sobota, 13 sierpnia 2022

Przebudowa chilijskiego krążownika pancernopokładowego Chacabuco na krążownik szkolny 1928 (1 jednostka)

Przebudowa chilijskiego krążownika pancernopokładowego Chacabuco na krążownik szkolny 1928 (1 jednostka)

Projekt wg pomysłu kolegi Hrotgara. Legenda jest wspólnym dziełem Pomysłodawcy i moim. Opis techniczny przebudowy mój, na bazie wytycznych Pomysłodawcy.
Krążownik pancernopokładowy Chacabuco był okrętem siostrzanym japońskiego Takasago; obydwa zostały zbudowane przez stocznię Armstrong w Newcastle, z przeznaczeniem na eksport. Pierwotnie dla Chacabuco została przewidziana nazwa Fourth of July, ponieważ Armstrong miał nadzieję sprzedać okręt do USA. W roku 1899 ofertę zakupu, nieuzbrojonej jeszcze jednostki, odrzuciła Royal Navy. Ostatecznie, w styczniu 1902 roku udało się sprzedać okręt Chilijczykom. Po zamontowaniu uzbrojenia (2xIx203/45, 10xIx120/40, 12xIx76/40, 6xIx47/40, 3xIxwt450), w kwietniu 1902 roku Chacabuco wyruszył do Chile. Dość szybko okazało się, że jest to projekt niezbyt udany. Główną wadą było przeciążenie uzbrojeniem, co powodowało słabą dzielność morską i nadmierne obciążenie, a więc i zużycie lekkiej konstrukcji kadłuba. Za to napęd okazał się lepszy niż przewidywano; na próbach jeszcze w roku 1909 udało się osiągnąć 24,75 w, czyli znacznie więcej niż projektowe 23,00 w. Ponieważ jednak zużycie konstrukcji kadłuba postępowało, z początkiem lat 20-tych chilijska admiralicja zaczęła rozważać odstawienie okrętu do rezerwy, a nawet jego całkowitą kasację. Jednostkę uratował pomysł na przebudowanie jej na okręt szkolny z częściowym rozbrojeniem.
W wyniku przeprowadzonej w stoczni macierzystej w latach 1926-28 przebudowy, otrzymano jednostkę szkolno-bojową z dodatkową funkcją hydrograficzną. W tym charakterze okręt służył aż do lat 60-tych; w tym czasie przeszedł gruntowny remont w roku 1941 oraz częściowe przezbrojenie w roku 1945. W roku 1961 został przeniesiony do rezerwy, a w 1970 zezłomowany.
Opis techniczny przebudowy okrętu.
Kadłub
W celu poprawy sztywności kadłuba, zamontowano ciągły pokład górny, a także wymieniono najmocniej zużyte elementy zładu. Z kolei, dla polepszenia dzielności morskiej, przebudowano dziobnicę, nadając jej dodatnie wychylenie i lekki wznos. Ponadto, częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano cztery kotły olejowe w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych z przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Całość zdemontowano, wykorzystując niektóre jego elementy w nowym zestawie, który wyglądał tak:
- 8xIx4.7-inch (12 cm) QF Mark I, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 13580 m;
- 4xIx12-pdr [3"/40 (76.2 cm)] 12cwt QF HA Mark I, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,87 kg wynosi 10740 m, a przy elewacji maksymalnej 70o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 4xIxVickers 2-pdr QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2090 m;
- 4xIx7,7/94,
- 2xIIxwt533 mm,
- 30 min.
Działa 120 mm, to działa z oryginalnego zestawu, nieznacznie zmodernizowane, ustawione na nowych podstawach i obudowane stosunkowo obszernymi maskami. Działa 76,2 mm, to działa z oryginalnego zestawu, nieznacznie zmodernizowane, ustawione na nowych podstawach plot i obudowane maskami.
Do kierowania ogniem zamontowano wieżowy dalmierz optyczny o bazie 4,7 m oraz pokładowy dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
W roku 1945, artylerię 4xIx76,2/40 i 4xIx40/39 zastąpiono przez 8xIIx40/56, a km-y 4xIx7,7/94 przez 4xIx20/70.
Opancerzenie
Pokład ochronny ze skosami ze stali niklowej Harveya pozostawiono bez zmian. Reszta danych w raporcie i na rysunku.
Inne
Okręt wyposażono w zestaw sprzętu hydrograficznego (boje, stawy, sondy i trały denne, łodzie robocze itp.). Zainstalowano sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu. Przystosowano jednostkę do zaokrętowania i przewozu do 40 kadetów marynarki wraz z czterema instruktorami.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się z 5,18 do 5,03 m, a wyporność normalna zmniejszyła się z 4500 do 4363 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 23,00 do 29,10 w, a zasięg zmienił się z 7200 Mm przy 10 w, do  6500 Mm przy 12 w;
- ciężar salwy burtowej zmniejszył się z 374 do 136 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 44,3% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Chacabuco, Chile training cruiser laid down 1896, launched 1898, completed 1902, rebuilt 1928 (engine 1927)

Displacement:
            3 908 t light; 4 041 t standard; 4 363 t normal; 4 620 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (421,84 ft / 418,31 ft) x 46,59 ft x (16,50 / 17,21 ft)
            (128,58 m / 127,50 m) x 14,20 m  x (5,03 / 5,25 m)

Armament:
      8 - 4,72" / 120 mm 40,0 cal guns - 44,97lbs / 20,40kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1885 Model
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      4 - 2,99" / 76,0 mm 40,0 cal guns - 12,94lbs / 5,87kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1893 Model
              4 x Single mounts on sides, fore deck
                        4 raised mounts
      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on sides, fore deck
                        4 raised mounts
      4 - 0,30" / 7,7 mm 94,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1894 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 300 lbs / 136 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 30,38 ft / 9,26 m torpedoes - 1,270 t each, 5,080 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes
      Mines
      2 - 879,64 lbs / 399,00 kg mines + 30 reloads - 12,566 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                   -                                              -
            2nd:             0,51" / 13 mm                   -                                              -
    - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 4,49" / 114 mm
   - Conning towers: Forward 2,99" / 76 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 40 000 shp / 29 840 Kw = 29,10 kts
            Range 6 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 579 tons

Complement:
            267 - 348

Cost:
            £0,361 million / $1,443 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 93 tons, 2,1%
               - Guns: 71 tons, 1,6%
               - Weapons: 22 tons, 0,5%
            Armour: 925 tons, 21,2%
               - Armament: 24 tons, 0,6%
               - Armour Deck: 884 tons, 20,3%
               - Conning Tower: 17 tons, 0,4%
            Machinery: 1 263 tons, 28,9%
            Hull, fittings & equipment: 1 604 tons, 36,8%
            Fuel, ammunition & stores: 454 tons, 10,4%
            Miscellaneous weights: 23 tons, 0,5%
               - Hull below water: 2 tons
               - Hull above water: 4 tons
               - On freeboard deck: 18 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 438 lbs / 2 466 Kg = 103,1 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
            Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
            Roll period: 13,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,16
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,26

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,482
            Length to Beam Ratio: 8,98 : 1
            'Natural speed' for length: 20,45 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
            Stern overhang: -7,55 ft / -2,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Forward deck:       37,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Aft deck:    31,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Quarter deck:        16,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Average freeboard:                      17,56 ft / 5,35 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 99,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 154,8%
            Waterplane Area: 12 695 Square feet or 1 179 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 119%
            Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,33
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily