ponieważ nasz stary tender Giewont osiągnął wiek 34 lat, a aktualna wielkość okrętów podwodnych nie daje mu możliwości wypełniania jego głównej funkcji, podjęto decyzję o skreśleniu go z listy floty. Z trudem, ale udało się znaleźć cywilnego nabywcę na tego mocno zużytego staruszka.

Przewidując taką konieczność, już w roku 1917 rozpoczęto budowę jego następcy. Nowa jednostka pełni rolę zaplecza techniczno-zaopatrzeniowego dla zespołów okrętów podwodnych działających w oddaleniu od własnych baz a także rolę jednostki ratowniczej. Do wykonywania funkcji bazy okręt posiada warsztaty, magazyny części zamiennych i możliwość przewiezienia ponad 1 400 t zaopatrzenia (paliwo, amunicja, żywność, słodka woda). Do celów ratowniczych służą dwa żurawie u dużym udźwigu, pontony o wyporności łącznej do 550 t, zaplecze dla nurków  oraz inne niezbędne urządzenia (sprężarki powietrza, wydajne pompy wodne, windy parowe, komory dekompresyjne, ambulatoria itp.). Ze względu na dobrze rozbudowane zaplecze dla nurków, Rysy mogą również pełnić rolę ich bazy przy wykonywaniu prac podwodnych. Duży zasięg umożliwia ewentualną obsługę okrętów na odległych akwenach. Jednostka posiada dość silne uzbrojenie, szczególnie przeciwlotnicze, aby nie była całkiem bezbronna w obliczu ataku wroga. Przyznam, że jestem z tego projektu zadowolony i oczekuję na zamówienia od sojuszników i państw neutralnych :).
P.S. Na okręcie pojawił się nowy typ działka - temat rozwinę w osobnym poście.



Rysy, Poland Submarine depot and rescue ship laid down 1919

Displacement:
            5 836 t light; 5 984 t standard; 6 874 t normal; 7 587 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            387,00 ft / 378,94 ft x 54,13 ft x 18,04 ft (normal load)
            117,96 m / 115,50 m x 16,50 m  x 5,50 m

Armament:
      2 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1919 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1914 Model
              Anti-aircraft gun in deck mount on centreline aft, 1 raised gun
      4 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
            Weight of broadside 120 lbs / 54 kg
            Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Geared drive, 2 shafts, 8 994 ihp / 6 709 Kw = 18,00 kts
            Range 15 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 603 tons

Complement:
            376 - 490

Cost:
            £0,635 million / $2,539 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 15 tons, 0,2%
            Machinery: 529 tons, 7,7%
            Hull, fittings & equipment: 3 851 tons, 56,0%
            Fuel, ammunition & stores: 1 039 tons, 15,1%
            Miscellaneous weights: 1 440 tons, 20,9%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              15 480 lbs / 7 022 Kg = 293,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
            Roll period: 14,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,650
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 19,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 3,00 degrees
            Stern overhang: 6,89 ft / 2,10 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    22,31 ft / 6,80 m
               - Forecastle (10%): 21,65 ft / 6,60 m (14,44 ft / 4,40 m aft of break)
               - Mid (0%):              21,65 ft / 6,60 m
               - Quarterdeck (10%):          21,65 ft / 6,60 m (14,44 ft / 4,40 m before break)
               - Stern:                    21,65 ft / 6,60 m
               - Average freeboard:          18,79 ft / 5,73 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 50,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 143,6%
            Waterplane Area: 15 714 Square feet or 1 460 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 263%
            Structure weight / hull surface area: 155 lbs/sq ft or 759 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,04
                        - Longitudinal: 4,68
                        - Overall: 2,22
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is excellent
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

4 komentarze:

  1. Krążownicza rufa na jednostce o pomocniczej z 1919 roku to istotna nowość.Pokaźna jest prędkość, jak na okręt napędzany tłokową maszyną parową. Armatki plot 25 mm to, jak sądzę, wczesny model automatycznego Boforsa.Spory wydaje się być potencjał na późniejszą, gruntowną modernizację. Myślę, że okres aktywnej służby okrętu powinien osiągnąć wtedy nawet 40 lat.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Co do rufy, to nie miałem takich intencji, podobne kształty spotykało się u statków handlowych tego okresu. Poza tym na rysunku okręt jest zanurzony na "full", gdyby był narysowany w wyporności "light", to chyba rufa robiłaby trochę inne wrażenie. To ma być mniej więcej rufa konchowa bez pawęży.
    Jak napisałem w P.S. będzie niebawem specjalny post na temat uzbrojenia.
    Dla jednostek pomocniczych przewiduję resurs ok. 30 lat z wyjątkami w uzasadnionych przypadkach.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  3. Trochę wątpię w zaczynanie budowy takiej jednostki w czasie wojny, kiedy są raczej inne priorytety. raczej przesunąłbym ją o parę lat później, juz na "powojnie";)
    dV

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budowa okrętu została rozpoczęta pod koniec roku 1917, kiedy Rosja już wycofała się z wojny (patrz historia alternatywna) i osamotnione Niemcy zostały skazane na porażkę. Wojna trwała jeszcze prawie rok, ale tylko z powodu niemieckiego uporu i liczenia na cud. W tym właśnie czasie - jak pisałem w założeniach do planu rozwoju floty - została anulowana budowa 2 pancerników i monitora. Zwolnione "moce przerobowe" wykorzystano do budowy Rysów, których projekt był gotowy od pewnego czasu.

      JKS

      Usuń