poniedziałek, 5 kwietnia 2021

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 1 1929 (4 jednostki)

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 1 1929 (4 jednostki)

 Ciąg dalszy cyklu „Rozbudowa chińskiej marynarki wojennej”

 Chińska admiralicja zapragnęła posiadać kutry torpedowe, lecz realizacja tej zachcianki nie okazała się łatwa. W USA dotychczas podobnych jednostek nie budowano, więc stocznie amerykańskie nie miały doświadczenia w tej dziedzinie. Poszukiwania odpowiedniego projektu Chińczycy rozpoczęli w stoczniach włoskich i brytyjskich. Najbardziej przypadły im do gustu: włoski projekt SWAN (MAS 427 1925) oraz lekko zmodernizowany projekt CMB 55ft, wg którego brytyjska stocznia Thornycroft Woolston, budowała właśnie dla Jugosławii dwie jednostki (Uskok i Četnik 1928). Ostatecznie włoski projekt odrzucono z powodu zbyt małej prędkości oraz przewidywanych problemów z zamianą jednostek metrycznych na imperialne. Projekt dla chińskiej MW został powiększony (robocza nazwa CMB 60ft) i częściowo zmodyfikowany (głównie w zakresie napędu i uzbrojenia),  wg życzeń strony chińskiej. Projekt był gotowy w lipcu 1928 roku, po jego zakupie, Chińczycy udostępnili go Amerykanom.

Budowy jednostek podjęła się stocznia ELCO Bayonne, szczycąca się doświadczeniem w budowie podobnych(?) okrętów (ścigacze OP SC 110ft 1917). Projekt przekazano stoczni w październiku 1928 roku; umowa określała termin oddania pierwszej jednostki na czerwiec, a ostatniej na sierpień 1929 roku. W praktyce okazało się, że doświadczenia stoczni ELCO były mocno przereklamowane. Pierwszy kuter został oddany do użytku dopiero w październiku, a ostatni w grudniu 1929 roku. Finalnie, Chińczycy otrzymali swoje okręty ze sporym opóźnieniem, ale relatywnie tanio (wysokie kary umowne).

 Kadłub

O profilu typowym dla jednostek projektowanych i budowanych przez koncern Thornycroft.

 Napęd

Dwa wały śrubowe, dwa silniki benzynowe o mocy 450 KM każdy. W celu ustalenia realnej prędkości maksymalnej, zastosowałem współczynnik zwiększający, wyliczony na bazie realnych okrętów typu Uskok.

 Uzbrojenie

- 2xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xwt450 mm.

Uzbrojenie torpedowe składa się z dwu grawitacyjnych zrzutni torped systemu Thornycrofta. Na życzenie mogę objaśnić ich działanie.

 Inne

Okręt wyposażony jest w dwie wytwornice dymu (do tworzenia zasłony dymnej) oraz radiostację krótkiego zasięgu.

Nazwy okrętów, np. Kuai 1 - 1 - są kombinacją przymiotnika „szybki” i kolejnego numeru okrętu. 

Kuai 1, China motor torpedo boat laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)

 Displacement:

            20 t light; 20 t standard; 24 t normal; 26 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (61,94 ft / 60,04 ft) x 11,52 ft x (4,00 / 4,22 ft)

            (18,88 m / 18,30 m) x 3,51 m  x (1,22 / 1,29 m)

 Armament:

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

      Main Torpedoes

      2 - 17,7" / 450 mm, 17,06 ft / 5,20 m torpedoes - 0,874 t each, 1,748 t total

            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

 Machinery:

            Petrol Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 900 shp / 671 Kw = 40,63 kts

            Range 300nm at 24,00 kts

            Bunker at max displacement = 6 tons

 Complement:

            4 - 6

 Cost:

            £0,010 million / $0,041 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 tons, 10,0%

               - Guns: 0 tons, 0,8%

               - Weapons: 2 tons, 9,2%

            Machinery: 13 tons, 53,2%

            Hull, fittings & equipment: 3 tons, 12,9%

            Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 16,5%

            Miscellaneous weights: 2 tons, 7,4%

               - On freeboard deck: 2 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              4 lbs / 2 Kg = 56,3 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,32

            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m

            Roll period: 8,6 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 40 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,32

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,316

            Length to Beam Ratio: 5,21 : 1

            'Natural speed' for length: 9,81 kts

            Power going to wave formation at top speed: 82 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,70 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            32,00%,  5,02 ft / 1,53 m,  5,02 ft / 1,53 m

               - Forward deck:       26,00%,  5,02 ft / 1,53 m,  4,49 ft / 1,37 m

               - Aft deck:    26,00%,  4,49 ft / 1,37 m,  4,00 ft / 1,22 m

               - Quarter deck:        16,00%,  4,00 ft / 1,22 m,  3,51 ft / 1,07 m

               - Average freeboard:                      4,55 ft / 1,39 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 175,2%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 79,7%

            Waterplane Area: 422 Square feet or 39 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 41%

            Structure weight / hull surface area: 4 lbs/sq ft or 20 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,18

                        - Longitudinal: 2,77

                        - Overall: 0,24

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Cramped accommodation and workspace room

            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Kuai 1 - Kuai 4 (1929)