środa, 28 października 2015

Prędkość podwodna okrętów podwodnych



Prędkość podwodna okrętów podwodnych

Jak obiecałem, zmusiłem się do sporządzenia zestawienia statystycznego niektórych parametrów okrętów podwodnych z lat 1925-1945. Wziąłem pod uwagę wszystkie typy OP z tego czasu, dla których znalazłem w Navypedii kompletne dane. W zestawieniu znalazły się OP 206 typów z 26 państw. Niestety nie mogę wkleić tu całej tabeli z powodu jej rozmiarów. Zamieszczam wyłącznie jej podsumowanie oraz osobne podsumowanie wyłącznie dla OP brytyjskich z powodów, które dalej wyjaśnię.

Państwo
Typ
Rok bud.
Wyp. podw.
Moc
Prędkość maksymalna
Współczynniki
diesle
elektr.
rel.
naw.
podw.
rel.
 5/6
 8/9
 6/4
 10/7
 9/11
[tn]
[KM]
[KM]

[w]
[w]

KM/tn

w/(KM/tn)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Ogółem:
Minimum:
0,13
0,26
2,84
Maksimum:
7,50
4,14
43,65
Średnia:
0,99
0,90
10,02
Dla okrętów brytyjskich:
Minimum:
0,67
0,56
6,44
Maksimum:
1,55
1,52
12,00
Średnia:
0,97
1,00
9,69

Pierwsze, co zwróciło moją uwagę, to ewidentna niewiarygodność niektórych danych, to te – na szczęście niezbyt liczne – przypadki prawdopodobnie są „odpowiedzialne” za tak wielkie różnice pomiędzy wartościami minimum i maksimum. No właśnie, to druga rzecz, która rzuca się w oczy; np. w kol. 13 wartość maksimum ponad 15 razy przekracza wartość minimum; można wprawdzie z tego wyliczyć średnią (co uczyniłem), ale jaką ona ma wartość? To tak jakbyśmy brali pod uwagę człowieka w wieku 44 lat i dziecko 3-letnie; średnia ich wieku to 23,5 roku, ale ta wielkość w żadnym stopniu nie opisuje żadnego z tych przypadków.
Na szczęście zauważyłem, że w przypadku okrętów brytyjskich „rozrzut” danych jest stosunkowo niewielki, wynika to prawdopodobnie z jednej strony z wiarygodności i dokładności danych, a z drugiej z preferowania przez Brytyjczyków rozwiązań bliskich „złotego środka”, a w każdym razie unikania rozwiązań ekstremalnych. Wprawdzie wartości średnie dla okrętów brytyjskich i dla całości niewiele się od siebie różnią, ale to te brytyjskie wynikają z danych pozbawionych skrajnych wartości.
Żeby ta moja praca nie poszła całkiem na marne, przeanalizowałem dodatkowo brytyjskie i inne, podobnie „umiarkowane” przypadki w poszczególnych przedziałach tonażowych. W efekcie otrzymałem następujące wartości współczynnika z kol. 13 (nazwijmy go „f”):

W [tn]
<500
500-1000
1000-1500
1500-2500
>2500
f
6,7
8,4
9,7
10,7
11,4

W związku z tym zaryzykowałem skonstruowanie wzorów; jednego dla obliczenia maksymalnej prędkości podwodnej dla znanej mocy silników elektrycznych –
v = P / W * f ;
a drugiego dla obliczenia wymaganej mocy dla założonej prędkości –
P = v * W / f ;
gdzie:             v – prędkość maksymalna [w]
                        P – moc silników elektrycznych [KM]
                        W – wyporność normalna podwodna [t]
                        f – współczynnik zależny od przedziału wyporności
Z braku czasu (i cierpliwości :)) nie „przymierzałem” wzorów do wszystkich analizowanych OP, ale w przypadku brytyjskich, amerykańskich i większości innych, odchyłki od danych oficjalnych są znikome. Gorzej wygląda to w przypadku okrętów japońskich i innych „egzotycznych” podejrzewam, że powodem jest niewiarygodność oficjalnych danych.
Inną możliwą metodę obliczeń wskazuje współczynnik z kol. 12; opisuje on relację pomiędzy stosunkiem mocy silników diesla do mocy silników elektrycznych, a stosunkiem prędkości nawodnej do prędkości podwodnej. Jak wynika z tabeli ogólnie przyjmuje on wartość 0,9, a dla okrętów brytyjskich 1,0 i jak dla mnie ten drugi jest bardziej wiarygodny. Czyli; jeżeli moc diesli jest dwa razy wyższa od mocy elektromotorów, to i prędkość nawodna winna być dwa razy wyższa od podwodnej. Współczynnikiem tym możemy dodatkowo „weryfikować” wyniki uzyskane wg podanych wyżej wzorów, choć uprzedzam, że wyprawia on czasem dziwne „harce” i stosować go należy z dużą ostrożnością, a już na pewno nie wyłącznie.
Myślę jednak, ze ostateczną weryfikacją będzie porównanie własnych założeń z danymi współczesnego i podobnego „realnego” okrętu, najlepiej brytyjskiego.
Przy okazji, na podstawie powyższych ustaleń ustaliłem dla niedawno prezentowanego Mustela przy mocy elektromotorów 1 052 KM prędkość podwodną maks. 6,9 w, a dla założonej przeze mnie prędkości 9,5 w konieczną moc 1446 KM. I taką moc wprowadzę poprawiając posta.