środa, 1 października 2025

Budowa kolumbijskich okrętów podwodnych typu Narval 1934-1936 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich okrętów podwodnych typu Narval 1934-1936 (3 jednostki)

Pierwszy, zaprojektowany i zbudowany w kraju typ okrętu podwodnego. Wielkość pozwala na zaliczenie go do jednostek oceanicznych, choć działań stricte oceanicznych raczej się dla niego nie zakłada. W czasie projektowania, położono nacisk na wytrzymałość kadłuba sztywnego, prędkość nawodną i zasięg podwodny. Stąd, niektóre inne parametry są niższe, niż można by, w przypadku okrętu tej wielkości, oczekiwać.
W obcych flotach, najbardziej zbliżony do Narvala jest amerykański typ Cachalot (1933). Narval, przy nieznacznie większej wyporności, dysponuje również nieco większymi prędkościami, ale wyraźnie mniejszym zasięgiem nawodnym. Najważniejsze różnice na korzyść Narvala, to większy zasięg podwodny i przede wszystkim, znacznie większa wytrzymałość konstrukcji.
Dwie jednostki zlecono stoczni Astillero Naval No.1 w Callao, a jedną stoczni Astillero Naval No.3 w Cartagenie. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
W układzie dwukadłubowym, z zewnętrznymi głównymi zbiornikami balastowymi.
Napęd
Dwa silniki diesla Sulzer/SS o mocy po 1500 KM każdy oraz dwa silniki elektryczne GEV o mocy po 900 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx102 mm/40 BSB M1928, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 14,97 kg wynosi 11800 m;
- 1xIIx12,7/90 mm Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 6xIxwt533 mm z zapasem 16 torped.
Inne
Jednostkę wyposażono w dwie radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.

Narval, Great Colombia submarine laid down 1933, launched 1934, completed 1934 (engine 1933)

Displacement:
            1 060 t light; 1 086 t standard; 1 183(1 763) t normal; 1 260 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (271,27 ft / 267,06 ft) x 24,51 ft x (16,17 / 16,83 ft)
            (82,68 m / 81,40 m) x 7,47 m  x (4,93 / 5,13 m)

Armament:
      1 - 4,02" / 102 mm 40,0 cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1928 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 33 lbs / 15 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,288 t each, 5,153 t total
            submerged bow tubes + 8 torpedoes reload
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,288 t each, 2,576 t total
            submerged stern tubes + 2 torpedoes reload

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Geared drive, 2 shafts, 3 000(1800) shp / 2 238(1 343) Kw = 17,78(8,44) kts
            Range 6 000(90)nm at 10,00(5,00) kts
            Bunker normal = 91 tons at max displacement = 163 tons

Complement:
            50

Cost:
            £0,500 million / $2,002 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 21 tons, 1,7%
               - Guns: 5 tons, 0,4%
               - Weapons: 15 tons, 1,3%
            Machinery: 87 tons, 7,4%
            Hull, fittings & equipment: 946 tons, 80,0%
            Fuel, ammunition & stores: 116 tons, 9,8%
            Miscellaneous weights: 13 tons, 1,1%
               - Hull below water: 13 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              199 lbs / 90 Kg = 6,1 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 12,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,89

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,391 / 0,399
            Length to Beam Ratio: 10,90 : 1
            'Natural speed' for length: 16,34 kts
            Power going to wave formation at top speed: 38 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            13,00%,  9,02 ft / 2,75 m,  7,51 ft / 2,29 m
               - Forward deck:       36,00%,  7,51 ft / 2,29 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                42,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,02 ft / 1,53 m
               - Quarter deck:          9,00%,  5,02 ft / 1,53 m,  1,02 ft / 0,31 m
               - Average freeboard:                      6,07 ft / 1,85 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 33,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 46,4%
            Waterplane Area: 4 004 Square feet or 372 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 589%
            Structure weight / hull surface area: 124 lbs/sq ft or 605 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 3,06
                        - Longitudinal: 4,73
                        - Overall: 3,20
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Extremely poor accommodation and workspace room
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Operational diving depth - 96 m
Emergency diving depth - 154 m
Crush diving depth - 240 m

Narval (1934)
Rorcual (1935)
Cachalote (1936)