Niderlandzkie zbiornikowce floty typu Tambora 1935-1936 (2 jednostki)
Utworzenie
w ramach niderlandzkiej floty Sił Operacyjnych (patrz Biuletyn Informacyjny nr
27/1/1934, post z 13.09.2023), było planowane już od roku 1931. Postawiło to przed
Admiralicją zagadnienie zapewnienia tym siłom paliwa, na czas ich działań z dala
od własnych baz. Ponieważ, jedyny w niderlandzkiej marynarce zbiornikowiec
floty Krakatau (post z 07.04.2023),
posiada ograniczone w tym względzie możliwości, w końcu roku 1931 powzięto
decyzję o budowie dwu nowych zbiornikowców floty. Prace projektowe rozpoczęły
się w lutym 1932 roku. Wykorzystano w nich doświadczenia z projektu
zbiornikowców Krakatau, tak że już w
styczniu 1933 roku, można było położyć stępkę pod pierwszy z planowanych
zbiornikowców.
Zadania
nowych zbiornikowców nie różnią się od tych, które zostały przypisane Krakatau. Nowe jednostki są większe,
nieznacznie szybsze, o podobnym zasięgu, lecz silniej uzbrojone. Mogą przewieźć do
7380 t paliw (olej opałowy i napędowy, benzyny, a także surowa ropa) w 24
zbiornikach. W czasie pokoju, zbiornikowce będą wykorzystywane do zaopatrywania
w paliwa poszczególnych baz, a w ramach „wolnych mocy przerobowych” do
komercyjnego transportu paliw i surowej ropy.
Pewnie
ktoś spyta; po co tyle zbiorników? Otóż z trzech przyczyn, z których dwie pierwsze
są ważne. Po pierwsze, istnieje zjawisko tzw. falowania powierzchni swobodnej
cieczy. Ruchy okrętu na morzu (kołysanie, kiwanie, nurzanie) powodują w zbiornikach
falowanie tej powierzchni, cyklicznie zmieniające położenie środka ciężkości okrętu, co
ma ujemny wpływ na jego stateczność oraz generuje dodatkowe, nieprojektowane
naprężenia konstrukcji kadłuba. W skrajnych przypadkach, kiedy wystąpi rezonans
pomiędzy ruchami powierzchni swobodnej w zbiornikach, a ruchami okrętu, może
dojść do utraty stateczności i przewrócenia jednostki. Im większa ilość
zbiorników, tym mniejsza w każdym z nich powierzchnia swobodna, a więc i falowanie
(amplituda fali) słabsze. Można wprawdzie temu zaradzić zwężając zbiorniki ku
górze (jak w butelce), ale istotnie zmniejsza to pojemność zbiorników, a więc i
zdolności przewozowe. Po drugie, większa ilość zbiorników, ułatwia uzyskanie pożądanej
proporcji różnych rodzajów paliw w całym ładunku. Po trzecie, przy większej
ilości zbiorników, awaria (np. przeciek) i wyłączenie jednego (lub więcej) z
nich, w mniejszym stopniu obniża zdolność przewozową.
Obydwa
okręty zostały zbudowane w stoczni Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Po wejściu
do służby, będą przydzielone do Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego.
Opis
techniczny
Kadłub
Typowy
dla ówczesnych zbiornikowców. Rysunek przedstawia zanurzenie przy pełnym
załadunku i normalnym zapasie paliwa własnego. Dla uniknięcia nieporozumień; podniesiona
na śródokręciu burta to tylko wysokie nadburcie, wolna burta na forward i aft decku ma stałą wysokość.
Napęd
Dwa
silniki diesla Werkspoor po 4800 KM każdy, w dwu maszynowniach. Mogą być zasilane
zarówno ze zbiorników własnych okrętu, jak i transportowych.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 17640 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 2xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 6xIIx25/64
Bofors/Westoever P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE
0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
-
2xIIx13,2/78 FN P1919,
przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem
wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano uniwersalny
(morski i plot) dalocelownik optyczny o bazie 4,4 m.
Inne
Okręt został wyposażony w
sześć radiostacji oraz radionamiernik. Osiem wysokowydajnych pomp zapewnia
stosunkowo szybki przeładunek paliw, a dodatkowe osiemnaście (niewidocznych na
rysunku), załadunek oraz transfer pomiędzy poszczególnymi użytkowymi, a także i własnymi zbiornikami.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/e0866accb1348acb8b8ff476b7679318.html
Tambora, Netherlands fleet tanker laid down 1933, launched 1934, completed 1935 (engine 1934)
Displacement:
10 639 t light;
10 921 t standard; 12 290 t normal; 13 386 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(544,20 ft / 532,81 ft)
x 62,66 ft x (21,65 / 23,23 ft)
(165,87 m / 162,40 m) x
19,10 m x (6,60 / 7,08 m)
Armament:
4 - 4,72" / 120 mm 50,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931/1933 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
2 x Twin mounts on centreline, evenly spread
2 raised
mounts
12 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 double
raised mounts
Weight of broadside 223 lbs
/ 101 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm - -
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
9 600 shp / 7 162 Kw = 17,08 kts
Range 11 500nm at
14,00 kts
Bunker normal = 1369 tons, at max
displacement = 2 465 tons
Complement:
292 - 379
Cost:
£2,006 million / $8,024
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 42 tons, 0,3%
- Guns: 42 tons, 0,3%
Armour: 3 tons, 0,0%
- Armament: 3 tons, 0,0%
Machinery: 276 tons,
2,2%
Hull, fittings &
equipment: 2 924 tons, 23,8%
Fuel, ammunition &
stores: 1 652 tons, 13,4%
Miscellaneous weights:
7 394 tons, 60,2%
- Hull below water: 4 590 tons
- Hull above water: 2 780 tons
- On freeboard deck: 24 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
17 479 lbs / 7 928 Kg = 331,5 x 4,7
" / 120 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,47
Metacentric height 4,8
ft / 1,5 m
Roll period: 12,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,67
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,595 / 0,604
Length to Beam Ratio:
8,50 : 1
'Natural speed' for
length: 23,08 kts
Power going to wave
formation at top speed: 31 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,90 degrees
Stern overhang: 5,91 ft
/ 1,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 34,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 13,12 ft / 4,00 m
- Aft deck: 34,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 17,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 15,82 ft / 4,82 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 104,2%
Waterplane Area:
24 305 Square feet or 2 258 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 152%
Structure weight / hull
surface area: 82 lbs/sq ft or 400 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,04
-
Longitudinal: 1,01
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Tambora (1935)
Semeru (1936)