sobota, 16 stycznia 2016

Modernizacja krążownika liniowego typu Bolesław Śmiały 1933-1334 (2 szt.)



Modernizacja krążownika liniowego typu Bolesław Śmiały 1933-1334 (2 szt.)

Nadeszła pora na modernizację pochodzących jeszcze z czasów Wielkiej Wojny krążowników liniowych typu Bolesław Śmiały. Zmodernizowane jednostki przeznaczone są do wykorzystania w roli eskortowców lotniskowców.
W ramach modernizacji wykonano m.in.:
- całkowitą wymianę napędu,
- wymianę samych (bez wież) dział 356 mm i całej pozostałej artylerii,
- lekkie skrócenie wyższej części kadłuba (forward deck),
- przebudowę nadbudówek i wyższych części masztów,
- wymianę czerpni powietrza do kotłowni,
- montaż wyposażenia lotniczego wraz z hangarem,
- zwiększenie grubości pancerza pokładowego i grodzi przeciwtorpedowych oraz skrócenie górnego pasa pancernego burt,
- montaż nowych systemów kierowania ogniem i wyposażenia nawigacyjnego.
Na skutek powyższych zmian zwiększył się ciężar okrętu o ok. 900 t, a co za tym idzie również zanurzenie (o ok. 0,2 m) i wyporność. Koszt modernizacji wyniósł 33,0% ceny nowego okrętu tego typu.
Z uwagi na niezbyt korzystne kształty kadłuba, nie udało się - bez pogorszenia właściwości morskich - uzyskać większej niż przed modernizacją prędkości, mimo wzrostu mocy maszynowni (efekt wzrostu wyporności), zwiększył za to znacznie zasięg.
Widok z góry pokazuje wyciągnięty z hangaru wodnosamolot ze złożonymi jeszcze skrzydłami; aby nie zaciemniać rysunku nie uwzględniono go na bokorysie.
W istniejących wieżach artylerii głównego kalibru, po dokonaniu ich drobnych adaptacji, zamontowano nowe działa 356 mm model 1925. Starsze działa (model 1912) zostaną sprzedane do Wenezueli i tym samym model ten został definitywnie usunięty z naszych okrętów.

Bolesław Śmiały, Poland Battlecruiser laid down 1933

Displacement:
            22 796 t light; 24 286 t standard; 26 966 t normal; 29 111 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (761,51 ft / 754,59 ft) x 91,86 ft x (27,23 / 28,86 ft)
            (232,11 m / 230,00 m) x 28,00 m  x (8,30 / 8,80 m)

Armament:
      6 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      10 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      12 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
              1 x Quad mount on centreline, forward deck forward
                        1 raised mount
      16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
      Weight of broadside 9 991 lbs / 4 532 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,786 t each, 7,144 t total
            submerged side tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   7,87" / 200 mm           492,13 ft / 150,00 m   12,14 ft / 3,70 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 3,94" / 100 mm           223,10 ft / 68,00 m     7,22 ft / 2,20 m
              Main Belt covers 100% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        3,94" / 100 mm           492,13 ft / 150,00 m   14,76 ft / 4,50 m
            Beam between torpedo bulkheads 82,02 ft / 25,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   9,84" / 250 mm           5,91" / 150 mm                      9,84" / 250 mm
            2nd:     1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 112 771 shp / 84 127 Kw = 30,00 kts
            Range 13 750nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 4 825 tons

Complement:
            1 051 - 1 367

Cost:
            £10,641 million / $42,564 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 889 tons, 7,0%
               - Guns: 1 875 tons, 7,0%
               - Weapons: 14 tons, 0,1%
            Armour: 7 764 tons, 28,8%
               - Belts: 2 289 tons, 8,5%
               - Torpedo bulkhead: 1 058 tons, 3,9%
               - Armament: 1 472 tons, 5,5%
               - Armour Deck: 2 715 tons, 10,1%
               - Conning Towers: 229 tons, 0,8%
            Machinery: 3 286 tons, 12,2%
            Hull, fittings & equipment: 9 842 tons, 36,5%
            Fuel, ammunition & stores: 4 170 tons, 15,5%
            Miscellaneous weights: 15 tons, 0,1%
               - Hull below water: 11 tons
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              38 591 lbs / 17 505 Kg = 28,0 x 14,0 " / 356 mm shells or 4,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 5,5 ft / 1,7 m
            Roll period: 16,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,71
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,20

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,509
            Length to Beam Ratio: 8,21 : 1
            'Natural speed' for length: 27,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
            Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       58,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Aft deck:    6,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Quarter deck:        18,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Average freeboard:                      20,38 ft / 6,21 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 84,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 178,1%
            Waterplane Area: 46 186 Square feet or 4 291 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 113%
            Structure weight / hull surface area: 177 lbs/sq ft or 865 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,98
                        - Longitudinal: 1,20
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 x catapults
3 x LWS-14HR

Bolesław Śmiały (1917/1933)
Bolesław Krzywousty (1918/1934)


14 komentarzy:

  1. Racjonalna przebudowa w stylu modnego (w 2 połowie lat 30-tych), choć nie realizowanego konceptu krążownika najcięższego. Szkoda, że prędkość nie jest o 2 - 3 węzły większa. Może warto było dokonać większej przebudowy kadłuba i siłowni? W razie natrafienia na nowoczesny, szybki pancernik nieprzyjaciela, będzie trudno uniknąć starcia, a potencjał defensywny naszych "Bolesławów" przedstawia wiele do życzenia. Artyleria przeciwlotnicza, jak na Twoje standardy, dość umiarkowana! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Wzrost bojowy okrętu znaczy zniszczy prawie każdy krążownik lekki i ciężki, problemem pozostaje jednak postawienie go przeciwko np. Kongo lub Renown?
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawie każdy? Zatem z wyjątkiem ...?
      ŁK

