czwartek, 2 kwietnia 2015

Podwodny stawiacz min typu Narwal 1925 (1 szt.)



Podwodny stawiacz min typu Narwal 1925 (1 szt.)

Po uzyskaniu pozytywnych doświadczeń z eksploatacji podwodnych stawiaczy min typu Orka, podjęto decyzję o budowie większego, oceanicznego okrętu tej klasy. Jedyny - na razie - okręt typu Narwal zostanie skierowany na Belitung, skąd będzie mógł objąć swoją działalnością Ocean Indyjski i wschodnią część Pacyfiku.
Jednostka posiada sześć dziobowych wyrzutni torpedowych z zapasem 12 torped oraz dwa rufowe aparaty minowe z zapasem 54 min. Uzbrojenie okrętu uzupełnia uniwersalna armata 105 mm i podwójne działko 25 mm. Jak przystało na okręt oceaniczny, właściwości morskie Narwala są na stosunkowo dobrym poziomie.
Typowy scenariusz operacyjny tej jednostki to: dotarcie do obszaru minowania, postawienie min, polowanie na jednostki przeciwnika w drodze powrotnej (lub na trasie do innej bazy). Oczywiście, jeśli w drodze do obszaru minowania nasz okręt napotka cel, to z tego skorzysta, lecz do czasu pozbycia się min, priorytetem będzie jednak akcja minowa.
Wprawdzie kiosk w obydwu rzutach wygląda dość masywnie, ale sądzę, że przy niezbyt wysokiej prędkości podwodnej, nie wpłynie to zbyt niekorzystnie na osiągi okrętu.
Ponieważ rysowanie OP jest (przynajmniej dla mnie) trudne, dotychczas opierałem się delikatnie na dostępnych rysunkach innych autorów. Okazało się jednak, że i one obarczone są błędami. Wobec tego w tym przypadku zdecydowałem się na całkowicie samodzielną pracę. Największą trudność sprawia tu uzgodnienie dwu rzutów, mam nadzieję, że wyszło nie najgorzej i nawet kolega H_Babbock wielu błędów nie znajdzie ;).


Narwal, Poland Submarine minelayer laid down 1925

Displacement:
            1 153 t light; 1 182 t standard; 1 277(1 501) t normal; 1 353 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (260,43 ft / 255,91 ft) x 25,59 ft x (17,06 / 17,72 ft)
            (79,38 m / 78,00 m) x 7,80 m  x (5,20 / 5,40 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 34 lbs / 16 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,754 t each, 10,524 t total
            submerged bow tubes
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 54 reloads - 30,314 t total

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 2 704(1 176) shp / 2 017(877) Kw = 17,00(8,00) kts
            Range 9 000(125)nm at 8,00(4,00) kts
            Bunker at max displacement = 171 tons

Complement:
            61

Cost:
            £0,356 million / $1,424 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 89 tons, 7,0%
               - Guns: 7 tons, 0,6%
               - Weapons: 82 tons, 6,4%
            Machinery: 88 tons, 6,9%
            Hull, fittings & equipment: 753 tons, 58,9%
            Fuel, ammunition & stores: 124 tons, 9,7%
            Miscellaneous weights: 224 tons, 17,5%
               - Hull below water: 224 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 196 lbs / 996 Kg = 26,8 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,400 / 0,408
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 16,00 kts
            Power going to wave formation at top speed: 39 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 24,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            32,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       19,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:    18,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        31,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  0,98 ft / 0,30 m
               - Average freeboard:                      7,57 ft / 2,31 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 56,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 61,8%
            Waterplane Area: 4 031 Square feet or 375 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 306%
            Structure weight / hull surface area: 95 lbs/sq ft or 462 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,14
                        - Longitudinal: 4,67
                        - Overall: 2,32
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Operational diving depth 70 m
Emergency diving depth 111 m
Crush depth 174 m