sobota, 5 lipca 2025

Budowa kolumbijskich rzecznych ślizgaczy typu HG-1 1929 (6 jednostek)

Budowa kolumbijskich rzecznych ślizgaczy typu HG-1 1929 (6 jednostek)

Takiego maleństwa – w roli głównego bohatera postu – to tu jeszcze nie było!
Ślizgacze te mają niezbyt typowy napęd; większość istniejących ówcześnie realnie typów była napędzana silnikiem lotniczym i śmigłem. Okręciki te będą używane do bliskiego rozpoznania oraz zadań łącznikowych. Przy załodze do 2 osób, mogą przewieźć do 80 kg ładunku.
Karabin maszynowy jest „przenośny”, zamiennie można go umocować pomiędzy tylnymi siedzeniami i używać podczas ucieczki.
Ponieważ Springsharp nie przyjmuje do wiadomości faktu istnienia takich konstrukcji, raport jest wygenerowany częściowo „ręcznie”
Po dwie jednostki zbudowały stocznie: Astillero Fluvial Iquitos, Astillero Fluvial Riberalta i Astillero Fluvial Puerto Arica. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

Płaskodenny z redanem.
Napęd
Silnik benzynowy GM/JSFM o mocy 120KM.
Do prędkości zastosowano współczynnik zwiększający 2,799.
Uzbrojenie
Ślizgacz wyposażono w:
- 1xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano radiostację krótkofalową. 

HG-1, Great Colombia hydroglider laid down 1929

Displacement:
            1 t light; 1 t standard; 2 t normal; 2 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (23,24 ft / 22,74 ft) x 6,50 ft x (1,51 / 1,66 ft)
            (7,08 m / 6,93 m) x 1,98 m  x (0,46 / 0,50 m)

Armament:
      1 - 0,30" / 7,62 mm 80,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 120 shp / 90 Kw = 31,64 kts
            Range 180nm at 16,00 kts
            Bunker normal = 0,55 tons, at max displacement = 1 tons
              Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
            2 - 4

Cost:
            £0,001 million / $0,004 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 2,8%
               - Guns: 0 tons, 2,8%
            Machinery: 1 tons, 57,4%
            Hull, fittings & equipment: 0 tons, 12,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 27,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              0 lbs / 0 Kg = 21,4 x 0,3 " / 7,62 mm shells or 0,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 2,48
            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
            Roll period: 4,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 27 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,14

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,328
            Length to Beam Ratio: 3,50 : 1
            'Natural speed' for length: 6,37 kts
            Power going to wave formation at top speed: 82 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  2,00 ft / 0,61 m,  1,74 ft / 0,53 m
               - Forward deck:       22,00%,  1,51 ft / 0,46 m,  1,51 ft / 0,46 m
               - Aft deck:                22,00%,  1,51 ft / 0,46 m,  1,51 ft / 0,46 m
               - Quarter deck:        28,00%,  1,51 ft / 0,46 m,  1,51 ft / 0,46 m
               - Average freeboard:                      1,60 ft / 0,49 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 195,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): +infinity
            Waterplane Area: 90 Square feet or 8 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 25%
            Structure weight / hull surface area: 2 lbs/sq ft or 11 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,19
                        - Longitudinal: 2,20
                        - Overall: 0,24
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

HG-1 - HG-6 (1929)