      Usuń
  3. Dobra przebudowa,choć myślę że powinien być trochę szybszy ,trochę mało artylerii p-lot jak na ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czegośs totalnie nie rozumiem. Porównując rysunki okrętów, to jest Bolesława przed modernizacją (post z 9-10-2014) i po modernizacji wyszło mi, że (wbrew temu co napisane) pokład dziobowy nie uległ zmianie. Za to wzrosła odległość między działami nr 2 i 3 co wymagało by wstawienia sekcji kadłuba.
    Kształt uskoku pokładu (z góry) i ciasnota hangaru (na wysokość na styk!) tradycyjnie mi nie odpowiadają.
    Niezależnie od tego jestem zadziwiony wymianą artylerii głównej na nowe działa. Chyba nikt tego nie praktykował, oraz w innych krajach bez problemu używano dział z przed pierwszej wojny (15' angielskie, 14' japońskie i amerykańskie).
    Pod względem parametrów okręty są "niemal" identyczne z krążownikami liniowymi Leszek Biały (ciut silniej uzbrojone, ciut wolniejsze, pancerz praktycznie ten sam). Mamy więc obecnie w służbie 4 pancerniki (8x406 / 26,5w lub 10x356 / 28w), 2 "wątpliwe" pancerniki (po modernizacji 7x356 / 24,5w) i aż 5 krążowników liniowych (3 Leszki 8x283 / 31,9w i 2 Bolesławy 6x356 / 30w). I o Leszkach (a więc i o Bolesławach) była mowa, że ze względu na pancerz w absolutnie żadnej sytuacji nie powinny się wdawać w walkę z pancernikami. Reasumując wydaje się, że brakuje nam we flocie "ciężkich argumentów", zdolnych walczyć z np Japońską eskadrą liczniejszą niż 4 okręty (bo już 2 Nagato i 2 Fuso to dla nas za wiele).
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2 Nagato i 2 Fuso to w sam raz dla naszych czterech pancerników, są lepiej opancerzone, prędkość i uzbrojenie mają wystarczające.

      Usuń
    2. Zmiana dotyczy kadłuba w rejonie uskoku (tu w tym przypadku kończy się forward deck - nie mylić z forcastle, czyli samym dziobem). Barbety z wieżami pozostały na swoich miejscach.
      Jeśli miałbym przebudować kadłub, to wolałbym zbudować nowy okręt.

      JKS

      Usuń
    3. Rysunki Bolesława Śmiałego (przed i po modernizacji) ściągnąłem do Painta, a następnie badałem 4 punkty: koniec rufy, przednia ściana barbety nr 3, tylnia ściana barbety nr 2, dziób (na linii wodnej). Położenie poszczególnych punktów (w pixelach):
      - było przed modernizacją 33 - 343 – 1072 - 1454
      - po modernizacji 22 - 334 - 1070 - 1455
      Stąd teza o wydłużeniu odległości między barbetami.
      Aczkolwiek teraz oglądając jeszcze raz wykryłem, że rysunek jest trochę „rozmyty”, co może świadczyć, że uległ jakiejś dziwnej kompresji i nie trzyma parametru „2 pixele = 1 stopa”.
      Mam zastrzeżenie do rysunku wież z góry, ale do wyjaśnienia potrzebny jest rysunek, więc spróbuje wysłać na priva.
      H_Babbock

      Usuń
    4. Zdarza się, że kopiowane do bloga rysunki - szczególnie dużych okrętów - trochę się deformują i nie wiem dlaczego, być może na skutek kolejnych zmian rozmiarów (pomniejszanie przy wklejaniu i ponowne powiększanie do oryginalnego rozmiaru). U mnie na obrazkach źródłowych wszystko jest ok.

      JKS

      Usuń
    5. De Villars kiedyś pisał, jak rozwiązać ten problem.

      Usuń
    6. Będę wdzięczny za linka, lub opis rozwiązania.

      JKS

      Usuń
    7. Nie podam linka, bo sam nie mogę tego znaleźć.

      Usuń
    8. Znalazłem:
      poniedziałek, 7 grudnia 2015
      de Villars 8 grudnia 2015 03:56

      Tytułem uzupełnienia, dodałem do posta rysunek okrętu z zacumowanym sterowcem. Przy okazji rozszyfrowałem tajemnicę "niewyraźnych" rysunków na blogu JKS. Otóż gdy rysunek ma zbyt dużą szerokość (czyli długość okrętu) to mimo zaznaczenia że ma być wklejony w oryginalnym rozmiarze, strona minimalnie modyfikuje jego rozmiar, co skutkuje tym "rozmazaniem". Rada jest na to jedna: wklejanie dużych obrazków przy pomocy zewnętrznego serwera (w tym przypadku imagebam.com). Praktykowałem to już przy okazji prezentowania całej mojej floty i w tym przypadku również okazało się to konieczne.

      H_Babbock

      Usuń
  5. Racja, przesadziłem pisząc "za wiele". Przewaga w ilości dział u Japończyków nie jest powalająca. Ale jeśli by się pojawiły jeszcze jakieś pancerniki Japońskie to będzie źle.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń