niedziela, 29 listopada 2015

Lotnictwo morskie rok 1930



Lotnictwo morskie rok 1930

Przedstawiam zaktualizowane zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim w roku 1930.
Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PWL-39M
Myszołów
1925
1
8,9
6,9
2,7
22,0
720
1 085
1x440
270
7,5
8 000
392
2




PFS-9M
Bielik
1928
1
8,9
7,1
2,8
25,5
1 117
1 560
1x520
306
7,2
8 200
450
2




PWL-61M
Kania
1929
1
12,0
7,6
3,0
27,8
1 360
1 820
1x640
318
7,1
8 500
412

2



S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e




















S a m o l o t y  b o m b o w e
CZL-26B
Emu
1925
5
20,4
13,6
5,1
105,8
3 194
5 725
2x480
190
3,3
4 150
531
5


1 250

PFS-4B
Skowronek
1925
2
12,8
9,5
3,3
39,3
1 920
2 600
1x440
198
4,2
6 000
498
3


500

CZL-32B
Kazuar
1929
5
28,0
19,5
6,0
112,0
3 233
6 944
2x560
210
3,6
5 100
602
6


1 750

PWL-62B
Jerzyk
1930
3
20,8
13,8
3,4
54,0
2 940
5 140
1x800
226
3,4
7 000
597
4


800

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e




















S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-42TB
Puchacz
1926
2
13,7
10,4
3,7
39,4
1 680
3 090
1x560
221
4,2
6 100
590
3


750
1
CZL-33TB
Sowa
1930
2
17,0
12,1
3,7
58,7
2 578
4 345
1x800
214
4,0
5 500
562
2
1

900
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
CZL-17RB
Kakapo
1924
2
14,1
9,1
3,6
51,4
1 490
2 558
1x360
175
3,5
5 500
324
3


250

PFS-6RB
Aleksandretta
1928
2
14,1
9,2
3,6
49,8
1 330
1 960
1x360
214
4,3
6 700
395
3


200

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
LWS-6R
Dudek
1926
2
9,4
8,2
3,1
33,2
1 246
1 915
1x360
207
5,5
6 400
540
4


100

WSD-9R
Żołna
1929
2
13,5
8,3
3,0
26,0
900
1 416
1x280
204
3,1
4 350
362
1


50

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e
PWL-58HM
Rybołów
1928
1
9,8
6,7
2,8
25,7
980
1 400
1x440
255
6,0
7 500
414
2




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
CZL-16HR
Słonka
1923
2
12,7
8,7
3,2
45,0
1 487
2 095
1x400
185
3,6
6 000
252
3


50

PWL-53HR
Czajka
1927
2
13,5
9,6
3,7
44,0
1 409
1 990
1x360
182
3,3
5 900
366
1


50

LWS-7HR
Zimorodek
1928
2
17,0
12,1
5,3
76,4
2 790
4 170
1x640
202
3,7
4 150
432
3


150

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z o - b o m b ow e




















W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-42HTB
Burzyk
1926
2
13,7
10,4
3,4
39,4
1 680
3 090
1x560
199
4,1
6 100
531
3


750
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
CZL-22HR
Bekas
1924
2
12,4
9,9
3,1
43,0
850
1 360
1x180
180
3,1
3 000
246
1


25

CZL-30HR
Bocian
1928
3
14,5
11,4
4,2
59,9
2 170
3 000
1x440
181
3,5
3 500
731
4


250

Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-28HRB
Fregata
1924
4
22,5
15,6
5,5
125,0
3 600
5 400
2x440
176
3,5
5 500
681
4


200

PWL-28HRBm
Fregata
1927
4
22,5
15,6
5,5
125,0
3 658
5 496
2x440
173
3,4
5 400
667
3

1
200





Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:
- wycofane zostały samoloty typów: PWL-22B Lelek, PWL-32TB Puszczyk, CZL-16R Pliszka i PWL-19HTB Maskonur;
- wprowadzone zostały do służby samoloty typów: CZL-33TB Sowa i PWL-62B Jerzyk.
Zwracam uwagę na ten drugi samolot. Jest to – jak na te czasy – całkowicie nowoczesny aerodynamicznie jednopłat, jeśliby mu dołożyć trochę mocy (i szybkości), mógłby bez kompleksów pojawić się na przełomie lat 30-tych i 40-tych.
W następnym 1931 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby trzech nowych typów samolotów; rozpoznawczo-bombowego, nieuzbrojonej rozpoznawczej łodzi latającej i długodystansowej rozpoznawczo-bombowej łodzi latającej.

4 komentarze:

  1. A więc już są samoloty z silnikami 800 KM! Prędkości maksymalne wydają się być dość skromne.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. W tym okresie /pierwsze lotnictwo metalowe/ częściowo oparł bym się na faktach, w tym czasie świat patrzył na nas a nie odwrotnie, oczywiście alternatywa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bombowiec "Jerzyk" powinien być, moim zdaniem, szybszy. Ma lepszy współczynnik masa startowa : moc, w stosunku do "Kazuara", a pod względem doskonałości aerodynamicznej to zupełnie inna jakość! Osiągi "Sowy" też wydają się zbyt skromne, jednak bardziej przystają do charakterystyki "Puchacza" z racji powtórzenia układu dwupłata. Podoba mi się uzbrojenie "Sowy" w nkm. Dobry krok w kierunku skonstruowania około 1933 r. samolotu bombowo-szturmowego!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń