sobota, 16 stycznia 2016

Modernizacja krążownika liniowego typu Bolesław Śmiały 1933-1334 (2 szt.)



Modernizacja krążownika liniowego typu Bolesław Śmiały 1933-1334 (2 szt.)

Nadeszła pora na modernizację pochodzących jeszcze z czasów Wielkiej Wojny krążowników liniowych typu Bolesław Śmiały. Zmodernizowane jednostki przeznaczone są do wykorzystania w roli eskortowców lotniskowców.
W ramach modernizacji wykonano m.in.:
- całkowitą wymianę napędu,
- wymianę samych (bez wież) dział 356 mm i całej pozostałej artylerii,
- lekkie skrócenie wyższej części kadłuba (forward deck),
- przebudowę nadbudówek i wyższych części masztów,
- wymianę czerpni powietrza do kotłowni,
- montaż wyposażenia lotniczego wraz z hangarem,
- zwiększenie grubości pancerza pokładowego i grodzi przeciwtorpedowych oraz skrócenie górnego pasa pancernego burt,
- montaż nowych systemów kierowania ogniem i wyposażenia nawigacyjnego.
Na skutek powyższych zmian zwiększył się ciężar okrętu o ok. 900 t, a co za tym idzie również zanurzenie (o ok. 0,2 m) i wyporność. Koszt modernizacji wyniósł 33,0% ceny nowego okrętu tego typu.
Z uwagi na niezbyt korzystne kształty kadłuba, nie udało się - bez pogorszenia właściwości morskich - uzyskać większej niż przed modernizacją prędkości, mimo wzrostu mocy maszynowni (efekt wzrostu wyporności), zwiększył za to znacznie zasięg.
Widok z góry pokazuje wyciągnięty z hangaru wodnosamolot ze złożonymi jeszcze skrzydłami; aby nie zaciemniać rysunku nie uwzględniono go na bokorysie.
W istniejących wieżach artylerii głównego kalibru, po dokonaniu ich drobnych adaptacji, zamontowano nowe działa 356 mm model 1925. Starsze działa (model 1912) zostaną sprzedane do Wenezueli i tym samym model ten został definitywnie usunięty z naszych okrętów.

Bolesław Śmiały, Poland Battlecruiser laid down 1933

Displacement:
            22 796 t light; 24 286 t standard; 26 966 t normal; 29 111 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (761,51 ft / 754,59 ft) x 91,86 ft x (27,23 / 28,86 ft)
            (232,11 m / 230,00 m) x 28,00 m  x (8,30 / 8,80 m)

Armament:
      6 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      10 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      12 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
              1 x Quad mount on centreline, forward deck forward
                        1 raised mount
      16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
      Weight of broadside 9 991 lbs / 4 532 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,786 t each, 7,144 t total
            submerged side tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   7,87" / 200 mm           492,13 ft / 150,00 m   12,14 ft / 3,70 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 3,94" / 100 mm           223,10 ft / 68,00 m     7,22 ft / 2,20 m
              Main Belt covers 100% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        3,94" / 100 mm           492,13 ft / 150,00 m   14,76 ft / 4,50 m
            Beam between torpedo bulkheads 82,02 ft / 25,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   9,84" / 250 mm           5,91" / 150 mm                      9,84" / 250 mm
            2nd:     1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 112 771 shp / 84 127 Kw = 30,00 kts
            Range 13 750nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 4 825 tons

Complement:
            1 051 - 1 367

Cost:
            £10,641 million / $42,564 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 889 tons, 7,0%
               - Guns: 1 875 tons, 7,0%
               - Weapons: 14 tons, 0,1%
            Armour: 7 764 tons, 28,8%
               - Belts: 2 289 tons, 8,5%
               - Torpedo bulkhead: 1 058 tons, 3,9%
               - Armament: 1 472 tons, 5,5%
               - Armour Deck: 2 715 tons, 10,1%
               - Conning Towers: 229 tons, 0,8%
            Machinery: 3 286 tons, 12,2%
            Hull, fittings & equipment: 9 842 tons, 36,5%
            Fuel, ammunition & stores: 4 170 tons, 15,5%
            Miscellaneous weights: 15 tons, 0,1%
               - Hull below water: 11 tons
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              38 591 lbs / 17 505 Kg = 28,0 x 14,0 " / 356 mm shells or 4,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 5,5 ft / 1,7 m
            Roll period: 16,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,71
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,20

