sobota, 16 stycznia 2016

Zbiornikowiec towarzyszący typu Pieniny 1933-1334 (2 szt.)



Zbiornikowiec towarzyszący typu Pieniny 1933-1334 (2 szt.)

Na początku wyjaśnienie określenia „towarzyszący” Jak zresztą można się było domyślić, zadaniem tych zbiornikowców jest bezpośrednie towarzyszenie okrętom bojowym w ich dłuższych rejsach, bez udziału w samych akcjach bojowych, oczywiście.
Aby sprostać tej roli, Pieniny charakteryzują się stosunkowo wysoką prędkością, dużym zasięgiem, a także wyposażone są w urządzenia umożliwiające tankowanie - przy ograniczonej prędkości i dobrych warunkach pogodowych – do dwóch okrętów w ruchu jednocześnie (do 4 na kotwicy). Tankowce te mogą zabrać do 1 950 t różnego rodzaju paliwa (mazut, olej napędowy, benzyna, kerozyna) w 12 osobnych zbiornikach. Również właściwości morskie są odpowiednie do wykonywania projektowanych zadań. Dodatkowym rozwiązaniem zapewniającym bezpieczeństwo (szczególnie w czasie tankowania w ruchu) jest wzmocnienie burt i zaopatrzenie je w odbijacze. Uzbrojenie służy praktycznie wyłącznie do samoobrony przed lotnictwem npla i ewentualnie wynurzonymi okrętami podwodnymi.
Wprawdzie Springsharp określił przestrzeń na tym – sporym przecież - okręcie tylko jako „adequate”, to należy podejść do tego z wyrozumiałością. W końcu jest to praktycznie wielka beka paliwa z „doczepionymi” dziobem i rufą i trudno spodziewać się na takiej jednostce przestronności i luksusów.
Patrząc na rysunek, można mieć obawy, że trapy burtowe będą co najmniej przeszkadzać przy tankowaniu. Dlatego założyłem, że w tym czasie mogą one być wciągane do wnętrza okrętu przez odpowiednio szerokie luki w burtach. Chociaż nie pokusiłem się o zaprojektowanie i rozrysowanie koniecznych do tego urządzeń, uważam, że jest to całkiem możliwe.
Przewiduję w niedalekiej przyszłości budowę kilku dalszych jednostek tego samego (lub zmodyfikowanego) typu.



Pieniny, Poland Fleet oiler laid down 1933

Displacement:
            3 364 t light; 3 456 t standard; 4 250 t normal; 4 885 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (302,16 ft / 295,28 ft) x 49,21 ft x (15,75 / 17,74 ft)
            (92,10 m / 90,00 m) x 15,00 m  x (4,80 / 5,41 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 68 lbs / 31 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 14 012 shp / 10 453 Kw = 21,00 kts
            Range 17 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 429 tons

Complement:
            132 - 171

Cost:
            £0,866 million / $3,464 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 25 tons, 0,6%
               - Guns: 25 tons, 0,6%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 408 tons, 9,6%
            Hull, fittings & equipment: 980 tons, 23,1%
            Fuel, ammunition & stores: 886 tons, 20,8%
            Miscellaneous weights: 1 950 tons, 45,9%
               - Hull below water: 1 300 tons
               - Hull above water: 650 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 079 lbs / 2 757 Kg = 172,1 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,57
            Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,650 / 0,663
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 17,18 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,00 degrees
            Stern overhang: 3,94 ft / 1,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       30,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:    30,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        20,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      15,37 ft / 4,68 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 97,9%
            Waterplane Area: 11 132 Square feet or 1 034 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 149%
            Structure weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 290 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,20
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Pieniny (1933)
Gorce (1934)

8 komentarzy:

  1. Znów mam wątpliwość, czy - przy takich proporcjach kadłuba - okręt nie jest zbyt szybki. Estetyka i uzbrojenie, w moim odczuciu, są bez zarzutu.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Okręt przydatny, zastanawia mnie jednak czy te niecałe 2tys ton wystarczy na coś więcej niż tankowanie 3-4 niszczycieli lub 1 krążownika. Optowałbym za jednostką z nieco większym zapasem paliwa (minimum 4tys).
    Dużą zaletą będzie stosunkowo szybkie dostarczanie paliwa jednostkom tego bardzo potrzebującym lub w ostateczności zaopatrywanie baz-wysp na Pacyfiku.
    Kpt.G

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ważna jest tu zaleta wymieniona przez Ciebie w drugim akapicie.

      JKS

      Usuń
  3. Bardzo przydatne jednostki ,przydałyby się mieć ich ze 4 ,może 5 takich jednostek ,ale jak kolega Kpt.G wspomniał powinniśmy mieć z 1 lub 2 większe jednostki .

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja się tu przyłączam do uwag kolegi ŁK. I jeszcze dodam, że jest za wolny dla zespołów floty. Bo jeżeli te 21 w to max. to jaka jest prędkość marszowa, wystarczająca?

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  5. "umożliwiające tankowanie - przy ograniczonej prędkości i dobrych warunkach pogodowych – do dwóch okrętów w ruchu". Wydawało mi się, że aż do DWS uważano, że w ruch można tankować jeden okręt (okręty były na holu, nie pamiętam, czy okręt holował tankowiec, czy na odwrót). Dopiero w trakcie DWS amerykanie wypracowali nowatorski system, w którym 2 okręty płynąc równolegle do tankowca jednocześnie były tankowane.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałem na myśli system amerykański; sądzę, że można było go zastosować już w 1933 r.

      JKS

      Usuń