piątek, 16 listopada 2018

Okręt hydrograficzny typu Atlantyk (1945-1946) (2 szt.)



Okręt hydrograficzny typu Atlantyk (1945-1946) (2 szt.)

W celu zastąpienia, skreślonych w końcu roku 1944 z listy floty okrętów hydrograficznych typu Pacyfik (HV-2 1921), zbudowano jednostki prezentowanego typu. Po swoich poprzednikach, nowe okręty odziedziczyły nazwy własne, a przede wszystkim zadania. Do zadań tych zaliczyć można:
- opracowanie i aktualizacja kartograficzna wybrzeży morskich, ze szczególnym uwzględnieniem cieśnin, wąskich zatok, red portowych itp.;
- badanie (również z wykorzystaniem sonaru) głębokości, profilu i geologii dna na ww. akwenach;
- lokalizacja i oznaczanie naturalnych i sztucznych przeszkód podwodnych (rafy i skały podwodne, mielizny, wraki itp.;
- trałowanie zagrażających żegludze obiektów, (pływające lub zatopione części wraków itp.);
- wytyczanie i oznaczanie torów wodnych oraz podejść do portów, przystani i kotwicowisk;
- kontrola prawidłowości rozmieszczenia oznaczeń nawigacyjnych (boi, pław, staw) i ich ewentualna korekta.
Dla umożliwienia wykonywania tych zadań, okręt został wyposażony m.in. w sonar aktywny, windę trałową, zestaw pław, 4 namierniki kompasowe oraz pracownie kartograficzną i oceanograficzną.
W razie wojennej konieczności, okręty tego typu mogą być wykorzystane jako pomocnicze trałowce, stawiacze min, a także (po dozbrojeniu) eskortowce.
Uzbrojenie okrętu jest dość symboliczne i służy głównie do samoobrony plot.
Prędkość i zasięg są całkowicie wystarczające do realizacji stawianych przed jednostką zadań. Na uwagę zasługują świetne właściwości morskie, umożliwiające działanie na dowolnym akwenie i w każdych warunkach pogodowych.
Sylwetka okrętu jest – moim zdaniem – całkiem niebrzydka; pewną nowością jest zastosowanie „kanciastego” komina o ośmiokątnym przekroju.
Prezentowane okręty będą działać głównie na oceanach Indyjskim i Spokojnym.

Atlantyk, Poland Survey ship laid down 1945

Displacement:
            781 t light; 810 t standard; 1 224 t normal; 1 554 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (235,18 ft / 229,66 ft) x 32,81 ft x (10,33 / 12,45 ft)
            (71,68 m / 70,00 m) x 10,00 m  x (3,15 / 3,79 m)

Armament:
      2 - 2,24" / 57,0 mm 45,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 700 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1945 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1945 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
      Weight of broadside 11 lbs / 5 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 702 shp / 2 016 Kw = 16,00 kts
            Range 18 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 744 tons

Complement:
            103 - 134

Cost:
            £0,260 million / $1,040 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,2%
               - Guns: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 68 tons, 5,6%
            Hull, fittings & equipment: 689 tons, 56,3%
            Fuel, ammunition & stores: 443 tons, 36,2%
            Miscellaneous weights: 22 tons, 1,8%
               - Hull below water: 8 tons
               - Hull above water: 4 tons
               - On freeboard deck: 10 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 520 lbs / 3 865 Kg = 295,1 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,41
            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
            Roll period: 10,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,580
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 17,71 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    30,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      12,09 ft / 3,69 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 21,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,4%
            Waterplane Area: 5 474 Square feet or 509 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 739%
            Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 381 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,67
                        - Longitudinal: 5,11
                        - Overall: 1,87
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x SA-2
1 x RN-2
1 x RWN-M-1

Atlantyk (1945)
Pacyfik (1946)