sobota, 11 kwietnia 2020

Francuskie lekkie monitory typu Du Buat 1934 (3 szt.)

Francuskie lekkie monitory typu Du Buat 1934 (3 szt.)


Tym razem, zapowiadane w ostatnim poście lekkie monitory francuskiej Marine Nationale. Przypominam, że inicjatorem tematu jest kolega Stonk.
Nie ma sensu powtarzać legendy z ostatniego postu. Koncepcyjnie i wizualnie prezentowane lekkie monitory są bardzo podobne do swoich średnich „kolegów” Wykorzystano nawet te same elementy, (m.in. układ kadłuba, maszty, dalocelownik i dalmierze). Jest to jednak całkiem zrozumiałe, projekt obydwu typów powstał w tym samym biurze projektowo-konstrukcyjnym i wg tych samych założeń. Różnice jednak istnieją; Du Buat jest mniejszy, nieco słabiej opancerzony, posiada mniejszy kaliber artylerii głównej, ale za to zdecydowanie wzmocnioną artylerię plot.
Przejdźmy teraz do bardziej szczegółowego opisu konstrukcji.
Kadłub
Jak dla typu De Vauban.
Napęd
Dwa silniki diesla o mocy łącznej 2500 KM.
Uzbrojenie
Zróżnicowana artyleria, składająca się z:
- 1xIIx194 mm/50 (7.64") Model 1902, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami AP 86,0 kg wynosi 16000 m, a pociskami HE 75,0 kg 18300 m;
- 5xIIx100 mm/45 (3,9”) Model 1930, przy elewacji 45o donośność pociskami HE 13,5 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 80o tymi samymi pociskami 10000 m;
- 4xIIx37 mm/50 (1.46") CAIL Model 1933, przy elewacji 45o donośność pociskami HE 0,73 kg wynosi 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o tymi samymi pociskami 5000 m;
- 4xIIx13.2 mm/76 (0.52") Model 1929, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4200 m.
Opancerzenie
W porównaniu z typem De Vauban, obniżono grubość głównego pasa pancernego z 225 mm do 150 mm oraz wież głównego kalibru i wieży dowodzenia z 225 do 175 mm. Grubości pozostałych elementów opancerzenia, w tym pokładów pancernych, bąbli i grodzi ptorp pozostała bez zmian.
Inne
Podobnie, jak dla typu De Vauban.


Du Buat, France monitor laid down 1930, launched 1932, completed 1934 (engine 1932)


Displacement:
            4 136 t light; 4 400 t standard; 4 476 t normal; 4 537 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (366,19 ft / 364,17 ft) x 68,90 ft (Bulges 78,74 ft) x (8,86 / 8,97 ft)
            (111,61 m / 111,00 m) x 21,00 m (Bulges 24,00 m)  x (2,70 / 2,73 m)

Armament:
      2 - 7,64" / 194 mm 50,0 cal guns - 189,60lbs / 86,00kg shells, 300 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mount, 1902 Model
              1 x 2-gun mount on centreline, forward deck forward
      10 - 3,94" / 100 mm 45,0 cal guns - 29,76lbs / 13,50kg shells, 600 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      8 - 1,46" / 37,0 mm 50,0 cal guns - 1,61lbs / 0,73kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1929 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 565 lbs / 243 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   5,91" / 150 mm           196,52 ft / 59,90 m     11,15 ft / 3,40 m
            Ends:   1,97" / 50 mm   43,64 ft / 13,30 m     11,15 ft / 3,40 m
              124,02 ft / 37,80 m Unarmoured ends
            Upper: 1,97" / 50 mm 196,52 ft / 59,90 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 83% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 196,52 ft / 59,90 m     14,44 ft / 4,40 m
            Beam between torpedo bulkheads 41,99 ft / 12,80 m

   - Hull Bulges:
                        0,98" / 25 mm 196,52 ft / 59,90 m     13,45 ft / 4,10 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   6,89" / 175 mm           4,92" / 125 mm                      6,89" / 175 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 2,60" / 66 mm

   - Conning towers: Forward 6,89" / 175 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 500 shp / 1 865 Kw = 13,00 kts
            Range 2 500nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 137 tons

Complement:
            273 - 355

Cost:
            £0,922 million / $3,687 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 200 tons, 4,5%
               - Guns: 200 tons, 4,5%
            Armour: 1 951 tons, 43,6%
               - Belts: 797 tons, 17,8%
               - Torpedo bulkhead: 207 tons, 4,6%
               - Bulges: 96 tons, 2,2%
               - Armament: 148 tons, 3,3%
               - Armour Deck: 662 tons, 14,8%
               - Conning Tower: 40 tons, 0,9%
            Machinery: 74 tons, 1,6%
            Hull, fittings & equipment: 1 912 tons, 42,7%
            Fuel, ammunition & stores: 340 tons, 7,6%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              34 523 lbs / 15 659 Kg = 155,0 x 7,6 " / 194 mm shells or 8,00 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,54
            Metacentric height 6,0 ft / 1,8 m
            Roll period: 13,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,39

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,617 / 0,617
            Length to Beam Ratio: 4,63 : 1
            'Natural speed' for length: 19,08 kts
            Power going to wave formation at top speed: 29 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,60 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       20,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    34,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        16,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      14,92 ft / 4,55 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 38,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 209,1%
            Waterplane Area: 18 641 Square feet or 1 732 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 165%
            Structure weight / hull surface area: 86 lbs/sq ft or 422 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,57
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

du Buat (1934)
de Marescot (1935)
de Mondion (1935)