Budowa kolumbijskich okrętów podwodnych typu Narval 1934-1936 (3 jednostki)
Pierwszy, zaprojektowany i zbudowany w
kraju typ okrętu podwodnego. Wielkość pozwala na zaliczenie go do jednostek
oceanicznych, choć działań stricte
oceanicznych raczej się dla niego nie zakłada. W czasie projektowania, położono
nacisk na wytrzymałość kadłuba sztywnego, prędkość nawodną i zasięg podwodny. Stąd,
niektóre inne parametry są niższe, niż można by, w przypadku okrętu tej
wielkości, oczekiwać.
W obcych flotach, najbardziej zbliżony
do Narvala jest amerykański typ Cachalot (1933). Narval, przy nieznacznie większej wyporności, dysponuje również
nieco większymi prędkościami, ale wyraźnie mniejszym zasięgiem nawodnym.
Najważniejsze różnice na korzyść Narvala,
to większy zasięg podwodny i przede wszystkim, znacznie większa wytrzymałość
konstrukcji.
Dwie jednostki zlecono stoczni Astillero
Naval No.1 w Callao, a jedną stoczni Astillero Naval No.3 w Cartagenie.
Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
W układzie dwukadłubowym, z
zewnętrznymi głównymi zbiornikami balastowymi.
Napęd
Dwa silniki diesla Sulzer/SS o
mocy po 1500 KM każdy oraz dwa silniki elektryczne GEV o mocy po 900 KM każdy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx102
mm/40 BSB M1928, przy elewacji
maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 14,97 kg wynosi 11800
m;
- 1xIIx12,7/90 mm Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 6xIxwt533 mm z zapasem 16 torped.
Inne
Jednostkę wyposażono w dwie
radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.
Narval, Great Colombia submarine laid down 1933, launched 1934, completed 1934 (engine 1933)
Displacement:
1 060 t light;
1 086 t standard; 1 183(1 763) t normal; 1 260 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(271,27 ft / 267,06 ft)
x 24,51 ft x (16,17 / 16,83 ft)
(82,68 m / 81,40 m) x
7,47 m x (4,93 / 5,13 m)
Armament:
1 - 4,02" / 102 mm 40,0
cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 100 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1928 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck centre
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
1 raised
mount
Weight of broadside 33 lbs /
15 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,288 t each, 5,153 t total
submerged bow tubes + 8
torpedoes reload
2nd Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,288 t each, 2,576 t total
submerged stern tubes +
2 torpedoes reload
Machinery:
Diesel Internal
combustion engines plus batteries,
Geared drive, 2 shafts,
3 000(1800) shp / 2 238(1 343) Kw = 17,78(8,44) kts
Range 6 000(90)nm
at 10,00(5,00) kts
Bunker normal = 91 tons
at max displacement = 163 tons
Complement:
50
Cost:
£0,500 million / $2,002
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 21 tons, 1,7%
- Guns: 5 tons, 0,4%
- Weapons: 15 tons, 1,3%
Machinery: 87 tons,
7,4%
Hull, fittings &
equipment: 946 tons, 80,0%
Fuel, ammunition &
stores: 116 tons, 9,8%
Miscellaneous weights:
13 tons, 1,1%
- Hull below water: 13 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
199 lbs / 90 Kg = 6,1 x 4,0 " / 102 mm
shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,03
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 12,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,89
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,391 / 0,399
Length to Beam Ratio:
10,90 : 1
'Natural speed' for
length: 16,34 kts
Power going to wave
formation at top speed: 38 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 25,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 13,00%, 9,02 ft /
2,75 m, 7,51 ft / 2,29 m
- Forward deck: 36,00%, 7,51 ft / 2,29
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 42,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 5,02 ft / 1,53 m
- Quarter deck: 9,00%, 5,02 ft / 1,53
m, 1,02 ft / 0,31 m
- Average freeboard: 6,07 ft / 1,85 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 33,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 46,4%
Waterplane Area:
4 004 Square feet or 372 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 589%
Structure weight / hull
surface area: 124 lbs/sq ft or 605 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 3,06
-
Longitudinal: 4,73
- Overall:
3,20
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Extremely poor
accommodation and workspace room
Poor seaboat, wet and
uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Operational diving depth - 96 m
Emergency diving depth - 154 m
Crush diving depth - 240 m
Narval (1934)
Rorcual (1935)
Cachalote (1936)