Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 1 1929 (4 jednostki)
Chińska admiralicja zapragnęła posiadać kutry torpedowe, lecz realizacja tej zachcianki nie okazała się łatwa. W USA dotychczas podobnych jednostek nie budowano, więc stocznie amerykańskie nie miały doświadczenia w tej dziedzinie. Poszukiwania odpowiedniego projektu Chińczycy rozpoczęli w stoczniach włoskich i brytyjskich. Najbardziej przypadły im do gustu: włoski projekt SWAN (MAS 427 1925) oraz lekko zmodernizowany projekt CMB 55ft, wg którego brytyjska stocznia Thornycroft Woolston, budowała właśnie dla Jugosławii dwie jednostki (Uskok i Četnik 1928). Ostatecznie włoski projekt odrzucono z powodu zbyt małej prędkości oraz przewidywanych problemów z zamianą jednostek metrycznych na imperialne. Projekt dla chińskiej MW został powiększony (robocza nazwa CMB 60ft) i częściowo zmodyfikowany (głównie w zakresie napędu i uzbrojenia), wg życzeń strony chińskiej. Projekt był gotowy w lipcu 1928 roku, po jego zakupie, Chińczycy udostępnili go Amerykanom.
Budowy jednostek podjęła się stocznia
ELCO Bayonne, szczycąca się doświadczeniem w budowie podobnych(?) okrętów
(ścigacze OP SC 110ft 1917). Projekt
przekazano stoczni w październiku 1928 roku; umowa określała termin oddania
pierwszej jednostki na czerwiec, a ostatniej na sierpień 1929 roku. W praktyce
okazało się, że doświadczenia stoczni ELCO były mocno przereklamowane. Pierwszy
kuter został oddany do użytku dopiero w październiku, a ostatni w grudniu 1929
roku. Finalnie, Chińczycy otrzymali swoje okręty ze sporym opóźnieniem, ale
relatywnie tanio (wysokie kary umowne).
Kadłub
O profilu typowym dla jednostek
projektowanych i budowanych przez koncern Thornycroft.
Napęd
Dwa wały śrubowe, dwa silniki
benzynowe o mocy 450 KM każdy. W celu ustalenia realnej prędkości maksymalnej,
zastosowałem współczynnik zwiększający, wyliczony na bazie realnych okrętów
typu Uskok.
Uzbrojenie
- 2xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;
- 2xwt450 mm.
Uzbrojenie torpedowe składa się z dwu grawitacyjnych zrzutni torped
systemu Thornycrofta. Na życzenie mogę objaśnić ich działanie.
Okręt wyposażony jest w dwie
wytwornice dymu (do tworzenia zasłony dymnej) oraz radiostację krótkiego
zasięgu.
Nazwy okrętów, np. Kuai 1 - 快1 - są kombinacją przymiotnika „szybki” i kolejnego numeru okrętu.
Kuai 1, China motor torpedo boat laid down 1929, launched 1929,
completed 1929 (engine 1929)
Displacement:
20 t light; 20 t
standard; 24 t normal; 26 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(61,94 ft / 60,04 ft) x
11,52 ft x (4,00 / 4,22 ft)
(18,88 m / 18,30 m) x
3,51 m x (1,22 / 1,29 m)
Armament:
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 17,7" / 450 mm,
17,06 ft / 5,20 m torpedoes - 0,874 t each, 1,748 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
900 shp / 671 Kw = 40,63 kts
Range 300nm at 24,00
kts
Bunker at max
displacement = 6 tons
Complement:
4 - 6
Cost:
£0,010 million / $0,041
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 10,0%
- Guns: 0 tons, 0,8%
- Weapons: 2 tons, 9,2%
Machinery: 13 tons,
53,2%
Hull, fittings &
equipment: 3 tons, 12,9%
Fuel, ammunition &
stores: 4 tons, 16,5%
Miscellaneous weights:
2 tons, 7,4%
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 lbs / 2 Kg = 56,3 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,32
Metacentric height 0,3
ft / 0,1 m
Roll period: 8,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 40 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,32
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,316
Length to Beam Ratio:
5,21 : 1
'Natural speed' for
length: 9,81 kts
Power going to wave
formation at top speed: 82 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 20,70 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 32,00%, 5,02 ft /
1,53 m, 5,02 ft / 1,53 m
- Forward deck: 26,00%, 5,02 ft / 1,53
m, 4,49 ft / 1,37 m
- Aft deck: 26,00%, 4,49 ft / 1,37 m, 4,00 ft / 1,22 m
- Quarter deck: 16,00%, 4,00 ft / 1,22
m, 3,51 ft / 1,07 m
- Average freeboard: 4,55 ft / 1,39 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 175,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 79,7%
Waterplane Area: 422
Square feet or 39 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 41%
Structure weight / hull
surface area: 4 lbs/sq ft or 20 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,18
- Longitudinal:
2,77
- Overall:
0,24
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
Kuai 1 - Kuai 4 (1929)