środa, 8 kwietnia 2015

Zmodernizowany monitor typu Admirał Sierpinek 1925 (1 szt.)



Zmodernizowany monitor typu Admirał Sierpinek 1925 (1 szt.)

Ponieważ nasz jedyny zbudowany w roku 1912 monitor powoli, lecz stale tracił swą wartość bojową, zdecydowano się na jego modernizację. Sądzę, że uzyskano tą drogą wartościowy okręt przybrzeżny na następne 15-20 lat. Koszt modernizacji wyniósł 40,4% wartości nowego okrętu o tych charakterystykach. Jest to wprawdzie powyżej zakładanej przeze mnie granicy opłacalności, ale uznałem, że na 0,4% mogę przymknąć oko :).
Prace modernizacyjne objęły m.in.:
- cały układ napędowy, zamontowanie w miejsce kotłowni i tłokowych maszyn parowych spalinowych silników wysokoprężnych (diesli);
- wymianę całej artylerii średniego i małego kalibru, wymianę dział 356 mm na najnowszy model 1925 oraz modernizację wieży tych dział;
- skrócenie głównego i górnego pasa pancernego, zwiększenie grubości pokładu pancernego z 50 do 75 mm, zwiększenie grubości grodzi przeciwtorpedowych z 50 do 75 mm;
- niemal całkowitą przebudowę nadbudówek i częściową masztów;
- wymianę systemu kierowania ogniem i wyposażenia radiotechnicznego;
- drobne zmiany aranżacji kadłuba.
Pozostawiono możliwość zabrania i wysadzenia na brzeg desantu, lecz jego liczbę zmniejszono z 200 do ok. 100 żołnierzy. Umożliwiono zabranie na pokład i postawienie 30 min oraz wyposażono okręt w trał parawanowy.
Zdziwienie może budzić bardzo silne uzbrojenie plot, jednak biorąc pod uwagę, że okręt będzie działał w strefie przybrzeżnej, czyli często w stałym zasięgu sił powietrznych wroga, takie uzbrojenie jest – moim zdaniem – niezbędne.
Spostrzegawczy Czytelnicy zapewne zauważą różnicę pomiędzy podaną przeze mnie powyżej grubością pokładu pancernego, a odpowiednią wartością z raportu. Już się tłumaczę. Springsharp automatycznie „rozciąga” pokład pancerny na całej powierzchni pomiędzy burtami i skrajnymi poprzecznymi grodziami pancernymi, więc przy tej szerokości kadłuba daje to w efekcie wielkopowierzchniową i „niemiłosiernie” ciężką „płytę nagrobną” Ja uznałem, że nie wszystkie obszary pod tą płytą wymagają maksymalnej ochrony (75 mm) i ustaliłem w raporcie średnią grubość pokładu pancernego na 65 mm.
Ponieważ pierwotny projekt zawierał błąd polegający na zbytnim wysunięciu w kierunku dziobu artylerii głównej, dla zrównoważenia wzdłużnego okrętu wszystkie magazyny paliwa, wody, żywności itp. (za wyjątkiem amunicyjnych) zostały ulokowane w rufowej części jednostki.
Dopiero po narysowaniu rzutu poziomego, okazało się jaka to łajba straszliwa, wręcz jakaś „półpopowka”! Te „puszyste” proporcje wynikły z konieczności uzyskania zakładanej wyporności przy małym zanurzeniu oraz odpowiedniej stateczności w sytuacji braku bąbli przeciwtorpedowych. Biorąc pod uwagę niewielką prędkość okrętu i skromne wymagania pod względem dzielności morskiej, można chyba takie kształty zaakceptować, tym bardziej, że dają one znakomitą stabilność kadłuba ważną dla celności ognia.


Admirał Sierpinek modernized, Poland Monitor laid down 1925

Displacement:
            6 885 t light; 7 582 t standard; 7 676 t normal; 7 750 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (414,99 ft / 413,39 ft) x 91,86 ft x (11,32 / 11,41 ft)
            (126,49 m / 126,00 m) x 28,00 m  x (3,45 / 3,48 m)

Armament:
      2 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 160 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mount, 1925 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
      10 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 800 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      12 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread 6 raised mounts
      2 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 3 516 lbs / 1 595 kg
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 30 reloads - 17,322 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   5,91" / 150 mm           259,19 ft / 79,00 m     8,53 ft / 2,60 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,95" / 75 mm 104,99 ft / 32,00 m     7,55 ft / 2,30 m
              Main Belt covers 96% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        2,95" / 75 mm 259,19 ft / 79,00 m     5,91 ft / 1,80 m
            Beam between torpedo bulkheads 82,02 ft / 25,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   5,91" / 150 mm           2,95" / 75 mm             5,91" / 150 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 2,56" / 65 mm

   - Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 2,95" / 75 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 563 shp / 1 912 Kw = 12,00 kts
            Range 1 750nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 168 tons

Complement:
            409 - 533

Cost:
            £0,815 million / $3,259 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 721 tons, 9,4%
               - Guns: 700 tons, 9,1%
               - Weapons: 22 tons, 0,3%
            Armour: 2 258 tons, 29,4%
               - Belts: 772 tons, 10,1%
               - Torpedo bulkhead: 167 tons, 2,2%
               - Armament: 180 tons, 2,3%
               - Armour Deck: 1 065 tons, 13,9%
               - Conning Towers: 74 tons, 1,0%
            Machinery: 83 tons, 1,1%
            Hull, fittings & equipment: 3 823 tons, 49,8%
            Fuel, ammunition & stores: 790 tons, 10,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              20 842 lbs / 9 454 Kg = 15,1 x 14,0 " / 356 mm shells or 6,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,37
            Metacentric height 7,7 ft / 2,3 m
            Roll period: 13,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,13

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,625 / 0,626
            Length to Beam Ratio: 4,50 : 1
            'Natural speed' for length: 20,33 kts
            Power going to wave formation at top speed: 24 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 90
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Forward deck:       31,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:    31,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        19,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Average freeboard:                      13,20 ft / 4,02 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 57,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 173,7%
            Waterplane Area: 28 428 Square feet or 2 641 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 130%
            Structure weight / hull surface area: 134 lbs/sq ft or 655 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,54
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform