niedziela, 8 października 2023

Niderlandzkie zbiornikowce floty typu Tambora 1935-1936 (2 jednostki)

Niderlandzkie zbiornikowce floty typu Tambora 1935-1936 (2 jednostki)

Utworzenie w ramach niderlandzkiej floty Sił Operacyjnych (patrz Biuletyn Informacyjny nr 27/1/1934, post z 13.09.2023), było planowane już od roku 1931. Postawiło to przed Admiralicją zagadnienie zapewnienia tym siłom paliwa, na czas ich działań z dala od własnych baz. Ponieważ, jedyny w niderlandzkiej marynarce zbiornikowiec floty Krakatau (post z 07.04.2023), posiada ograniczone w tym względzie możliwości, w końcu roku 1931 powzięto decyzję o budowie dwu nowych zbiornikowców floty. Prace projektowe rozpoczęły się w lutym 1932 roku. Wykorzystano w nich doświadczenia z projektu zbiornikowców Krakatau, tak że już w styczniu 1933 roku, można było położyć stępkę pod pierwszy z planowanych zbiornikowców.
Zadania nowych zbiornikowców nie różnią się od tych, które zostały przypisane Krakatau. Nowe jednostki są większe, nieznacznie szybsze, o podobnym zasięgu, lecz silniej uzbrojone. Mogą przewieźć do 7380 t paliw (olej opałowy i napędowy, benzyny, a także surowa ropa) w 24 zbiornikach. W czasie pokoju, zbiornikowce będą wykorzystywane do zaopatrywania w paliwa poszczególnych baz, a w ramach „wolnych mocy przerobowych” do komercyjnego transportu paliw i surowej ropy.
Pewnie ktoś spyta; po co tyle zbiorników? Otóż z trzech przyczyn, z których dwie pierwsze są ważne. Po pierwsze, istnieje zjawisko tzw. falowania powierzchni swobodnej cieczy. Ruchy okrętu na morzu (kołysanie, kiwanie, nurzanie) powodują w zbiornikach falowanie tej powierzchni, cyklicznie zmieniające położenie środka ciężkości okrętu, co ma ujemny wpływ na jego stateczność oraz generuje dodatkowe, nieprojektowane naprężenia konstrukcji kadłuba. W skrajnych przypadkach, kiedy wystąpi rezonans pomiędzy ruchami powierzchni swobodnej w zbiornikach, a ruchami okrętu, może dojść do utraty stateczności i przewrócenia jednostki. Im większa ilość zbiorników, tym mniejsza w każdym z nich powierzchnia swobodna, a więc i falowanie (amplituda fali) słabsze. Można wprawdzie temu zaradzić zwężając zbiorniki ku górze (jak w butelce), ale istotnie zmniejsza to pojemność zbiorników, a więc i zdolności przewozowe. Po drugie, większa ilość zbiorników, ułatwia uzyskanie pożądanej proporcji różnych rodzajów paliw w całym ładunku. Po trzecie, przy większej ilości zbiorników, awaria (np. przeciek) i wyłączenie jednego (lub więcej) z nich, w mniejszym stopniu obniża zdolność przewozową.
Obydwa okręty zostały zbudowane w stoczni Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. Po wejściu do służby, będą przydzielone do Zespołu Zabezpieczenia Techniczno-Materiałowego. 
Opis techniczny
Kadłub
Typowy dla ówczesnych zbiornikowców. Rysunek przedstawia zanurzenie przy pełnym załadunku i normalnym zapasie paliwa własnego. Dla uniknięcia nieporozumień; podniesiona na śródokręciu burta to tylko wysokie nadburcie, wolna burta na forward i aft decku ma stałą wysokość.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 4800 KM każdy, w dwu maszynowniach. Mogą być zasilane zarówno ze zbiorników własnych okrętu, jak i transportowych.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 17640 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 2xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 6xIIx25/64 Bofors/Westoever P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 2xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano uniwersalny (morski i plot) dalocelownik optyczny o bazie 4,4 m.
Inne
Okręt został wyposażony w sześć radiostacji oraz radionamiernik. Osiem wysokowydajnych pomp zapewnia stosunkowo szybki przeładunek paliw, a dodatkowe osiemnaście (niewidocznych na rysunku), załadunek oraz transfer pomiędzy poszczególnymi użytkowymi, a także i własnymi zbiornikami.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/e0866accb1348acb8b8ff476b7679318.html

Tambora, Netherlands fleet tanker laid down 1933, launched 1934, completed 1935 (engine 1934)

Displacement:
            10 639 t light; 10 921 t standard; 12 290 t normal; 13 386 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (544,20 ft / 532,81 ft) x 62,66 ft x (21,65 / 23,23 ft)
            (165,87 m / 162,40 m) x 19,10 m  x (6,60 / 7,08 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931/1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread
                        2 raised mounts
      12 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        6 raised mounts
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 223 lbs / 101 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                     -                                    -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 9 600 shp / 7 162 Kw = 17,08 kts
            Range 11 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1369 tons, at max displacement = 2 465 tons

Complement:
            292 - 379

Cost:
            £2,006 million / $8,024 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 42 tons, 0,3%
               - Guns: 42 tons, 0,3%
            Armour: 3 tons, 0,0%
               - Armament: 3 tons, 0,0%
            Machinery: 276 tons, 2,2%
            Hull, fittings & equipment: 2 924 tons, 23,8%
            Fuel, ammunition & stores: 1 652 tons, 13,4%
            Miscellaneous weights: 7 394 tons, 60,2%
               - Hull below water: 4 590 tons
               - Hull above water: 2 780 tons
               - On freeboard deck: 24 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              17 479 lbs / 7 928 Kg = 331,5 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,47
            Metacentric height 4,8 ft / 1,5 m
            Roll period: 12,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,67

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,595 / 0,604
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 23,08 kts
            Power going to wave formation at top speed: 31 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,90 degrees
            Stern overhang: 5,91 ft / 1,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Forward deck:       34,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:                34,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        17,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      15,82 ft / 4,82 m
            Ship tends to be wet forward 

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 104,2%
            Waterplane Area: 24 305 Square feet or 2 258 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 152%
            Structure weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 400 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,04
                        - Longitudinal: 1,01
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Tambora (1935)
Semeru (1936)