Okręt hydrograficzny typu Atlantyk (1945-1946) (2 szt.)
W
celu zastąpienia, skreślonych w końcu roku 1944 z listy floty okrętów
hydrograficznych typu Pacyfik (HV-2
1921), zbudowano jednostki prezentowanego typu. Po swoich poprzednikach, nowe
okręty odziedziczyły nazwy własne, a przede wszystkim zadania. Do zadań tych
zaliczyć można:
-
opracowanie i aktualizacja kartograficzna wybrzeży morskich, ze szczególnym
uwzględnieniem cieśnin, wąskich zatok, red portowych itp.;
-
badanie (również z wykorzystaniem sonaru) głębokości, profilu i geologii dna na
ww. akwenach;
-
lokalizacja i oznaczanie naturalnych i sztucznych przeszkód podwodnych (rafy i
skały podwodne, mielizny, wraki itp.;
-
trałowanie zagrażających żegludze obiektów, (pływające lub zatopione części
wraków itp.);
-
wytyczanie i oznaczanie torów wodnych oraz podejść do portów, przystani i
kotwicowisk;
-
kontrola prawidłowości rozmieszczenia oznaczeń nawigacyjnych (boi, pław, staw)
i ich ewentualna korekta.
Dla
umożliwienia wykonywania tych zadań, okręt został wyposażony m.in. w sonar
aktywny, windę trałową, zestaw pław, 4 namierniki kompasowe oraz pracownie
kartograficzną i oceanograficzną.
W
razie wojennej konieczności, okręty tego typu mogą być wykorzystane jako
pomocnicze trałowce, stawiacze min, a także (po dozbrojeniu) eskortowce.
Uzbrojenie
okrętu jest dość symboliczne i służy głównie do samoobrony plot.
Prędkość
i zasięg są całkowicie wystarczające do realizacji stawianych przed jednostką
zadań. Na uwagę zasługują świetne właściwości morskie, umożliwiające działanie na
dowolnym akwenie i w każdych warunkach pogodowych.
Sylwetka
okrętu jest – moim zdaniem – całkiem niebrzydka; pewną nowością jest
zastosowanie „kanciastego” komina o ośmiokątnym przekroju.
Prezentowane
okręty będą działać głównie na oceanach Indyjskim i Spokojnym.
Atlantyk, Poland Survey ship laid down 1945
Displacement:
781
t light; 810 t standard; 1 224 t normal; 1 554 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(235,18
ft / 229,66 ft) x 32,81 ft x (10,33 / 12,45 ft)
(71,68
m / 70,00 m) x 10,00 m x (3,15 / 3,79 m)
Armament:
2
- 2,24" / 57,0 mm 45,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 700 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1945 Model
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
2
- 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1945 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
Weight of broadside 11 lbs / 5 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 2 702 shp / 2 016 Kw = 16,00 kts
Range
18 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 744 tons
Complement:
103
- 134
Cost:
£0,260
million / $1,040 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
2 tons, 0,2%
- Guns: 2 tons, 0,2%
Machinery:
68 tons, 5,6%
Hull,
fittings & equipment: 689 tons, 56,3%
Fuel,
ammunition & stores: 443 tons, 36,2%
Miscellaneous
weights: 22 tons, 1,8%
- Hull below water: 8 tons
- Hull above water: 4 tons
- On freeboard deck: 10 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 520 lbs / 3 865 Kg = 295,1 x 2,2
" / 57 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,41
Metacentric
height 1,7 ft / 0,5 m
Roll
period: 10,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,580
Length
to Beam Ratio: 7,00 : 1
'Natural
speed' for length: 17,71 kts
Power
going to wave formation at top speed: 49 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 35,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 30,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 20,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 12,09 ft / 3,69 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 21,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 124,4%
Waterplane
Area: 5 474 Square feet or 509 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 739%
Structure
weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 381 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,67
-
Longitudinal: 5,11
-
Overall: 1,87
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x SA-2
1 x RN-2
1 x RWN-M-1
Atlantyk (1945)
Pacyfik (1946)