Modernizacja
francuskich predrednotów typu Danton
dla Jugosławii i Grecji 1936-1937 (3
szt.) cz.I
Pomysłodawcą
projektu jest kolega Hrotgar. Legendy są wspólnego autorstwa Pomysłodawcy i
mojej skromnej osoby, a opis techniczny – jak zwykle – mój.
Temat
zostanie opublikowany w trzech częściach:
-
część I – legenda przedmodernizacyjna i okręt dla Jugosławii;
-
część II – okręty dla Grecji;
- część III – legenda pomodernizacyjna.
Część I.
Nie
wszystkie państwa były w stanie pozwolić sobie na drednoty, a tym bardziej
superdrednoty w okresie po I Wojnie Światowej. Po zakończeniu wojny, Grecja
szukała możliwości wzmocnienia swojej floty; z racji braku możliwości
ukończenia jednostki typu Salamis
oraz braku środków, poszukiwania szły w kierunku okrętu relatywnie taniego,
niekoniecznie nowego. W podobnej sytuacji była flota Jugosłowiańska. Powstałemu
na gruzach Austro-Węgier państwu nie udało się pozyskać istotnej części austro-węgierskiej
floty.
Będąc
w podobnej sytuacji, obydwa państwa postanowiły zrobić coś relatywnie rzadkiego,
połączyć swoje siły oraz środki i dzięki
temu, zaopatrzyć swoje floty w cięższe okręty. Ustalono zapotrzebowanie floty
greckiej na dwie jednostki, a jugosłowiańskiej na jedną. Podział kosztów
przyjęto w stosunku 34% dla Jugosławii i 66% dla Grecji.
W
wyniku tego, wystosowano wspólne zapytanie ofertowe do Francji, Wielkiej
Brytanii i USA. Najlepsze warunki uzyskano we Francji, która zaproponowała
odstąpienie w cenie złomu trzech predrednotów typu Danton (1911) oraz przeprowadzenie ich modernizacji. Prace
modernizacyjne odbyły się:
- w
stoczni Arsenal de Brest, Ilirija (ex-Diderot) dla Jugosławii (1933-36);
- w stoczni AC de la Loire St-Nazaire, Salamis i Eurymedonas (ex-Wolter i ex-Condorcet) dla Grecji (1933-37).
Poniżej
opis modernizacji okrętu jugosłowiańskiego.
Kadłub
Przebudowano
dziobnicę oraz dokonano znacznych zmian podziału wewnętrznego, spowodowanych
likwidacją istniejących i budową nowych barbet oraz wymianą napędu.
Napęd
Wymieniony
całkowicie. Zainstalowano w dwu kotłowniach cztery kotły Guyot du Temple i
cztery zestawy turbin parowych typu Rateau-Bretagne z przekładniami w czterech
maszynowniach.
Uzbrojenie
Istniejące
zdemontowano w całości. Zainstalowano:
- 3xIIx340 mm/45 (13.4") Model 1912M,
przy elewacji maksymalnej 23o donośność maksymalna pociskiem APC
554,0 kg wynosi 26600 m;
- 8xIIx140 mm/56 (5.5”) Model 1932, przy elewacji
maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 39,8 kg wynosi 23400 m;
- 6xIIx83,5 mm/55 (3.23”) Model 1924, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 10,0 kg wynosi 17790 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 11300 m;
- 4xII+4xIx40
mm/64 (1,57”) Model 1929, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 10530 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność tym
samym pociskiem wynosi 7670 m;
- 4xIIx15 mm/80 (0,59”) Model 1932, przy elewacji maksymalnej
90o donośność pociskiem HE 0,06 kg wynosi 4050 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa
dalocelowniki główne o bazie 7,2 m i dwa dalocelowniki pomocnicze/plot o bazie
4,1 m. Ponadto, dwie wieże artylerii głównej wyposażono w dalmierze optyczne o
bazie 9,0 m.
Opancerzenie
Skrócono górny pas pancerny ze 131,5 do 96,8
m. Wzmocniono główny pokład pancerny z 48 do 90 mm. Zamontowano grodzie oraz
bąble ptorp o grubości po 48 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i
kominy.
W wyniku modernizacji:
- wyporność normalna zwiększyła się z 18318
do 20448 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 19,4 do 23,23
w;
- zasięg maksymalny wzrósł z 3370 Mm przy 10
w, do 6900 Mm przy 12 w;
- ciężar realnej salwy burtowej wzrósł z 3098
do 3708 kg.
Koszt modernizacji wyniósł ok. 72% wartości
porównywalnego okrętu nowego.
Jak zapewne zauważyliście, uzbrojenie – za
wyjątkiem artylerii głównej – oparte jest na produktach Škody, podobnie jak w
przypadku realnego niszczyciela Dubrovnik,
lub blogowego krążownika Dalmacija. Modele
te charakteryzują się świetną balistyką co powoduje, że liczna artyleria
średnia i plot okrętu prezentuje się co najmniej dobrze.
Przekrój kadłuba okrętu został poprowadzony na wysokości drugiego od dziobu stanowiska 140 mm.
Ilirija, Yugoslavia battleship laid down 1907, launched 1909, completed
1911, modernized 1936 (engine 1935)
Displacement:
18 249 t light;
19 617 t standard; 20 448 t normal; 21 113 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(479,89 ft / 475,39 ft)
x 84,65 ft (Bulges 94,49 ft) x (27,69 / 28,50 ft)
(146,27 m / 144,90 m) x
25,80 m (Bulges 28,80 m) x (8,44 / 8,69
m)
Armament:
6 - 13,39" / 340 mm
45,0 cal guns - 1 221,36lbs / 554,00kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1912 Model
3 x 2-gun mounts on centreline ends, majority
aft
1 raised
mount aft - superfiring
16 - 5,51" / 140 mm
56,0 cal guns - 87,74lbs / 39,80kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
8 x 2-gun mounts on sides, evenly spread
12 - 3,29" / 83,5 mm
55,0 cal guns - 22,05lbs / 10,00kg shells, 600 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1924 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
12 - 1,57" / 40,0 mm
64,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 800 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 x Single mounts centreline, forward deck
aft
4 double raised
mounts
8 - 0,59" / 15,0 mm
80,0 cal guns - 0,13lbs / 0,06kg shells, 3 600 per gun
Machine guns in deck mounts, 1932 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 8 175
lbs / 3 708 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 10,6" / 270 mm 317,59 ft / 96,80 m 14,11
ft / 4,30 m
Ends: 5,91" / 150 mm 122,70 ft / 37,40 m 14,11
ft / 4,30 m
35,10 ft / 10,70 m Unarmoured ends
Upper: 1,89" / 48 mm 317,59 ft / 96,80 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Main Belt covers 103% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,89"
/ 48 mm 317,59 ft / 96,80 m 21,00 ft / 6,40 m
Beam between torpedo
bulkheads 74,80 ft / 22,80 m
- Hull Bulges:
1,89"
/ 48 mm 317,59 ft / 96,80 m 28,87 ft / 8,80 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,4" / 340 mm 7,64" / 194 mm 13,4"
/ 340 mm
2nd: 1,89" / 48 mm 0,98" / 25 mm 1,89"
/ 48 mm
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
5,31" / 135 mm
- Conning towers: Forward 13,39" / 340 mm, Aft 6,50" / 165 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
45 000 shp / 33 570 Kw = 23,23 kts
Range 6 900nm at
12,00 kts
Bunker at max displacement
= 1 496 tons
Complement:
854 - 1 111
Cost:
£1,211 million / $4,845
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 070
tons, 10,1%
- Guns: 2 070 tons, 10,1%
Armour: 8 246
tons, 40,3%
- Belts: 2 685 tons, 13,1%
-
Torpedo bulkhead: 466 tons, 2,3%
- Bulges: 641 tons, 3,1%
- Armament: 1 771 tons, 8,7%
- Armour Deck: 2 363 tons, 11,6%
- Conning Towers: 320 tons, 1,6%
Machinery: 1 278
tons, 6,3%
Hull, fittings &
equipment: 6 655 tons, 32,5%
Fuel, ammunition &
stores: 2 199 tons, 10,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
34 248 lbs / 15 535 Kg = 28,6 x
13,4 " / 340 mm shells or 5,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,17
Metacentric height 5,2
ft / 1,6 m
Roll period: 17,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,25
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,575 / 0,577
Length to Beam Ratio:
5,03 : 1
'Natural speed' for length:
21,80 kts
Power going to wave
formation at top speed: 57 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 56
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 4,49 ft
/ 1,37 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 25,59 ft /
7,80 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 56,00%, 23,95 ft / 7,30
m, 23,62 ft / 7,20 m
- Aft deck: 11,00%, 15,42 ft / 4,70 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Quarter deck: 14,00%, 15,42 ft /
4,70 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Average freeboard: 21,90 ft / 6,67 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 69,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 143,8%
Waterplane Area:
28 760 Square feet or 2 672 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 107%
Structure weight / hull
surface area: 176 lbs/sq ft or 861 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,90
-
Longitudinal: 2,74
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily