niedziela, 8 listopada 2020

Modernizacja francuskich predrednotów typu Danton dla Jugosławii i Grecji 1936-1937 (3 szt.) cz.I

Modernizacja francuskich predrednotów typu Danton dla Jugosławii i Grecji 1936-1937 (3 szt.) cz.I

Pomysłodawcą projektu jest kolega Hrotgar. Legendy są wspólnego autorstwa Pomysłodawcy i mojej skromnej osoby, a opis techniczny – jak zwykle – mój.

Temat zostanie opublikowany w trzech częściach:

- część I – legenda przedmodernizacyjna i okręt dla Jugosławii;

- część II – okręty dla Grecji;

- część III – legenda pomodernizacyjna.

Część I.

Nie wszystkie państwa były w stanie pozwolić sobie na drednoty, a tym bardziej superdrednoty w okresie po I Wojnie Światowej. Po zakończeniu wojny, Grecja szukała możliwości wzmocnienia swojej floty; z racji braku możliwości ukończenia jednostki typu Salamis oraz braku środków, poszukiwania szły w kierunku okrętu relatywnie taniego, niekoniecznie nowego. W podobnej sytuacji była flota Jugosłowiańska. Powstałemu na gruzach Austro-Węgier państwu nie udało się pozyskać istotnej części austro-węgierskiej floty.

Będąc w podobnej sytuacji, obydwa państwa postanowiły zrobić coś relatywnie rzadkiego, połączyć swoje siły oraz środki i dzięki temu, zaopatrzyć swoje floty w cięższe okręty. Ustalono zapotrzebowanie floty greckiej na dwie jednostki, a jugosłowiańskiej na jedną. Podział kosztów przyjęto w stosunku 34% dla Jugosławii i 66% dla Grecji.

W wyniku tego, wystosowano wspólne zapytanie ofertowe do Francji, Wielkiej Brytanii i USA. Najlepsze warunki uzyskano we Francji, która zaproponowała odstąpienie w cenie złomu trzech predrednotów typu Danton (1911) oraz przeprowadzenie ich modernizacji. Prace modernizacyjne odbyły się:

- w stoczni Arsenal de Brest, Ilirija (ex-Diderot) dla Jugosławii (1933-36);

- w stoczni AC de la Loire St-Nazaire, Salamis i Eurymedonas (ex-Wolter i ex-Condorcet) dla Grecji (1933-37).

Poniżej opis modernizacji okrętu jugosłowiańskiego.

Kadłub

Przebudowano dziobnicę oraz dokonano znacznych zmian podziału wewnętrznego, spowodowanych likwidacją istniejących i budową nowych barbet oraz wymianą napędu.

Napęd

Wymieniony całkowicie. Zainstalowano w dwu kotłowniach cztery kotły Guyot du Temple i cztery zestawy turbin parowych typu Rateau-Bretagne z przekładniami w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowano w całości. Zainstalowano:

- 3xIIx340 mm/45 (13.4") Model 1912M, przy elewacji maksymalnej 23o donośność maksymalna pociskiem APC 554,0 kg wynosi 26600 m;

- 8xIIx140 mm/56 (5.5”) Model 1932, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 39,8 kg wynosi 23400 m;

- 6xIIx83,5 mm/55 (3.23”) Model 1924, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 10,0 kg wynosi 17790 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11300 m;

- 4xII+4xIx40 mm/64 (1,57”) Model 1929, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 10530 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 7670 m;

- 4xIIx15 mm/80 (0,59”) Model 1932, przy elewacji maksymalnej 90o donośność pociskiem HE 0,06 kg wynosi 4050 m.

Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki główne o bazie 7,2 m i dwa dalocelowniki pomocnicze/plot o bazie 4,1 m. Ponadto, dwie wieże artylerii głównej wyposażono w dalmierze optyczne o bazie 9,0 m.

Opancerzenie

Skrócono górny pas pancerny ze 131,5 do 96,8 m. Wzmocniono główny pokład pancerny z 48 do 90 mm. Zamontowano grodzie oraz bąble ptorp o grubości po 48 mm.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy.

W wyniku modernizacji:

- wyporność normalna zwiększyła się z 18318 do 20448 t;

- prędkość maksymalna wzrosła z 19,4 do 23,23 w;

- zasięg maksymalny wzrósł z 3370 Mm przy 10 w, do 6900 Mm przy 12 w;

- ciężar realnej salwy burtowej wzrósł z 3098 do 3708 kg.

