Chińskie torpedowce typu Ma Lin 1936 (2 jednostki)
Projekt mieści się w ogólnym temacie rozbudowy chińskiej floty wojennej. Przepraszam kolegę Hrotgara, że tego drobiazgu z Nim nie uzgadniałem.
Na spodziewany zarzut, że w drugiej połowie
lat 30-tych budowa torpedowców jest anachronizmem, przypominam, że:
- Niemcy budowali torpedowce w latach
1939-40 (typ T1 alias Elbing);
- Francuzi w latach 1936-38 (typ La
Melpomène);
- Włosi w
latach 1935-38 (typ Spica).
Decydując się na zamówienie prezentowanych jednostek, admiralicja chińska miała na względzie następujące przesłanki:
- miała być to pierwsza seria okrętów
zbudowana w całości w stoczniach chińskich (za wyjątkiem niektórych dostaw z
USA);
- okręty te miały wzmocnić słaby - wg
aktualnych poglądów - dywizjon starszych torpedowców typu Sha Yu;
- projekt dobrze wpisałby się w ogólną
doktrynę chińskiej MW.
Ponadto, z uwagi na fakt, że w latach
1936-40 przeważająca część środków budżetowych zostanie wyasygnowana na budowę pancerników
typu Hong Long, nadwyżki trzeba
gdzieś zagospodarować, nawet na tak mało efektowne cele.
Przewidywane dla torpedowców
prezentowanego typu, we współdziałaniu z istniejącymi jednostkami typu Sha Yu, zadania to:
- aktywna obrona własnego wybrzeża, za
pomocą ataków torpedowych;
- eskortowanie żeglugi kabotażowej;
- wsparcie własnych zespołów większych
okrętów na nieodległych od wybrzeża akwenach.
Poniżej
opis techniczny okrętu.
Kadłub
O dość nowoczesnych kształtach, z szeroką pawężą rufową.
Napęd
Dwa wały śrubowe. Cztery kotły olejowe w dwu kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych z
przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
- 2xIx5"/38
(12.7 cm) Mark 12, przy
elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 11890 m;
- 2xIx1.1"/75
(28 mm) Mark 1, przy
elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790
m;
- 2xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xIIxwt533 mm;
- 2xwbg z zapasem 12 bg.
Do kierowania ogniem przeznaczono dwa dalmierze optyczne o bazie 2,9 m.
Inne
Okręt został wyposażony w jedną radiostację średniego i dwie krótkiego zasięgu oraz radionamiernik i szumonamiernik.
Ma Lin, China torpedo boat laid down 1935, launched 1935, completed 1936
(engine 1935)
Displacement:
499 t light; 520 t
standard; 595 t normal; 656 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(275,72 ft / 270,67 ft)
x 24,61 ft x (8,20 / 8,71 ft)
(84,04 m / 82,50 m) x
7,50 m x (2,50 / 2,65 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 38,0
cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 120 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal guns - 0,93lbs / 0,42kg shells, 750 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 raised
mounts
Weight of broadside 111 lbs
/ 50 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
23,95 ft / 7,30 m torpedoes - 1,594 t each, 6,378 t total
In 2 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
10 400 shp / 7 759 Kw = 30,98 kts
Range 2 500nm at
16,00 kts
Bunker at max
displacement = 137 tons
Complement:
59 - 78
Cost:
£0,309 million / $1,237
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 36 tons, 6,0%
- Guns: 20 tons, 3,3%
- Weapons: 16 tons, 2,7%
Armour: 4 tons, 0,7%
- Armament: 4 tons, 0,7%
Machinery: 273 tons,
45,8%
Hull, fittings &
equipment: 178 tons, 29,9%
Fuel, ammunition &
stores: 96 tons, 16,1%
Miscellaneous weights:
9 tons, 1,5%
- On freeboard deck: 9 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
247 lbs / 112 Kg = 4,0 x 5,0 " / 127 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,25
Metacentric height 0,9
ft / 0,3 m
Roll period: 10,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,26
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,08
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient (normal/deep):
0,382 / 0,396
Length to Beam Ratio:
11,00 : 1
'Natural speed' for
length: 18,94 kts
Power going to wave
formation at top speed: 63 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,00 degrees
Stern overhang: 0,66 ft
/ 0,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 16,40 ft /
5,00 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 24,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 46,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Quarter deck: 14,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Average freeboard: 10,25 ft / 3,13 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 156,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 94,3%
Waterplane Area:
4 204 Square feet or 391 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 91%
Structure weight / hull
surface area: 25 lbs/sq ft or 120 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,55
-
Longitudinal: 1,65
- Overall:
0,62
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy roll,
a good, steady gun platform
Ma Lin (1936)
Jing Iang Yu (1936)