Modernizacja krążownika liniowego typu Bolesław Śmiały 1933-1334 (2 szt.)
Nadeszła
pora na modernizację pochodzących jeszcze z czasów Wielkiej Wojny krążowników
liniowych typu Bolesław Śmiały.
Zmodernizowane jednostki przeznaczone są do wykorzystania w roli eskortowców
lotniskowców.
W ramach modernizacji
wykonano m.in.:
-
całkowitą wymianę napędu,
- wymianę
samych (bez wież) dział 356 mm i całej pozostałej artylerii,
- lekkie
skrócenie wyższej części kadłuba (forward deck),
-
przebudowę nadbudówek i wyższych części masztów,
- wymianę
czerpni powietrza do kotłowni,
- montaż
wyposażenia lotniczego wraz z hangarem,
-
zwiększenie grubości pancerza pokładowego i grodzi przeciwtorpedowych oraz
skrócenie górnego pasa pancernego burt,
- montaż
nowych systemów kierowania ogniem i wyposażenia nawigacyjnego.
Na skutek
powyższych zmian zwiększył się ciężar okrętu o ok. 900 t, a co za tym idzie
również zanurzenie (o ok. 0,2 m) i wyporność. Koszt modernizacji wyniósł 33,0%
ceny nowego okrętu tego typu.
Z uwagi
na niezbyt korzystne kształty kadłuba, nie udało się - bez pogorszenia
właściwości morskich - uzyskać większej niż przed modernizacją prędkości, mimo
wzrostu mocy maszynowni (efekt wzrostu wyporności), zwiększył za to znacznie
zasięg.
Widok z
góry pokazuje wyciągnięty z hangaru wodnosamolot ze złożonymi jeszcze
skrzydłami; aby nie zaciemniać rysunku nie uwzględniono go na bokorysie.
W
istniejących wieżach artylerii głównego kalibru, po dokonaniu ich drobnych
adaptacji, zamontowano nowe działa 356 mm model 1925. Starsze działa (model
1912) zostaną sprzedane do Wenezueli i tym samym model ten został definitywnie
usunięty z naszych okrętów.
Bolesław Śmiały, Poland Battlecruiser laid
down 1933
Displacement:
22 796
t light; 24 286 t standard; 26 966 t normal; 29 111 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(761,51
ft / 754,59 ft) x 91,86 ft x (27,23 / 28,86 ft)
(232,11
m / 230,00 m) x 28,00 m x (8,30 / 8,80
m)
Armament:
6
- 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 150
per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1925 Model
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
forward
1
raised mount - superfiring
10 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 300
per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1932 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
12 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells,
1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Quad mounts on sides, forward deck centre
2
raised mounts
1 x Quad mount on centreline, forward deck
forward
1
raised mount
16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
raised mounts
Weight of broadside 9 991 lbs / 4 532 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,786 t each, 7,144 t total
submerged
side tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 7,87" / 200 mm 492,13 ft / 150,00 m 12,14
ft / 3,70 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 223,10 ft / 68,00 m 7,22
ft / 2,20 m
Main Belt covers 100% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
3,94"
/ 100 mm 492,13 ft / 150,00 m 14,76 ft / 4,50 m
Beam
between torpedo bulkheads 82,02 ft / 25,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 9,84" / 250 mm 5,91" / 150 mm 9,84"
/ 250 mm
2nd: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,97"
/ 50 mm
-
Armoured deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 3,94" / 100 mm
-
Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 112 771 shp / 84 127 Kw = 30,00 kts
Range
13 750nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 4 825 tons
Complement:
1 051
- 1 367
Cost:
£10,641
million / $42,564 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
1 889 tons, 7,0%
- Guns: 1 875 tons, 7,0%
- Weapons: 14 tons, 0,1%
Armour:
7 764 tons, 28,8%
- Belts: 2 289 tons, 8,5%
- Torpedo bulkhead: 1 058 tons, 3,9%
- Armament: 1 472 tons, 5,5%
- Armour Deck: 2 715 tons, 10,1%
- Conning Towers: 229 tons, 0,8%
Machinery:
3 286 tons, 12,2%
Hull,
fittings & equipment: 9 842 tons, 36,5%
Fuel,
ammunition & stores: 4 170 tons, 15,5%
Miscellaneous
weights: 15 tons, 0,1%
- Hull below water: 11 tons
- On freeboard deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
38 591 lbs / 17 505 Kg = 28,0 x
14,0 " / 356 mm shells or 4,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric
height 5,5 ft / 1,7 m
Roll
period: 16,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,71
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,20
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,509
Length
to Beam Ratio: 8,21 : 1
'Natural
speed' for length: 27,47 kts
Power
going to wave formation at top speed: 49 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
Stern
overhang: -2,62 ft / -0,80 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 24,93 ft /
7,60 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Forward deck: 58,00%, 21,98 ft / 6,70
m, 21,98 ft / 6,70 m
- Aft deck: 6,00%, 14,44 ft / 4,40 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Quarter deck: 18,00%, 14,44 ft /
4,40 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Average freeboard: 20,38 ft / 6,21 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 84,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 178,1%
Waterplane
Area: 46 186 Square feet or 4 291 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 113%
Structure
weight / hull surface area: 177 lbs/sq ft or 865 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,98
-
Longitudinal: 1,20
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
2 x catapults
3 x LWS-14HR
Bolesław Śmiały (1917/1933)
Bolesław Krzywousty
(1918/1934)
Racjonalna przebudowa w stylu modnego (w 2 połowie lat 30-tych), choć nie realizowanego konceptu krążownika najcięższego. Szkoda, że prędkość nie jest o 2 - 3 węzły większa. Może warto było dokonać większej przebudowy kadłuba i siłowni? W razie natrafienia na nowoczesny, szybki pancernik nieprzyjaciela, będzie trudno uniknąć starcia, a potencjał defensywny naszych "Bolesławów" przedstawia wiele do życzenia. Artyleria przeciwlotnicza, jak na Twoje standardy, dość umiarkowana! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Wzrost bojowy okrętu znaczy zniszczy prawie każdy krążownik lekki i ciężki, problemem pozostaje jednak postawienie go przeciwko np. Kongo lub Renown?
