czwartek, 23 września 2021

Chińskie torpedowce typu Ma Lin 1936 (2 jednostki)

Chińskie torpedowce typu Ma Lin 1936 (2 jednostki)

Projekt mieści się w ogólnym temacie rozbudowy chińskiej floty wojennej. Przepraszam kolegę Hrotgara, że tego drobiazgu z Nim nie uzgadniałem.

Na spodziewany zarzut, że w drugiej połowie lat 30-tych budowa torpedowców jest anachronizmem, przypominam, że:

- Niemcy budowali torpedowce w latach 1939-40 (typ T1 alias Elbing);

- Francuzi w latach 1936-38 (typ La Melpomène);

- Włosi w latach 1935-38 (typ Spica).

Decydując się na zamówienie prezentowanych jednostek, admiralicja chińska miała na względzie następujące przesłanki:

- miała być to pierwsza seria okrętów zbudowana w całości w stoczniach chińskich (za wyjątkiem niektórych dostaw z USA);

- okręty te miały wzmocnić słaby - wg aktualnych poglądów - dywizjon starszych torpedowców typu Sha Yu;

- projekt dobrze wpisałby się w ogólną doktrynę chińskiej MW.

Ponadto, z uwagi na fakt, że w latach 1936-40 przeważająca część środków budżetowych zostanie wyasygnowana na budowę pancerników typu Hong Long, nadwyżki trzeba gdzieś zagospodarować, nawet na tak mało efektowne cele.

Przewidywane dla torpedowców prezentowanego typu, we współdziałaniu z istniejącymi jednostkami typu Sha Yu, zadania to:

- aktywna obrona własnego wybrzeża, za pomocą ataków torpedowych;

- eskortowanie żeglugi kabotażowej;

- wsparcie własnych zespołów większych okrętów na nieodległych od wybrzeża akwenach.

Poniżej opis techniczny okrętu.

Kadłub

O dość nowoczesnych kształtach, z szeroką pawężą rufową.

Napęd

Dwa wały śrubowe. Cztery kotły olejowe w dwu kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych z przekładniami w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

- 2xIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;

- 2xIx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;

- 2xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xIIxwt533 mm;

- 2xwbg z zapasem 12 bg.

Do kierowania ogniem przeznaczono dwa dalmierze optyczne o bazie 2,9 m.

Inne

Okręt został wyposażony w jedną radiostację średniego i dwie krótkiego zasięgu oraz radionamiernik i szumonamiernik. 

Ma Lin, China torpedo boat laid down 1935, launched 1935, completed 1936 (engine 1935)

 Displacement:

            499 t light; 520 t standard; 595 t normal; 656 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (275,72 ft / 270,67 ft) x 24,61 ft x (8,20 / 8,71 ft)

            (84,04 m / 82,50 m) x 7,50 m  x (2,50 / 2,65 m)

Armament:

      2 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 120 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model

              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

      2 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,93lbs / 0,42kg shells, 750 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model

              2 x Single mounts on sides, aft deck centre

                        2 raised mounts

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 raised mounts

      Weight of broadside 111 lbs / 50 kg

      Main Torpedoes

      4 - 21,0" / 533 mm, 23,95 ft / 7,30 m torpedoes - 1,594 t each, 6,378 t total

            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes

      Main DC/AS Mortars

      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total

            in Stern depth charge racks

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,79" / 20 mm       -                                  -

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 10 400 shp / 7 759 Kw = 30,98 kts

            Range 2 500nm at 16,00 kts

            Bunker at max displacement = 137 tons

 Complement:

            59 - 78

Cost:

            £0,309 million / $1,237 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 36 tons, 6,0%

               - Guns: 20 tons, 3,3%

               - Weapons: 16 tons, 2,7%

            Armour: 4 tons, 0,7%

               - Armament: 4 tons, 0,7%

            Machinery: 273 tons, 45,8%

            Hull, fittings & equipment: 178 tons, 29,9%

            Fuel, ammunition & stores: 96 tons, 16,1%

            Miscellaneous weights: 9 tons, 1,5%

               - On freeboard deck: 9 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              247 lbs / 112 Kg = 4,0 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,2 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25

            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m

            Roll period: 10,8 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,26

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,08

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,382 / 0,396

            Length to Beam Ratio: 11,00 : 1

            'Natural speed' for length: 18,94 kts

            Power going to wave formation at top speed: 63 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees

            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            16,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  15,09 ft / 4,60 m

               - Forward deck:       24,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m

               - Aft deck:    46,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m

               - Quarter deck:        14,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m

               - Average freeboard:                      10,25 ft / 3,13 m

            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 156,7%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,3%

            Waterplane Area: 4 204 Square feet or 391 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 91%

            Structure weight / hull surface area: 25 lbs/sq ft or 120 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,55

                        - Longitudinal: 1,65

                        - Overall: 0,62

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

 Ma Lin (1936)

Jing Iang Yu (1936)