Przebudowa krążownika lekkiego typu Kołobrzeg na okręt rozpoznania radiowego typu Rubin (1945) (1 szt.)
Zgodnie
z wcześniej przedstawionymi planami, dokonano przebudowy krążownika lekkiego Kołobrzeg (CL-18 1924) na okręt
rozpoznania radiowego. Powstała w wyniku przebudowy jednostka ma charakter
mocno eksperymentalny; jej zadania zdefiniowano, jak następuje:
-
wczesne ostrzeganie przed atakiem ze strony jednostek nawodnych i lotnictwa
wroga, poprzez kontrolę radarową powierzchni morza i przestrzeni powietrznej
oraz namierzanie źródeł aktywności radiowej przeciwnika;
-
prowadzenie dalekiego nasłuchu radiowego w celach wywiadowczych.
W
ramach przebudowy wykonano następujące prace:
-
całkowitą wymianę urządzeń napędowych, ze zwiększeniem mocy o 1724 KM;
-
całkowitą wymianę uzbrojenia artyleryjskiego i likwidację uzbrojenia
torpedowego;
-
całkowitą wymianę i rozbudowę systemów radionawigacyjnych i kierowania ogniem;
-
przedłużenie w dół głównego pasa pancernego o 0,3 m;
-
niewielkie przesunięcie uskoku kadłuba w stronę rufy;
-
całkowitą przebudowę nadbudówek, masztów i kominów oraz częściową rearanżerację
układu pomieszczeń wewnętrznych kadłuba.
Koszt
przebudowy wyniósł 43,9% wartości porównywalnego okrętu nowego, przekroczenie „magicznej”
bariery 40% ma w tym przypadku swoje uzasadnienie.
Na
skutek przebudowy zmniejszyła się wyporność normalna o 436 t, zanurzenie o 0,15
m, wzrosła prędkość maksymalna o 0,5 w i zasięg o 750 Mm.
W
skład uzbrojenia weszły dwie prototypowe wieże dział DP 152 mm, które były już przeze
mnie awizowane. W stosunku do używanych dotychczas wież, różnią się one kątem
podniesienia (teraz 80o), szybkostrzelnością (teraz 8/min) oraz nieznacznie
kształtem i wymiarami. Jeżeli ten „wynalazek” sprawdzi się w praktyce (teraz
już tylko ćwiczebnej), zostanie wdrożona produkcja seryjna. Liczę się z krytyką
lokalizacji małokalibrowej artylerii plot. Wadą takiego „kompaktowego” rozmieszczenia
baterii jest podatność na zniszczenie prawie połowy artylerii tego rodzaju
przez pojedyncze trafienie ciężkim pociskiem lub bombą, zaletą jednak uzyskanie
- optymalnych chyba na tej jednostce - sektorów ostrzału.
Na
okręcie zamontowano dwa nowe urządzenia radioelektroniczne; radar kontroli
przestrzeni powietrznej RWN-P-2 o zasięgu nominalnym 160 Mm oraz radionamiernik
nasłuchowy o zasięgu 3-4 tys. Mm, w zależności od warunków propagacji. Ten ostatni
służy do przechwytywania radiodepesz przeciwnika i ich ewentualnej
deszyfracji.
Jednostka
posiada maszty dwu rodzajów; palowy i kratownicowy. Praktyka pokaże, który z
nich sprawdza się lepiej i ten będzie używany w przyszłości.
Sylwetka
okrętu jest dość „przyciężka”, wynika to z konieczności zapewnienia miejsca do
pracy i odpoczynku licznego personelu obsługującego urządzenia
radioelektroniczne.
Mamy
jeszcze dwa krążowniki typu Kołobrzeg,
jeżeli koncepcja prezentowanego okrętu się sprawdzi, a sprzedaż pozostałych będzie
trudna, to być może Rubin doczeka się
„bliźniaka”
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/03b9b784353744de9d64b7a547bde781.html
Rubin, Poland Radio reconnaissance ship laid
down 1945
Displacement:
6 000
t light; 6 328 t standard; 7 395 t normal; 8 249 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(536,12
ft / 531,00 ft) x 58,56 ft x (19,36 / 20,89 ft)
(163,41
m / 161,85 m) x 17,85 m x (5,90 / 6,37
m)
Armament:
4
- 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 100,09lbs / 45,40kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1945 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8
- 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 500 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1939 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
12 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells,
1 400 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
16 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
4 x Quad mounts on centreline, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 583 lbs / 264 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 2,95" / 75 mm 370,73 ft / 113,00 m 8,86 ft
/ 2,70 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,97" / 50 mm 127,95 ft / 39,00 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Main Belt covers 107% of normal length
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm 1,97"
/ 50 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 0,98" / 25 mm
-
Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 76 423 shp / 57 012 Kw = 32,50 kts
Range
10 000nm at 16,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 921 tons
Complement:
398
- 518
Cost:
£3,943
million / $15,774 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
231 tons, 3,1%
- Guns: 231 tons, 3,1%
Armour:
895 tons, 12,1%
- Belts: 499 tons, 6,7%
- Armament: 60 tons, 0,8%
- Armour Deck: 304 tons, 4,1%
- Conning Towers: 32 tons, 0,4%
Machinery:
1 930 tons, 26,1%
Hull,
fittings & equipment: 2 944 tons, 39,8%
Fuel,
ammunition & stores: 1 396 tons, 18,9%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 780 lbs / 4 436 Kg = 87,0 x 6,0
" / 152 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric
height 3,0 ft / 0,9 m
Roll
period: 14,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,24
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,08
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,430 / 0,444
Length
to Beam Ratio: 9,07 : 1
'Natural
speed' for length: 23,04 kts
Power
going to wave formation at top speed: 58 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,30 degrees
Stern
overhang: -1,97 ft / -0,60 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 25,59 ft /
7,80 m, 22,64 ft / 6,90 m
- Forward deck: 35,00%, 22,64 ft / 6,90
m, 22,64 ft / 6,90 m
- Aft deck: 35,00%, 14,44 ft / 4,40 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Quarter deck: 14,00%, 14,44 ft /
4,40 m, 15,75 ft / 4,80 m
- Average freeboard: 18,90 ft / 5,76 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 97,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 173,2%
Waterplane
Area: 19 528 Square feet or 1 814 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 132%
Structure
weight / hull surface area: 98 lbs/sq ft or 476 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,99
-
Longitudinal: 1,74
-
Overall: 1,05
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Sensors:
1 x RDC-M-6
2 x RDC -P-4
2 x RN-2
2 x RNWC-1
1 x RNN-1
1 x RWN-PM-3
1 x RWN-P-2
1 x RWN-M-1