niedziela, 29 listopada 2015

Lotniskowiec typu Hetman Kamieniecki 1930-1931 (2 szt.)



Lotniskowiec typu Hetman Kamieniecki 1930-1931 (2 szt.)

Po dość udanym Hetmanie Tarnowskim, przyszła pora na większe jednostki. Są to duże lotniskowce – nazwijmy je – uderzeniowe, mieszczące się jednak swobodnie w ograniczeniach traktatowych (21 824 ts wobec maksymalnej 27 000 ts).
Okręty posiadają dość liczną grupę lotniczą, „usamolotowienie” wynosi 377 tn / samolot (dla porównania u Hetmana Tarnowskiego 471 tn / samolot). Osiągnięto to projektując mało dla okrętu wojennego elegancki kształt kadłuba. Szerokość kadłuba pomiędzy skrajnymi burtowymi działami 120 mm jest stała, co jest stosowane raczej w przypadku dużych statków handlowych, np. tankowców. Na szczęście pod pokładem lotniczym tych topornych kształtów nie widać. Jednakże dzięki temu zabiegowi z kadłubem uzyskano dużą powierzchnię (jednopoziomowego) hangaru i możliwe stało się pomieszczenie na nim 70 samolotów (pierwotnie grupa lotnicza miała liczyć 66 samolotów). Ogólnie, w zależności od konfiguracji grupy lotniczej, lotniskowce tego typu mogą zabrać od 51 do 78 samolotów.
Uzbrojenie okrętu jest proporcjonalne do jego wielkości, choć w przyszłości będzie zapewne konieczne jego wzmocnienie, szczególnie w zakresie działek 25 mm. Nie zagłębiając się teraz w szczegóły sądzę, że liczbę ich będzie można podwoić. Zgodnie z moją zasadą, lotniskowiec jest też stosunkowo silnie opancerzony, a poważne zabezpieczenie podwodnej części kadłuba daje niespodziewanie wysoką odporność na trafienia torpedami.
Okręty są szybkie, posiadają bardzo duży zasięg, a dzielność morska jest więcej niż zadowalająca.
Lotniskowce te są w naszej flocie rekordowe pod kilkoma względami; są najdłuższe, siłownie ich mają największą moc, a spośród nawodnych okrętów bojowych legitymują się największym zasięgiem.
Teraz więc będziemy mogli tworzyć naprawdę silne – nazwijmy je – grupy poszukiwawczo-uderzeniowe, w skrócie GPU. Aktualnie skład takiej grupy mógłby wyglądać następująco: 1 lotniskowiec, 1 krążownik liniowy, 1 krążownik „eskortowy” i 9 niszczycieli. Tam gdzie istniałoby niebezpieczeństwo napotkania wielkich okrętów przeciwnika, grupa(y) taka musiałaby być „kryta” przez zespół w przykładowym składzie: 2 pancerniki, 1 ciężki i 2 lekkie krążowniki oraz 9 niszczycieli.
Myśląc o tych projektowanych GPU oraz pamiętając dyskusję sprzed kilku miesięcy, zacząłem poważnie myśleć o budowie kilku okrętów, które można by zaliczyć do małych krążowników liniowych. Jeden z nich, tytułem eksperymentu pojawi się już w tym roku.



Hetman Kamieniecki, Poland Aircraft carrier laid down 1930

Displacement:
            21 233 t light; 21 824 t standard; 25 686 t normal; 28 775 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (796,01 ft / 787,40 ft) x 88,58 ft x (26,57 / 28,93 ft)
            (242,62 m / 240,00 m) x 27,00 m  x (8,10 / 8,82 m)

Armament:
      10 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 160 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
 16 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread 2 raised mounts
      16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides amidships 2 raised mounts
              12 x Single mounts on sides, evenly spread
Weight of broadside 356 lbs / 161 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   5,91" / 150 mm           613,52 ft / 187,00 m   9,19 ft / 2,80 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 5,91" / 150 mm           187,01 ft / 57,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 120% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,95" / 75 mm 613,52 ft / 187,00 m   16,73 ft / 5,10 m
            Beam between torpedo bulkheads 78,74 ft / 24,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 128 612 shp / 95 944 Kw = 31,50 kts
            Range 17 200nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 6 950 tons

Complement:
            1 013 - 1 318

Cost:
            £5,654 million / $22,615 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 187 tons, 0,7%
               - Guns: 187 tons, 0,7%
            Armour: 6 090 tons, 23,7%
               - Belts: 1 798 tons, 7,0%
               - Torpedo bulkhead: 1 122 tons, 4,4%
               - Armament: 2 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 3 057 tons, 11,9%
               - Conning Tower: 111 tons, 0,4%
            Machinery: 3 897 tons, 15,2%
            Hull, fittings & equipment: 8 564 tons, 33,3%
            Fuel, ammunition & stores: 4 452 tons, 17,3%
            Miscellaneous weights: 2 495 tons, 9,7%
               - Hull below water: 1 750 tons
               - Hull above water: 579 tons
               - On freeboard deck: 166 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              63 211 lbs / 28 672 Kg = 844,2 x 4,7 " / 120 mm shells or 6,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,48
            Metacentric height 8,2 ft / 2,5 m
            Roll period: 13,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,91

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,485 / 0,499
            Length to Beam Ratio: 8,89 : 1
            'Natural speed' for length: 28,06 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  30,18 ft / 9,20 m
               - Forward deck:       36,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  30,18 ft / 9,20 m
               - Aft deck:    42,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  30,18 ft / 9,20 m
               - Quarter deck:        8,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Average freeboard:                      28,90 ft / 8,81 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 260,2%
            Waterplane Area: 45 849 Square feet or 4 259 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 151%
            Structure weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 590 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,42
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

21 x PFS-9M
7 x LWS-6R
21 x PWL-42TB
21 x PFS-4B

Hetman Kamieniecki (1930)
Hetman Zamoyski (1931)

Wiadomości z floty nr 25/1/1930



Wiadomości z floty nr 25/1/1930

Okręty.
Weszły do służby dalsze cztery niszczyciele eskortowe typu Mazury (DE-1 1927): Kaszuby, Kociewie, Żuławy i Powiśle.
Wprowadzono również do służby dodatkowe cztery trałowce typu Nysa (MSC-24 1926): Wisła, Drwęca, Wisłok i Wda. Dwa z nich będą bazować w Lome (Togo), a dwa dalsze na wyspie św. Bartłomieja.
Sprzedano na Litwę niszczyciel Sirocco (typ Halny DD-8 1911) za kwotę 104 tys. zł. Ponieważ na starsze niszczyciele tego typu Halny i Mistral (DD-6 i DD-7 1910) nie znaleziono nabywców, zostały przeznaczone na złom.
Odstąpiono Turcji za symboliczną cenę lekkie krążowniki Piława i Puck (typ Piława CL-6 i CL-7 1910). Z uwagi na ich wiek i zużycie, nie można było zażądać więcej niż 417 tys. zł. za oba łącznie.
Kolonie.
W Namibii zakończono rozbudowę i modernizację bazy morskiej Beniowski. Prócz portu dla okrętów znajduje się tam również baza wodnosamolotów.
Rozpoczęto rozbudowę i modernizację bazy morskiej w Rabaulu.
Inne.
Rozpoczęły się kompleksowe badania Archipelagu Króla Jerzego; potrwają co najmniej do końca roku 1931.