Zbiornikowiec towarzyszący typu Pieniny 1933-1334 (2 szt.)
Na
początku wyjaśnienie określenia „towarzyszący” Jak zresztą można się było
domyślić, zadaniem tych zbiornikowców jest bezpośrednie towarzyszenie okrętom
bojowym w ich dłuższych rejsach, bez udziału w samych akcjach bojowych,
oczywiście.
Aby
sprostać tej roli, Pieniny
charakteryzują się stosunkowo wysoką prędkością, dużym zasięgiem, a także
wyposażone są w urządzenia umożliwiające tankowanie - przy ograniczonej
prędkości i dobrych warunkach pogodowych – do dwóch okrętów w ruchu
jednocześnie (do 4 na kotwicy). Tankowce te mogą zabrać do 1 950 t różnego
rodzaju paliwa (mazut, olej napędowy, benzyna, kerozyna) w 12 osobnych
zbiornikach. Również właściwości morskie są odpowiednie do wykonywania
projektowanych zadań. Dodatkowym rozwiązaniem zapewniającym bezpieczeństwo
(szczególnie w czasie tankowania w ruchu) jest wzmocnienie burt i zaopatrzenie
je w odbijacze. Uzbrojenie służy praktycznie wyłącznie do samoobrony przed
lotnictwem npla i ewentualnie wynurzonymi okrętami podwodnymi.
Wprawdzie
Springsharp określił przestrzeń na tym – sporym przecież - okręcie tylko jako
„adequate”, to należy
podejść do tego z wyrozumiałością. W końcu jest to praktycznie wielka beka
paliwa z „doczepionymi” dziobem i rufą i trudno spodziewać się na takiej
jednostce przestronności i luksusów.
Patrząc
na rysunek, można mieć obawy, że trapy burtowe będą co najmniej przeszkadzać
przy tankowaniu. Dlatego założyłem, że w tym czasie mogą one być wciągane do
wnętrza okrętu przez odpowiednio szerokie luki w burtach. Chociaż nie pokusiłem
się o zaprojektowanie i rozrysowanie koniecznych do tego urządzeń, uważam, że
jest to całkiem możliwe.
Przewiduję
w niedalekiej przyszłości budowę kilku dalszych jednostek tego samego (lub
zmodyfikowanego) typu.
Pieniny, Poland Fleet oiler laid down 1933
Displacement:
3 364
t light; 3 456 t standard; 4 250 t normal; 4 885 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(302,16
ft / 295,28 ft) x 49,21 ft x (15,75 / 17,74 ft)
(92,10
m / 90,00 m) x 15,00 m x (4,80 / 5,41 m)
Armament:
2
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
Weight of broadside 68 lbs / 31 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 14 012 shp / 10 453 Kw = 21,00 kts
Range
17 500nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 429 tons
Complement:
132
- 171
Cost:
£0,866
million / $3,464 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
25 tons, 0,6%
- Guns: 25 tons, 0,6%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
408 tons, 9,6%
Hull,
fittings & equipment: 980 tons, 23,1%
Fuel,
ammunition & stores: 886 tons, 20,8%
Miscellaneous
weights: 1 950 tons, 45,9%
- Hull below water: 1 300 tons
- Hull above water: 650 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 079 lbs / 2 757 Kg = 172,1 x 4,1
" / 105 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,57
Metacentric
height 3,7 ft / 1,1 m
Roll
period: 10,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,22
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,650 / 0,663
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 17,18 kts
Power
going to wave formation at top speed: 63 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 8,00 degrees
Stern
overhang: 3,94 ft / 1,20 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 30,00%, 12,14 ft / 3,70
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Aft deck: 30,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 20,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 15,37 ft / 4,68 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 83,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 97,9%
Waterplane
Area: 11 132 Square feet or 1 034 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 149%
Structure
weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 290 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,20
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Pieniny (1933)
Gorce (1934)
Znów mam wątpliwość, czy - przy takich proporcjach kadłuba - okręt nie jest zbyt szybki. Estetyka i uzbrojenie, w moim odczuciu, są bez zarzutu.
OdpowiedzUsuńŁK
Okręt przydatny, zastanawia mnie jednak czy te niecałe 2tys ton wystarczy na coś więcej niż tankowanie 3-4 niszczycieli lub 1 krążownika. Optowałbym za jednostką z nieco większym zapasem paliwa (minimum 4tys).
OdpowiedzUsuńDużą zaletą będzie stosunkowo szybkie dostarczanie paliwa jednostkom tego bardzo potrzebującym lub w ostateczności zaopatrywanie baz-wysp na Pacyfiku.
Kpt.G
Ważna jest tu zaleta wymieniona przez Ciebie w drugim akapicie.
UsuńJKS
Bardzo przydatne jednostki ,przydałyby się mieć ich ze 4 ,może 5 takich jednostek ,ale jak kolega Kpt.G wspomniał powinniśmy mieć z 1 lub 2 większe jednostki .
OdpowiedzUsuńA ja się tu przyłączam do uwag kolegi ŁK. I jeszcze dodam, że jest za wolny dla zespołów floty. Bo jeżeli te 21 w to max. to jaka jest prędkość marszowa, wystarczająca?
OdpowiedzUsuńPiotr
Prędkość marszowa 12 w.
UsuńJKS
"umożliwiające tankowanie - przy ograniczonej prędkości i dobrych warunkach pogodowych – do dwóch okrętów w ruchu". Wydawało mi się, że aż do DWS uważano, że w ruch można tankować jeden okręt (okręty były na holu, nie pamiętam, czy okręt holował tankowiec, czy na odwrót). Dopiero w trakcie DWS amerykanie wypracowali nowatorski system, w którym 2 okręty płynąc równolegle do tankowca jednocześnie były tankowane.
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Miałem na myśli system amerykański; sądzę, że można było go zastosować już w 1933 r.
UsuńJKS