Lotniskowiec typu Hetman Kamieniecki 1930-1931 (2 szt.)
Po dość
udanym Hetmanie Tarnowskim, przyszła
pora na większe jednostki. Są to duże lotniskowce – nazwijmy je – uderzeniowe,
mieszczące się jednak swobodnie w ograniczeniach traktatowych (21 824 ts
wobec maksymalnej 27 000 ts).
Okręty
posiadają dość liczną grupę lotniczą, „usamolotowienie” wynosi 377 tn / samolot
(dla porównania u Hetmana Tarnowskiego
471 tn / samolot). Osiągnięto to projektując mało dla okrętu wojennego
elegancki kształt kadłuba. Szerokość kadłuba pomiędzy skrajnymi burtowymi
działami 120 mm jest stała, co jest stosowane raczej w przypadku dużych statków
handlowych, np. tankowców. Na szczęście pod pokładem lotniczym tych topornych
kształtów nie widać. Jednakże dzięki temu zabiegowi z kadłubem uzyskano dużą
powierzchnię (jednopoziomowego) hangaru i możliwe stało się pomieszczenie na
nim 70 samolotów (pierwotnie grupa lotnicza miała liczyć 66 samolotów).
Ogólnie, w zależności od konfiguracji grupy lotniczej, lotniskowce tego typu
mogą zabrać od 51 do 78 samolotów.
Uzbrojenie
okrętu jest proporcjonalne do jego wielkości, choć w przyszłości będzie zapewne
konieczne jego wzmocnienie, szczególnie w zakresie działek 25 mm. Nie zagłębiając
się teraz w szczegóły sądzę, że liczbę ich będzie można podwoić. Zgodnie z moją
zasadą, lotniskowiec jest też stosunkowo silnie opancerzony, a poważne
zabezpieczenie podwodnej części kadłuba daje niespodziewanie wysoką odporność
na trafienia torpedami.
Okręty są
szybkie, posiadają bardzo duży zasięg, a dzielność morska jest więcej niż
zadowalająca.
Lotniskowce
te są w naszej flocie rekordowe pod kilkoma względami; są najdłuższe, siłownie
ich mają największą moc, a spośród nawodnych okrętów bojowych legitymują się
największym zasięgiem.
Teraz
więc będziemy mogli tworzyć naprawdę silne – nazwijmy je – grupy poszukiwawczo-uderzeniowe,
w skrócie GPU. Aktualnie skład takiej grupy mógłby wyglądać następująco: 1
lotniskowiec, 1 krążownik liniowy, 1 krążownik „eskortowy” i 9 niszczycieli.
Tam gdzie istniałoby niebezpieczeństwo napotkania wielkich okrętów przeciwnika,
grupa(y) taka musiałaby być „kryta” przez zespół w przykładowym składzie: 2
pancerniki, 1 ciężki i 2 lekkie krążowniki oraz 9 niszczycieli.
Myśląc
o tych projektowanych GPU oraz pamiętając
dyskusję sprzed kilku miesięcy, zacząłem poważnie myśleć o budowie kilku
okrętów, które można by zaliczyć do małych krążowników liniowych. Jeden z nich,
tytułem eksperymentu pojawi się już w tym roku.
Hetman Kamieniecki, Poland Aircraft carrier
laid down 1930
Displacement:
21 233
t light; 21 824 t standard; 25 686 t normal; 28 775 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(796,01
ft / 787,40 ft) x 88,58 ft x (26,57 / 28,93 ft)
(242,62
m / 240,00 m) x 27,00 m x (8,10 / 8,82
m)
Armament:
10 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 160
per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
8 x Single mounts on sides, evenly spread
16 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 800 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Quad mounts on sides, evenly spread 2 raised mounts
16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 200 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides amidships 2 raised
mounts
12 x
Single mounts on sides, evenly spread
Weight of broadside 356 lbs / 161 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 5,91" / 150 mm 613,52 ft / 187,00 m 9,19
ft / 2,80 m
Ends: Unarmoured
Upper: 5,91" / 150 mm 187,01 ft / 57,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 120% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,95"
/ 75 mm 613,52 ft / 187,00 m 16,73 ft / 5,10 m
Beam
between torpedo bulkheads 78,74 ft / 24,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
-
Protected deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 3,94" / 100 mm
-
Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 128 612 shp / 95 944 Kw = 31,50 kts
Range
17 200nm at 15,00 kts
Bunker
at max displacement = 6 950 tons
Complement:
1 013
- 1 318
Cost:
£5,654
million / $22,615 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
187 tons, 0,7%
- Guns: 187 tons, 0,7%
Armour:
6 090 tons, 23,7%
- Belts: 1 798 tons, 7,0%
- Torpedo bulkhead: 1 122 tons, 4,4%
- Armament: 2 tons, 0,0%
- Armour Deck: 3 057 tons, 11,9%
- Conning Tower: 111 tons, 0,4%
Machinery:
3 897 tons, 15,2%
Hull,
fittings & equipment: 8 564 tons, 33,3%
Fuel,
ammunition & stores: 4 452 tons, 17,3%
Miscellaneous
weights: 2 495 tons, 9,7%
- Hull below water: 1 750 tons
- Hull above water: 579 tons
- On freeboard deck: 166 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
63 211 lbs / 28 672 Kg = 844,2 x
4,7 " / 120 mm shells or 6,6 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,48
Metacentric
height 8,2 ft / 2,5 m
Roll
period: 13,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,91
Hull form characteristics:
Hull
has low quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,485 / 0,499
Length
to Beam Ratio: 8,89 : 1
'Natural
speed' for length: 28,06 kts
Power
going to wave formation at top speed: 49 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
Stern
overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 14,00%, 30,18 ft /
9,20 m, 30,18 ft / 9,20 m
- Forward deck: 36,00%, 30,18 ft / 9,20
m, 30,18 ft / 9,20 m
- Aft deck: 42,00%, 30,18 ft / 9,20 m, 30,18 ft / 9,20 m
- Quarter deck: 8,00%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Average freeboard: 28,90 ft / 8,81 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 70,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 260,2%
Waterplane
Area: 45 849 Square feet or 4 259 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 151%
Structure
weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 590 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,42
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
21 x PFS-9M
7 x LWS-6R
21 x PWL-42TB
21 x PFS-4B
Hetman Kamieniecki (1930)
Hetman Zamoyski (1931)