OdpowiedzUsuńKpt.G
Prawie każdy? Zatem z wyjątkiem ...?
UsuńŁK
Dobra przebudowa,choć myślę że powinien być trochę szybszy ,trochę mało artylerii p-lot jak na ciebie.
OdpowiedzUsuńCzegośs totalnie nie rozumiem. Porównując rysunki okrętów, to jest Bolesława przed modernizacją (post z 9-10-2014) i po modernizacji wyszło mi, że (wbrew temu co napisane) pokład dziobowy nie uległ zmianie. Za to wzrosła odległość między działami nr 2 i 3 co wymagało by wstawienia sekcji kadłuba.
OdpowiedzUsuńKształt uskoku pokładu (z góry) i ciasnota hangaru (na wysokość na styk!) tradycyjnie mi nie odpowiadają.
Niezależnie od tego jestem zadziwiony wymianą artylerii głównej na nowe działa. Chyba nikt tego nie praktykował, oraz w innych krajach bez problemu używano dział z przed pierwszej wojny (15' angielskie, 14' japońskie i amerykańskie).
Pod względem parametrów okręty są "niemal" identyczne z krążownikami liniowymi Leszek Biały (ciut silniej uzbrojone, ciut wolniejsze, pancerz praktycznie ten sam). Mamy więc obecnie w służbie 4 pancerniki (8x406 / 26,5w lub 10x356 / 28w), 2 "wątpliwe" pancerniki (po modernizacji 7x356 / 24,5w) i aż 5 krążowników liniowych (3 Leszki 8x283 / 31,9w i 2 Bolesławy 6x356 / 30w). I o Leszkach (a więc i o Bolesławach) była mowa, że ze względu na pancerz w absolutnie żadnej sytuacji nie powinny się wdawać w walkę z pancernikami. Reasumując wydaje się, że brakuje nam we flocie "ciężkich argumentów", zdolnych walczyć z np Japońską eskadrą liczniejszą niż 4 okręty (bo już 2 Nagato i 2 Fuso to dla nas za wiele).
H_Babbock
2 Nagato i 2 Fuso to w sam raz dla naszych czterech pancerników, są lepiej opancerzone, prędkość i uzbrojenie mają wystarczające.
UsuńZmiana dotyczy kadłuba w rejonie uskoku (tu w tym przypadku kończy się forward deck - nie mylić z forcastle, czyli samym dziobem). Barbety z wieżami pozostały na swoich miejscach.
UsuńJeśli miałbym przebudować kadłub, to wolałbym zbudować nowy okręt.
JKS
Rysunki Bolesława Śmiałego (przed i po modernizacji) ściągnąłem do Painta, a następnie badałem 4 punkty: koniec rufy, przednia ściana barbety nr 3, tylnia ściana barbety nr 2, dziób (na linii wodnej). Położenie poszczególnych punktów (w pixelach):
Usuń- było przed modernizacją 33 - 343 – 1072 - 1454
- po modernizacji 22 - 334 - 1070 - 1455
Stąd teza o wydłużeniu odległości między barbetami.
Aczkolwiek teraz oglądając jeszcze raz wykryłem, że rysunek jest trochę „rozmyty”, co może świadczyć, że uległ jakiejś dziwnej kompresji i nie trzyma parametru „2 pixele = 1 stopa”.
Mam zastrzeżenie do rysunku wież z góry, ale do wyjaśnienia potrzebny jest rysunek, więc spróbuje wysłać na priva.
H_Babbock
Zdarza się, że kopiowane do bloga rysunki - szczególnie dużych okrętów - trochę się deformują i nie wiem dlaczego, być może na skutek kolejnych zmian rozmiarów (pomniejszanie przy wklejaniu i ponowne powiększanie do oryginalnego rozmiaru). U mnie na obrazkach źródłowych wszystko jest ok.
UsuńJKS
De Villars kiedyś pisał, jak rozwiązać ten problem.
UsuńBędę wdzięczny za linka, lub opis rozwiązania.
UsuńJKS
Nie podam linka, bo sam nie mogę tego znaleźć.
UsuńZnalazłem:
Usuńponiedziałek, 7 grudnia 2015
de Villars 8 grudnia 2015 03:56
Tytułem uzupełnienia, dodałem do posta rysunek okrętu z zacumowanym sterowcem. Przy okazji rozszyfrowałem tajemnicę "niewyraźnych" rysunków na blogu JKS. Otóż gdy rysunek ma zbyt dużą szerokość (czyli długość okrętu) to mimo zaznaczenia że ma być wklejony w oryginalnym rozmiarze, strona minimalnie modyfikuje jego rozmiar, co skutkuje tym "rozmazaniem". Rada jest na to jedna: wklejanie dużych obrazków przy pomocy zewnętrznego serwera (w tym przypadku imagebam.com). Praktykowałem to już przy okazji prezentowania całej mojej floty i w tym przypadku również okazało się to konieczne.
H_Babbock
Racja, przesadziłem pisząc "za wiele". Przewaga w ilości dział u Japończyków nie jest powalająca. Ale jeśli by się pojawiły jeszcze jakieś pancerniki Japońskie to będzie źle.
OdpowiedzUsuńH_Babbock