Baza i okręt ratowniczy okrętów podwodnych typu Rysy 1919 (1 szt.)
Ponieważ
nasz stary tender Giewont osiągnął
wiek 34 lat, a aktualna wielkość okrętów podwodnych nie daje mu możliwości
wypełniania jego głównej funkcji, podjęto decyzję o skreśleniu go z listy
floty. Z trudem, ale udało się znaleźć cywilnego nabywcę na tego mocno zużytego
staruszka.
Przewidując
taką konieczność, już w roku 1917 rozpoczęto budowę jego następcy. Nowa
jednostka pełni rolę zaplecza techniczno-zaopatrzeniowego dla zespołów okrętów
podwodnych działających w oddaleniu od własnych baz a także rolę jednostki
ratowniczej. Do wykonywania funkcji bazy okręt posiada warsztaty, magazyny
części zamiennych i możliwość przewiezienia ponad 1 400 t zaopatrzenia
(paliwo, amunicja, żywność, słodka woda). Do celów ratowniczych służą dwa
żurawie u dużym udźwigu, pontony o wyporności łącznej do 550 t, zaplecze dla
nurków oraz inne niezbędne urządzenia (sprężarki
powietrza, wydajne pompy wodne, windy parowe, komory dekompresyjne, ambulatoria
itp.). Ze względu na dobrze rozbudowane zaplecze dla nurków, Rysy mogą również pełnić rolę ich bazy
przy wykonywaniu prac podwodnych. Duży zasięg umożliwia ewentualną obsługę
okrętów na odległych akwenach. Jednostka posiada dość silne uzbrojenie,
szczególnie przeciwlotnicze, aby nie była całkiem bezbronna w obliczu ataku
wroga. Przyznam, że jestem z tego projektu zadowolony i oczekuję na zamówienia
od sojuszników i państw neutralnych :).
P.S. Na okręcie pojawił się nowy typ działka - temat rozwinę w osobnym poście.
P.S. Na okręcie pojawił się nowy typ działka - temat rozwinę w osobnym poście.
Rysy, Poland Submarine depot and rescue ship laid down
1919
Displacement:
5 836
t light; 5 984 t standard; 6 874 t normal; 7 587 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
387,00
ft / 378,94 ft x 54,13 ft x 18,04 ft (normal load)
117,96 m
/ 115,50 m x 16,50 m x 5,50 m
Armament:
2 -
4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1919
Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on
centreline ends, evenly spread
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1914
Model
Anti-aircraft gun in deck mount on centreline
aft, 1 raised gun
4 -
0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side,
evenly spread, all raised mounts
Weight
of broadside 120 lbs / 54 kg
Shells
per gun, main battery: 150
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Geared
drive, 2 shafts, 8 994 ihp / 6 709 Kw = 18,00 kts
Range
15 000nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 603 tons
Complement:
376 -
490
Cost:
£0,635
million / $2,539 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
15 tons, 0,2%
Machinery:
529 tons, 7,7%
Hull,
fittings & equipment: 3 851 tons, 56,0%
Fuel,
ammunition & stores: 1 039 tons, 15,1%
Miscellaneous
weights: 1 440 tons, 20,9%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 480 lbs / 7 022 Kg = 293,6 x 4,7
" / 120 mm shells or 2,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric
height 2,4 ft / 0,7 m
Roll
period: 14,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has
raised forecastle, raised quarterdeck
Block
coefficient: 0,650
Length
to Beam Ratio: 7,00 : 1
'Natural
speed' for length: 19,47 kts
Power
going to wave formation at top speed: 46 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 3,00 degrees
Stern
overhang: 6,89 ft / 2,10 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,31
ft / 6,80 m
- Forecastle (10%): 21,65 ft / 6,60 m (14,44 ft / 4,40 m aft of break)
- Mid (0%): 21,65
ft / 6,60 m
- Quarterdeck (10%): 21,65 ft / 6,60 m (14,44 ft / 4,40 m before break)
- Stern: 21,65
ft / 6,60 m
- Average freeboard: 18,79 ft / 5,73 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 50,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 143,6%
Waterplane
Area: 15 714 Square feet or 1 460 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 263%
Structure
weight / hull surface area: 155 lbs/sq ft or 759 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 2,04
-
Longitudinal: 4,68
-
Overall: 2,22
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is excellent
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Krążownicza rufa na jednostce o pomocniczej z 1919 roku to istotna nowość.Pokaźna jest prędkość, jak na okręt napędzany tłokową maszyną parową. Armatki plot 25 mm to, jak sądzę, wczesny model automatycznego Boforsa.Spory wydaje się być potencjał na późniejszą, gruntowną modernizację. Myślę, że okres aktywnej służby okrętu powinien osiągnąć wtedy nawet 40 lat.
OdpowiedzUsuńŁK
Co do rufy, to nie miałem takich intencji, podobne kształty spotykało się u statków handlowych tego okresu. Poza tym na rysunku okręt jest zanurzony na "full", gdyby był narysowany w wyporności "light", to chyba rufa robiłaby trochę inne wrażenie. To ma być mniej więcej rufa konchowa bez pawęży.
OdpowiedzUsuńJak napisałem w P.S. będzie niebawem specjalny post na temat uzbrojenia.
Dla jednostek pomocniczych przewiduję resurs ok. 30 lat z wyjątkami w uzasadnionych przypadkach.
JKS
Trochę wątpię w zaczynanie budowy takiej jednostki w czasie wojny, kiedy są raczej inne priorytety. raczej przesunąłbym ją o parę lat później, juz na "powojnie";)
OdpowiedzUsuńdV
Budowa okrętu została rozpoczęta pod koniec roku 1917, kiedy Rosja już wycofała się z wojny (patrz historia alternatywna) i osamotnione Niemcy zostały skazane na porażkę. Wojna trwała jeszcze prawie rok, ale tylko z powodu niemieckiego uporu i liczenia na cud. W tym właśnie czasie - jak pisałem w założeniach do planu rozwoju floty - została anulowana budowa 2 pancerników i monitora. Zwolnione "moce przerobowe" wykorzystano do budowy Rysów, których projekt był gotowy od pewnego czasu.
UsuńJKS