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,509
            Length to Beam Ratio: 8,21 : 1
            'Natural speed' for length: 27,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
            Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       58,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Aft deck:    6,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Quarter deck:        18,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Average freeboard:                      20,38 ft / 6,21 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 84,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 178,1%
            Waterplane Area: 46 186 Square feet or 4 291 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 113%
            Structure weight / hull surface area: 177 lbs/sq ft or 865 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,98
                        - Longitudinal: 1,20
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 x catapults
3 x LWS-14HR

Bolesław Śmiały (1917/1933)
Bolesław Krzywousty (1918/1934)


Zbiornikowiec towarzyszący typu Pieniny 1933-1334 (2 szt.)



Zbiornikowiec towarzyszący typu Pieniny 1933-1334 (2 szt.)

Na początku wyjaśnienie określenia „towarzyszący” Jak zresztą można się było domyślić, zadaniem tych zbiornikowców jest bezpośrednie towarzyszenie okrętom bojowym w ich dłuższych rejsach, bez udziału w samych akcjach bojowych, oczywiście.
Aby sprostać tej roli, Pieniny charakteryzują się stosunkowo wysoką prędkością, dużym zasięgiem, a także wyposażone są w urządzenia umożliwiające tankowanie - przy ograniczonej prędkości i dobrych warunkach pogodowych – do dwóch okrętów w ruchu jednocześnie (do 4 na kotwicy). Tankowce te mogą zabrać do 1 950 t różnego rodzaju paliwa (mazut, olej napędowy, benzyna, kerozyna) w 12 osobnych zbiornikach. Również właściwości morskie są odpowiednie do wykonywania projektowanych zadań. Dodatkowym rozwiązaniem zapewniającym bezpieczeństwo (szczególnie w czasie tankowania w ruchu) jest wzmocnienie burt i zaopatrzenie je w odbijacze. Uzbrojenie służy praktycznie wyłącznie do samoobrony przed lotnictwem npla i ewentualnie wynurzonymi okrętami podwodnymi.
Wprawdzie Springsharp określił przestrzeń na tym – sporym przecież - okręcie tylko jako „adequate”, to należy podejść do tego z wyrozumiałością. W końcu jest to praktycznie wielka beka paliwa z „doczepionymi” dziobem i rufą i trudno spodziewać się na takiej jednostce przestronności i luksusów.
Patrząc na rysunek, można mieć obawy, że trapy burtowe będą co najmniej przeszkadzać przy tankowaniu. Dlatego założyłem, że w tym czasie mogą one być wciągane do wnętrza okrętu przez odpowiednio szerokie luki w burtach. Chociaż nie pokusiłem się o zaprojektowanie i rozrysowanie koniecznych do tego urządzeń, uważam, że jest to całkiem możliwe.
Przewiduję w niedalekiej przyszłości budowę kilku dalszych jednostek tego samego (lub zmodyfikowanego) typu.



Pieniny, Poland Fleet oiler laid down 1933

Displacement:
            3 364 t light; 3 456 t standard; 4 250 t normal; 4 885 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (302,16 ft / 295,28 ft) x 49,21 ft x (15,75 / 17,74 ft)
            (92,10 m / 90,00 m) x 15,00 m  x (4,80 / 5,41 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 68 lbs / 31 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 14 012 shp / 10 453 Kw = 21,00 kts
            Range 17 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 429 tons

Complement:
            132 - 171

Cost:
            £0,866 million / $3,464 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 25 tons, 0,6%
               - Guns: 25 tons, 0,6%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 408 tons, 9,6%
            Hull, fittings & equipment: 980 tons, 23,1%
            Fuel, ammunition & stores: 886 tons, 20,8%
            Miscellaneous weights: 1 950 tons, 45,9%
               - Hull below water: 1 300 tons
               - Hull above water: 650 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 079 lbs / 2 757 Kg = 172,1 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,57
            Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,650 / 0,663
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 17,18 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,00 degrees
            Stern overhang: 3,94 ft / 1,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       30,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:    30,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        20,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      15,37 ft / 4,68 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 97,9%
            Waterplane Area: 11 132 Square feet or 1 034 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 149%
            Structure weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 290 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,20
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Pieniny (1933)
Gorce (1934)