Koszt modernizacji wyniósł ok. 72% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Jak zapewne zauważyliście, uzbrojenie – za wyjątkiem artylerii głównej – oparte jest na produktach Škody, podobnie jak w przypadku realnego niszczyciela Dubrovnik, lub blogowego krążownika Dalmacija. Modele te charakteryzują się świetną balistyką co powoduje, że liczna artyleria średnia i plot okrętu prezentuje się co najmniej dobrze.

Przekrój kadłuba okrętu został poprowadzony na wysokości drugiego od dziobu stanowiska 140 mm. 

Ilirija, Yugoslavia battleship laid down 1907, launched 1909, completed 1911, modernized 1936 (engine 1935)

 Displacement:

            18 249 t light; 19 617 t standard; 20 448 t normal; 21 113 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (479,89 ft / 475,39 ft) x 84,65 ft (Bulges 94,49 ft) x (27,69 / 28,50 ft)

            (146,27 m / 144,90 m) x 25,80 m (Bulges 28,80 m)  x (8,44 / 8,69 m)

 Armament:

      6 - 13,39" / 340 mm 45,0 cal guns - 1 221,36lbs / 554,00kg shells, 150 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1912 Model

              3 x 2-gun mounts on centreline ends, majority aft

                        1 raised mount aft - superfiring

      16 - 5,51" / 140 mm 56,0 cal guns - 87,74lbs / 39,80kg shells, 300 per gun

              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1932 Model

              8 x 2-gun mounts on sides, evenly spread

      12 - 3,29" / 83,5 mm 55,0 cal guns - 22,05lbs / 10,00kg shells, 600 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1924 Model

              6 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        6 raised mounts

      12 - 1,57" / 40,0 mm 64,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 800 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

              4 x Single mounts centreline, forward deck aft

                        4 double raised mounts

      8 - 0,59" / 15,0 mm 80,0 cal guns - 0,13lbs / 0,06kg shells, 3 600 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1932 Model

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 8 175 lbs / 3 708 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   10,6" / 270 mm           317,59 ft / 96,80 m     14,11 ft / 4,30 m

            Ends:   5,91" / 150 mm           122,70 ft / 37,40 m     14,11 ft / 4,30 m

              35,10 ft / 10,70 m Unarmoured ends

            Upper: 1,89" / 48 mm 317,59 ft / 96,80 m     7,87 ft / 2,40 m

              Main Belt covers 103% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,89" / 48 mm 317,59 ft / 96,80 m     21,00 ft / 6,40 m

            Beam between torpedo bulkheads 74,80 ft / 22,80 m

    - Hull Bulges:

                        1,89" / 48 mm 317,59 ft / 96,80 m     28,87 ft / 8,80 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   13,4" / 340 mm           7,64" / 194 mm                      13,4" / 340 mm

            2nd:     1,89" / 48 mm 0,98" / 25 mm             1,89" / 48 mm

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 5,31" / 135 mm

    - Conning towers: Forward 13,39" / 340 mm, Aft 6,50" / 165 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 45 000 shp / 33 570 Kw = 23,23 kts

            Range 6 900nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 496 tons

 Complement:

            854 - 1 111

 Cost:

            £1,211 million / $4,845 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 070 tons, 10,1%

               - Guns: 2 070 tons, 10,1%

            Armour: 8 246 tons, 40,3%

               - Belts: 2 685 tons, 13,1%

               - Torpedo bulkhead: 466 tons, 2,3%

               - Bulges: 641 tons, 3,1%

               - Armament: 1 771 tons, 8,7%

               - Armour Deck: 2 363 tons, 11,6%

               - Conning Towers: 320 tons, 1,6%

            Machinery: 1 278 tons, 6,3%

            Hull, fittings & equipment: 6 655 tons, 32,5%

            Fuel, ammunition & stores: 2 199 tons, 10,8%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              34 248 lbs / 15 535 Kg = 28,6 x 13,4 " / 340 mm shells or 5,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,17

            Metacentric height 5,2 ft / 1,6 m

            Roll period: 17,4 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,25

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,575 / 0,577

            Length to Beam Ratio: 5,03 : 1

            'Natural speed' for length: 21,80 kts

            Power going to wave formation at top speed: 57 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees

            Stern overhang: 4,49 ft / 1,37 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            19,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  23,95 ft / 7,30 m

               - Forward deck:       56,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,62 ft / 7,20 m

               - Aft deck:    11,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  15,42 ft / 4,70 m

               - Quarter deck:        14,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  16,08 ft / 4,90 m

               - Average freeboard:                      21,90 ft / 6,67 m

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 69,4%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 143,8%

            Waterplane Area: 28 760 Square feet or 2 672 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 107%

            Structure weight / hull surface area: 176 lbs/sq ft or 861 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,90

                        - Longitudinal: 2,74

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily