Lotnictwo morskie rok 1925
Przedstawiam
zaktualizowane zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą
używane w lotnictwie morskim w roku 1925.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
WSD-4M
|
Kondor
|
1923
|
1
|
9,6
|
7,0
|
2,9
|
29,3
|
1 055
|
1 655
|
1x440
|
227
|
6,9
|
7 500
|
375
|
2
|
|
|
|
|
PWL-39M
|
Myszołów
|
1925
|
1
|
8,9
|
6,9
|
2,7
|
22,0
|
720
|
1 085
|
1x440
|
270
|
7,5
|
8 000
|
392
|
2
|
|
|
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-22B
|
Lelek
|
1922
|
2
|
14.8
|
9,5
|
3,4
|
34,7
|
1 387
|
2 500
|
1x450
|
214
|
4,5
|
6 700
|
432
|
3
|
|
|
400
|
|
CZL-26B
|
Emu
|
1925
|
5
|
20,4
|
13,6
|
5,1
|
105,8
|
3 194
|
5 725
|
2x480
|
190
|
3,3
|
4 150
|
531
|
5
|
|
|
1 250
|
|
PFS-4B
|
Skowronek
|
1925
|
2
|
12,8
|
9,5
|
3,3
|
39,3
|
1 920
|
2 600
|
1x440
|
198
|
4,2
|
6 000
|
498
|
3
|
|
|
500
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-32TB
|
Puszczyk
|
1924
|
2
|
16,8
|
10,2
|
3,4
|
47,3
|
2 302
|
3 810
|
1x520
|
192
|
4,0
|
6 050
|
549
|
3
|
|
|
750
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-17RB
|
Kakapo
|
1924
|
2
|
14,1
|
9,1
|
3,6
|
51,4
|
1 490
|
2 558
|
1x360
|
175
|
3,5
|
5 500
|
324
|
3
|
|
|
250
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-16R
|
Pliszka
|
1923
|
2
|
12,7
|
8,7
|
3,2
|
45,0
|
1 487
|
1 920
|
1x400
|
202
|
3,9
|
6 000
|
275
|
3
|
|
|
125
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-16HR
|
Słonka
|
1923
|
2
|
12,7
|
8,7
|
3,2
|
45,0
|
1 487
|
2 095
|
1x400
|
185
|
3,6
|
6 000
|
252
|
3
|
|
|
50
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-19HTB
|
Maskonur
|
1922
|
2
|
17,3
|
10,7
|
3,9
|
70,2
|
2 646
|
4 195
|
1x663
|
196
|
4,2
|
6 300
|
621
|
2
|
|
|
725
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
PWL-23HR
|
Kulik
|
1922
|
3
|
16,0
|
11,5
|
3,7
|
58,0
|
1 620
|
2 520
|
2x180
|
150
|
3,1
|
3 600
|
270
|
2
|
|
|
100
|
|
CZL-22HR
|
Bekas
|
1924
|
2
|
12,4
|
9,9
|
3,1
|
43,0
|
850
|
1 360
|
1x180
|
180
|
3,1
|
3 000
|
246
|
1
|
|
|
25
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-28HRB
|
Fregata
|
1924
|
4
|
22,5
|
15,6
|
5,5
|
125,0
|
3 600
|
5 400
|
2x440
|
176
|
3,5
|
5 500
|
681
|
4
|
|
|
200
|
|
Uwagi,
co do poszczególnych typów samolotów:
-
wycofane zostały samoloty typów: PWL-15M,
CZL-12B i CZL-10RB;
-
wprowadzone zostały do użytku samoloty typów: PWL-39M Myszołów, PFS-4B Skowronek i CZL-26B Emu.
W
następnym 1926 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby trzech nowych
typów samolotów; rozpoznawczego i torpedowo-bombowego w dwu wersjach: lądowej (z odmianą pokładową) i na
pływakach.
Lotnictwo, tradycyjnie, trzyma się realiów epoki. Jak dobrze! Chyba zbytnio rozbudowany jest typoszereg silników (360-400-440-450-480-520 KM). Czy nie należałoby ujednolicić, w tym przedziale, do dwóch wartości (440-520 KM)? Łódź latającą "Fregata" wyposażyłbym w działko automatyczne 25 mm (nawet o skróconej lufie) i 2 km. Byłby mocniejszy "argument" w spotkaniu np. z wynurzonym okrętem podwodnym.
OdpowiedzUsuńŁK
Od roku 1923 produkowane są (i będą) silniki o mocach będących wielokrotnością 40 KM. Dla silników małej mocy może to być 40/2, czyli 20 KM, a dla wielkich mocy 40*2, czyli 80 KM. Silniki o innych mocach (450, 663 KM) znikną wraz z samolotami ich używającymi. "Bogatszy" typoszereg silników zapewnia większą elastyczność w projektowaniu.
UsuńBędzie zmodernizowana "Fregata" z działkiem 25 mm ok. 1927 roku.
JKS
Tylko, że ta większa elastyczność komplikuje cokolwiek logistykę.
UsuńŁK
Niekoniecznie. Silniki o zbliżonych mocach wykorzystują wiele wspólnych podzespołów, a czasami różnią się tylko stopniem sprężania. Po za tym "zawsze jest coś, za coś" Ponieważ tak często używamy tego truizmu, proponuję stosować skrót "CZC"
UsuńJKS
Masz oczywiście rację, pod warunkiem, że silniki powstają w wyniku pracy tego samego biura konstrukcyjnego. Byłby to nb. bardzo pożądany postulat.
UsuńŁK
Mamy obecnie w kraju pięć zakładów produkujących silniki lotnicze i trzy biura konstrukcyjne. Wiodące jest biuro konstrukcyjne przy zakładach w Świdniku (PWL). Pozostałe dwa biura (CZL Warszawa i WSS Andrychów) w dużym stopniu wykorzystują elementy opracowane przez biuro wiodące i nie ma pomiędzy nimi ostrzejszej konkurencji. Zakłady lotnicze WSD, PFS i niedawno uruchomiony LWS nie produkują same silników i korzystają z dostaw z innych zakładów. W efekcie wszystkie silniki - chociaż rysunki mogłyby sugerować co innego - wykazują duże podobieństwo konstrukcyjne.
UsuńDodatkowo istnieje w kraju Wojskowy Instytut Naukowo-Techniczny (WINT), którego Zakład Lotnictwa dostarcza podstaw teoretycznych i wyznacza w pewnym zakresie kierunki rozwoju.
Dla lepszej orientacji w temacie może jeszcze dziś opublikuję organizację polskiego przemysłu lotniczego.
JKS
Temat zarysowałeś wystarczająco czytelnie. Myślę, że wiodące biuro konstrukcyjne i pracujące pod jego "nadzorem logistycznym" dwie mniejsze jednostki, to dobra koncepcja. I trochę z "innej beczki": kiedy planujesz wprowadzenie nkm na uzbrojenie myśliwców? Może zmodernizowany "Myszołów" z silnikiem 520 KM?
UsuńŁK
Pojawił się już zapowiadany wyżej post dotyczący polskiego przemysłu lotniczego.
UsuńNa nkm-y w lotnictwie jeszcze trochę poczekamy, są stosunkowo ciężkie i najpierw pojawią się na większych samolotach.
JKS
Pytanko z innej beczki ,też związane z lotnictwem :Czy w tej alternatywnej historii też mamy LOT ?
OdpowiedzUsuńJeśli pisząc "LOT" masz na myśli cywilne państwowe linie lotnicze, to tak. U mnie nazywają się PLL (Polskie Linie Lotnicze). Dodatkowo mamy kilku mniejszych prywatnych przewoźników obsługujących głównie linie krajowe oraz przeloty czarterowe.
UsuńJKS
Wydaje się, że "Maskonur" posiada ciągle bardzo dobre charakterystyki. Czy, w związku z nietypowym silnikiem, zamierzasz poddawać go, w najbliższej przyszłości, dalszej modernizacji? Lekki bombowiec "Skowronek" zyskałby również, gdyby wyposażyć go w mocniejszy silnik (520 KM). Aktualnie wypada dość blado w porównaniu z "Lelkiem", wprowadzonym do służby 3 lata wcześniej (prędkość maksymalna, pułap), a z wielu przyczyn nie powinno tak być!
OdpowiedzUsuńŁK
"Maskonur" zostanie niebawem wycofany ze służby. Jego osiągi może wyglądają nieźle, ale nie jest to samolot na "jutro" Posiada liczne wady; wielką rozpiętość skrzydeł, niski stosunek mocy silnika do masy startowej oraz ogólnie przestarzałą konstrukcję. Zastąpi go od roku 1926 nowocześniejsza konstrukcja.
Usuń"Skowronek" jest ogólnie udaną konstrukcją; Ma przewagę nad "Lelkiem" w zasięgu i udźwigu bomb. Rzeczywiście wymiana silnika na np. 480 KM, pozwoli mu pozostać podstawowym lekkim bombowcem jeszcze przez ładne kilka lat.
JKS
Jaka jest populacja tego ptactwa?
OdpowiedzUsuńJeżeli masz na myśli sumaryczny stan lotnictwa morskiego, to na dziś wygląda to tak:
Usuń- samoloty myśliwskie - 3 dywizjony, łącznie 93 samoloty;
- samoloty bombowe - 2 dywizjony bombowców lekkich, łącznie 62 samolotów, 1 dywizjon bombowców ciężkich, 22 samoloty;
- samoloty torpedowo-bombowe - 3 eskadry, łącznie 30 samolotów;
- samoloty rozpoznawczo-bombowe - 3 eskadry, łącznie 30 samolotów;
- samoloty rozpoznawcze - 3 eskadry, łącznie 30 samolotów;
- wodnosamoloty pływakowe rozpoznawcze - 2 eskadry, łącznie 20 samolotów;
- wodnosamoloty pływakowe torpedowo-bombowe - 1 eskadra 10 samolotów;
- łodzie latające rozpoznawcze - 2 eskadry, łącznie 20 samolotów;
- łodzie latające rozpoznawczo-bombowe - 1 eskadra 7 samolotów.
Razem 324 samoloty.
Zestawienie nie obejmuje lotnictwa w koloniach (ok. 100 samolotów) oraz lotnictwa zaokrętowanego (39 samolotów).
JKS
Całkiem nieźle, brakuje jeszcze wodnosamolotu myśliwskiego.
UsuńNo patrz, myślisz podobnie jak ja! Będzie, ale dopiero ok. roku 1930. Na razie jeszcze stan wiedzy w zakresie hydrodynamiki uniemożliwia skonstruowanie takiego samolotu o zadowalających osiągach.
UsuńJKS
Wodnosamoloty myśliwskie w latach dwudziestych już istniały. Taki samolot z założenia ma osiągi słabsze niż jego kołowy odpowiednik, ale nie będzie walczył z dużymi grupami lotnictwa bazowego. Pamiętajmy, że ówcześnie samoloty bazowania lądowego miały małe wymagania co do infrastruktury i obsługi (bez porównania mniejsze niż obecnie), więc używano ich, gdzie tylko się dało. Wodnosamolot myśliwski ma działać na zadupiu, gdzie lotnictwo bazowe już naprawdę nie da rady, to jego pierwsza rola. Tworzy też siły szybkiego reagowania, wodnosamolot ma jeszcze mniejsze wymagania niż maszyny lądowe (brak pasa startowego), więc może być szybciej przebazowany.
UsuńW Europie użyteczność wodnosamolotu myśliwskiego jest ograniczona (powody już wyżej napisałem), jednak może on mieć spore znaczenie w koloniach. Powinniśmy go mieć i to możliwie jak najszybciej.
UsuńMy - na szczęście - mamy dość dobrze rozwiniętą infrastrukturę lotniczą w koloniach i dlatego nie widzę potrzeby wprowadzenia do służby już teraz myśliwca wodnopływakowego. Niemniej, jak Kolega zauważył (puste miejsce w tabeli), taki samolot jest przewidywany w przyszłości. Zdradzę, że będzie to konstrukcja oparta o włoski FIAT CR.20 Idro. Być może przyśpieszę jego wprowadzenie na lata 1928-29.
UsuńJKS
Na przyszłość (połowa lat 30-tych) warto zastanowić się nad konstrukcją myśliwskiej łodzi latającej w układzie grzbietopłata. To konstrukcja znacznie doskonalsza aerodynamicznie od wodnosamolotu pływakowego.
UsuńŁK
Pomyślę.
UsuńJKS
Wodnosamoloty myśliwskie były popularne i efektywne nad Adriatykiem w czasie I wś. Ale w połowie lat 30-tych moim zdaniem nie ma szans na skonstruowanie myśliwskiej łodzi latającej. Owszem kadłub plus skrzydła np "puławskiego" to układ prawie dobry aerodynamicznie (prawie - bo redany podłodzia są nie bardzo dobre w powietrzu). Ale gdzie silnik!! Żeby zmieścić śmigło musi być na wysięgniku nad kadłubem. A wtedy szansa na prędkość i zwrotność jest żadna. Po II wś anglicy kombinowali z odrzutową myśliwska łodzią latającą. Wyszło wielkie bydle i projekt zarzucili.
UsuńPozdrawiam
H_Babbock
W przypadku wodnosamolotu pływakowego (a taki myśliwiec mam na myśli), silnik może pozostać w nosie kadłuba.
UsuńZgadzam się, że własności aerodynamiczne konstrukcji z pływakami nie są rewelacyjne. Dlatego samolot ten używany byłby tylko tam, gdzie nie ma możliwości użycia klasycznych myśliwców (np. brak lotniska).
JKS