środa, 1 kwietnia 2015

Krajowy przemysł lotniczy – stan na rok 1925



Krajowy przemysł lotniczy – stan na rok 1925

Przedstawiam poniżej strukturę polskiego przemysłu lotniczego.
Państwowa Wytwórnia Lotnicza (PWL) z siedzibą w Świdniku:
- Biuro Konstrukcyjne w Świdniku,
- Zakład Budowy Płatowców w Świdniku,
- Zakład Budowy Silników w Świdniku,
- Zakład Budowy Płatowców w Mielcu;
Centralne Zakłady Lotnicze (CZL) z siedzibą w Warszawie:
- Biuro Konstrukcyjne w Warszawie,
- Zakład Budowy Płatowców w Warszawie,
- Zakład Budowy Silników w Warszawie;
Wytwórnia Samolotów Dęblin (WSD) z siedzibą w Dęblinie:
- Zakład Budowy Płatowców w Dęblinie;
Poznańska Fabryka Samolotów (PFS) z siedzibą w Poznaniu:
- Zakład Budowy Płatowców w Poznaniu,
- Zakład Budowy Silników w Poznaniu;
Lubelska Wytwórnia Samolotów (LWS) z siedzibą w Lublinie:
- Zakład Budowy Płatowców w Lublinie,
- Zakład Budowy Płatowców w Białej Podlaskiej;
Wytwórnia Silników Spalinowych (WSS) z siedzibą w Andrychowie:
- Biuro Konstrukcyjne w Andrychowie,
- Zakład Budowy Silników w Andrychowie;
Państwowe Zakłady Inżynieryjne (PZInż.) z siedzibą w Warszawie:
- Zakład Budowy Silników w Rzeszowie.
LWS dotychczas produkował wyłącznie samoloty cywilne, lecz w niedalekiej przyszłości ma zamiar uruchomić również produkcję samolotów wojskowych. Zakłady WSS i PZInż. prócz silników lotniczych produkują również inne silniki komunikacyjne i stacjonarne.
Poza tym liczne, niewymienione tu zakłady mają w swoim asortymencie przeznaczone dla lotnictwa podzespoły i elementy wyposażenia (uzbrojenie i amunicja, wyposażenie radiotechniczne, elektrotechniczne i optyczne, ogumienie, i inne).

Lotnictwo morskie rok 1925



Lotnictwo morskie rok 1925

Przedstawiam zaktualizowane zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim w roku 1925.

Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
WSD-4M
Kondor
1923
1
9,6
7,0
2,9
29,3
1 055
1 655
1x440
227
6,9
7 500
375
2




PWL-39M
Myszołów
1925
1
8,9
6,9
2,7
22,0
720
1 085
1x440
270
7,5
8 000
392
2




S a m o l o t y  b o m b o w e
PWL-22B
Lelek
1922
2
14.8
9,5
3,4
34,7
1 387
2 500
1x450
214
4,5
6 700
432
3


400

CZL-26B
Emu
1925
5
20,4
13,6
5,1
105,8
3 194
5 725
2x480
190
3,3
4 150
531
5


1 250

PFS-4B
Skowronek
1925
2
12,8
9,5
3,3
39,3
1 920
2 600
1x440
198
4,2
6 000
498
3


500

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e




















S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-32TB
Puszczyk
1924
2
16,8
10,2
3,4
47,3
2 302
3 810
1x520
192
4,0
6 050
549
3


750
1




















S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
CZL-17RB
Kakapo
1924
2
14,1
9,1
3,6
51,4
1 490
2 558
1x360
175
3,5
5 500
324
3


250

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
CZL-16R
Pliszka
1923
2
12,7
8,7
3,2
45,0
1 487
1 920
1x400
202
3,9
6 000
275
3


125

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e




















W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
CZL-16HR
Słonka
1923
2
12,7
8,7
3,2
45,0
1 487
2 095
1x400
185
3,6
6 000
252
3


50

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-19HTB
Maskonur
1922
2
17,3
10,7
3,9
70,2
2 646
4 195
1x663
196
4,2
6 300
621
2


725
1




















Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
PWL-23HR
Kulik
1922
3
16,0
11,5
3,7
58,0
1 620
2 520
2x180
150
3,1
3 600
270
2


100

CZL-22HR
Bekas
1924
2
12,4
9,9
3,1
43,0
850
1 360
1x180
180
3,1
3 000
246
1


25

Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-28HRB
Fregata
1924
4
22,5
15,6
5,5
125,0
3 600
5 400
2x440
176
3,5
5 500
681
4


200

 

Uwagi, co do poszczególnych typów samolotów:

- wycofane zostały samoloty typów: PWL-15M, CZL-12B i CZL-10RB;
- wprowadzone zostały do użytku samoloty typów: PWL-39M Myszołów, PFS-4B Skowronek i CZL-26B Emu.
W następnym 1926 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby trzech nowych typów samolotów; rozpoznawczego i torpedowo-bombowego w dwu wersjach: lądowej (z odmianą pokładową) i na pływakach.