Przebudowa chilijskiego krążownika pancernopokładowego Chacabuco na krążownik szkolny 1928 (1 jednostka)
Projekt wg pomysłu kolegi Hrotgara.
Legenda jest wspólnym dziełem Pomysłodawcy i moim. Opis techniczny przebudowy
mój, na bazie wytycznych Pomysłodawcy.
Krążownik pancernopokładowy Chacabuco był okrętem siostrzanym
japońskiego Takasago; obydwa zostały
zbudowane przez stocznię Armstrong w Newcastle, z przeznaczeniem na eksport. Pierwotnie
dla Chacabuco została przewidziana
nazwa Fourth of July, ponieważ
Armstrong miał nadzieję sprzedać okręt do USA. W roku 1899 ofertę zakupu, nieuzbrojonej
jeszcze jednostki, odrzuciła Royal Navy. Ostatecznie, w styczniu 1902 roku udało
się sprzedać okręt Chilijczykom. Po zamontowaniu uzbrojenia (2xIx203/45,
10xIx120/40, 12xIx76/40, 6xIx47/40, 3xIxwt450), w kwietniu 1902 roku Chacabuco wyruszył do Chile. Dość szybko
okazało się, że jest to projekt niezbyt udany. Główną wadą było przeciążenie
uzbrojeniem, co powodowało słabą dzielność morską i nadmierne obciążenie, a
więc i zużycie lekkiej konstrukcji kadłuba. Za to napęd okazał się lepszy niż
przewidywano; na próbach jeszcze w roku 1909 udało się osiągnąć 24,75 w, czyli znacznie
więcej niż projektowe 23,00 w. Ponieważ jednak zużycie konstrukcji kadłuba
postępowało, z początkiem lat 20-tych chilijska admiralicja zaczęła rozważać odstawienie
okrętu do rezerwy, a nawet jego całkowitą kasację. Jednostkę uratował pomysł na
przebudowanie jej na okręt szkolny z częściowym rozbrojeniem.
W wyniku przeprowadzonej w stoczni
macierzystej w latach 1926-28 przebudowy, otrzymano jednostkę szkolno-bojową z
dodatkową funkcją hydrograficzną. W tym charakterze okręt służył aż do lat 60-tych;
w tym czasie przeszedł gruntowny remont w roku 1941 oraz częściowe przezbrojenie
w roku 1945. W roku 1961 został przeniesiony do rezerwy, a w 1970 zezłomowany.
Opis techniczny przebudowy okrętu.
Kadłub
W celu poprawy sztywności kadłuba,
zamontowano ciągły pokład górny, a także wymieniono najmocniej zużyte elementy
zładu. Z kolei, dla polepszenia dzielności morskiej, przebudowano dziobnicę,
nadając jej dodatnie wychylenie i lekki wznos. Ponadto, częściowo zmieniono
podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano
cztery kotły olejowe w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych z
przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Całość zdemontowano, wykorzystując
niektóre jego elementy w nowym zestawie, który wyglądał tak:
- 8xIx4.7-inch
(12 cm) QF Mark I, przy elewacji maksymalnej 30o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 13580 m;
- 4xIx12-pdr
[3"/40 (76.2 cm)] 12cwt QF HA Mark I, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,87
kg wynosi 10740 m, a przy elewacji maksymalnej 70o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 4xIxVickers
2-pdr QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90
kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 2090 m;
- 4xIx7,7/94,
- 2xIIxwt533
mm,
- 30
min.
Działa 120 mm, to działa z
oryginalnego zestawu, nieznacznie zmodernizowane, ustawione na nowych
podstawach i obudowane stosunkowo obszernymi maskami. Działa 76,2 mm, to działa
z oryginalnego zestawu, nieznacznie zmodernizowane, ustawione na nowych
podstawach plot i obudowane maskami.
Do kierowania ogniem zamontowano wieżowy
dalmierz optyczny o bazie 4,7 m oraz pokładowy dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
W roku 1945, artylerię 4xIx76,2/40 i 4xIx40/39
zastąpiono przez 8xIIx40/56, a km-y 4xIx7,7/94 przez 4xIx20/70.
Opancerzenie
Pokład ochronny ze skosami ze stali niklowej
Harveya pozostawiono bez zmian. Reszta danych w raporcie i na rysunku.
Inne
Okręt wyposażono w zestaw sprzętu
hydrograficznego (boje, stawy, sondy i trały denne, łodzie robocze itp.). Zainstalowano
sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu. Przystosowano jednostkę do zaokrętowania
i przewozu do 40 kadetów marynarki wraz z czterema instruktorami.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się z 5,18 do
5,03 m, a wyporność normalna zmniejszyła się z 4500 do 4363 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 23,00
do 29,10 w, a zasięg zmienił się z 7200 Mm przy 10 w, do 6500 Mm przy 12 w;
- ciężar salwy burtowej zmniejszył się
z 374 do 136 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 44,3%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
Chacabuco, Chile training cruiser laid down 1896, launched 1898,
completed 1902, rebuilt 1928 (engine 1927)
Displacement:
3 908 t light;
4 041 t standard; 4 363 t normal; 4 620 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(421,84 ft / 418,31 ft)
x 46,59 ft x (16,50 / 17,21 ft)
(128,58 m / 127,50 m) x
14,20 m x (5,03 / 5,25 m)
Armament:
8 - 4,72" / 120 mm 40,0
cal guns - 44,97lbs / 20,40kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1885 Model
4 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 - 2,99" / 76,0 mm
40,0 cal guns - 12,94lbs / 5,87kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1893 Model
4 x Single mounts on sides, fore deck
4 raised
mounts
4 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, fore deck
4 raised
mounts
4 - 0,30" / 7,7 mm 94,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1894 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 300 lbs
/ 136 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
30,38 ft / 9,26 m torpedoes - 1,270 t each, 5,080 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Mines
2 - 879,64 lbs / 399,00 kg
mines + 30 reloads - 12,566 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
2nd: 0,51" / 13 mm -
-
- Protected deck - single deck:
For and Aft decks:
4,49" / 114 mm
- Conning towers: Forward
2,99" / 76 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
40 000 shp / 29 840 Kw = 29,10 kts
Range 6 500nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 579 tons
Complement:
267 - 348
Cost:
£0,361 million / $1,443
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 93 tons, 2,1%
- Guns: 71 tons, 1,6%
- Weapons: 22 tons, 0,5%
Armour: 925 tons, 21,2%
- Armament: 24 tons, 0,6%
- Armour Deck: 884 tons, 20,3%
- Conning Tower: 17 tons, 0,4%
Machinery: 1 263
tons, 28,9%
Hull, fittings &
equipment: 1 604 tons, 36,8%
Fuel, ammunition &
stores: 454 tons, 10,4%
Miscellaneous weights:
23 tons, 0,5%
- Hull below water: 2 tons
- Hull above water: 4 tons
- On freeboard deck: 18 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 438 lbs / 2 466 Kg = 103,1 x 4,7
" / 120 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,19
Metacentric height 2,2
ft / 0,7 m
Roll period: 13,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,16
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,26
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,475 / 0,482
Length to Beam Ratio:
8,98 : 1
'Natural speed' for
length: 20,45 kts
Power going to wave
formation at top speed: 60 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 10,00 degrees
Stern overhang: -7,55
ft / -2,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Forward deck: 37,00%, 17,39 ft / 5,30
m, 17,39 ft / 5,30 m
- Aft deck: 31,00%, 17,39 ft / 5,30 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Quarter deck: 16,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Average freeboard: 17,56 ft / 5,35 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 99,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 154,8%
Waterplane Area:
12 695 Square feet or 1 179 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 119%
Structure weight / hull
surface area: 74 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,33
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily