Zmodernizowany monitor typu Admirał Sierpinek 1925 (1 szt.)
Ponieważ
nasz jedyny zbudowany w roku 1912 monitor powoli, lecz stale tracił swą wartość
bojową, zdecydowano się na jego modernizację. Sądzę, że uzyskano tą drogą
wartościowy okręt przybrzeżny na następne 15-20 lat. Koszt modernizacji wyniósł
40,4% wartości nowego okrętu o tych charakterystykach. Jest to wprawdzie
powyżej zakładanej przeze mnie granicy opłacalności, ale uznałem, że na 0,4%
mogę przymknąć oko :).
Prace
modernizacyjne objęły m.in.:
- cały
układ napędowy, zamontowanie w miejsce kotłowni i tłokowych maszyn parowych
spalinowych silników wysokoprężnych (diesli);
- wymianę
całej artylerii średniego i małego kalibru, wymianę dział 356 mm na najnowszy
model 1925 oraz modernizację wieży tych dział;
- skrócenie
głównego i górnego pasa pancernego, zwiększenie grubości pokładu pancernego z
50 do 75 mm, zwiększenie grubości grodzi przeciwtorpedowych z 50 do 75 mm;
- niemal
całkowitą przebudowę nadbudówek i częściową masztów;
- wymianę
systemu kierowania ogniem i wyposażenia radiotechnicznego;
- drobne
zmiany aranżacji kadłuba.
Pozostawiono
możliwość zabrania i wysadzenia na brzeg desantu, lecz jego liczbę zmniejszono z
200 do ok. 100 żołnierzy. Umożliwiono zabranie na pokład i postawienie 30 min
oraz wyposażono okręt w trał parawanowy.
Zdziwienie
może budzić bardzo silne uzbrojenie plot, jednak biorąc pod uwagę, że okręt
będzie działał w strefie przybrzeżnej, czyli często w stałym zasięgu sił
powietrznych wroga, takie uzbrojenie jest – moim zdaniem – niezbędne.
Spostrzegawczy
Czytelnicy zapewne zauważą różnicę pomiędzy podaną przeze mnie powyżej
grubością pokładu pancernego, a odpowiednią wartością z raportu. Już się
tłumaczę. Springsharp automatycznie „rozciąga” pokład pancerny na całej
powierzchni pomiędzy burtami i skrajnymi poprzecznymi grodziami pancernymi,
więc przy tej szerokości kadłuba daje to w efekcie wielkopowierzchniową i „niemiłosiernie”
ciężką „płytę nagrobną” Ja uznałem, że nie wszystkie obszary pod tą płytą
wymagają maksymalnej ochrony (75 mm) i ustaliłem w raporcie średnią grubość
pokładu pancernego na 65 mm.
Ponieważ
pierwotny projekt zawierał błąd polegający na zbytnim wysunięciu w kierunku
dziobu artylerii głównej, dla zrównoważenia wzdłużnego okrętu wszystkie
magazyny paliwa, wody, żywności itp. (za wyjątkiem amunicyjnych) zostały
ulokowane w rufowej części jednostki.
Dopiero
po narysowaniu rzutu poziomego, okazało się jaka to łajba straszliwa, wręcz jakaś
„półpopowka”! Te „puszyste” proporcje wynikły z konieczności uzyskania
zakładanej wyporności przy małym zanurzeniu oraz odpowiedniej stateczności w
sytuacji braku bąbli przeciwtorpedowych. Biorąc pod uwagę niewielką prędkość
okrętu i skromne wymagania pod względem dzielności morskiej, można chyba takie
kształty zaakceptować, tym bardziej, że dają one znakomitą stabilność kadłuba
ważną dla celności ognia.
Admirał Sierpinek modernized, Poland Monitor
laid down 1925
Displacement:
6 885
t light; 7 582 t standard; 7 676 t normal; 7 750 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(414,99
ft / 413,39 ft) x 91,86 ft x (11,32 / 11,41 ft)
(126,49
m / 126,00 m) x 28,00 m x (3,45 / 3,48
m)
Armament:
2
- 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 160
per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mount, 1925 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
10 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 800
per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 600 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Quad mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts
12 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread 6
raised mounts
2
- 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck Centre
2 raised mounts
Weight of broadside 3 516 lbs / 1 595 kg
Mines
2
- 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 30 reloads - 17,322 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 5,91" / 150 mm 259,19 ft / 79,00 m 8,53
ft / 2,60 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,95" / 75 mm 104,99 ft / 32,00 m 7,55 ft
/ 2,30 m
Main Belt covers 96% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
2,95"
/ 75 mm 259,19 ft / 79,00 m 5,91 ft / 1,80 m
Beam
between torpedo bulkheads 82,02 ft / 25,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 5,91" / 150 mm 2,95" / 75 mm 5,91"
/ 150 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 2,56" / 65 mm
-
Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 2,95" / 75 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 2 563 shp / 1 912 Kw = 12,00 kts
Range
1 750nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 168 tons
Complement:
409
- 533
Cost:
£0,815
million / $3,259 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
721 tons, 9,4%
- Guns: 700 tons, 9,1%
- Weapons: 22 tons, 0,3%
Armour:
2 258 tons, 29,4%
- Belts: 772 tons, 10,1%
- Torpedo bulkhead: 167 tons, 2,2%
- Armament: 180 tons, 2,3%
- Armour Deck: 1 065 tons, 13,9%
- Conning Towers: 74 tons, 1,0%
Machinery:
83 tons, 1,1%
Hull,
fittings & equipment: 3 823 tons, 49,8%
Fuel,
ammunition & stores: 790 tons, 10,3%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
20 842 lbs / 9 454 Kg = 15,1 x 14,0
" / 356 mm shells or 6,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,37
Metacentric
height 7,7 ft / 2,3 m
Roll
period: 13,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,13
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,625 / 0,626
Length
to Beam Ratio: 4,50 : 1
'Natural
speed' for length: 20,33 kts
Power
going to wave formation at top speed: 24 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 90
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 6,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 13,12 ft / 4,00 m
-
Forward deck: 31,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Aft deck: 31,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 19,00%, 13,12 ft /
4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 13,20 ft / 4,02 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 57,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 173,7%
Waterplane
Area: 28 428 Square feet or 2 641 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 130%
Structure
weight / hull surface area: 134 lbs/sq ft or 655 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,54
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform